Babe schreef: -"ik heb rozenbottels van de Hondsroos op Vlieland geplukt,wil eigenlijk een natuurlijke vorm van vit.C.
Las dat er eigenlijk een nachtvorst overheen had gemoeten….zal ik ze eerst in de vriezer leggen?
maar wat kan ik er daarna mee? Heb ook zak rozenbottels van Jacob Hooy,die doe ik in mijn thee,maar of ze vit.C afgeven? Ik bewaar ze daarna en zijn nu gedroogd,zou zo graag zelf rozenbottelpoeder maken,ik heb een electrische koffiemolen,maar ze zijn zo HARD dat je je ze zo niet kunt malen.
Kan ik ze eerst koken om zachter te maken en als ze droog zijn malen of bespaar ik me de moeite omdat er dan geen vit.C meer in zit??"-
Hallo Babe, Ik lees dat nog niemand je praktisch advies heeft kunnen geven over je rozenbottel-benadering.
M.b.t tot je Vlielandse, en 'er de vorst over heen laten gaan': Je kunt ze inderdaad nog even in de vriezer zetten, maar het gaat toch ietsje ander (vooral zeker niet als 'negatief' te bestempelen proces) dan in de natuur. Zit de rozenbottel nog aan de plant zelf, dan heeft ie een soort beschermingsmechanisme om zichzelf tegen 'doodvriezen' te beschermen, en dat systeem geeft en specifiek smaakpatroon (ongeveer als in boerenkool waar de vorst ook overheen moet).
Nu, dat kun je deels imiteren door ze in de vriezer te doen, maar echt poeder er van te maken, dat lukt niet. Probleem is dat de vrucht rijk is aan niet-kristalliseerbare suikers en pectine, ga je dat indrogen dan hou je een taaie en niet verpulverbare massa over.
Het beste wat je kunt doen is er jam of gelei van te maken, extraheer je het er het meest aan vitamine C er uit (afgezien van het rauw op knagen van die toch wel zure vruchten).
De pulp die je over kunt houden, na er jam of gelei van gemaakt te hebben (door het te zeven), kun je nog een keer met water uittrekken, en het vloeibare component indikken en aan de gelie of jam toevoegen.
Het rozenbottelschroot wat je dan over houdt, is prima te drogen en tot poeder te vermalen in een koffiemolen.
Heb alleen niet te veel verwachtingen van een effectief vitamine C gehalte, wat daaraan overblijft na de jam/gelei productie, zit overwegend in die fractie. Wat er aan 'poeder' overblijft is eigenlijk niet meer dan een beetje voedingsvezels met een waterig smaakje...
Beetje de zelfde gekkigheid als de "Cranberry-thee" die ook op Vlieland verkocht wordt, dat is ook volkomen nepspul!
WouterB