Het Cutler protocol en mijn voortgang:
Ik heb ik mijn leven nog niet veel herstel protocollen gevolgd. In het verleden heb ik veel uitgeprobeerd, maar dit waren vaak middeltjes die echter zeer kort bleken te werken. Voornamelijk het placebo effect! Ook heb ik in het verleden ook wel eens eerder alfa liponzuur ingenomen, maar toen wist ik nog niet, hoe het in te nemen. Uiteraard wist ik doen nog niet dat ik last had van een kwik vergiftiging, echter wist ik altijd wel dat er iets niet goed was aan mijn hersenen en de manier waarop deze werkten. Ik heb dan ook wel elk hersenstimulerend product gebruikt en het liep altijd weer uit op een grote teleurstelling.
Het Culter protocol is qua aantal regels een simpel te volgen protocol, voor mij tenminste wel. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die het zeer zwaar hebben en hun bed niet kunnen uitkomen na het gebruik van ALA en DMSA. Echter qua regels is het niet erg ingewikkeld. Wat mij door de maanden heen, ik volg het protocol nu sinds begin maart +- 8 maanden, en ik moet zeggen dat ik nog wekelijks nieuwe dingen leer. Dit zijn dan dingen die ik merk en waarvan mijn herstel wordt bespoedigd. Ik zal hieronder een paar bevindingen beschrijven, soms lijkt het voor de hand liggend, maar het is toch vaak weer verschillend per persoon.
Ik heb door de maanden heen, meerdere dingen uitgetest, zo heb ik geprobeerd om 's nachts ALA + DMSA te nemen elke 4 uur. Na 4 a 5 ronden kwam ik erachter dat dit een grote fout was. Toch zal ik dit iedereen wel aanraden om uit te proberen. 2 keer eruit 's nachts ipv 3 keer kan gigantisch schelen in het herstel proces. Helaas blijkt mijn metabolisme sneller te werken dan de meeste mensen. Ik kreeg zelf last van agressie en depressie (verergerde symptomen). Als je dit merkt meteen stoppen!
Cutler geeft aan dat je minimaal 64 uur 3 dagen en 2 nachten moet detoxen, maar raad 72 uur = 3 dagen en 3 nachten aan. Ik heb het geprobeerd, ook weer ivm het herstel van mijn bijnieren. Heb 2 ronden geprobeerd van 64 uur. Ook weer geen goed gevolg. Kreeg weer flink last van brain fog.
Nu weer terug op 72 uur ronden!
Een vrij recente ontdekking van mezelf is dat je de rondes niet korter kunt maken, door te denken dat je de herdistributie aan het einde van de ronde, grotendeels kunt afvangen met ZEOLIET. Mijn denkfout hierin was dat al het kwik dat los wordt getrokken, ook daadwerkelijk door de bloedbaan (via de maag) weer terugkeert naar de hersenen. Veel kwik blijft aanwezig binnen de hersenen zelf in de bloedbanen van de hersenen zelf. Dus kortere rondes leveren altijd meer distributie van kwik of andere zware metalen op dan langere ronden.
De fout die ik zelf veel gemaakt heb is te veel kijken naar de toppen, oftewel de momenten dat het ineens beter gaat. Het proces van kwik detoxen staat in het teken van vooruitgang en veel achteruitgang. Deze achteruit gang treed op omdat je jarenlange voorraden van kwik lostrekt, waardoor symptomen verergeren. Daarnaast krijg je veel teruggaan als je het niet goed doet en als je te veel tijd tussen ronden neemt. Het enige stabiele vooruitgang die je bemerkt door de maanden heen is dat de dalen steeds minder diep worden. Dit komt in de vorm van symptomen die wegblijven of bijvoorbeeld meer emotionele stabiliteit. Als je let op de dalen, wordt je niet teleurgesteld. Dit klinkt misschien negatief, maar je zult vanzelf doorhebben dat het de beste manier is om dit traject af te leggen. Ieder positief verschijnsel, zoals helder zijn, goed geheugen, goed humeur, emotionele stabiliteit, zullen menig malen verdwijnen voordat ze constant aanwezig zullen zijn. Dit is dan ook een uitstekende indicatie hoe het kwik uit de hersenen worden verwijderd. Ik zal hier iets meer over vertellen.
Er is een groot verschil tussen de kwik in de hersenen en in de rest van het lichaam (lichaamskwik). Lichaamskwik komt gemakkelijker vrij en het lichaam is beter in staat om zich van deze kwik te ontdoen. Wel is de voorwaarde dat de bron van het kwik (amalgaam vullingen of spontane blootstelling aan zware metalen) weggehaald dient te zijn, voordat het lichaam echt begint met detoxen. Stel de kwik is afkomstig van vullingen en je haalt deze vullingen eruit (vervangen voor composiet), dan zal je na enkele jaren weinig kwik meer in het lichaam hebben. Echter de hersenen zal nog volop kwik bevatten. De affiniteit van het hersenkwik is anders dan van andere lichaamsweefsels. Kwik in de hersenen haal je alleen weg met chelatoren.
Tijdens het detoxen van kwik met ALA (+ eventueel DMSA) haal je eigenlijk laag voor laag, de kwik uit de hersenen. Helaas gaat het niet zo dat een laag leeg blijft nadat deze is leeggehaald. Tijdens een ronde haal je de meest oppervlakkige lagen leeg. Hierdoor wordt de concentratie kwik in de laag veel lager als in de rest van de hersenen. Dit zal enkele dagen zo blijven totdat de hersenen dit verschil in concentratie compenseren door een proces dat osmose heeft. Net als bij vloeistoffen, wordt de concentratie altijd evenredig verdeeld, zo ook het kwik in de hersenen. Na enkele dagen begin het proces van osmose, merkbaar te werken en zal de concentratie kwik weer toenemen in de binnenste laag. Door iedere keer de binnenste laag leeg te trekken, neemt de concentratie kwik af in de diepere lagen van de hersenen. Dit proces van osmose maakt het detoxen van de hersenen dan ook mogelijk in combinatie van chelatoren (ALA).
Aan de hand van deze werking kun je 2 duidelijk conclusies trekken. Begin je eenmaal aan het dotoxen, dan moet je het ook afmaken, anders zul je er mogelijk niks beter van worden en mogelijk zelfs slechter, neem het dus serieus! Ten tweede, houd de rondes zo dicht mogelijk op elkaar. Dus tussenpozen van 4 (3/4 schema | 1x pw) en niet langer dan 11 dagen (3/11 schema| 1x p2w).
Doe het goed, houd je aan het protocol en wees consistent anders moet je er echt niet aan beginnen!!!