Vrouwelijke rondingen

Bij mij heeft kelp een veel groter effect gehad op mijn schildklier dan lugol's. Ik gebruik kelp voor de grootste effecten voor mijn schildklier en logul's daarnaast voor de grootste hoeveelheid jodium. Dat soort dingen is inderdaad even uit zoeken daarom is het goed om op dit gebied een ding te gelijk te veranderen dan zie je goed wat het effect is.

Ik weet niet wat Vitex Agnus Castus doet maar ik krijg het idee dat plantaardige dingen om de vrouwelijke hormoonbalans te herstellen vooral oestrogeen bevatten.

Voor die spijsvertering kan je inderdaad zo doorgaan zoals we hier doen. Maar ik denk dat het goed is om meer te doen zoals gluten schrappen en kijk ook of je ook goed kan tegen rijst, gierst en dat soort graan/gras achtigen en dat dan en alle andere dingen waar je last van krijgt uit je eetpatroon te gooien. Ik heb veel minder buikpijn en mijn buik is ook vaker plat sinds ik alle graan en gras achtigen niet meer eet. Ik eet nu wortel, pompoen (andere knol/wortelgroenten kunnen ook) als koolhydraten. Ik herkende bij me zelf een lekkende darm en om dat redelijk snel te genezen is wat meer nodig dan de standaar adviezen hier (ik is bij mij toen ik nog rijst at erger geworden) ik heb daardoor ik onverteerde resten die niet goed er uit gaan. Ik wil ook triphala uit proberen om alles makkelijker er uit te krijgen maar dan moeten je darmen wel helemaal geheeld zijn anders heeft het geen zin.

Quote:
Ik herkende bij me zelf een lekkende darm en om dat redelijk snel te genezen is wat meer nodig dan de standaar adviezen hier

Wat heb je gedaan om de darm te genezen dan?

Pike: Ik ben bezig met l-glutamine en ik heb mijn darmen nog niet genezen maar ik een eind op weg het gaat nu heel erg snel, misschien ook omdat ik er net mee begonnen ben. Ik merkte al veel langer dat ik alleen nog een klein zetje nodig heb en ik denk dat mijn darmen dat zijn de rest is allemaal goed op weg. Ik heb er veel over op internet gezocht en (dat uiteindelijk alleen gecontroleerd) bij een therapeut. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je tot 20 gram per dag (op een nuchtere maag en een half uur voor de maaltijd maar dat laatste lukt niet altijd) kan gaan en dat je het langzaam moet op bouwen. Ik zit nu op 12,5 gram. Het gebeurd nu vaker dat ik een hoop troep loos op de wc en het is weer bruin (was vaak geel) en mijn buik is vaker plat. Ik zit beter veel in mijn vel en ik ben minder depri, mijn haar punten zijn veel minder droog. Ik heb minder last van mijn gewrichten (knieën en voet). Er komt meer uit op een dag, ik ben niet meer zo duf en minder moe. Ik wordt 's avonds veel vaker uit mij zelf moe (was eerst niet zo) wat het makkelijker maakt om op tijd naar bed te gaan. En ik ben nog geen twee weken bezig.

Naast de glutamine had ik al alle graan/grasachtige (dus ook dat hele rijtje wat hier zo gepromoot wordt: witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit) uit mijn eetpatroon gegooid, als er verder nog iets waar je buikpijn van krijg zou ik dat ook helemaal niet meer eten. het enige melk product dat ik nu nog eet is kefir. Ik merk dat ik ook licht reageer op zachte kaas en yoghurt van gepasteuriseerde melk dus die eet ik ook helemaal niet meer. Ik moet wel zeggen dat ik ook meer vitamine d binnen krijg en ik ben ook een link tegen gekomen tussen vitamine d en serotonine, maar er is ook een link tussen serotonine en schone darmen. Ik had al een tijdje mijn dieet strikter toegepast en de rijst er uitgegooid. Dat leverde ook al effect op maar door de glutamine komt het allemaal wel in een veel grotere versnelling. Goedwerkende darmen schijnen zich zelf elke 4-5 dagen te vervangen dus het kan snel gaan.

Maaike:

Ik ben ook een link tegen gekomen tussen een traag werkende schildklier en niet goed werkende darmen. Het voedingspatroon wat de hormoonfactor voorstaat daar zijn we het hier niet helemaal mee eens wat ik me kan herinneren. Maar dit verhaal kan ik me wel in vinden: http://creatingconsciousness.nl/herstel-van-trage-schildklier-gastblog/.

Ik heb ook nog een algemener stuk over je darmen: http://www.dehormoonfactor.nl/de-lekkende-darm.

Kaaskanlekkerzijn:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga me hier binnenkort zeker even in verdiepen. Ik weet al dat mijn darmen verbeterd moeten worden. Zelf ben ik daarom al bezig met chlorella. Hierdoor is mijn ontlasting ook niet meer alleen maar geel.

Vitex Agnus Castus helpt progesteron verhogen.

Kelp houd ik ook even in gedachten. Maar inderdaad niet alles tegelijk.

Kaaskanlekkerzijn: Goed bezig hoor, ik mis alleen de bottenbouillon in je protocol verder is dit toch zo'n beetje wat hier wordt aangeraden tegen een lekke darm?
Quote:
Naast de glutamine had ik al alle graan/grasachtige (dus ook dat hele rijtje wat hier zo gepromoot wordt: witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit

Die worden hier niet aangeraden voor lekke darm iig niet door mij. Behalve misschien een beetje witte rijst omdat hier geen vezels in zitten.

Quote:
maar er is ook een link tussen serotonine en schone darmen.

Klopt.

Quote:
Ik ben ook een link tegen gekomen tussen een traag werkende schildklier en niet goed werkende darmen

Dit is ook zonder meer waar. Daarom hebben denk ik veel mensen toch nog een slechte darm werking ook al eten ze goed. De schildklier werkt te traag, dus slechte darmwerking en een slechte darmwerking kan weer een factor zijn in een te traag werkende schildklier.

Even terug naar dit topic...

Als jonge vrouw geloofde ik in het 'schoonheidsideaal' van die tijd, de Jane Fonda tijd van de jaren 80. Ik sportte en sportte, dacht alleen maar in caloriën en was op een gegeven moment 43 kg bij een lengte van 1.65. Zeg maar het schoolvoorbeeld van anorexia.

Dik of een volslanke pin-up girl zal ik niet snel worden, dat zit niet in mijn aanleg :-) Ben nu rond de 50 kg maar door de WP voeding zijn mijn vormen wel positief veranderd. Wat vooral opvalt is dat mijn bloedsuikerspiegel stabiel is, ik kan met gemak het intermittend fasting aan. Vroeger was ik gewoon omgevallen als ik in de ochtend niet meteen iets te eten had.

Fattymama

Quote:
Dik of een volslanke pin-up girl zal ik niet snel worden, dat zit niet in mijn aanleg

5000 calorieen per dag eten, gaat het heel rap denk ik :wink: .

Brian

Pike:

Quote:
Goed bezig hoor, ik mis alleen de bottenbouillon in je protocol verder is dit toch zo'n beetje wat hier wordt aangeraden tegen een lekke darm?

Naast de glutamine had ik al alle graan/grasachtige (dus ook dat hele rijtje wat hier zo gepromoot wordt: witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit

Ja klopt, ik had ook geschreven dat je iets verder moet dan de standaard adviezen omdat Maaike hier nog niet zo lang is. Meestal wordt hierbij darmklachten gezegd zo vloeibaar mogelijk en geen echt graan. Maar ik rijst wordt dan niet afgeraden terwijl ik het ik er wel achter ben gekomen dat de gluten-achtige eiwitten in dit geval toch ook wel belangrijk zijn (en glutamine kom je hier niet tegen, behalve op een pagina). Ik vind deze algemene adviezen prima als je geen darmklachten heb maar als je die wel heb is het goed om iets verder te gaan dan de adviezen die je hier als eerste krijgt als je niet nieuw bent dat bedoel ik, meer GAPS dan WAPF. Boullion is ook heel erg goed maar ik krijg het niet weg. Ik probeer het wel in mijn eten te stoppen maar daar is het niet altijd nodig en vaak kookt dat toch wel dus ik denk dat alles (behalve de mineralen) al kapot is gekookt.

Quote:
Ik ben ook een link tegen gekomen tussen een traag werkende schildklier en niet goed werkende darmen

Dit is ook zonder meer waar. Daarom hebben denk ik veel mensen toch nog een slechte darm werking ook al eten ze goed. De schildklier werkt te traag, dus slechte darmwerking en een slechte darmwerking kan weer een factor zijn in een te traag werkende schildklier.

Ja maar ik las dus dat de trage schildklier kan komen door de darmen en niet anders om (wat ook vaak wel het geval kan zijn). Dus dat zodra de darmen geheeld zijn de schildklier dat van zelf ook is.

Quote:
Boullion is ook heel erg goed maar ik krijg het niet weg. Ik probeer het wel in mijn eten te stoppen maar daar is het niet altijd nodig en vaak kookt dat toch wel dus ik denk dat alles (behalve de mineralen) al kapot is gekookt.

Bedoel je dat de gelatine kapot kookt?

Ja de gelatine, glucosamine en condroitine alles waarvoor je specifiek boullion maakt. Maar ik maakt het wel het staat nu ook op het vuur en als ik hem nergens in stop krijg ik een mooie drilpudding met bottensmaak. Maar dat vind ik dus echt niet lekker. En die van great lakes vind ik te duur.

Kaaskanlekkerzijn:

Ik ben heel blij met het meedenken. Je hebt het goed ingeschat. Ik ben inderdaad op zoek naar dat extra zetje. De basis heb ik volgens mij inmiddels wel aardig onder de knie. En het heeft me ook al veel goeds gebracht.

Bij hoeveel graden gaat de gelatine dan kapot? De great lakes gelatine word volgens mij dmv verhitten geproduceerd dacht ik en sommige voegen het ook extra aan soepen toe. Dan zou dat betekenen dag de gelatine ook kapot is?

Inderdaad Cham, de bouillon wordt eerst uren gekookt en dan zou de gelatine, glucosamine etc kapot gaan door het koken als je het door het eten doet? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Waarom denk je dat kaaskanlekkerzijn?

Quote:
Maar dat vind ik dus echt niet lekker

Misschien vind je kippenbouillon wel lekker? Daar zit niet zo'n uitgesproken botten smaak aan. Kippenbouillon met wat groenten en stukjes vlees er in is toch heerlijk?

Quote:
Ik vind deze algemene adviezen prima als je geen darmklachten heb maar als je die wel heb is het goed om iets verder te gaan dan de adviezen die je hier als eerste krijgt als je niet nieuw bent dat bedoel ik, meer GAPS dan WAPF

Dan is er toch iets niet helemaal goed over gekomen, kan ook door de opzet van het forum komen maar ik geef altijd bij darmklachten het volgende advies:

Bottenbouillon's elke dag

Geen granen en ook geen pseudo granen of peulvruchten

Verder uitsluitend vlees,vis,ei en low carb groenten.

Kefir of rauwe kaas als je daar goed tegen kan

Witte rijst kan voor de khd (als het goed is zitten hier geen vezels of gluten in)

Eventueel L-glutamine tot 20 gram per dag

Eindelijk ook iemand gevonden die BBbouillon ook niet te hachelen vind. Wel jammer, aangezien er veel inzit. Kip vind ik wel lekker. Kippenkarkassen bestel ik online, maar mag er maar 3 per keer afnemen. Kan daar niet kwistig mee doen. Zelfs groente koken in runderbottenbouillon vind ik niet te eten. Verbaas me er over dat bijna iedereen het lekker vindt.

Volgens mijn mag je daarom ook de bouillon niet koken maar het wordt wel inderdaad uren gesudderd net onder het kookpunt. Als hij heeft gekookt wordt hij ook niet stijf door de gelatine.

Bouillon van kippen botten is inderdaad al veel beter maar nog steeds niks. Vreemd genoeg iets die beter zonder allerlei groenten erin.

Pike, dan ben ik jouw advies nog nooit tegen gekomen.

Vind BBbouillon niet vies maar ik niet echt bijzonder. Met veel kerrie erin en balletjes vind ik het wel lekker. Eet niet vaak kip maar had eens kippenpootjes met BBbouillon en uien uit de over dat smaakte naar de vulling van kroketten, was erg lekker.

Quote:
Pike, dan ben ik jouw advies nog nooit tegen gekomen

:cry:

Quote:
Als hij heeft gekookt wordt hij ook niet stijf door de gelatine

Bij mij echt niet hoor staat vaak uren te koken (borrelen dus echt 100 graden) en wordt helemaal drillerig in de koelkast.

Ik heb het zelfs een keer heel ver in laten koken omdat ik een geconcentreerde bouillon wilde maken om te gebruiken als een soort bouillon blokjes. Dus heeeel lang laten koken om al het water te laten verdampen en daarna werd het nog steeds gewoon stijf.

Kaaskanlekkerzijn, volgens mij heb ik ook wel eens gehoord dat al je debotten te hoog opzet het dan niet jelly word. Maar niet dat de voedingsstoffen daar minder van worden.

nee voedingstoffen als de mineralen niet maar ik dacht wel gelatine en ook glucosamine en condroitine. De rest zal er wel in blijven.

Quote:
Pike, dan ben ik jouw advies nog nooit tegen gekomen

:cry:

Ja ik had het zelf ook graag eerder geweten.

Quote:
Bij mij echt niet hoor staat vaak uren te koken (borrelen dus echt 100 graden) en wordt helemaal drillerig in de koelkast.

Vreemd zodra hij bij mij maar iets heeft gekookt is het meteen geen drilpudding meer als hij uit de koelkast komt. En als hij in de diepvries heeft gezeten is het ook een veel minder stevig. Maar goed het is dus duidelijk geen exacte wetenschap, geeft niet we krijgen allebei een mooie pudding.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan