voorstellen en tevens mijn (bekopte, ahum) verhaal.

@ben, ja zuurdesem is in jouw geval ook niet goed. Ik heb het zelf heel lang nog gebruikt maar ik begon pas echt goed te helen toen ik de zuurdesem ook helemaal wegliet. Ik was eigenlijk van plan dat tijdelijk te doen maar nu mis ik het totaal niet.

Nog even ten overvloede wellicht maar botten bouillon is in geval van lekke darm en candida een must.

Over de cholesterol: iedereen die ik ken en ikzelf ook krijgt door dit dieet ongeveer een cholesterol profiel zoals ad laat zien. Dwz hoog hdl laag triclyceriden. Ldl is dan vaak iets hoger dan gemiddeld wwt dan geen probleem is.

Mijn moeder die ook op dit dieet zit had ook een dergelijk cholesterol en de dokter vond het uitstekend.

Hij zei zelfs nou over het dieet hoeven wij het niet te hebben want dat zit wel goed.

Hij ging ervan uit dat ze een laag vet dieet at omdat er weinig vet in het bloed zat waarschijnlijk :roll: :lol:

Ze heeft maar niet gezegd dat zo'n 70% van haar calorieën uit vet bestaan.

Lol Pike, ik had laatst ook een medische checkup en moest zowel schriftelijke als mondelinge vragen beantwoorden over mijn voeding. Ik ben maar gewoon eerlijk geweest. De arts waar ik een gesprek mee had ging Westom price googlen zei ze, want ze had er nog nooit van gehoord. IK ben benieuwd wat ze in het eindgesprek gaan roepen over mijn eten, haha. Op voedingsgebied ervaar ik medici wel als stakkers hoor, helemaal pal achter het geroemde voedingscentrum. Eigenlijk vind ik het stiekum wel leuk om een beetje te prikken bij medici. Alleen al om te kijken hoe openminded ze zijn.

Hij ging ervan uit dat ze een laag vet dieet at omdat er weinig vet in het bloed zat waarschijnlijk

Ze heeft maar niet gezegd dat zo'n 70% van haar calorieën uit vet bestaan.

haha, mooi verhaal pike! maar japaners hebben over het algemeen een hoog cholesterol, en worden over het algemeen heel oud, dus ook voor een hoog cholesterol hoef je per definitie bang te zijn!

zizou789

Moondust, ja het is ook wel eens leuk om met die mensen in discussie te gaan maar mijn moeder had er geen zin in.

En ik kom al jaren niet meer bij de dokter :wink:

@ZIZOU, je hebt gelijk en het cholesterol was ook iets "verhoogd" maar het hdl was ook hoog en nog veel belangrijker de trichlyceriden waren heel laag. Trichlyceriden is het vet in het bloed en deze moet m.i. wel laag zijn hetgeen bijna altijd het geval is bij een laag khd cq suiker en hoog vet dieet.

Dus totaal cholesterol was hoog mwar de dokter vond het toch oke vanwege hoog hdl en laag tri.

Misschien leren ze toch langzaam maar zeker wat bij ? :mrgreen:

@bambi,

ik herken zooo veel punten in jouw verhaal :o

@pike,

nou, ga dan ook maar stoppen met zuurdesem maar maak dit brood wel eerst op, dat kreng kostte 4.60 euro, beetje zonde om weg te gooien :mrgreen: .

die botten bouillon, van welke botten en hoe maak je dat en kan ik die gewoon bij de bio-slager halen, kan je het lang bewaren ?

ik lees net dat in bataat ook suikers zit, dat zal dan ook niet goed zijn tegen candida ?

op de site voedingisgezondheid staat hoe je beestenbottenbouillon kan maken.

@Ben

Als je bij de bioslager staat moet je gewoon eens een gesprek beginnen over runderbouillon. Doe alsof je niets weet en laat je adviseren. Een goede slager vindt dat erg leuk om te doen en zal je goed advies geven. Bij botten kan je denken aan mergpijpjes, schenkels, ossenstaart (ook erg lekker door stoofpotjes) en wat ze noemen soepbotten. Vooral kniestukken zijn fijn omdat daar zoveel kraakbeen bij zit. Anyway, gewoon mee beginnen en laat het zichzelf maar ontwikkelen. Mijn eerst bouillon een paar maanden terug was een beetje onwennig, amar tegenwoordig drai ik mijn hand er niet meer voor om en heb ik heerlijke variaties ontdekt. De bouillon is telkens weer anders. Soms met veel vlees (schenkels), dan weer met veel merg. In de bereiding kan je ook veel variëren. Zelf ben ik verzot op gebakken champignons, bosui en een teentje knoflook door de bouillon. Zouten met Keltisch zeezout, maar alles staat op de site van Poekie. Botten akn je net als vlees gewoon invriezen. Sommigen gebruiken de botten eenmaal voor eht trekken van bouillon, anderen mel 4-5 keer. Wat voor jou prettig/goed werkt ontdek je vanzelf.

Zet um op en laat ons nog even weten hoe je bouillon bevalt.

wat is de beste supplement voor de bijnier die NIET op de adrenaline werkt/verhoogd, dus op cortisol, en het moet op een nederlandse webshop te koop (iig met ideaal-betaling) zijn want geen zin in gedoe met creditcard oid :o

weet niet of ik deze vraag al voorbij heb laten komen maar heb kop als een vergiet :oops:

dan moet je op zoek naar een bijnier- cortex supplement

Sole en vit C zijn ook heel goed voor de bijnieren.

@ pike.

Op 3e pagina schreef je dit.

Quote:
Over de cholesterol: iedereen die ik ken en ikzelf ook krijgt door dit dieet ongeveer een cholesterol profiel zoals ad laat zien. Dwz hoog hdl laag triclyceriden. Ldl is dan vaak iets hoger dan gemiddeld wwt dan geen probleem is.

Zijn hdl is hoog? Maar ldl is nog veel hoger, ik weet ondertussen wel dat hoog cholesterol mag zijn (al zegt een erg hoog cholesterol gehalte geloof ik wel dat er iets mis is of niet?) Maar ik dacht dus dat de hoogte in het voordeel van de HDL moest zijn, en niet de LDL zoals bij ad het geval is.

https://www.fatsforum.nl/topic/cholesterol#post-16569

Dit topic ook de vraag over de masai met erg laag cholesterol en super gezond , aan het einde van het verhaal is het me nog niet echt duidelijk waarom zij met lage cholesterol wel gezond zijn, en de japanners met hoog cholesterol ook!!

In dit topic topic ook iemand dus met een HDL waarde van 3.9! Die is bij ad veel lager, Maakt het dan niks uit welke er hoog is?

Mijn kennis met cholesterol moet wat verbreed worden :D

Maarten.

@ moondust,

tjee zeg, dat is gewoon 26 euro duurder dan iherb.com ?

schandalige prijsverschillen ! toch maar met een creditcard zodra iherb het weer op voorraad heeft.

Cholesterol is cholesterol en je hebt er veel van nodig.Ik ben echt niet bang over hoeveel ik inneem met de voeding want het lichaam heeft maar een beperkte capaciteit om dit op te nemen.

kijk eens naar de triglyceriden ,wanneer deze hoog zijn geeft dit aan dat er veel suiker opgenomen is (even simpel uitgelegd) en deze suiker en navenante hoge glucosespiegel en das insuline spiegel zorgen voor versuikering(age)en ontstekeing.Deze zaken zijn direct gevaarlijk voor hart en vaat aandoeningen.Ldl hoog?Het gaat hier om de hoeveelheid cholesterol in de ldl deeltjes en dut zegt niets over de hoeveelheid ldl deeltjes.Daarom heb ik een Apo B 100 test laten doen,en alhoewel de waarde niet laag is(zou dit moeten?)valt deze nog altijd netjes binnen de referentie waarde.ook speelt een genetische factor hier een rol.

Ldl wordt trouwens berekent en bij een lage triglyceride waarde is de berekening niet meer correct en geeft een te hoge ldl waarde aan.

het feit dat er gezonde en ongezonde mensen zijn met de meest uiteenlopende cholesterol waarden geeft eigen lijk ook aan dat deze waarden maar een klein deel van gezond of ongezond zijn bepalen.

ad

Morgen ga ik naar een lezing over laaggradige ontsteking.wanneer dit bijzondere opmerkingen ooplevert mbt cholesterol/hart en vaatziekte zal ik dit posten

ad

Ik heb laatst een algemene health check gedaan. Daarbij is ook mijn bloed afgenomen. Ik kreeg het onderstaande terug. Kan iemand hier wijs uit worden voor wat betreft de cholesterolwaarden?

cholesterol totaal 6.7 mmol/l

cholesterol/HDL-cholesterol ratio 3.0 mmol/l

HDL-cholesterol 2.2 mmol/l

LDL-cholesterol 4.6 mmol/l

triglyceriden 0.65 mmol/l

ook wel een interessante waarde misschien...

Thyroid stimulerend hormoon (TSH) 2.6 mU/l

Ad. Ik was me wel bewust van dat inname er van geen invloed heeft maar ik vond het zo prapant dat de hoogte zo varieert bij gezonde mensen onderling.. eigenlijk maakt het dus geen klap uit hoe hoog de cholesterol is als ik het goed begrijp.

Ok dus elk LDL deel kan een variërende hoeveelheid cholesterol bij zich dragen.

Als ik het me goed herinner is de hoeveelheid chol. per ldl zoals deze door de lever'verpakt' wordt gelijk.maar je kunt een situatie hebben waarin een bepaalde hoeveelheid chol. over veel ldl deeltjes verdeeld wordt .Dit wanneer er bv.veel vet als gevolg van de novo lipogenesis getransporteerd gaat worden(te veel suiker).

je kunt ook de situatie hebben dat dezelfde hoeveelheid chol.over weiniger deeltjes verdeeld wordt.Dus meer chol. in ldl per ldl.

Ik zou niet direkt willen zeggen dat het niet uitmaakt hoe hoog het chol. is ,maar de waarden die er gemiddeld uit een test blijken zijn veelal goed.Ze worden alleen maar als slecht gezien omdat over jaren telkens weer een lagere waarde als maximum naar voren geschoven is.Goed voor de statine omzet.

ad

@ad

ok, word best ingewikkeld maar met google kom ik een heel end.

Ik wil zelf ook een bloed onderzoek laten doen, ben erg benieuwd.

Al dan niet alleen cholesterol.

Moet alleen even zien wat allemaal nog meer, en van belang.

@moondust.

Aan hand wat ik lees heb je mooie waarden hoor.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan