Vetverbranding

Ja zo kook ik ook, maar 1x heb ik het eens precies onder het koken bijgehouden.

Kan iemand anders een indicatie geven van hoeveel gram vet die in zijn avondmaal doet?

Meer/minder dan 50 gram per bord?

Ik hoop zo snel mogelijk in de vetverbranding te komen.Ben wel goed onderweg maar moet eerst de bijnieren en schildklier voeren als het ware.

Verder had ik toch nog een tweetal vragen wat betreft vet.

-Hoeveel vet kan je eten omdat ons klimaat niet zo extreem koud is, ons lichaam geeft het aan door misselijk te worden. Dat moet toch wel de grens zijn en eerst kon ik minder vet verdragen nu steeds meer dus kom ook steeds dichter in de buurt van de vetverbranding lijkt mij.

-1 kilo roomboter overleeft het geen week bij ons dus wij stouwen toch wel veel naar binnen maar soms vraag ik me af omdat het vaak roomboter van verhitte gepasteuriseerde melk/room is zou het dan moeilijker te verteren zijn en vooral als je zoveel als wij eten?

Ik weet dat gepasteuriseerde/gehomogeniseerde melk slecht te verteren is en heel ongezond door alle bewerkingen voor de enzymen enz.

Door de speeches die ik links en recht in mijn omgeving hou gaan wel steeds meer mensen over naar het Wapf dieet.Eigenlijk kun je het geen dieet noemen omdat dit juist de normaalste zaak van de wereld is en slechte voeding is in mijn ogen een dieet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik zou inderdaad zeggen om zoveel vet te eten tot je genoeg hebt. Dus net tot je niet misselijk voelt. Op een gegeven moment zal je lichaam je beter kunnen vertellen of je minder vet nodig hebt. Ik gebruik zelf biologische grasboter (meer omega3). Denk verder aan vettig vlees, reuzel, rundervet enz (biologisch of grasgevoerd). Ik zou niet gaan voor ganzenvet, tenzij je daar een biologische variant voor kunt vinden.

Houd je koolhydraten goed laag, wat voor jou het fijnste is. Bijv. rond de 50. Want teveel koolhydraten + veel vet is geen goede combinatie.

Volgens mij maakt pasteurisatie voor de roomboter niet zo veel uit omdat het hoofdzakelijk uit vet bestaat. Verzadigd vet heeft geen last van de verhitting bij pasteurisatie (70 gr C). Er zit nog wel wat eiwit van de melk in roomboter maar dat is niet zo heel veel. Alternatief zou je kunnen gaan voor ghee, daar zijn de eiwitten uit gecentrifugeerd. Ghee kun je in de meeste gezondheidswinkels wel krijgen.

Ik eet behoorlijk vet, bak ook in flinke hoeveelheden ghee/kokosolie. Eet de jus op. Drink 1 soms 2 liter rauwe melk kefir op een dag. Eet vette vis, bouillons en vet vlees. Neem goede supplementen. Desondanks heeft mijn lichaam meer koolhydraten nodig dan de 100 gram. Ik crash gegarandeerd als ik nauwelijks koolhydraten eet. Ik sport niet overmatig veel. Ga wel gemiddeld 4 keer per week in het bos een rondje joggen en doe daarnaast wat grondoefeningen. Daarnaast werk ik 36 uur per week. Ik probeer mijn koolhydraten te verlagen, maar voel me dan regelmatig trillerig, slap en misselijk worden. Ik heb een tijdje mijn koolhydraten uit enkel groenten en 1 citroen per dag kunnen halen, echter voelde me altijd moe toen. Dit is verbeterd nu ik de koolhydraten heb opgevoerd.

Je kunt ghee ook gemakkelijk zelf maken, is veel goedkoper. Het kan in de oven (ca 100 graden C) of op een verdeelplaatje op het kleinste pitje van je fornuis.

Paar pakjes boter in een vuurvaste schaal resp. steelpannetje (wel handig als je iets met een schenktuit hebt) en dan ongeveer een half uur laten smelten - niet bruin laten worden! De eiwitten zakken naar de bodem, daarboven komt het vet en soms drijven er bovenop nog wat dingetjes.

Dingetjes erafscheppen, theezeefje met kaasdoek of zakdoek of zo boven een potje hangen, heel voorzichtig vet in de zeef gieten, totdat het eiwitdeel erbij dreigt te komen. Dat is alles. Onze kippen zijn dol op de eiwitfractie.

Op deze manier kun je kiezen wat voor boter je neemt (ik neem altijd biologische grasboter) en kost de ghee ongeveer de helft van kant en klare ghee uit de winkel.

Ik maak inderdaad ook ghee. Ben niet van plan om 10 euro voor een klein potje te gaan betalen als ik het ook zelf kan maken.

Pas sinds een week eet ik heel anders dan daarvoor, maar ik doe wel mijn best om veel vet erbij te doen. Heb het niet gewogen, maar ik heb de afgelopen week ongeveer ghee van 1 kg boter gegeten. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik eigenlijk alle maaltijden warm eet. Ik heb sommige dagen maar 1 maaltijd op en op andere 2 of soms zelfs 3 (als ik heel veel honger had). Ik denk dat ik ongeveer 12 maaltijd heb gegeten deze week, dus dat betekent dat ik pakweg de ghee uit 60 gram boter per maaltijd op heb. Als ik vanavond ga koken, zal ik het ook eens wegen.

Moet er trouwens wel bij zeggen dat ik soms nog een soort van leverflushshake maak: ongeveer 50 ml olijfolie met grapefruitsap. Vind ik gewoon lekker.

Naast de ghee zit er vrij weinig vet in mijn maaltijd: ik gebruik verder geen zuivel, ben nog niet aan het experimenteren gegaan met kokosmelk/-crème en ik ben geen fan van vet ("doorregen") vlees. Daar zitten mogelijkheden tot vetverhoging en die ga ik dan ook zeker nog aanpakken.

Heb overigens ook mijn koolhydraten drastisch geminderd en eet nu per dag maximaal 75 gram rijst (maar soms ook wel 40). Soms zitten er wel worteltjes tussen mijn groente (ik tel dat toch wel mee als bron van koolhydraten).

Bastiaan,

Ik wist niet dat de eiwitten uit de ghee werden gecentrifugeerd, dan lijkt het op homogeniseren wat me niet gezond lijkt.Dan kun je inderdaad de ghee zelf maken zoals jullie dat doen zie ik.

Ze zeggen dat ghee heel gezond is en van rauwe room gemaakt wordt maar als je het verhit is het niet meer rauw en wat zijn de gezondheidsvoordelen tov roomboter vraag ik me af.

Je krijgt meer vet binnen omdat er geen water meer in zit of hoe zit dat nu precies want ik koop nog steeds bio ghee van de winkel.

Als je het van roomboter maakt is het toch van gepasteuriseerde room gemaakt, dan kan je lijkt mij beter gefermenteerde rauwmelkse roomboter nemen.

Het voordeel van ghee is in ieder geval dat de eiwitten eruit zijn. Dat is de reden dat ik het gebruik. Ik wil geen (gebroken) melkeiwitten binnenkrijgen. Verder dacht ik dat het, juist omdat die eiwitten eruit zijn, niet meer uitmaakt als je het vethit. Dat laatste weet ik niet zeker, hoor.

@Haydarpasa

Homogeniseren is toch iets anders hoor. Daar wordt de melk onder druk door hele kleine gaatjes geperst om de vetmoleculen te verkleinen en "gelijk" te maken zodat ze niet meer op de melk gaan drijven. Centrifugeren is gewoon slingeren waarbij er een scheding optreedt tussen de lichtere en zwaarder moleculen. Verhitten is voor ghee geen probleem omdat de vetmoleculen bestand zijn tegen veel hogere temperaturen. En inderdaad, je kunt het zelf maken zoals hierboven beschreven.

Bio boter is wel het beste omdat toxines zich juist in de vetten zullen opslaan, dus hoe minder vervuiling er in zit hoe beter.

In ghee kun je veel gemakkeijker braden/bakken, aangezien gewone roomboter erg spettert. En ghee kun je beter verhitten voor het vlees.

En ghee kan je op kamertemperatuur bewaren en is dan zacht smeerbaar op de boterham. Ik vind de smaak van ghee lekkerder dan roomboter. In deze warme maanden laat ik de ghee in de vriezer stollen als ik die net gemaakt heb. Dan is niet te zacht...

Oh bij mij stolt ie prima op kamertemperatuur. Overigens hoeft hij van mij ook niet steenhard te zijn. Als ik er maar mee kan koken.

Even een misverstand ophelderen:

Ghee wordt gemaakt door verhitting, waardoor de eiwitten van de boter worden gescheiden van het botervet. Centrifugeren, een koud proces, gebeurt bij boterolie, het product dat Weston Price maakte en nu door Green Pasture wordt gemaakt.

Verder nog een opmerkelijke conclusie die ik dit weekend heb moeten trekken:

Na afloop van de lezing in Papendrecht heb ik samen met Bastiaan nog een biertje genomen op de goede afloop. Het wordt daardoor altijd iets later dan verwacht en ik was pas om 5 uur 's ochtends thuis. De volgende dag was ik natuurlijk veel te vroeg wakker. Mijn vriendin doet vrijwillerswerk bij een hospice en het was mooi weer, dus ik bood aan met haar naar de hospice toe te lopen. Op de terugweg naar huis werd ik ineens overvallen door een krachtig hongergevoel, iets wat ik al geruime tijd niet meer heb gehad. Ik heb 'gezondigd' en bij een marktkraam een koek gekocht (deze was overigens veel te zoet!).

Ik was gefascineerd door deze gebeurtenis en ben eens gaan nazoeken wat mij is overkomen. Ik vroeg me af waaom ik ineens tijdens die wandeling door de stad zo'n onbedwingbare honger kreeg en heb gezocht naar de relatie tussen alcohol en ketose. Ik vond deze interessante info:

Quote:
Will drinking alcohol affect ketosis?

No and yes. The liver can make ketones out of alcohol, so technically, when you drink you'll continue to produce ketones and so will remain in ketosis. The problem is ... alcohol converts more easily to ketones than fatty acids, so your liver will use the alchol first, in preference to fat. Thus, when you drink, basically your FAT burning is put on hold until all the alcohol is out of your system.

This rapid breakdown of alcohol into ketones and acetaldehyde (the intoxicating by-product) ... tends to put low carbers at risk for quicker intoxication ... especially if no other food is consumed to slow absorption.

Wat hier te lezen staat is dat de de nacht ervoor geconsumeerde alcohol, ook al was het niet veel, mijn vetverbranding tijdelijk 'on hold' heet gezet, totdat de alcohol door mijn lichaam was verwerkt. Doordat mijn lever de alcohol nu als brandtstof heeft aangewend, zat ik tijdelijk hierdoor in de suikerverbranding en dat leverde weer een insulinereactie op. Hierdoor daalde mijn bloedsuikerspiegel en werd ik plotseling overvallen door een hongeraanval. Omdat vetverbranders sneller vergiftigd worden door alcohol (dit klopt, want acetaldehyde is de stof die katers veroorzaakt en ik krijg inderdaad sneller een kater door alcohol dan vroeger!) duurt het daardoor ook langer voordat de alcohol door mijn lever is verwerkt en blijf ik dus langer in de suikerverbranding. Vandaar dat ik de dag erna toch ineens een insulinereactie kreeg en mijn bloedsuiker daalde! Ik vond het nl. nogal vreemd, omdat ik normaal wel degelijk goed kan draaien op vette, vloeibare voeding, bijv. uitsluitend rauwe melk.

Wat ik hieruit opmaak is dat ik extreem voorzichtig moet zijn met 'zondigen' (alcohol). Ik kan er alsmaar slechter tegen en het is niet ondenkbaar dat ik op termijn er noodgedwongen helemaal mee ga stoppen, omdat het dan letterlijk en figuurlijk niet meer leuk is. Zo langzamerhand kan ik er blijkbaar niet meer mee wegkomen!

Mike

Maar dat komt dus totaal niet overeen met de gedachte dat je min of meer een gezondheidsbuffer opbouwt, die je beschermt tegen de gevolgen van een keer zondigen. Sterker nog, je wordt dus sensitiever.

Dat is de reden waarom ik dit post. Die gezondheidsbuffer had ik voorheen wel, maar deze brokkelt nu af en ik word inderdaad gevoeliger.

Mike

Hmm interessant.... Hoewel het overeen komt met de gedachte dat je niet merkt hoe ongezond je bezig bent als je dus ongezond eet, is het toch opmerkelijk hoe je lijf afstompt na flink wat ongezonde voeding.

Ik zie het als een reis die in fases verloopt. Hoe langer ik in de vetverbranding zit, hoe minder graag mijn lichaam wil terugkeren naar een suikerverbranding. Het laat mij dit op niet mis te verstane wijze weten door mij flinke katers te bezorgen bij overmatige alcoholsumptie en door de terugkeer van oude symptomen (hypoglykemie door insuline-afgifte). Het geeft aan klaar te zijn voor een nieuwe fase en dat is minimale alcoholconsumptie of zelfs geen enkele alcoholconsumptie. Momenteel merk ik dat oude gueze, een volledig doorgegist bier op basis van wilde melkzuurfermentatie, nog het allerbest valt. Gueze is ook een bier dat diabeten mogen drinken, omdat de suikers volledig zijn vergist.

Mike

Dat verklaart misschien ook wel waarom natuurvolkeren zoals Indianen ook zo gevoelig zijn voor alcohol.

Ik zie ook wel een andere verklaring voor dit verschijnsel. In mijn ogen zijn zowel alcohol als suiker giftige, verslavende en bewustzijnsvernauwende drugs. Het zijn middelen die je trilling verlagen. Praktisch iedereen wordt met een suikerverslaving of koolhydraatverslaving groot gebracht en praktisch iedereen heeft in zijn systeem de herinnering hieraan, wanneer die gestopt is met het gebruik hiervan. Ook velen hebben nader kennis gemaakt met alcohol en kennen een verslavingsfactor die van uit gaat, ook al hebben ze nooit serieuze verslavingsproblemen met alcohol gehad.

Door een drug (alcohol, suiker, chemische drugs) te nemen wordt je trilling verlaagd en kan er een oud verslavingsmechanisme worden geactiveerd. Als ik suiker eet, dan ben ik er in dagen erna gevoeliger voor om nogmaals verleid te worden door zoetigheid. Ook zie je vaak dat de ene drugs of het ene verslavingsmechanisme de andere activeert. Er zijn legio mensen die in het dagelijks leven nooit roken, maar dit niet kunnen laten zodra ze alcohol gedronken hebben. Alcohol drinken is een aanslag op je levensmoraal! En zodra die zwak wordt, kom je des te sneller in de verleiding om andere goedkope troep te gaan eten of consumeren, hetzij fastfood of schadelijke genotmiddelen...

Dennis,

Interessante invalshoek! Overigens heeft het bij mij verder niet geleid tot verslavingsgedrag in de vorm van nog meer alcohol of suikerrijke maagvulling. Sterker nog, ik kreeg buikpijn van die koek, het was echt een 'koekje van eigen deeg'! Maar ik

snap wat je bedoelt, want ik zie bij menigeen dat de ene verslaving wel de andere uitlokt. Alcohol en roken gaan maar al te vaak samen, net als alcohol en chips.

Ik denk dat je ook goed zit met je opmerkingen over de gevoeligheid van natuurvolkeren voor alcohol. Ik ben die richting aan het opschuiven, zoveel is mij nu wel duidelijk. Het is wel interessant dat twee drugs die bewustzijnsvernauwend werken en je trilling verlagen, alcohol en sigaretten, legaal zijn en natuurlijke, bewustzijnsverhogende drugs illegaal.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan