wasmiddel

misschien heeft iemand een idee hoe ik die laatste resten biotex uit mijn matrastijk krijg?
het is een oppervlakte van 20 x 20 ongeveer.
Heb dus al een nieuwe matrastijk besteld.

de matrastijk is gemaakt van wol/stretch, je kunt er geen sodiumbicarbonaat op strooien en dan stofzuigen.
 
Grappig, ik zag heel veel Frosch-producten bij de jumbo liggen deze week.

@Celticmist, ik zorg altijd dat ik niet met mijn handen in de biotex of ander wasmiddelsopje kom, want volgens mij is het niet zo goed voor je. Sinds ik alleen nog mijn handen was met aleppozeep (heel veel jaar al), heb ik geen last meer van eczeem. Vetvlekken behandel ik vooraf met marseillezeep of ossengalzeep.
Ik heb geen droger, mijn handdoeken zijn daardoor altijd wat ruwer. Dat komt niet door je wasmiddel. Ik gebruik bij het spoelwater altijd een scheut azijn. Ik ben het ruwe gewend, vind het zelfs fijner dan van die hele zachte, maar dat is persoonlijk. Buiten te drogen hangen schijnt inderdaad te helpen. Wil je zachtere handdoeken zonder droger, dan kun je parfumvrije wasverzachter gebruiken denk ik (die bestaat ook wel).
 
Ik draai mijn wasmachine overigens wel eens leeg, kokend heet, met een fles schoonmaakazijn. Maar niet zo vaak, want ik vind mijn wasmachine niet vies. Ik gebruik ook alleen poeder, want vloeibaar wasmiddel zorgt eerder voor viezigheid in je trommel. Mijn machine is 15 jaar oud. Ik heb wel elke week minimaal 2 x een 60 gradenwas, dit zorgt ook voor een schonere machine.
Op internet kun je overigens lezen over een onderzoek hierover; mensen die de methode toepassen van eens in de zoveel tijd je machine leeg een kookwas laten draaien hadden een kortere levensduur van de machine dan mensen die dit niet deden.
 
Hitte doet de zaak sneller slijten, o.a. de rubber onderdelen, maar ook de lagers, het vet daarin wordt dunner. De elektronica wordt ook warmer en geeft dan ook eerder problemen. Wasluis is de schimmel die men probeert te doden door heet te wassen. Dat werkt wel, maar verkort de levensduur en kost veel energie. We willen toch juist zuinig wassen? Ik doe meestal wat opgeloste borax in het wasverzachterbakje. Dat maakt de was niet zachter, maar doodt wel de schimmels en houdt de was langer fris. Overigens zijn de moderne wasmiddelen in combinatie met vloeibare wasmiddelen funest voor de trommelkruizen die tegenwoordig vaak van aluminium zijn, ook die van Miele wat zo langzamerhand kwalitatief gezien zo brak is als de rest.
 
Ik zag dat er in neutral ook SLS zit.. :(

En, ik merk op dat mijn was niet meer lekker ruikt, als het uit de machine komt.
beter overstappen op iets anders dus.
 
Ik heb nu een lichtelijk zure lucht in de was. Niet goed.

(Neutral gebruikt) volgens mij wast deze ook niet helemaal goed schoon hoor.. wel vreemd
 
Ik doe mijn machine bij voorkeur niet al te vol en was tegenwoordig op 40 graden.
Kleren zijn niet echt vuil, ik noem het smoezelig of ruiken gewoon niet lekker meer. Vroeger hing de was buiten en werd lekker zacht door de wind. Dus als je een tuin hebt, lekker buiten.
 
Ik las volgend artikel:
https://huisvlijt.com/2016/07/groene-zeep.html

Is het waar dat Driehoek zeep en Tricel Goudzeep voor alle schoonmaak mogelijk zijn en dat het ecologisch is en biologisch afbreekbaar?

Ik ben nl. op zoek naar een goed en goedkoop middel wat je voor alles kunt inzetten zoals vroeger. Het gaat me niet om zuinigheid, maar om het gemak. Natuurlijk wil ik een zuiver middel.

Dorothé
 
Dat is inderdaad een mooie. Zelf gebruik ik bijna voor alles schoonmaakazijn. Evt. met wat citroen voor een bleek effect. Ook simpel, goedkoop en niet zo belastend.
 
Dank je voor de tip.
Nou, dan ben ik blij dat ik dat gerust kan gebruiken. Het schijnt zelfs voor de was te kunnen.

Dorothé
 
Ik heb zoiets jas http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/kleding/dameskleding/jassen-bodywarmers/lichtgewicht-technisch-jack-lady-yolas.html maar dan in het zwart... is dus 'n beetje van dat gladde spul.. zit een zweetgeur aan........
hoe krijg ik die geur er uit sopje maken met groene driehoekzeep misschien?

of sopje maken met zwarte zeep?
 
M eestal zit er een wasvoorschrift in kleding, ook in jas. Kan zijn dat hij na het wassen niet meer waterdicht is!.
Als je bang bent dat de zweetlucht er niet uitgaat dan misschien aan de binnenkant eerst de plek met zeep alvast inwrijven.
Als de jas niet vies is kun je hem ook binnenste buiten BUITEN ophangen een dag. Kan zijn dat hij dan weer fris ruikt.
Je gaat die jas toch niet op de hand wassen? Ik denk dat het Wasvoorschift 40% aangeeft.
 
Bedenk dat modern wasmiddel geen chloor meer bevat, maar enzymen. Je weet wel, milieu en zo. Die enzymen lokken weer bacterien en die gaan zich ophopen in de rubberen randen van je wasmachine. Uiteindelijk kost dat je de lagers van de machine. De truc is eens per half jaar een heet ‘wasje’ te draaien (met niets in de trommel) op basis van bleekmiddel, zodat het chloor korte metten maakt met deze bacterien. De levensduur van je wasmachine verleng je hier aanzienlijk mee! Ik kan me voorstellen dat als je waterstofperoxide gebruikt je hetzelfde resultaat krijgt.

Mike
__

dat doe ik eigenlijk nooit. wat voor bleekmiddel heb ik daarvoor nodig?
https://www.greenjump.nl/Product/Hu...leekmiddel-en-vlekverwijderaar-was-en-vaatwas ?

Nieuwe wasmachine hoeft niet hoor Binc, wel lief dat je even meedenkt. Ik heb nu een Miele en die wast verder prima hoor. :-)
 
Ik doe 2 x jr een lege wasbeurt op 95°C met soda of schoonmaakazijn.

Verder was ik 90%? van de was met zelfgemaakt wasmiddel van marseillezeep (zo simpel en goedkoop). Bij de witte was doe ik wat extra soda dat bleekt ook.
 
Ik ga hier even intaken. Niet over wasmiddel maar een wasmachine. Ik moet aan een nieuwe helaas.
Nu heb ik twijfels over de eco bubbel van samsung met zuurstof, of een AEG met stoom functie.
Ik lees dat de eco bubbel de witte was grauw maakt. Maar ik geloof dat het gaat om 1 van de eerste modellen.

Heeft iemand 1 van deze 2 soorten machines? En wat is de ervaring?

 
Ik wist niet dat wasmachines tegenwoordig allemaal van dat soort snufjes hebben zeg. Veel digitaal zie ik alweer, wat mogelijk ook resulteert in snel storingen of kapot gaan :-(
2e hands ga ik niet doen. Ik krijg dat ding niet naar boven en aangesloten. Dus dat mag de winkel doen. Maar ik weet niet welke te kiezen :-(
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan