Vitamine C

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Ze gebruiken de vetoplosbare en worden hier erg misselijk van.

Hoi Jeannette, ik werd misselijk van ascorbinezuur. Met de vetoplosbare vitamine c heb ik geen ervaring. Trouwens dat ik misselijk werd van ascorbinezuur is nu passe. Destijds gebruikte ik calciumascorbaat als vervanger voor de ascorbinezuur en daar werd ik niet misselijk van.

Ze gebruiken ascorbylpalmitate van "now", dus vetoplosbaar ( vit ester C), Wim. Misschien is calciumascorbaat minder heftig voor de maag Lievergezond. Kan ik ze laten proberen.

Kunnen ze niet aan de acerola poeder hebben? Dan heb je natuurlijke variant plus andere stoffen die in synergie werken met vit C

Low carb en minder behoefte aan vitamine C. Hoe denken jullie hierover?
Hier enkele citaten van Gary Taubes:

Vitamin C is the one vitamin that is relatively scarce in animal products. But it appears to be the case, as it certainly is for the B vitamins, that the more fattening carbohydrates we consume, the more of these vitamins we need....
Vitamin C uses the same mechanism to get into cells (where it’s needed) that glucose does, so the higher our blood sugar level, the more glucose enters the cells and the less vitamin C. Insulin also inhibits what’s called the uptake of vitamin C by the kidney, which means that when we eat carbohydrates we excrete vitamin C with our urine rather than retaining it, as we should, and using it. Without carbohydrates in the diet, there’s every indication that we would get all the vitamin C we ever needed from animal products. This makes sense from an evolutionary perspective as well, since any human populations that lived far enough from the equator to see lengthy winters would have gone months, if not years, at a time—during ice ages, for instance—without eating anything but what they could hunt. The idea that they required orange juice or fresh vegetables to get their requisite vitamin C every day seems absurd. This would also explain why isolated hunter-gatherer populations that ate virtually no carbohydrates and certainly no green vegetables or fruits still thrived.

Taubes, Gary. Why We Get Fat: And What to Do About It

Iemand een idee over het hierboven geciteerde stuk? Er zit wat mij betreft logica in zijn theorie maar ik kan verder weinig info hierover vinden.

in orgaanvlees schijnt aardig wat vitamine C te zitten.
maar met het eten van orgaanvlees ben ik nog niet zover.
ik heb het al wel in de vriezer liggen, maar nog bijna niet gegeten.

wel gebruik ik nu sinds enkele maanden High C van CureSupport, een liposomale vitamine C die erg goed door het lichaam wordt opgenomen.

bij mij heeft het gebruik van High C mijn lichaam een enorme gezondheidsboost gegeven. een pijnlijke voortdurende tandvleesontsteking, verdween door gebruik van High C als sneeuw voor de zon.

met poeder of tablet vitamine C soorten had ik altijd maar matig resultaat.

Ik neem al een tijdje ascorbinezuur van DSM (niet GMO), maar ik moet telkens zo weinig nemen omdat ik anders last krijg van een geïrriteerde slokdarm omdat het zo zuur is.

Ik had gevraagd aan Life Extensions (die de ascorbinezuur verkoopt) of ze geen gebufferde versie hadden ervan. Dat hadden ze niet, maar wel magnesium ascorbaat poeder van Now en dit zou volgens de importeur van Now gegarandeerd GMO vrij zijn.

Ik heb het gevoel dat dit toch uit China komt en hoe 'gegarandeerd' is het dan nog (of vervuild).

Weet iemand meer? Op de Now website zie ik zo gauw niets staan hierover. Maar ben niet bepaald helder vandaag.

Of een ander gebufferde vitamine C van Europese ascorbinezuur?

Mark

Mark,

Waarom doe je het niet zelf in een capsule? Dan ben je toch goedkoper uit met het poeder en er zitten geen vulstoffen in. Maar je voelt het niet in je slokdarm, tenzij het omhoog komt.
Vetoplosbare vitamine c is ook gebufferd (zoals deze: http://www.iherb.com/Source-Natural... c ester )&rc=9616&sr=null&ic=4). Het poeder lost moeilijk op omdat het zo droog is en samen een bal vormt als je het ergens in stopt. Het is vet oplosbaar dus zou ik het met iets vets mengen, jij kan waarschijnlijk ook niet tegen melk maar om je een idee te geven: slagroom loste het bij mij altijd moeilijk op maar crème fraîche ging prima dat is dikker en daar roert het makkelijker door je kan dat hoopje poeder dan makkelijk uit elkaar krijgen.
Ik zie alleen nu wel dat er niet specifiek bij staat dat het GMO vrij is.

Als je last krijgt van dat vitamine c poeder omdat het zuur ia zou je ook de niet zur variant (natrium- of calciumascorbaat) kunnen nemen die is duurder maar niet zuur. Deze is goedkoop en GMO-vrij. http://www.iherb.com/NutriBiotic-So...n c powder&rc=11039&sr=null&ic=16

Bedankt Kaaskanlekkerzijn,

Ik heb hier nog ascorbyl palmitate staan, maar ik eet niets meer waar ik het in op kan lossen. Vroeger deed ik het in yoghurt, maar dat neem ik niet meer. Geen zuivel, alleen roomboter.

Ik heb overigens nu ook al poeder, maar ja, erg zuur dus.
Die laatste vitamine C poeder die je noemt, ziet er goed uit. Ik ga eens kijken of ik de oorsprong van dat poeder kan achterhalen (China/Schotland).

Mark

Je kan het dan toch in die boter die je nog wel eet stoppen? Of kokosmelk, mengt alleen dan wel weer niet zo goed. In avondeten mengt het bij mij ook wel goed, ik dacht er dan alleen nooit aan.
Of los het zure poeder op in water met bica, dan krijg je als het goed is dat poeder in die laatste link van mij.

Heb ik geprobeerd, in boter, maar bij mij mengde het toch niet super, waardoor er nog stukjes in bleven zitten die erg zuur waren. En alleen in avondeten is ook niet voldoende. Ik wil het een aantal maal per dag innemen.

Je lichaam neemt maximaal zo'n 1 gram vitamine C per keer op, dus vandaar dat ik het verspreid.

Aandacht aan iedereen want de meeste van jullie nemen helemaal geen vitamine C. Ascorbinezuur is GEEN vitamine C. Vitamine C is nog iets HEEL anders en die vindt je alleen maar in de natuurlijke vormen als acerolakers, camu-camu,...

Een prachtig artikel met een prachtig voorbeeld tussen synthetische C en de natuurlijke variant http://doktercandida.nl/het-gevaar-van-synthetische-vitamines.

En ik weet dat er veel zijn die beweren van dat synthetische net hetzelfde zijn als de natuurlijke maar lees dan maar eens het boek van Brian Clement 'Supplementen onder de loep' dan kom men er zo achter dat die synthetische helemaal geen vitamines zijn op de 1ste plaats en op de lange duur meer schade dan goed doen omdat het het lichaam berooft van belangrijke nutriënten die het nodig heeft om 'iets' van die synthetische troep te maken. Ook verliest men zoal 50% van die synthetische omdat het lichaam daar onmiddellijk vanaf wil en kijken we microscopische dan lijkt het net alsof ons lichaam daar zo mee omgaat als het doet met virussen en slechte bacteriën. Maar er is nog zoveel meer te zeggen hierover en alles staat in het pachting onderbouwde boek van Brian Clement.

Voor natuurlijke C:

http://www.natuurwebwinkel.com/producten/vitamine-c/acerolabes-poeder/ (gebruik hier ongeveer 16gr/dag (=+-2.7gr. vitamine c) van maar niet alle dagen en verspreid over de dag)

http://www.leefbewust.com/webwinkel/vitamine-c/

Ik gebruik sinds een aantal weken 3500 mg "vitamine C", maar wel een van de Tuinen.
Nu heb ik sinds anderhalve week opengescheurde mondhoeken. Candida? Veroorzaakt door verzuring door synthetische vitamines?
Ik denk het wel.. Balen dat je vitamine C zo langzaam moet afbouwen, want als het zo verzuurt/slecht is dan wil ik liever snel stoppen!

Dianthus, de ascorbinezuur waar wij het over hebben is niet synthetisch, maar wordt gewonnen uit (niet GMO) mais.

Het nadeel van bessen zoals acerola is dat ze veel suikers bevatten, zeker als je er veel van neemt op een dag. Op de leefbewust site staat het niet vermeld, maar op deze site wel:
http://www.superfoodsonline.nl/acerola-poeder-125g

100 gram acerola poeder bevat 31 gram suikers (fructose).
Dus als je 16 gram per dag neemt, krijg je toch 5 gram suikers binnen.

Mark

Biebs, op het etiket moet denk ik wel staan waar de vitamine C van gemaakt is. Als het synthetisch is, zou ik het niet meer nemen.

Hier nog een onderzoek waaruit blijkt dat niet-verse groente en vruchten (zoals acerola poeder) veel van hun vitamine C verliezen door de bewerkingen die na de oogst worden uitgevoerd en de verschillende omstandigheden (temperatuurs- en luchtvochtigheidsverschillen bijv.) waar de vruchten aan worden blootgesteld.

http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/234-17.pdf

Dianthus, de ascorbinezuur waar wij het over hebben is niet synthetisch, maar wordt gewonnen uit (niet GMO) mais.

Dat kan wel maar ascorbinezuur apart is geen vitamine C! Dit is wat Brian erover zegt:

Vit. c is een van de meest instabiele vitaminen, die gemakkelijk wordt aangetast door oxidatie als gevolg van blootstelling aan licht of warmte. Ascorbinezuur is niet meer dan een onderdeel van vitamine C en fungeert als een 'antioxidantenverpakking'. Dit is het bestanddeel dat het meest aan de man wordt gebracht, maar dat van zichzelf niet in staat is om het lichaam van een complete vorm van deze essentiële nutriënt te voorzien. Ascorbinezuur beschermt de functionele onderdelen van de vitamine tegen een snelle oxidatie of een snel verval. (....)
Naast ascorbinezuur bevat natuurlijke C minerale cofactoren en de bioflavonoïden hesperidine, rutine, quercetine en tannine, benevens enkele andere van nature voorkomende componenten. Als één van deze componenten ontbreken , is er geen vitamine C activiteit meer, wat resulteert in een gebrekkig supplement dat ziekten tot gevolg kan hebben die verband houden met Vit. C gebrek, zoals bloedingen, vroegtijdige veroudering van onder andere huid, beschadiging van de zenuwen, verlies van seksuele functies en aantasting van het gezichtsvermogen.
Het meeste ascorbinezuur (meer dan 95%)is slechts een chemische kopie van het van nature voorkomende ascorbinezuur, dat zelf niet meer is dan een fractie van de totale vitamine C. Echte vitamine c is allen te vinden in complete, volwaardige voedingsmatrix. Geïsoleerd chemische ascorbinezuur is voor het lichaam niet meer dan een gifstof. Het meeste ascorbinezuur, dat vervaardigd wordt door een handje vol grote medicijnfabrikanten, wordt gemaakt wordt door maïsvet, maissuiker en vluchtige zuren te fermenteren.

En zo gaat dit nog ene eindje door. Dus maw. zit je wel met een chemische versie want er zijn bepaalde bewerkingen nodig om alleen dat ascorbinezuur eruit te halen en zo blijft er van de natuurlijke volwaardige C niets meer over wat je lichaam binnenkrijgt en waar het te zeer mee aan de slag moet om er iets degelijks van te maken wat zo op deze beurt je lichaam weer berooft van nutriënten, enz...

Het nadeel van bessen zoals acerola is dat ze veel suikers bevatten, zeker als je er veel van neemt op een dag. Op de leefbewust site staat het niet vermeld, maar op deze site wel:

Het gaat om natuurlijke suikers en die 5 gram stelt niets voor want die heb je ook zo binnen met andere soorten fruit http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-...iker-schuilt-er-in-jouw-favoriete-fruit.dhtml

http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/234-17.pdf

Dat is wel een zeer oude studie zeg. Misschien eens vragen aan Juglen met de nieuwe inzichten?

Biebs, op het etiket moet denk ik wel staan waar de vitamine C van gemaakt is. Als het synthetisch is, zou ik het niet meer nemen.

Ingrediënten: Vitamine C (als Ascorbinezuur), Vulmiddelen, Antiklontermiddelen, Citrus Bioflavonoïden, Rozenbottelpoeder, Glansmiddelen.
Klinkt niet echt heel natuurlijk he...

We moeten niet al te hysterisch gaan doen over ascorbinezuur. Er zijn altijd cofactoren die je hebt in voedsel, die ontbreken in een geisoleerde voedingsstof als supplement en daarom moet je eerst en vooral streven naar een voedingsbron.

Tot zover ben ik het met Clement eens. Maar Linus Pauling wist wel kanker te genezen met hoge doseringen intraveneuze vit. C. Vit. C wordt ook afgeraden i.c.m. chemo, omdat het de werking van chemo ongedaan maakt. Dit geeft aan hoe krachtig ascorbinezuur is als ontgifter, want chemo is verdund mosterdgas!

Bedenk ook dat ascorbylpalmitaat (vetoplosbare vit. C) het meest effectief is. Voedselbronnen hiervan zijn lever en rauwe melk.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan