Vetverbranding

@ Mike & Bizzkwiekje

Quote:
Mike ik vroeg me af nu je in de vetverbranding zit hoeveel koolhydraten ervoor nodig zijn om weer uit ketose te gaan? Eet je helemaal geen koolhydraten om in die ketose te blijven?

Ik quote een vraag van Bizzkwiekje, want ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar. Ik weet dat je nog wel eens zoete aardappelen eet, soms een zuurdesemboterham of misschien ook wat anders hier en daar. Ik heb zo'n beeld dat je lichaam gemakkelijker 'uit' ketose gaat, dan 'in' ketose. Maar dat is enkel gebaseerd op een beetje tekst van de website over het Atkinsdieet.

In een ideale wereld moet de mens even makkelijk in ketose kunnen komen als eruit. Als voedselopportunist moest de mens zich behalve met vet vlees en vette vis (zijn favoriete en meest energierijke voedsel) ook zien te redden met planten, waaronder zetmeelrijke wortels. In tegenstelling tot de voedselkeuzes die wij nu kunnen maken, had de vroege mens weinig te kiezen en moest-ie het doen met wat-ie op dat moment in de natuur aantrof. Dit betekende dat hij zowel op vetten als op suikers moest kunnen draaien. Toch is er heel veel overtuigend bewijs dat ook de vroege mens hoofdzakelijk op dierlijke vetten en eiwitten draaide en dat plantaardige voeding een soort laatste redmiddel was, als er echt niets anders voorhanden was.

Zo bezien zou ketose voor ons een koud kunstje moeten zijn, want daarin zat de vroege mens ook en het maakt dus onderdeel uit van ons evolutionaire geheugen. Zet dat echter af tegen een levenlang suiker- en koolhydraatconsumptie in de moderne maatschappij, waarbij het lichaam telkens suikers moet omzetten in vetten omdat ze niet of nauwelijks in de voeding voorkomen, en je begrijpt dat het dan een veel langere weg terug is naar ketose. Het zit wel degelijk in ons evolutionaire geheugen, maar is bij veel mensen wel heel erg ver weggestopt.

Het is door voor de moderne mens inderdaad veel makkelijker om terug in de suikerverbranding te komen vanuit een vetverbranding dan andersom. Het omslagpunt heb ik al meerdere keren aangegeven en dat is maximaal 100 gram koolhydraten per dag. Ga over de 100 gram en je zit in de suikerverbranding. Ga onder de 100 gram en je zit in de vetverbranding. Hoever je onder de 100 gram moet gaan zitten is per persoon verschillend. De een zal zich prettig voelen bij het maximum van 100 gram, de ander bij 75, weer een ander bij 50 en een enkeling (zoals ik) zelfs onder de 50 gram. Dat is te bepalen door het simpelweg uit te proberen bij jezelf. Mijn persoonlijke ervaring is dat hoe minder koolhydraten ik eet, hoe beter ik me voel en hoe meer ik afval. Atkins had dus wel degelijk gelijk!

Mike

Wat ik dan niet helemaal volg, is hoe je de koolhydraten kunt meten. Want van een boterham is niet alles koolhydraat. Van een wortel ook niet. En van rijst ook niet. Dan moet je een schema hebben van hoeveel koolhydraten je product bevat.

En als je dan niet zo van het meten bent, hoe weet je dan of je boven of onder de 100 of onder de 50 gram aan koolhydraten zit?

Er zijn van die sites die aangeven hoeveel koolhydraten een bepaald produkt bevat. Op die manier wellicht? Zelf meet ik ook niet en ik begin er niet aan ook...

Vrysuyver,

Je moet het gewoon grofweg doen. Beschouw een boterham of een appel of een wortel (of iets anders wat overwegend zetmeel, fructose of glucose bevat) als koolhydraten en weeg deze droog, voor het koken. Op die manier krijg je nooit teveel kh binnen.

Mike

Als je wel van de getallen bent (zoals ik) dan kan je een site als deze of deze gebruiken. Het zijn wel echt van populaire mainstreamsites. Of je gebruikt een boekje als bijvoorbeeld "De actuele voedingstabel". Ik zou nooit elke dag alles gaan wegen, meten of opzoeken, maar om een globale indruk te krijgen kan het wel handig zijn om de belangrijkste producten die je gebruikt eens op een rijtje te zien. Ik zal wat info uit mijn boekje geven. De volgende getallen zijn afgeronde percentages koolhydraten om een indicatie te geven.

100 suiker

90 ahornsiroop

87 banaan

85 maizena

80 honing

78 rijst/gerst

73 rogge/gierst/boekweit/dadels

72 tarwe/noedels

71 macaroni/maizena

70 amaranth

69 gember

66 gedroogde abrikozen

65 rogge

62 havermout

61 witte bonen/kikkererwt

60 appelstroop/vijgen/droge erwten/quinoa

58 zwarte thee

50-60 chocola

45-50 gistbrood

43 bruine bonen/linzen

40 kastanjes/ketjap/roggebrood

35 zuurdesembrood/cassave

31 knoflook

25 cashewnoten

22 sesamzaad

18 rode peper

17 aardappel/aardpeer

16 druiven/mango

15 pompoen/schorseneer

12 kervel/kiwi/ananas

10 appel/peer/ui/sinasappel

8 walnoten

7 rode bieten

6 hazelnoten

5 volle melk/wortel/sperziebonen/venkel

3 kokosnootvlees/meloen

De bekendere groentes die veel koolhydraten bevatten heb ik opgenomen in dit lijstje. De meeste groentes zitten onder de 51%. Naast granen zijn bonen ook bronnen van geconcentreerde koolhydraten! Maar als je eet zoals vele onder ons steeds meer aan het doen zijn, dan is 100 gr koolhydraten toch nog vrij ruim...

Deze link is leuk! Het is een tijdslijn vol historisch recepten...

Als kleine aanvulling nog de koolhydraat-percentages van verschillende knolgewassen:

32,0 cassave (63% water)

22,5 yam (71% water)

21,0 zoete aardappel (74% water)

17,6 gewone aardappel (77% water)

Cassave scoort hoog, maar bevat ook minder water.

@ Mike (of wie zie deskundig genoeg voelt voor deze vraag...)

Gister sprak ik iemand die hypoglycemie heeft. Ze heeft geen diabetes, maar maakt zelf geen suikers aan. Ze is dus genoodzaakt om deze via voeding binnen te krijgen. Zou zij juist daardoor des te meer gebaat zijn bij een ketogeen dieet, of wordt het dan gevaarlijk?

Ik heb haar al uitgenodigd om bij het forum aan te sluiten, en misschien gaat ze dit nog wel doen. Maar ik was zo nieuwsgierig over deze vraag dat ik hem toch maar eens gesteld heb. Ik wacht dan eerst wel even haar initiatief af of kan je zo al iets zeggen over zo'n situatie?

Quote:
Ik vind croissants ook echt verrukkelijk maar tot nu toe heb ik er geen gevonden die met gezonde ingrediënten gemaakt zijn. Ik denk dat je daarvoor naar een biologische bakker moet of zelf bakken.

Het Franse merk Biofournil maakt bio zuurdesembrood en ook bio croissants. De croissants zijn wel niet (volledig) zuurdesem geloof ik, wel gemaakt met boter, ruwe rietsuiker en ongeraffineerd zeezout.

Er staan ook lekkere recpten op de site, wat je allemaal kunt doen met brood.

Doet me ook denken aan jagersbrood, dat wil ik eens zelf maken. Dat is een brood(ciabatta-achtig) met daar bovenop spek, ajuin en kaas in de oven gesmolten mmmmmm. :P

De vetverbranding zet nog steeds door! Ik zit nu op 84 kilo en heb een BMI van 26,5. Ik verwacht dat er nog een paat kilo's gaan verdwijnen en dat ik uitkom op een BMI van 25, de bovenkant van wat de 'gezondheidsexperts' aanhouden, maar juist een streefgetal i.v.m. aanmaak van zware botten en spieren.

Mike

Quote:
Ik wacht dan eerst wel even haar initiatief af of kan je zo al iets zeggen over zo'n situatie?

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik vermoed dat het te maken heeft met haar insulinespiegel. Deze is naar alle waarschijnlijkheid erg hoog, waardoor de insuline voortdurend glucose in haar cellen duwt, waardoor deze vervetten (heeft ze overgewicht?) omdat de glucose vervolgens in vet wordt omgezet. Insuline gaat nogal drastisch te werk en dus is haar bloedsuikerspiegel voortdurend te laag. Als jij zegt dat ze suiker nodig heeft via haar voeding dan zit ze in een vicieuze cirkel, omdat de suiker in de voeding ook weer insulinereacties oproept. Hoe meer suiker ze eet, hoe meer insuline ze produceert en hoe lager uiteindelijk haar bloedsuikerspiegel wordt. Dit is potentieel levensgevaarlijk!

Bovendien is ze hard op weg om diabeet te worden. Eerst krijgt ze type 2, waarbij haar cellen insulineweerstand gaan ontwikkelen en ze behalve een hoge insulinespiegel ook een hoge bloedsuikerspiegel gaat ontwikkelen (hyperglycemie). In een later stadium zal haar alvleesklier uitgeput raken en zal de insulinespiegel juist drastisch gaan dalen, terwijl de glucosespiegel hoog blijft. Ze zal dan insuline moeten gaan spuiten. Mijn vermoeden is dan ook dat ze prediabetisch is en ze zou er verstandig aan doen haar insulinespiegel te laten meten. Zoals gezegd is deze naar alle waarschijnlijkheid te hoog. Enkele symptomen verbonden aan een te hoge insulinespiegel:

- Overgewicht

- Hoge cholesterolspiegel

- Hoge bloeddruk

- Osteoporose (botontkalking)

Bedenk ook dat teveel insuline in het bloed het risico op kanker aanzienlijk verhoogt. Insuline is een bouwhormoon en onderhoudt een nauwkeurige relatie met het afbraakhormoon cortisol van de bijnieren. Naar alle waarschijnlijkheid is haar cortisolgehalte dus ook te laag. Hier een zeer goed artikel voor verdere info:

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=506&id=602&page=9

Mike

Mike, ik ga morgen mijn versie van jouw Shepherd's Pie maken. Ik ga mijn eigen gemaakte zuurkool gebruiken en afdekken met koolraappuree of zoiets en misschien ook nog wel bechamelsaus. Ik ben benieuwd...

Omdat het vat met zuurkool in het schuurtje stond en de zuurkool bevroren was, heb ik het recept een dag later pas gemaakt, vandaag dus. Ik heb er een eigen draai aan gegeven, maar vond het waarlijk om te smullen! Een slordige 250 gram roomboter + kokosvet + rundertalk en ruim 2 ons volvette kaas + melk voor de saus. Een pond rundergehakt, een kleine bol knoflook en lekker veel peper en kerrie, zeer smakelijk! Ik heb afgedekt met blokjes koolraap waarover de bechamelsaus ging. De komende dagen 2 a 3 dagen kan ik er ook nog wel van eten. En het fijne is dat het zo goed verzadigd dat ik de hele avond niet aan eten hoeft te denken! :-)

@mike

Ik ben nu al een hele tijd zeer hoog in vetten maar ik kan er precies minder en minder tegen , zou dit kunnen komen door men lever die wss niet goed werkt

Een kennis van mij raadt me nu aan om even te stoppen dierlijke vetten(enkel nog rauwe melk ) en hoog te gaan in kokosolie en rode palm olie , en daarbij leverzuivering tot de lever geheeld is en dan terug overschakelen op dierlijke

Wat vindt jij hiervan

Het antwoord op je eigen vraag geef je zelf in je post. Ik heb hier niets aan toe te voegen. Je lichaam is overduidelijk nog niet klaar voor de vetverbranding.

Mike

@ Buster

Heb je al leverspoelingen gedaan? Zo ja, hoeveel?

Ik heb kan nu behoorlijk vet eten, vermoedelijk doordat ik reeds 3 leverreinigingen heb gedaan met een maand interval. Volgende week ga ik nummer 4 doen en ik ben vastbesloten om er mee door te blijven gaan totdat er een gruisje galsteen meer te zien is in mijn ontlasting na een spoeling.

Alleen op nuchtere maag in de ochtend kan een boterham met echt veel vet wel wat zwaar aanvoelen. Ik ga nog eens uitzoeken of dit meer met de combi van brood + vet en geen groente te maken heeft. Of misschien zijn mijn porties nog wat te groot voor een lege maag.

Kan jij ook in de ochtend op nuchtere maag meteen volop vet eten, Mike?

@ dennis

Nee heb nog geen leverspoeling gedaan maar ga komend weekend 1 doen

Ik had ook niet verwacht dat men lever niet goed zou werken want heb nooit gerookt , drugs of alchohol gedronken , zelf bijna geen frisdank .

dennis , laat jij altijd 1 maand tss de reiniging

Ja, ik volg de maancyclus hier. Ik doe een leverreiniging op een boogschutterdag tijdens een afnemende maan.

Meer info over astrologie en leverreiniging heb ik op deze en deze pagina geplaatst. Nog een pagina verder staan een aantal links met info over hoe zo'n spoeling in z'n werk gaat.

Die astrologische werkwijze is allemaal niet perse nodig. Wel is het goed om minstens 2 weken tussen de spoelingen te houden zodat dieperliggende steentjes de kans hebben om naar de hoofdkanalen van je lever te verschuiven. Eerder zou een leverspoeling niet zo veel zin hebben.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan