Vitamine C

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Kan het zijn dat acerola poeder krachtiger is dan ascorbinezuur?
Ondanks dat de dosering daarvan minder vitamine c leverd?
Of dar acerola beter opgenomen word?
Ik heb vandaag 14 gram ascorbinezuur genomen en daarnaast 4 keer de palmitaat. Ik heb tot op heden geen last van darmen.
Toch ervaar ik meer effect bij acerola dan ascorbinezuur heb ik het idee.
Is daar dan een logische verklaring voor?

Het kan zijn dat de C beter opgenomen wordt in een meer natuurlijke vorm, namelijk met de hele vrucht, zei het dan in poedervorm.
Aan de andere kant: je zou het langer moeten testen om uit te zoeken of het verschil niet aan iets anders ligt.
De vetoplosbare vorm is een verbinding van ascorbinezuur en een vetzuur. Het kan zijn dat zo'n geïsoleerd vetzuur bij sommige mensen puistjes geeft. Ik heb het een keer eerder gezien bij iemand die er last van kreeg na het eten van brood waar bepaalde vetten in zaten. Ik zou in jouw geval de ascorbylpalmitaat maar even laten staan en ook de ascorbinezuur even vervangen door acerolapoeder, je deed het er goed op toch? Na de drukke periode kan je weer gaan experimenteren, als je nu dingen doet die niet goed vallen, is dat extra stress.
Terzijde: wat er aan komt zijn feestdagen.......FEEST!

Ik ga nog wel even door met testen op basis van de ascorbinezuur. Anders loop ik echt leeg op supplementen.

Voor wat betreft die puistjes, het zijn er 2. Best pijnlijk.
Ik heb dat niet eerder gehad.
Anderzijds vraag ik mezelf af of mijn lijf niet gewoon denkt, je hebt rotzooi in je lijf en dat moet naar buiten. Dus eruit. In dit geval in de vorm van puisten. Leuk kadootje overigens ?
Het meest positieve wat ik wel ervaar is nog steeds geen diaree.

Jij bedoeld met feest de kerstdagen.
Maar het is toch elke dag een feestje ?

Babe schreef: -"ik heb rozenbottels van de Hondsroos op Vlieland geplukt,wil eigenlijk een natuurlijke vorm van vit.C.
Las dat er eigenlijk een nachtvorst overheen had gemoeten….zal ik ze eerst in de vriezer leggen?
maar wat kan ik er daarna mee? Heb ook zak rozenbottels van Jacob Hooy,die doe ik in mijn thee,maar of ze vit.C afgeven? Ik bewaar ze daarna en zijn nu gedroogd,zou zo graag zelf rozenbottelpoeder maken,ik heb een electrische koffiemolen,maar ze zijn zo HARD dat je je ze zo niet kunt malen.
Kan ik ze eerst koken om zachter te maken en als ze droog zijn malen of bespaar ik me de moeite omdat er dan geen vit.C meer in zit??"-

Hallo Babe, Ik lees dat nog niemand je praktisch advies heeft kunnen geven over je rozenbottel-benadering.

M.b.t tot je Vlielandse, en 'er de vorst over heen laten gaan': Je kunt ze inderdaad nog even in de vriezer zetten, maar het gaat toch ietsje ander (vooral zeker niet als 'negatief' te bestempelen proces) dan in de natuur. Zit de rozenbottel nog aan de plant zelf, dan heeft ie een soort beschermingsmechanisme om zichzelf tegen 'doodvriezen' te beschermen, en dat systeem geeft en specifiek smaakpatroon (ongeveer als in boerenkool waar de vorst ook overheen moet).

Nu, dat kun je deels imiteren door ze in de vriezer te doen, maar echt poeder er van te maken, dat lukt niet. Probleem is dat de vrucht rijk is aan niet-kristalliseerbare suikers en pectine, ga je dat indrogen dan hou je een taaie en niet verpulverbare massa over.

Het beste wat je kunt doen is er jam of gelei van te maken, extraheer je het er het meest aan vitamine C er uit (afgezien van het rauw op knagen van die toch wel zure vruchten).

De pulp die je over kunt houden, na er jam of gelei van gemaakt te hebben (door het te zeven), kun je nog een keer met water uittrekken, en het vloeibare component indikken en aan de gelie of jam toevoegen.

Het rozenbottelschroot wat je dan over houdt, is prima te drogen en tot poeder te vermalen in een koffiemolen.

Heb alleen niet te veel verwachtingen van een effectief vitamine C gehalte, wat daaraan overblijft na de jam/gelei productie, zit overwegend in die fractie. Wat er aan 'poeder' overblijft is eigenlijk niet meer dan een beetje voedingsvezels met een waterig smaakje...

Beetje de zelfde gekkigheid als de "Cranberry-thee" die ook op Vlieland verkocht wordt, dat is ook volkomen nepspul!

WouterB

Ik zit inmiddels op zo 17 gram ascorbine zuur per dag zinder hinder. Daarnaast neem ik tussendoor ook nog de palmitaat.
Blijkbaar kan ik het dus nog meer op hogen maar ik moet ook slapen. Meer dan 1 gram per keer word niet opgenomen had ik begrepen?
Nog steeds heb ik het idee dat de acerola meer effect heeft dan de ascorbine. Daarmee had ik toch meer energie. Maar misschien was het ook het positieve effect wat ik al snel merkte en zit dat idee tussen mijn oren. Ik ga denk ik toch een pot acerola bij bestellen om het af te wisselen of te combineren. Als die acerola beter aan slaat zoals ik denk, heb je dsn ook 5 tot 10 Mg per dag daarvan nodig?

dank je Wouter,ik vroeg me al af of er echt NIEMAND iets van rozenbottels zou weten!
Jij dus! ik ga er dan maar gelei van maken,alles wat er nog aan vit.C in zou zitten is meegenomen,ik heb het niet als enige bron van vit.C.

Babbe.

Pukkels in mijn gezicht worden overigens wel erger.
Maar ik heb geen slapeloze nachten meer.
En die breiige ontlasting is er inmiddels ook al weken niet meer.
Ik heb dus zeker baat bij de vitamine c. Zou het dan echt zo zijn wat Gerard zei, dat die vitamine c die darm ontsteking heeft aangepakt? Ik heb inmiddels het idee alles te kunnen eten zonder problemen.
Vanavond gezondigd. Met zuurkool stamppot. Maar met aardappels.
Bataten etc lust ik niet en had zo zin in stamppot. Met mega veel jus en een bal gehakt.
Zetmeel eten hoefde ik eerst echt niet te doen.
Al met al kan ik idd zeggen dat vitamine c voor nu de oplossing is. Ik heb ook niet meer zo erge tintelingen bij mijn knie. Toch histamine?
Wel heb ik nog voeten pijn. Wel minder maar weg gaat het niet. Ik voel dat het in mijn gewrichten zit. Boswelia nog een optie?

Hoi Binc,
Vitamine C is altijd van toepassing bij ontstekingen (en een heleboel andere dingen). De pukkels kunnen door bepaalde vetten komen, maar ook door giftige stoffen in het lichaam. Weetje of je een kwikbelasting hebt?
Acerola is juist prima samen met ascorbinezuur te nemen. Het goede effect van acerola bij jou kan ook nog best van andere stoffen komen, er zit nogal wat in aan verschillende stoffen.

Ik weet niet of er sprake is van kwik. Ik heb er geen test voor gedaan. Mark had wel in mijn stel jezelf voor topic verwezen naar de haar test. Alleen op dat moment zat ik in allerlei onderzoeken met internist en mijn vakantie voor de boeg. Ik heb die test dus niet gedaan.
Het zou mij niet verbazen als er sprake zou zijn van kwik. 1 ding weet ik wel voor nu, ik sta stijf van de stress. Slapen doe ik beter dan dat ik gedaan heb in de afgelopen jaren met vitamine c. Die stress gaat nog wel even duren vrees ik.

Over welke goeie stoffen heb jij het in de acerola?

1 ding was ik trouwens nog wel vergeten te zeggen. Sinds ik die ascorbine zuur gebruik heb ik continue de hele dag door een droge mond. Met de acerola poeder was dat niet. Daar had ik juist het idee dat ik dat niet had. Klopt het dat je van ascorbine zuur een droge mond hebt? En daarnaast wat gevoelige tanden?

Een droge mond zegt mij niets. Ik kan me wel iets voorstellen bij aantasting van tandglazuur vanwege het extreem zure karakter van ascorbinezuur. Drinken met een rietje is dan de remedie.

Mike

Rietje gebruik ik idd sowieso.
Maar toch werkt dat niet helemaal.
Ik heb nu toch weer acerola besteld.
Wil even zien als ik iets minder ascorbinezuur neem of dat droge mond gevoel weg gaat.
Ik had wel begrepen dat ascorbinezuur een mineralen rover is? Klopt dat?

Nee, ascorbinezuur is geen mineralenrover.
Wat ook kan helpen is om ascorbinezuur in capsulevorm in te nemen. Dan word je tandglazuur sowieso niet aangetast.

Deze Quali-C (Europese ascorbinezuur) is tot en met vandaag in de aanbieding bij iHerb:
http://eu.iherb.com/California-Gold-Nutrition-Vitamin-C-Quali-C-1000-mg-240-Veggie-Caps/61865

Van die prijs gaat nog 20% af.

Mark

Binc, kijk even op acerola-bes.com, daar vindt je een lijstje met stoffen die in die bessen aanwezig zijn.
Droge mond bij ascorbinezuur heb ik nooit, mijn vriendin klaagt er ook nooit over.
Je kan een droge mond krijgen door stress, overgang, zwangerschap, maar ook door (andere) vormen van onbalans in het systeem. Misschien ook door C via een omweg, bijvoorbeeld omdat je met C iets gaat ontgiften. Even aanzien?

Ik ga het aankomende week nog even aan kijken. Wel heb ik er nu ook de acerola bij.

Misschien heel idioot iets, maar ben sinds de vitamine c ineens 3 keer ongesteld ?
Snap er niks van. Ik zie de relatie met vitamine c niet.
Wellicht komt het door iets anders maar vind het wel strange.

Ik heb besloten voorlopig alleen de acerola poeder te gebruiken als vitamine c. En daarnaast 1 keer per dag de vetoplosbare variant. Deze mix ik in mijn smoothie mee.

De ascorbinezuur vind ik toch minder prettig.
Ik krijg er een droge mond van wat ik met de acerolapoeder dus niet heb.
Ik moet zeggen dat ik sinds de ophoging van vitamine c geen 1 keer meer diarree heb gehad. Zelfs niet in een stress situatie. Dus vooralsnog ben ik er nog steeds erg blij mee.

Voor wat betreft menstruatie, ik had wel gelezen dat je dat op kan wekken met vitamine c?

Le-products stopt eind maart, de vitamine C die ze aanboden van LaRoche was de laatste tijd alleen nog maar per 25 kilo te koop, dus geen optie meer om dat af te nemen.
Dit stond in de nieuwsbrief:

LE-Products & Innovations BV stopt…..

Meer dan 15 jaar heeft LE Products zijn best gedaan om hoogwaardige voedingssupplementen aan te bieden en belangstellenden op een eerlijke manier van informatie te voorzien. Helaas hebben wij voor onze klanten een vervelende mededeling: de aandeelhouders hebben besloten dat LE-Products eind maart zijn deuren sluit. Ook Vigla, leverancier van voedingssupplementen voor dieren en LE Poppen stoppen dan.

In maart zal LE-Products/Vigla/LE Poppen vele producten die nog op voorraad zijn, met korting aanbieden.

www.le-products.nl
www.vigla.nl
www.le-poppen.nl

LE-Products/Vigla biedt zijn klanten tot 26 maart 2017, 10% korting op het gehele assortiment. Deze aanbieding is ook geldig voor reeds afgeprijsde artikelen! Geef de code febr2017x in bij uw volgende online bestelling en de korting gaat automatisch van het aankoopbedrag af.

Wij bedanken onze klanten hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen!

Jalapenos zijn nachtschade. Toch wordt ook veel gezegd dat ze ontstekingen remmen en veel vit C bevatten. Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Ik hou erg van deze spicy peper.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan