Vetverbranding

Quote:
Kan jij ook in de ochtend op nuchtere maag meteen volop vet eten, Mike?

Ja hoor, geen probleem. Ik denk dat je wel op het juiste denkspoor zit en dat het brood zwaar valt en niet het vet.

Mike

Ik zat vandaag ineens te denken; Mijn zus zat een paar jaar geleden in de vetverbranding. Volgens de bloedtest van Ron Velthuis zat ze in de ketose. In die tijd dachten we helaas nog dat het niet gezond was.

Nu het gekke, ze at in die tijd nog best wel de nodige koolhydraten. Elke dag brood, aardappelen en nog wel wat dingetjes. Wel at ze toen nog echt mega hoeveelheden vet. Je hoeft dus helemaal niet zonder, of met heel erg weinig koolhydraten te leven om in de vetverbranding te komen.

Quote:
Ik denk dat je wel op het juiste denkspoor zit en dat het brood zwaar valt en niet het vet.

Zou kunnen, want de volle kwark van vanochtend viel prima! Misschien kan ik beter eens de proef op de som nemen en gewoon een dik blok roomboter eten... :-)

De vetverbranding zet nog steeds door! Ik ben weer een kilo kwijt en zit nu op 83 kg en een BMI van 26. Die 'hoge' BMI heb ik uitsluitend te danken aan MAGERE lichaamsmassa (spieren en botten), want het gewichtsverlies komt door het verbranden van vetten. Daarnaast voelt mijn buik hard en stevig aan, niet zacht en blubberig.

Mike

Mike,

Wat goed!

ik weet dat je er niet zo voor bent om een dagmenuutje aan te geven, maar ben toch stiekem erg benieuwd hoe jij dag er nu uitziet: veranderen er nog steeds dingen in je eetpratroon? probeert je dingen uit? Hoe ziet een dag 'ala Mike' er nu uit?

:D

Quote:
Fatsnotbad schreef:

De vetverbranding zet nog steeds door! Ik ben weer een kilo kwijt

Bij mij het omgekeerde: ik heb er een kilo bij :| . Maar ik geloof dat ik dat niet erg vind, hoewel ik nu een kilo boven m'n "normale" gewicht van 65 kg zit. Want als ik in het verleden een kilo aankwam zag ik dat meteen aan m'n buik die dan minder strak was. Maar hoewel ik nu voor de spiegel iedere ochtend en avond bij het aan- en uitkleden zeer argwanend m'n buik bekijk ziet die er nog gewoon strak uit. Daarentegen tekenen m'n ribben en sleutelbenen wat minder dus dat is mooi meegenomen. En ik pas ook nog steeds in m'n strakke spijkerbroek. Heel bijzonder :|

@ Enjoy

Zoals ik het uit Mike's uitleg heb begrepen krijg je op den duur het gewicht dat bij je past. Dit staat los van een ideaalgetal die de weegschaal aangeeft en die je in je hoofd kunt associeren met te dik of te dun. Zoals je zelf aangeeft krijg je meer lichaamsgewicht en vormt zich dit niet in een dikkere buik, maar in andere delen van je lichaam. Je botstructuur kan zijn toegenomen of je spiermassa. Of misschien was er nog wat extra vet nodig rondom bepaalde organen nodig. Wees blij! Je bent goed op weg! :D

Als ik jouw stukje lees denk ik bij mezelf: Ik zou die weegschaal zo snel mogelijk het raam uit gooien en gewoon gaan leven en eten waar je je goed bij voelt. Past een broek niet meer, dan koop je gewoon een nieuwe. Zo lang het niet de spuigaten uitloopt is er niks aan te hand, tenminste als je gezond blijft eten en leven. Sorry dat ik me zo slecht kan inleven. Ik krijg echt de kriebels van de combinatie 'vrouwen en weegschalen'... :-)

Enjoy,

Je brengt positief nieuws. Ik vind jou al een hele mooie vrouw, en met mij mijn man. :?

Dus als jij hierdoor bij je sleutelbeenderen en ribben wat meer volume krijgt, prima toch, ga je er nog vrouwelijker uitzien dan dat je al doet.

Mijn zus krijgt ook langzamerhand gewicht er bij. Dat wil ze eigenlijk niet maar ze ziet er ook goed uit, ze kan die kilo's prima hebben. Ik vraag regelmatig; hoe voel je je? Dan is haar antwoord steevast: prima. Dat is dan toch het belangrijkste.

Je komt vanzelf een keer op een gewicht dat bij jou hoort.

Naarmate je in de vetverbranding komt ga je automatisch in gewicht terug, indien je lichaam dat nodig vind, volgens Mike maar wij ervaren dat ook. Wij zitten nu al bijna een jaar op hetzelfde gewicht.

Dank je Poekie, dat hoort een vrouw natuurlijk graag op haar (bijna) 48ste :wink:

En Dennis, die weegschaal, daar sta ik maar erg weinig op hoor, maar zo heel af en toe wil ik toch weten wat er allemaal gebeurt met m'n lichaam. Het mooie is hoe ik erop reageer in vergelijking tot niet zo lang geleden. Als ik toen boven de 65 kwam raakte ik half in paniek en had ik geen rust voor die kilo teveel er weer af was en liefst nog een kilo minder zodat ik weer wat marge had. Nu dacht ik inderdaad: wat zegt me dat getal op de weegschaal? Ik voel me goed en zit letterlijk en figuurlijk goed in m'n vel. Vroeger voelde ik me dik met 66 kilo, nu voel ik me top. Ik heb niet of nauwelijks overtollig vet om te verbranden, dus ik hoef niet te streven naar vetverbranding.

Het bijzondere is dat m'n lichaam zo tevreden lijkt met de voeding die het krijgt. Daarmee bedoel ik dat het niet om meer vraagt zoals vroeger toen ik juist veel koolhydraten at. M'n lichaam leek toen onverzadigbaar, alsof het 't voedsel direct verbrandde en meteen nieuw (of wat anders) eiste. Vandaar dat ik toen bijna altijd honger had en dat accepteerde. Nu eet ik eieren kaas en slagroom alsof het niets is, en ik kan de hele dag doorgaan (met schilderen in ons nieuwe huis in dit geval) en 's avonds zonder vermoeidheid nog gaan boodschappen doen, koken en strijken, terwijl mijn vriend uitgeteld op de bank ligt. Maar die heeft dan ook acht boterhammen achter de kiezen.

Ik zie wel wat er gebeurt. Ik ga lekker zo door en hou gewoon alles goed in de gaten. Dus ook op z'n tijd wat de weegschaal aangeeft :wink: . Obsessief niét willen weten wat je weegt vind ik ook weer zo wat.

Quote:
ik weet dat je er niet zo voor bent om een dagmenuutje aan te geven, maar ben toch stiekem erg benieuwd hoe jij dag er nu uitziet: veranderen er nog steeds dingen in je eetpratroon? probeert je dingen uit? Hoe ziet een dag 'ala Mike' er nu uit?

hij was achterop geraakt.. maar toch nog steeds benieuwd :)

In de topic Wat eten jullie als ontbijt? schrijf ik:

Quote:
Ik vind het het lekkerst om de ochtend vloeibaar door te brengen. In ieder geval betekent dit groene thee, maar vaak ook melk. Als ik dan al 'eet' is het een smoothie of iets semi-vloeibaars als een halve liter volle yogurt of kwark. Ik heb het al vaker gezegd, men verwacht van mij een soort 'magisch dieet', maar ik hou er vooral van om te hydrateren. Ik ben dus een groot voorstander van waterrijke producten, liefst met vet en zout (mineralen), dus wat ingedikt. Zo kook ik ook, want ik kook niets zonder een saus, bijv. op basis van kokosmelk.

Mike

@ Enjoy

Heel goed om te horen! Jouw instelling is een groot voorbeeld voor menig vrouw. Je zou wel eens een stukje in die sfeer mogen schrijven voor de alleen-lezen rubriek.. 8)

Er is inderdaad niks mis met wegen om te weten. De persoonlijke reactie die er op volgt kan wel dramatisch en overdreven zijn, vind ik.

@ Ikke

Volgens mij komt Mike z'n ochtend neer op vasten, melk drinken of zijn smoothie. 's Middags weer melk of volle kwark. 's Avonds een vet sauzig gerecht van groente met vlees/vis/ei. Soms eet hij een zuurdesemboterham tussendoor. Klopt dit een beetje Mike?

Ik had laatst een supervette maaltijd gemaakt met rundertalg als enige vet. Dit is me niet helemaal bevallen. Dit vet heeft zo'n hoge stollingsfactor dat je bijna moet gaan dooreten, anders stolt het vet en plakt het eten aan je bord vast! Naarmate de maaltijd vorderde werd de vork steeds dikker door aanklevend vet, vooral aan het einde van de maaltijd wanneer het eten af begint te koelen. Na de maaltijd waren mijn tanden, tandvlees en gehemelte bedekt met een laag gestold vet. Ik was blij dat ik dit experiment niet gedaan heb wanneer ik gasten te eten kreeg. :P

Vandaag heb ik de verhouding talk-roomboter-olijfolie: 2-2-1 aangehouden. Dat is beter. Nu begrijp ik ook wel dat talk niet zo bekend is als vetstof om mee te bakken. Roomboter en reuzel zijn veel populairder, voor zover je van populariteit kunt spreken.

vreemd, al 2 keer iets getypt..maar niet geplaatst?

nog een keer...

@dennis,

Ik vind het leuk te lezen hoe je expirimenteert! Je voorstel stukje had ik nog eens doorgelezen, vind het goed om te lezen dat je zo met gezondheid bezig bent.. Helaas ken ik hier in mijn directe omgeving geen enkele man die dat zo aanpakt...

Wat betreft het vasten 's ochtends.. vroeger zou ik dit echt niet kunnen, maar merk dat ik tegenwoordig 's ochtends best lang kan wachten voor ik iets neem, heb niet eens echt trek (terwijl ik vroeger echt snel moest eten!)

Als ik moet werken, neem ik wel voldoende voor ik de deur uitga, maar ben ik vrij dat wil ik dat nog weleens uitstellen.

En.. mijn weegschaal is al 5 jaar de deur uit en komt er ook niet meer in! Gewicht zegt me niet zoveel, meer hoe ik me voel in mijn lijf. Dit wil niet zeggen dat ik het niet moeilijk vind om aan te komen, dat blijft toch lastig voor me merk ik..

Wist gewoon niet waar ik het moest plaatsen maar toch maar dan even hier onder de aandacht brengen.Ik zit overal verzadigde vetten te promoten en vooral de dierlijke maar dan krijg ik altijd van iedereen de antwoord ja maar vroeger kon dat omdat mensen hard werkten en er weinig electronische hulpmiddelen waren zelfs de boeren hebben het iets makkelijker nu wordt er dan gezegd.Dat verhaal dat het gezond is gaat nu dan ineens niet meer op volgens hen maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. De boeren werken nu nog steeds heel veel en dat kost ook inspanning maar er wordt niet zo veel verzadigd meer gegeten.Ik ben van mening dat ook al beweeg je niet zo veel verzadigd vet toch echt een must is.

Mijnwerkers aten ook spek en vet vlees voor hun energie behoefte, dat weet iedereen en niet alleen mijnwerkers.

Verzadigd vet heet naar mijn mening niet voor niets verzadigd, het verzadigt je gewoon voor een lange tijd.

Quote:
Verzadigd vet heet naar mijn mening niet voor niets verzadigd, het verzadigt je gewoon voor een lange tijd.

Juist Haluk, je hoeft niet perse veel lichamelijke arbeid te verrichten als je veel verzadigde vetten wilt eten.

Het gaat erom dat je je bloedsuiker stabiel houdt en dat lukt heel goed door verzadigde vetten tot je te nemen.

Ik vind dat ook zo'n rare reden die de mensen opgeven, dat men tegenwoordig niet meer veel energie verbruikt.

Ik voel mijzelf ook veel prettiger zo zonder hongergevoel en trillerige handjes aan het eind van de middag.

Dat komt omdat we met de foutieve 'calories in/calories out'-theorie in ons hoofd zitten. Deze stelt dat de calorieen die in je lichaam gaan er ook uit moeten gaan door middel van beweging. Bij iemand die overgewicht heeft gaan er dus teveel calorieen in en te weinig uit, oftewel hij/zij eet te veel en beweegt te weinig. Dit levert een schuldgevoel op, omdat je wordt uitgemaakt voor een luie veelvraat.

Wilde dieren die we in een kooi opsluiten in de dierentuin hebben nauwelijks beweegruimte, maar toch worden ze niet dik. Dat komt omdat ze hun natuurlijke voedsel gevoerd krijgen. De Brit Barry Groves heeft een uniek experiment kunnen doen met iemand in een rolstoel. Mensen in een rolstoel hebben vaak overgewicht. Logisch, denken wij dan, want die mensen bewegen nauwelijks. Nee, zegt Groves, dat komt door verkeerde voeding. Hij zette die persoon op een dieet dat rijk was aan verzadigd vet en dierlijke eiwitten en arm aan koolhydraten. En de persoon in de rolstoel viel af, en niet zo'n klein beetje ook!

Er zijn veel meer processen gemoeid met vetopslag in het menselijk lichaam. We hebben het er hier bijna dagelijks over. Het heeft alles te maken met een stabiele bloedsuikerspiegel en een stabiele hormoonspiegel. Ons is wederom een simplistische theorie aangepraat, waarbij het menselijk lichaam als een soort 'verbrandingsmotor' wordt gezien. Ook dit is afkomstig van een pseudo-wetenschappelijk, mechanistisch denkpatroon dat volledig voorbij gaat aan de complexiteit en intelligentie van het leven. Opnieuw moeten we constateren dat foute denkers als Descartes, Darwin, Newton en Pasteur ons met halve waarheden of zelfs hele leugens hebben opgezadeld.

Mike

Heel herkenbaar Haluk. Ik kom precies dezelfde reactie tegen in mijn omgeving: "Ja maar ze hadden vroeger geen verwarming en moesten hard op het land werken." Veel mensen werken tegenwoordig ook hard met hun hersenen. Die vreten ook veel energie! Maar toch ben ik na een dag denken minder hongerig dan na een dag fysieke arbeid, vooral in de buitenlucht. Hmm, heb ik wel ooit een zware denkdag in de buitenlucht gehad?

Tevens is het belangrijk om te beseffen dat verzadigde dierlijke vetten een belangrijke bron zijn van cholesterol en vetoplosbare vitamines. Naast de brandstof is het ook echte voeding. En wat ik er ook altijd bij vertel is dat het er niet om gaat dat je aan je bestaande dieet ook nog een lading vet toevoegt. Het gaat erom dat je koolhydraten (groten)deels inruilt voor vetten. En dan nog hoeft je niet perse je eetpatroon van 3 maaltijden + tussendoortjes aan te houden. Je eet gewoon wanneer je honger hebt en zo veel als je ongeveer op kunt. Mensen blijven dus te erg in hun kader gevangen. Probeer ze hier buiten te laten denken.

Van die rolstoel kan ik helemaal bevestigen, sinds ik verzadigd eet en steeds minder beweeg, ben ik 10 kg afgevallen.

De redenaties uit de omgeving ken ik ook, dat is net als: er komen niet meer kinderen met ADHD,autisme, kanker enz...neeeeee, vroeger werden ze niet gediagnostiseerd. Dus, zeg ik dan, vroeger zaten deze kinderen gewoon in de klas zonder problemen, gingen werken en hadden geen chemo nodig?

@ ikke

Quote:
Ik vind het leuk te lezen hoe je expirimenteert! Je voorstel stukje had ik nog eens doorgelezen, vind het goed om te lezen dat je zo met gezondheid bezig bent.. Helaas ken ik hier in mijn directe omgeving geen enkele man die dat zo aanpakt...

Je mag wel een keer komen eten. Dan kan je deelgenoot worden van een van mijn experimenten... :-)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan