Vitamine C

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ben net bij de beekhoeve geweest.
Heb gevraagd waarom ik last krijg van kefir. Is mogelijk een te snelle ontgifting. Ik kan ook niet goed tegen de kefir kwark. Zelfde effect.

De yoghurt die ik mee neem is met bifidus cultuur.
Maar ga wel proberen om het zelf te maken met de demeter yoghurt.

Ik heb even je voorstel topic gelezen zodat ik kan zeggen: "ja hoor, dat heb ik gelezen". ;-)

Mooi dat het zoveel beter met je gaat! Dat is voor anderen ook fijn om te lezen denk ik.

Lekker zo doorgaan met de vitamine C. Als je 18 gram per dag zonder problemen kan gebruiken, dan is er heel wat ontstoken in je lijf, dat verklaart die pijnklachten. Gewoon zo doorgaan en als de pijnklachten minder worden kan je weer slappe ontlasting krijgen, dan de vitamine C verminderen. Je moet dit zelf proefondervindelijk uitvinden en steeds over een aantal dagen kijken wat het verschil is.

Ik denk dat de pijn rond het middenrif kan komen door het "vasthouden", het gespannen zijn bij stress. Dat kan je zelf van jongs af aan hebben, het is dan een gewoonte geworden om zo met nare dingen om te gaan, je zet het vast in je lijf, bijvoorbeeld omdat je als kind niet mocht schreeuwen, zeuren, klagen, ik noem maar wat. Kan het zijn dat dit bij jou meespeelt?

Kefir is weer een andere cultuur dan in b.v. yoghurt zit. Blijkbaar is de cultuur van kefir nu niet de juiste om evenwicht te brengen (of orde in de chaos) Hou je maar aan wat goed gaat, eerst maar eens herstellen en als je weer goed in je vel zit, dan kan je aan ontgiften gaan denken als je daar aanleiding toe hebt. Bij o.a. estafette en de natuurwinkel hebben ze ook volle yoghurt in flessen van de weerribben. De cultuur die daarin zit is prima om zelf yoghurt en zure room mee te maken. Ik krijg er heel mooie dikke yoghurt mee. Ik doe wel iets extra room bij de volle melk om aan de veilig kant te blijven met de verhouding tussen vetten en eiwitten.

Eet smakelijk en met hapjes!

Ik heb gelezen over gebufferde vit C.
Is er iemand die dit kent en neemt?
Het staat mij wel aan.

Goeie vraag liesje. Ben ook wel benieuwd naar.

Verder vroeg ik mij af of je ook tegen de tolerantie aan zit op het moment dat je andere dingen ervaart dan last van je darmen.
Inmiddels zit ik op 24 gram acerola per dag. Ik bouw het nu wat langzamer op. Geen darm klachten. Integendeel zelfs.
Wel hoofdpijn, raar gevoel in me keel alsof er iets ruw aan voelt.
Ik moet enorm veel plassen en mijn urine ruikt sterk. Ontlasting geen last van. Geen diarree en geen verstopping.
Zijn dit ook signalen van een hoge dosering alszijnde tolerantie? Of is dit ontgiften?
Ik begin mijn spieren en gewrichten weer te voelen maar dan bedoel ik geen pijn maar makkelijker beweegbaar. Niet meer zo stram. Mijn gevoel zegt dat ook dat ik idd baat kan hebben bij de palmitaat variant.

Ik zou persoonlijk geen supplementen gebruiken. Heb eens gelezen dat synthetische supplementen helemaal niet goed voor je zijn. En wanneer ben je zeker dat je supplementen 100% natuurlijk zijn? Dat kan je nooit.

Vitamine C is heel belangrijk tegen cortisol. Het stresshormoon. En een te hoog cortisol kan ook je vit C gaan uitputten. bron

Wat ik zou doen om je vitamine c te halen is
citroensap, paprika, tomaten, aardappelen, salade, basilicum

Vitamine c is ook nog eens van groot belang voor de opname van ijzer uit plantaardige voeding.

Extra vitamine C om ijzertekort bij vegetariërs op te lossen

Voor de vegetariërs kan dit voor problemen zorgen, doordat het lichaam normaal gesproken de non-heemijzer niet kan opnemen.

Echter kunnen we vitamine C gebruiken om de opname van non-heemijzer te verbeteren. Wanneer we vitamine c gaan gebruiken in combinatie met plantaardige voedingsbronnen. Zal de opname gelijk zijn aan de opname van heemijzer.

Dit is vooral goed nieuws voor vegetariërs die hun hoeveelheden alleen maar kunnen halen uit de non-heemijzer.
ijzergebrek vitamine c

Dat matcht niet met wat ik hier lees en elders gelezen heb. Bij ziekte heb je vele male hogere dosis nodig.

Bovendien zijn genoemde bronnen nachtschades die weer problemen geven.

Vitamine c helpt ook om kwik uit je lichaam te krijgen.
Onze voedings bodem is zo uitgeput dat un voeding nauwelijks genoeg vitaminen en mineralen zitten. Synthetische vitamine c kan je idd beter niet nemen.

Vegetariërs zijn er hier op het forum niet veel.
Mede omdat dat geen volwaardige voeding is. Zover ik tot nog toe weet eet iedereen hier dierlijke vetten in grote hoeveelheden.

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M78&ss=P1320

We hebben sowieso 5 tot 10 gram per dag nodig.

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/vitamine-c/page/36/

Zie je, mist in me hoofd.
Terugkomend op he vraag of ik mogelijk dingen uit mijn kindertijd vast heb gehouden.

Ja dat is heel goed mogelijk idd.
Ik denk alleen dat er meerdere zaken hebben mee gespeeld.

Binc, de sterk ruikende urine zijn o.a. afvalstoffen van de ontstekingen die je hebt. Sommige voeding kan ook sterker ruikende urine veroorzaken.
Vierentwintig gram acerola-poeder staat ongeveer voor vier gram ascorbinezuur, tenzij er extra ascorbinezuur is toegevoegd.
Linus Pauling gebruikte zelf drie gram vitamine C per dag, maar wellicht is dat in de huidige tijd met veel meer stress niet meer voldoende.
Vijf tot tien gram per dag lijkt me heel goed om aan de veilige kant te zitten, maar bij geheel gezonde mensen kan die 10 gram al wel de darmtolerantie overschrijden.

Dus eigenlijk is die 24 gram eigenlijk niet zo heel hoog als ik je tenminste goed begrijp?
Volgens mij is er geen ascorbine aan toe gevoegd. Maar mijn pit is wel bijna leeg. Dus dan heb ik wel nieuwe nodig. Als ik dan ascorbinezuur neem dan is het sus niet de bedoeling dat ik daar 24 gram van neem.

Na het lezen van dit onderwerp zie ook ik door de bomen het bis niet.
Ik ben er sowieso over uit dat ik de vetoplosbare variant wil.
Maar welke water oplosbare variant ik wil nemen weet ik niet.
Word dat ascorbinezuur of toch maar acerola of duindoorn, rozenbottel.
Als er thee is van pyramide met rozenbottel kan je dat dan niet tot poeder vermalen?
Ik las ook over het drogen van schillen. Zou dat kunnen in de dehydrator? Of gaan daar alle vitaminen door verloren?

Van mij ook even een vraag over vit. C: is er een verband tussen tekort aan vit. C en een moeilijke stoelgang? Kun je zeggen, dat je een tekort hebt aan vit. C, als je vrij gauw last van obstipatie hebt?

Thineke

En hoe kom je erachter dat je galwegen verstopt zijn? En wat doe je daaraan?
En is het in mijn geval sowieso wel verstandig om me daar evt. ook mee bezig te gaan houden? Bijnieren, schildklier etc.

Thineke

Ergens in mijn hersenen zit de herinnering aan een uitspraak van jou (?) dat het niet verstandig is om je met lever- en galreinigingen bezig te houden, als je bijnieren (en schildklier) niet helemaal 100% zijn, maar ik kan het ook net zo goed mis hebben.

Thineke

Dan kun je kijken of de milde reiniging op basis van eierdooiers, olijfolie en citroensap al iets oplevert.

Mike

Als ik daar weer mee begin - heb het al eens eerder gedaan, alhoewel vrij kort - hoe lang zou ik dat een kans moeten geven?

Thineke

Binc, als je goede resultaten hebt met acerolapoeder, zou je het daar dan niet bij houden? Ascorbinezuurpoeder is goedkoper, dus als je liever goedkoper wilt kan je dat wel proberen. 170 mg per gram acerolapoeder x 24 gram is 4,07 gram, zeg maar 4 gram dus. Als die 4 gram vitamine C (het totaal uit de acerolapoeder) al voldoende was om je klachten te verminderen, dan is het dus niet zo slecht met je gesteld.

Zit nu sinds 2 dagen op 12 gram ascorbinezuur en had vandaag lichtbruine/leverkleurige ontlasting, tot aan diarree toe. Dus ga maar even een stapje terug.
Ga beginnen met de milde leverreiniging en het maar eens een tijd volhouden. Als ik kijk naar de symptomen van een slecht werkende lever, lijkt het inderdaad op mijzelf.

Thineke

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan