Voedingsadviezen uit de geschiedenis

In het boek van Moritz geeft hij aan dat (een te veel aan) collageen en eiwitten de wanden van de haarvaten verzwakken en beschadigen, waardoor ze ontsteken etc etc.

Is dit het gedeelte om over te slaan?

Mooi scheelt weer een kwartier lezen ;)

Daarna weet het wel over de cholesterolmythe, dat dan weer wel.

Er bestaan:
• Wortelgroenten
• Koolgewassen
• Peulgewassen
• Aardappelen en tomaten, paprika, dus nachtschades

Wortelgroenten zijn o.a.: Bataat, Knolselderij, aardpeer, venkel, rode bietjes, schorseneren, witloof, pastinaak, knoflook, wortelen en uien.

Peulgewassen hebben fytinezuur.

Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

Koolgewassen hebben goitrogenen.

Aardappel, tomaat, paprika, aubergine, hete peper, gojibes, goudbes/ananaskers en dus ook tomatenpuree, chilipoeder, paprikapoeder hebben neurotoxines.

Zijn de gezondste groenten de wortelgroenten? Hebben deze geen gifstoffen?
Dorothé

Ik hou ervan om soms een schijfje knoflook gewoonweg rauw te eten. Dan komt de etherische olie puur vrij, zwaar maar lekker. Ook uienschijven kan ik zo rauw eten. Mijn vriend eet graag venkelstukken rauw met olijfolie erop en K.zeezout.

Is dit slecht, of kan het bij deze soorten groenten wel?
Zie graag ook mijn vraag hierboven?
Bedankt
Dorothé

Hoi Mike,
Dank je. Dan ga ik daar mee door. In het boek van A. Moritz wordt het afgeraden, ik heb er net in gekeken. Daarom vind ik het moeilijk om te weten wat er van dit boek goed is en niet. Ik durf er bijna niet aan te beginnen. Ik kan het natuurlijk hier wel voorleggen. Goed, ik ben eerst met het boek GAPF bezig. Dat houd me wel even bezig.

En het stukje tekst wat ik daarboven had neergezet, klopt dat? Met de vraag:
Zijn de gezondste groenten de wortelgroenten? Hebben deze geen gifstoffen?
Bedankt.
Dorothé

Wortelgroenten bevatten meestal redelijk wat zetmeel. En gewone aardappels vallen onder nachtschades. Natuurvolkeren aten ook geregeld wortelgroenten, maar je moet ze liefst niet rauw eten.

Joost

Wel een interessante vraag. Wortelgroentes bevatten bij mijn weten niet zoveel antinutrienten, met uitzondering van cassave, dat cyanide bevat en gefermenteerd en gekookt moet worden.

Mike

En ze zijn dus niet voor veganisten en vegetariërs - wo wonders.
http://beefmagazine.com/blog/new-study-shows-vegans-are-unhappy-sick-more-often

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan