Vitamine C

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Deze man die wat vaag schrijf overigens zegt dus juist dat ascorbaat giftig is.

http://zaplog.nl/zaplog/article/wat_we_van_vitamine_c_vooral_moeten_onthouden#last_comment

watisgezond, is er geen andere optie voor de vetoplosbare vitamine c.. door kefir misschien?

@Debsy

Lekker tegenstrijdig weer inderdaad. Hij zegt dat natrium ascorbaat juist sterk kankerverwekkend is...

Schiet mij maar lek :?:

In de commentaren eronder zijn ze het er ook niet allemaal over eens, lees ik.

@Muis

Omdat ik (op roomboter na) zwak testte op zuivel, kan ik ook geen kefir nemen (want rauwe melk).

Ik ben het nu (ok, niet NU) door een omelet aan het roeren. Is ook vet, dus zou moeten oplossen.

Experiment met omelet moet nog gefinetuned worden. Kennelijk was de ascorbyl palmitate nog niet goed opgelost, want het lijkt wel of m'n keel/slokdarm in brand staat.

Bica!!

Gisteren 15gr ascorbinezuur ingenomen, nog altijd geen diarree, wel wat gebroebel in mijn buik. Vandaag gaan we voor de 20gr, ben benieuwd. ;)

Ik ben deze week begonnen met het nemen van ascorbinezuurpoeder (opgelost in water) van DSM/La Roche (yep, die dure). M'n urine ziet er na inname gifgroen uit en ik heb behoorlijk wat last van m'n onderrug. Betekent dit dat de ascorbinezuur niet (goed) wordt opgenomen en m'n nieren ook nog eens zwaar belast worden daardoor?

Rugklachten heb ik al lang af en aan, maar het lijkt nu wat erger.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik zie dat Tinkelbel al 20 gram innam. Ik neem maar zo'n 2 gram per dag.

Debsy, ik zie dat je dezelfde ascorbine gebruikt. Heb jij geen last en gifgroene urine?

Morgen maar eens overslaan om te zien wat er gebeurt.

Mark

Bij de tuinen heb je 50% korting. Aangezien ik niet online mag/kan bestellen, ga ik zo 2 potjes van 170gr kopen. 340 gr voor 22,50 is niet duur toch?

Iemand enige ervaring met vitamine c poeder van de tuinen?

@ watisgezond:
Quote:
A greenish tint to urine is common among those who are taking high doses of vitamins. This is not dangerous, instead it is the body’s way of excreting matter it doesn’t need.

http://birthamiracle.com/2008/07/12/urine-testing-during-pregnancy-what-is-it-for/

Dank je, Lievergezond.

Vandaag geen vitamine C genomen en alleen multivitamine pil en nu is m'n urine niet meer groen, maar wel fel geel.

Lijkt me dat m'n lichaam de vitamines niet goed kan opnemen, want zoveel vitamines krijg ik niet binnen en ik heb juist een tekort aan het 1 en ander.

Vooral toen ik vitamine C innam de afgelopen dagen (en dat was dus maar 2 gram) had ik echt last van zijkanten onderin rug, dus dat lijken me de nieren.

Misschien drink ik niet genoeg water?

Sowieso apart als je leest dat vitamine C goed is in grote hoeveelheden en bij mij geeft m'n lichaam bij 2 gram al aan dat het genoeg is. Of een opname probleem dus... Aaaargh!!

Hai watisgezond. Nee daar heb ik eigenlijk geen last van.

Ik gebruik hem al een tijdje.

Kun je een te veel aan vitamine c nemen dat het schade aanricht? (Zowel vetoplosbaar als wateroplosbaar)

Bedankt voor jullie reacties. Misschien veroorzaakt die multivitamine wel die stress op m'n nieren. Vanmiddag ook wel last. Het gekke is dat ik dezelfde multi een half jaar geleden ook nam en toen die klachten niet gaf.

Ik ga het morgen omdraaien: wel vitamine C, geen multivitamine. En ook genoeg drinken.

Kijken of de pot nog oplicht :D

Nog even een urine-update:

Gisteren alleen vitamine C op en geen multi en de urinekleur was normaal.

Dus dan is het die multi geweest. Nog steeds raar dat het eerst fel groen was, maar goed.

Fel gele urine schijnt een overschot aan riboflavine (vitamine B2) te zijn.

Is met het oog op niet te zuur en complete, niet-geïsoleerde voeding zo nu en dan een paar theelepeltjes rozenbottelpoeder niet de beste oplossing je vitamine-c-niveau op de juiste hoogte te houden?

Zeker wat voor te zeggen, Daan. Je moet dan alleen veel poeder nemen. Ik las nl elders op dit forum dit:

bevat 426 mg vit c per 100 gr rozenbottel.

Krijg je dan ook niet veel koolhydraten/suikers binnen?

Acerola bevat meer vitamine C, namelijk 1677 mg per 100 gram acerola.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C#Plant_sources

Maar dat schiet dus niet op als je een paar gram vitamine C per dag wilt binnenkrijgen.

Quote:
De beste vitamine C is de vitamine C die komt als voedsel. Het gaat niet om hoeveel milligram vitamine C die je neemt, het is hoeveel vitamine C je lichaam assimileert. Schillen van citrusvruchten zijn zeer rijk aan vitamine C; 100 g van een citrus-schil levert ongeveer 130 mg vitamine C. De vrucht van een sinaasappel biedt slechts 71 mg per 100 g fruit. Met schillen van citrusvruchten profiteren we ook in de vorm van enzymen, fyto nutriënten, en belangrijke voedingssupplementen waarvan we de werking nog niet eens kennen.

Bespaar geld met je eigen vitamine C supplement

Een organische sinaasappel, of citroen schil, overgebleven uit de vruchten die je koopt is voldoende. Bewaar al uw schillen na het eten van de binnenkant van de vrucht, en snijd de schillen in dunne reepjes. Leg ze op een bord op je eetkamer tafel en laat ze drogen op kamertemperatuur voor een paar dagen tot ze droog en knapperig zijn.

Je kunt de schillen ook uitdrogen met een voedsel dehydrator en ze vervolgens opslaan voor maximaal een jaar in een droge fles. Voor consumptie, breek je de schillen in kleine stukjes en meng ze door je favoriete thee. Dit maakt de thee smaak geweldig, maar het nadeel van deze aanpak is dat de warmte de enzymen vernietigt. Een betere optie is om de schil reepjes in een blender of een soort van molen te plaatsen en ze tot een poeder tre vermalen(die niet schadelijk zijn voor de enzymen). Gooi het poeder in je smoothies of verse sappen. Een theelepel zal je voorzien van meer organisch vitamine C complex, rutine, hesperidine en bioflavonoïden dan je lichaam nodig heeft voor de dag, ongeacht je maat.

http://worldunity.me/zelfgemaakte-vitamine-c/ via http://www.leefbewust.com/2014/nieuws/171014.html

Hoe denken jullie over duindoornsap als bron van vitamine C? dit schijnt 5-7 keer meer vitamine C te bevatten als citrusvruchten. Ook schijnt het sap vrij zuur te zijn.

Goedemiddag,

Ik ben Peter en ik ben hier een nieuwe bezoeker Ik ben op deze site terechtgekomen omdat ik mijn eetgewoontes drastisch wil veranderen en ik heb nu enkele dagen door WP forums en gerelateerde sites gezocht/geleerd.Ook deze vitamine C discussie heb ik doorploegd maar ik zie door de bomen het bos even niet. Welke vitamine/merk C raden jullie aan om dagelijks te gebruiken?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan