Voeding en fysieke degeneratie

Wat ik er destijds mee bedoelde is dat de koolhydraten in brood makkelijker opneembaar worden omdat ze meer worden gedenaturaliseerd door de verhitting.

Mike

Heeft het met de glycemische waarde te maken?
https://goedgezond.info/2016/08/26/een-interessant-voordeel-van-geroosterd-brood/

Dorothé

Onze reacties hebben zich gekruist.

Dus verhitting kan ook zijn als tosti, als oud brood in de oven, als brood in de pan met kaas erop...
Geldt dit ook voor beschuit (is natuurlijk wel niet zuurdesem). Als je dat klopt met eieren en in de pan bakt, heeft dat hetzelfde resultaat? (mijn moeder maakte dat vroeger wel eens voor mij).

Gewoon even om te weten. Niet dat ik dat dan dagelijks ga doen. Maar nu eet ik best wel graag eens zuurdesembrood, maar als dat met roosteren beter is, dan is dat nog lekkerder ook.

Dorothé

Dat van die acrylamide en kanker komt steevast terug. Ik zou me er niet druk over maken:

Taken on its own, I won't be losing too much sleep over acrylamide. Animal studies showing a link with cancer involved levels 1,000 to 100,000 higher than those in the human diet. The Food Standards Agency certainly isn't suggesting that the odd roast potato contains enough acrylamide to do any harm on its own.

In fact, you'd have to have a serious chip habit to put yourself in harm's way. Most humans take in 0.3 to 0.8 micrograms/kg of body weight daily - while the European Food Standards Agency suggests risk starts with daily intake levels of 170 micrograms/kg body weight.

I'd far rather my patients gave up smoking (cigarette smoke contains acrylamide, in case you're wondering) than deprive themselves of the odd piece of crunchy toast.

https://patient.info/health/cancer/features/can-burnt-toast-really-cause-cancer

Mike

Zo kan men dan ook eens met zuurdesembrood een wentelteefje maken, zonder te bestrooien met suiker, wel met goede kaneel.

Of is dit geen goed idee?

Dorothé

Mmmm ik vermoord graag brood, tussen de grill met kaas, ham en boter en reuzel :)

(geloven ze op mijn werk niet omdat ik geen 100 kilo weeg, zelfs nu ik zwanger ben kom ik netjes het minimale gewicht aan.)

Ben nog steeds super blij dat ik jaren geleden naar een kennis avond van Mike ben gekomen. Door het Weston Price verhaal viel alles op zijn plek. Nooit meer met een schuld gevoel Bourgondisch eten :D!!

Complotdenker

Er zijn id. meerdere manieren om te roosteren.
https://nl.wikihow.com/Toast-maken

Ik heb nl. al die soort apparaten weg gedaan, zit op de minimalisme toer.
Maar het kan dus ook gewoon in de pan.

Leg brood plat in een koekenpan. Het meest gelijkmatig geroosterde brood dat je kunt krijgen met een koekenpan is in een gietijzeren koekenpan zonder boter of olie. Leg je brood droog in de pan en laat de hitte het brood roosteren.[2] •De boter smeren voor het geroosterd is? Waarom niet. Je kunt je toast in een beetje boter of olie bakken om het knapperig te maken en een gouden korstje te geven. Dit wordt wel 'Texas toast' genoemd, en het is heerlijk.

Verwarm een koekenpan op middelhoog vuur. Wanneer je je brood erin legt, kun je gewoon de koekenpan verhitten en het in de pan roosteren. De eerste kant zal wat langer duren omdat de pan nog heet moet worden, dus het is verstandig om op te letten zodat je het brood niet verbrandt.

Draai de boterhammen regelmatig om. Draai de boterhammen, met gebruik van een tang of spatel, om wanneer de onderkant goed is en ga verder met het roosteren van de andere kant. Je kunt ze ook regelmatig omdraaien om te zorgen dat je een zelfde knapperigheid hebt aan beide kanten van het brood.

Dit hoort zich ook wel lekker aan:

•Bak een paar repen bacon uit in een koekenpan, waarbij je het bakvet bewaart. Haal de bacon eruit en bedek de boterham met de bacon.
•Leg de sandwich in zijn geheel terug in de koekenpan waar het vet in zit, en bak hem gelijkmatig aan beide kanten. Wanneer het brood er getoast en goudbruin uitziet, dan is het klaar om gegeten te worden. Gebruik wel een servet.

Dorothé

Brood roosteren kan id. op meerdere manieren.
Leg brood plat in een koekenpan. Het meest gelijkmatig geroosterde brood dat je kunt krijgen met een koekenpan is in een gietijzeren koekenpan zonder boter of olie. Leg je brood droog in de pan en laat de hitte het brood roosteren.[2] •De boter smeren voor het geroosterd is? Waarom niet. Je kunt je toast in een beetje boter of olie bakken om het knapperig te maken en een gouden korstje te geven. Dit wordt wel 'Texas toast' genoemd, en het is heerlijk
Verwarm een koekenpan op middelhoog vuur. Wanneer je je brood erin legt, kun je gewoon de koekenpan verhitten en het in de pan roosteren. De eerste kant zal wat langer duren omdat de pan nog heet moet worden, dus het is verstandig om op te letten zodat je het brood niet verbrandt.
Draai de boterhammen regelmatig om. Draai de boterhammen, met gebruik van een tang of spatel, om wanneer de onderkant goed is en ga verder met het roosteren van de andere kant. Je kunt ze ook regelmatig omdraaien om te zorgen dat je een zelfde knapperigheid hebt aan beide kanten van het brood.
En dit lijkt me ook wel lekker:
•Bak een paar repen bacon uit in een koekenpan, waarbij je het bakvet bewaart. Haal de bacon eruit en neem een boterham, bedek dat met de bacon.
•Leg de sandwich in zijn geheel terug in de koekenpan waar het vet in zit, en bak hem gelijkmatig aan beide kanten. Wanneer het brood er getoast en goudbruin uitziet, dan is het klaar om gegeten te worden. Gebruik wel een servet.

Dorothé

Dan nogmaals:

Brood roosteren op verschillende manieren. Zelfs in de pan met uitgebraden spekvet en dan spekschijfjes op het brood.

Dorothé

Nogmaals:
Brood kun je dus ook in de pan roosteren en op vele andere manieren.
•Als je geen broodrooster of toasteroven hebt, dan kun je een koekenpan gebruiken. Probeer een middelhoge tot iets hogere stand. Je zult de toast halverwege moeten omdraaien om de andere kant te roosteren. Een simpele gietijzeren of stalen koekenpan is het beste.
De link die ik wilde plaatsen pakt hij niet, dus laat ik maar.
Ook gaven ze als tip:
•Bak een paar repen bacon uit in een koekenpan, waarbij je het bakvet bewaart. Haal de bacon eruit en neem een boterham, bedek dat met de bacon.

Dorothé

Normaal gesproken wordt bloemkool gekookt in een pan met water en dan zijn de goïtrogenen wel verminderd. Hoe zit het als men bloemkool en andere groenten in de pan met vet bakt, misschien daarna met nog wat water/bouillon erbij totdat het gaar is.

Zijn dan de gifstoffen ook verdwenen?

Dorothé

Er zijn genoeg gevallen bekend van vrouwen die schildklierklachten gekregen door het veelvuldig eten van gekookte bloemkool, broccoli en andere kruisbloemigen. Je raakt de goitrogenen dus nooit volledig kwijt, wat je ook doet. Je enige bescherming is deze gewoon niet te vaak eten en veel te varieren met groenten.

Mike

Dank je Mike.

Nog even verder hierover. Is bakken in de pan (verhitting) net zo effectief als koken met water of is dit minder?

Dorothé

Verhitting is verhitting, dus dat ontloopt elkaar niet zo veel. Hoe langer je verhit, hoe meer de groente wordt gedenaturaliseerd. Maar alle gifstoffen eruit halen, dat is een illusie. Je beste bescherming is jodium, aldus de WAPF:

Fermentation does not neutralize the goitrogens in crucifers. When foods like sauerkraut are consumed as condiments, however, the small amount of goitrogens within them is not harmful if one’s diet is adequate in iodine.

An increased dietary intake of iodine compensates for the consumption of moderate amounts of crucifers but cannot reverse the effects of large amounts of crucifers.

Paradoxically, the goitrogens found in crucifers may offer some protection against cancer. The jury is still out on whether or not this is true.

The use of sauerkraut as a condiment and several servings of steamed crucifers per week is probably beneficial. People who consume more than this amount, especially lactating mothers, should be sure to obtain extra iodine in their diet from seafood. People who make liberal use of crucifers on a daily basis should boil a portion of them to avoid excessive exposure to goitrogens.

https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/bearers-of-the-cross-crucifers-in-the-context-of-traditional-diets-and-modern-science/

Mike

Jammer dat er nog steeds geen onderscheid gemaakt word tussen gepasteuriseerd en rauw.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4587481/melk-consumptie-daalt-ongezond-vrouwen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan