Voorstellen Midori

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Als je kijkt op de site van menno: www.broodvanmenno.nl dan staat daar een geweldig recept voor een brood met 3 korreltjes gist, dus vrijwel niets. Dit deeg hoef je niet te kneden maar stort je in een ( gietijzeren) pan, en dan afbakken in de oven.

Ik ga zo'n pan nog bestellen, kijk bij handige adressen ( geloof ik )

Lijkt mij erg leuk broodje om te bakken.

Ik heb al een klein gietijzeren pannetje van dezelfde firma, dit gaat geweldig. Kan niet in afwasmachine of met afwasmiddel. Alleen maar met heet water, dus zelfs in de pan geen chemische middelen nodig.

En het bakken hierin gaat erg goed, pannekoeken/vlees/groente, alles kun je erin bakken.

Ik wil er ook nog een voor mijn oudste zoon, die houdt ervan buiten te koken, gewoon vuurtje stoken, de gietijzeren pan kun je dan gewoon tussen het hout zetten.

 
Ik heb even gekeken, en ik zie het recept al staan! Ik heb alleen geen speltmeel, hoewel ik dat denk ik ook wel kan vervangen door tarwemeel.

Een gietijzeren pan hebben we hier thuis nog staan, die is al jaren oud. Dus dat komt mooi uit.

Ik wist eerlijk gezegd niet dat je daarmee zoveel kon! Dat ding staat bij ons gewoon in de kast maar we gebruiken het nooit. Dat klinkt best goed allemaal :).

 
Beste pan wat je kunt bedenken, en gaat een leven lang mee. Ik ben langzamerhand de pannen ( zeker die met anti-aanbaklaag) aan het vervangen voor dit soort pannen. Het enige probleem voor mijzelf is het gewicht, ik heb veel minder kracht in mijn armen.

Het kan zeker met tarwe, maar is minder gezond.

 
Dat is wel mooi zeg! Dan ga ik mijn ouders wel voorzichtig vragen of ze meer in die pan willen bakken. Want op dit moment gebruiken we nog van die anti-aanbaklaagpannen, wat ik uiteraard liever niet heb.

Hij is inderdaad wel wat zwaarder.

Ja, tarwe is minder gezond. Maar speltmeel hebben ze hier niet in de supermarkt. Dat kan ik pas weer kopen als ik bijv. naar Den Bosch ga. Als het goed is, is dat wel weer binnenkort.

 
Wat je ook kunt overwegen is zelf zuurdesem maken en dit in plaats van gist gebruiken. Is niet zo moeilijk en zeker de moeite waard als je er een gewoonte van wilt maken om zelf brood te gaan bakken! EN het is veel gezonder dan gist...

http://www.hitbitz.com/zuurdesem.htm

http://www.coquinaria.nl/recepten/Rombrood.htm

http://www.broodrecepten.nl/recepten/zuurdesemzg.htm

Een citaat uit een van mijn teksten over zuurdesem:

Gist is een betrekkelijk nieuw verschijnsel in het bakkersambacht. Het is in de 19e eeuw wijd in gebruik genomen omdat je hiermee sneller brood kunt bakken aangezien het een kortere rijstijd heeft. Gist is een eenzijdig fabrieksproduct dat uit een enkele soort gist bestaat. Veel gezonder dan gistbrood is brood van gekiemde granen, roggebrood of zuurdesembrood. Gekiemd granenbrood is gemaakt van ontkiemde granen en heeft een zeer grote voedingswaarde. Het is net zoals roggebrood heel vast brood dat op een lage temperatuur wordt gebakken, zodat de voedingsstoffen minimaal beschadigd zijn door hitte. Zuurdesembrood is gemaakt van zuurdesem in plaats van gist. Zuurdesem is een natuurlijke samenstelling van een groep gezonde bacteriën en gisten die er voor zorgen dat er een veerkrachtig en lang houdbaar brood ontstaat. Zuurdesembrood heeft een langere rijstijd, waardoor er ook nauwelijks nog fytinezuur in terug gevonden wordt. Sowieso breken de bacterieculturen in zuurdesem veel meer fytinezuur af dan de gistcultuur in bakkersgist, zelfs als je het gistdeeg 2x langer (8 uur) laat rijzen dan zuurdesem. Je kunt gerust volkorenbrood eten dat met zuurdesem is gemaakt. Verder wordt tijdens het fermentatieproces met zuurdesem een groot deel van de suikers in het brooddeeg omgezet, waardoor het de balans van je bloedsuikerspiegel minder verstoort en de melkzuurbacteriën die hieruit ontstaan een positieve bijdrage kunnen leveren aan de darmflora. En tot slot zorgt deze fermentatie er tevens voor dat de eiwitten in het brood al voorverteerd zijn waardoor de aminozuren gemakkelijker opneembaar zijn. Zuurdesembrood is een gezond, lichtverteerbaar product, dat al duizenden jaren wordt gebakken en zeker de voorkeur verdient boven gistbrood. Wel moet hierbij vermeld worden dat er in bakkerijen tegenwoordig veel gewerkt wordt met snelstarters en een verkorte rijstijd waardoor het uitgesproken gezonde karakter van zuurdesembrood deels verloren gaat. Je kunt op internet het recept vinden om eenvoudig zelf zuurdesem te maken volgens de 24-uurs methode die al sinds mensenheugenis wordt toegepast.

Of zuurdesembrood net zo goed in smaak valt van je gezin als het zelfgebakken gistbrood, durf ik niet te garanderen.

 
Dat zou ik ook nog kunnen doen, ja. Want sinds ik mijn eigen gebakken gistbrood heb gegeten, is mijn eczeem weer verergert. Daarvoor at ik zelden gistbrood. Ik weet niet zeker of het daaraan ligt, maar toch. En zuurdesem is sowieso gezonder, dus ja.

Ach, dat zien we dan wel weer, of zij het ook lekker vinden...

 
Midori,

Ik denk dat je dit eens moet gaan lezen:

Quote:
De verdedigingslinies van het lichaam tegen ziekte gaan als volgt:

1. Het maagzuur is de eerste verdedigingslinie. In voldoende maagzuur van de juiste pH (2 of lager) kan geen enkel pathogeen micro-organisme leven. Deze micro-organismes zijn levende eiwitten en het maagzuur heeft als functie...eiwitvertering. Dus ook de 'vertering' van deze organismes.

2. Bij gebrek aan voldoende maagzuur zijn de lever en de nieren de tweede verdedigingslinie. Ook dit heeft te maken met vertering, want de lever heeft als taak ongewenste organismes en stoffen vetoplosbaar te maken, zodat ze via de ontlasting verdwijnen, en de nieren hebben als taak ze wateroplosbaar te maken, zodat ze via de urine verdwijnen.

3. Het is dus het meest ideaal als de rommel beneden blijft en ook daar geloosd wordt. Schiet de lever- en/of nierfunctie echter tekort dan wordt de rommel via het bloed getransporteerd naar de longen. D.m.v. hoesten en niezen zal het lichaam een en ander dan willen uitscheiden.

4. Is echter ook de longfunctie onvoldoende, dan rest er nog maar 1 redmiddel: uitscheiding via de huid. Mocht ook dat niet lukken, dan heeft het lichaam geen andere optie dan de boel inwendig proberen op te slaan en te isoleren, om te voorkomen dat het gehele systeem aangetast wordt.

Als je het zo leest is een 'milde' klacht als huiduitslag dus een stuk ernstiger ineens, vind je niet? Jij hebt om de zoveel tijd huidklachten omdat stap 1 t/m 3 kennelijk dan onvoldoende succesvol zijn geweest bij het verwijderen van ongewenste organismes en stoffen. Hoeveel mensen lopen wel niet rond met een slechte huid, al of niet gekoppeld aan een of andere huidaandoening? Dit zijn dus slechte ontgifters! Het zou mooi geweest zijn als de rommel beneden was gebleven en d.m.v. het maagzuur, de lever en nieren vakkundig was verwijderd. Je moet je dus wel degelijk zorgen maken als de boel naar boven komt!


Dit is een antwoord dat ik aan Dennis gaf in deze topic:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=353&page=2#post-6053

Mike

 
Dan klinkt het toch ineens best heftig.

Dan is het denk ik ook geen goed teken dat het alsmaar erger begint te worden (ik had het eerst alleen op mijn bovenlichaam, en nu begint het op mijn benen ook al).

Ik ga even ook dat hele topic lezen.

 
Hallo Midori,

Ik denk dat je je ouders moet proberen over te halen om mee te gaan naar een avond waar Mike spreekt. Je hoeft dan zelf minder moeite te doen om moeilijke discussies te voeren die misschien toch maar eindigen in verwijten. (een ouder heeft moeite met accepteren dat zijn kind het wellicht beter weet, dat is ook het proces van groeien naar een volwassen relatie voor beide partijen). Ik kan me haast niet voorstellen dat ze je dat zullen weigeren als je ze uitlegt hoet enorm belangrijk het voor JOU is.

Ik ben zelf ook vader en kan het me niet voorstellen dat ik mijn kind bij zo'n verzoek in de kou zou laten staan.

 
Hey Midori,

Ik zou deze PDF even aan je ouders doorgeven, of ze deze willen lezen.

https://www.fatsforum.nl/wp-content/uploads/Informatie-over-voeding-17-mei-2011.pdf

ik weet nou niet zeker of je deze al hebt gelezen of hier in het topic is geplaatst maar ik zelf en mijn moeder vinden het in ieder geval een prachtig beschreven stuk over voeding en waar jij of wij in geloven.... zeker een mooi stuk voor mensen die er nog niet zoveel vanaf weten! Bedank mike maar voor het stuk, die heeft hem geplaatst :-) Het is zo'n 18 pagina's met tekst, dat is met een half uurtje gelezen, zou geen probleem moeten zijn.

 
@ Minori

Voor als je met zuurdesem aan de gang wilt:

Rogge heeft het hoogste niveau van fytase met betrekking tot fytaten in andere graansoorten, dus rogge is het perfecte graan om te gebruiken als een zuurdesem starter. Fytaten in tarwe worden sterk verminderd tijdens de zuurdesem bereiding, omdat tarwe veel fytase bevat. Brood dat rijst door middel van gist kan het fytinezuur niet volledig verminderen. Fytaten afbraak is beduidend hoger in zuurdesem brood dan in gegist brood.

Bron

 
Quote:
Ik zou deze PDF even aan je ouders doorgeven, of ze deze willen lezen.



Dat is inderdaad wel iets voor mijn ouders... ik heb er zelf al wel eens naar gekeken maar het nog niet helemaal gelezen. Dat ga ik dus ook wel even doen.

 
@ DenniS: Oh ja, die pagina moet ik ook nog altijd lezen. Dat ga ik nou toch maar eens echt doen. Ik ben inderdaad van plan om een brood met zuurdesem te bakken dit weekend.

 
Ik weet niet of je zo snel aan een zuurdesemcultuur kunt komen. Volgens mij je wel een week bezig om die te kweken.

Ik heb net op de topic rauw versus gekookt een soort samenvatting gemaakt van dat artikel over fytinezuur.

 
Quote:
Ik weet niet of je zo snel aan een zuurdesemcultuur kunt komen. Volgens mij je wel een week bezig om die te kweken.



Oh... nou ja, dan begin ik er in elk geval alvast aan.

Quote:
Ik heb net op de topic rauw versus gekookt een soort samenvatting gemaakt van dat artikel over fytinezuur.



Ik heb hem gelezen, dank ervoor!

 
Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd hier (hoewel ik wel gewoon meelees), en ik vond het wel eens tijd voor een update!

Ten eerste twee hele fijne veranderingen:
  • We hebben sinds een maandje een klein biologisch groentepakket dat we elke week krijgen. Eindelijk heb ik mijn ouders zover gekregen! :) We eten ook nog vaak gangbare groenten, maar in elk geval vaker biologisch dan eerst.

  • Laatst heb ik het boekje ‘Wat zit er in uw eten?’ gekocht. Mijn vader is het gaan lezen, en hij was wel geïnteresseerd. Ik betrapte hem er later op dat hij de ingrediëntenlijst aan het bekijken was van een aantal producten die hij vaak eet ;). Hij luistert nu ook oprecht naar me als ik wat over eten vertel. Dit gaat dus steeds beter.

Over mijn eetpatroon:
  • Brood eet ik zelden nog. Hoogstens af en toe een sneetje biologisch speltzuurdesembrood (zelfgebakken). Qua granen eet ik eigenlijk alleen nog rijst.

  • Groenten eet ik volop. Nog altijd niet alleen biologisch, zoals ik al zei, maar door dat groentepakket wel stukken meer.

  • Ik eet nu heel veel biologische zuivel. Yoghurt, kaas, crème fraîche, noem maar op. Wel nog altijd gepasteuriseerd, helaas. Ik heb rondgevraagd en gezocht op internet, maar ik heb alleen adresjes gevonden die zo’n 30 km rijden zijn, en mijn ouders staan niet te springen om mij zo ver te brengen… en aangezien ik natuurlijk nog geen auto kan en mag rijden, ben ik van hen afhankelijk. Maar wie weet of ze in de zomervakantie willen. Dan hebben ze namelijk ook veel meer tijd (ze hebben het meestal erg druk).

  • Ik eet best wat biologische eieren. Ongeveer 4 à 5 keer per week eet ik een omelet of roerei.

  • Ik eet ongeveer 2x per week biologisch vlees (rund/varken/kip) en 1x per week vis (kabeljauw).

  • Al het vlees en de vis bak ik in kokosolie. Bovendien snoep ik zo tussendoor ook nog best vaak uit de kokosoliepot, jummie!

  • Als drinken neem ik alleen water en thee (witte thee, groene thee of brandnetelthee).

En tot slot over mijn klachten:
  • Mijn eczeem is stukken minder dan toen ik hier voor het eerst een bericht plaatste. Ik heb nu alleen nog een beetje eczeem op mijn armen, mijn buik en mijn hals. En sinds deze week een beetje rondom mijn mond, maar ik denk dat dat komt door de stress rondom de toetsweek (die heb ik nu) en de slechte slaap die daarmee gepaard gaat.

  • Mijn eetbuien zijn verdwenen sinds ik de hoeveelheid brood geminimaliseerd heb. Daar ben ik heel blij mee! :D

Dat was het dan weer! Zoals ik al zei, heb ik nu eigenlijk toetsweek, maar ik hoef nog maar 2 dagen. Daarna hoef ik alleen nog maar mijn boeken in te leveren e.d., en ben ik gewoon al vrij! Heerlijk, ik kijk er erg naar uit :).

 
Goed bezig Midorie! Misschien zou je kunnen overwegen je vlees in ghee of roomboter te bakken voor meer dierlijke vetten, eventueel gemengd met kokosolie.

Fijn dat je eczeem miinder is.

Mijn eczeemplekken zijn helemaal verdwenen sinds ik kefir drink. (minimaal een liter per dag)

Succes nog met je toets en een fijn begin van je vakantie!

 
Leuk om weer wat van je te horen Midori. En top dat je verbeteringen merkt en dat je ouders ook een beetje wakker aan het worden zijn.

Goeie zaak.

Nog succes met je toetsen, het laatste rukkie.

Straks veel plezier met je 'vrijheid'.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.087
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan