Even een misverstand ophelderen:
Ghee wordt gemaakt door verhitting, waardoor de eiwitten van de boter worden gescheiden van het botervet. Centrifugeren, een koud proces, gebeurt bij boterolie, het product dat Weston Price maakte en nu door Green Pasture wordt gemaakt.
Verder nog een opmerkelijke conclusie die ik dit weekend heb moeten trekken:
Na afloop van de lezing in Papendrecht heb ik samen met Bastiaan nog een biertje genomen op de goede afloop. Het wordt daardoor altijd iets later dan verwacht en ik was pas om 5 uur 's ochtends thuis. De volgende dag was ik natuurlijk veel te vroeg wakker. Mijn vriendin doet vrijwillerswerk bij een hospice en het was mooi weer, dus ik bood aan met haar naar de hospice toe te lopen. Op de terugweg naar huis werd ik ineens overvallen door een krachtig hongergevoel, iets wat ik al geruime tijd niet meer heb gehad. Ik heb 'gezondigd' en bij een marktkraam een koek gekocht (deze was overigens veel te zoet!).
Ik was gefascineerd door deze gebeurtenis en ben eens gaan nazoeken wat mij is overkomen. Ik vroeg me af waaom ik ineens tijdens die wandeling door de stad zo'n onbedwingbare honger kreeg en heb gezocht naar de relatie tussen alcohol en ketose. Ik vond deze interessante info:
Quote:
Will drinking alcohol affect ketosis?
No and yes. The liver can make ketones out of alcohol, so technically, when you drink you'll continue to produce ketones and so will remain in ketosis. The problem is ... alcohol converts more easily to ketones than fatty acids, so your liver will use the alchol first, in preference to fat. Thus, when you drink, basically your FAT burning is put on hold until all the alcohol is out of your system.
This rapid breakdown of alcohol into ketones and acetaldehyde (the intoxicating by-product) ... tends to put low carbers at risk for quicker intoxication ... especially if no other food is consumed to slow absorption.
Wat hier te lezen staat is dat de de nacht ervoor geconsumeerde alcohol, ook al was het niet veel, mijn vetverbranding tijdelijk 'on hold' heet gezet, totdat de alcohol door mijn lichaam was verwerkt. Doordat mijn lever de alcohol nu als brandtstof heeft aangewend, zat ik tijdelijk hierdoor in de suikerverbranding en dat leverde weer een insulinereactie op. Hierdoor daalde mijn bloedsuikerspiegel en werd ik plotseling overvallen door een hongeraanval. Omdat vetverbranders sneller vergiftigd worden door alcohol (dit klopt, want acetaldehyde is de stof die katers veroorzaakt en ik krijg inderdaad sneller een kater door alcohol dan vroeger!) duurt het daardoor ook langer voordat de alcohol door mijn lever is verwerkt en blijf ik dus langer in de suikerverbranding. Vandaar dat ik de dag erna toch ineens een insulinereactie kreeg en mijn bloedsuiker daalde! Ik vond het nl. nogal vreemd, omdat ik normaal wel degelijk goed kan draaien op vette, vloeibare voeding, bijv. uitsluitend rauwe melk.
Wat ik hieruit opmaak is dat ik extreem voorzichtig moet zijn met 'zondigen' (alcohol). Ik kan er alsmaar slechter tegen en het is niet ondenkbaar dat ik op termijn er noodgedwongen helemaal mee ga stoppen, omdat het dan letterlijk en figuurlijk niet meer leuk is. Zo langzamerhand kan ik er blijkbaar niet meer mee wegkomen!
Mike