ik heb samen met een groep ouders de directeur aan geschreven deze brief,
Beste ....., MR en leerlingenraad, Wij zijn een groep bezorgde ouders, graag willen wij ons middels deze brief uitspreken over de mondkapverplichting binnen de school ......... U ontvangt deze brief ook nog aangetekend per reguliere post Wij voelen ons genoodzaakt om deze brief te schrijven omdat wij vinden dat het covid-19 beleid in Nederland nu wel hele beklemmende vormen aanneemt. Wat ons zorgen baart, is dat scholen in heel Nederland op dit moment eigen beleid maken dat zelfs verder gaat dan de richtlijnen van het RIVM. Vele middelbare scholen hebben al enige tijd een mondkapjesverplichting. In de gang tussen de lessen door, en tijdens de praktijklessen in de klas. Het is niet verplicht, het is geen richtlijn van het RIVM, maar tóch doen scholen het. Zolang er geen bewezen nut en noodzaak van deze mondkapjes bestaat, zien wij geen enkele reden om kinderen te onderwerpen aan een gedragsexperiment, met schadelijke gevolgen. Los van het feit dat het ongezond is voor een kind om CO2 in te ademen, is de impact van de inzet van dit soort maatregelen zorgwekkend en mogelijk traumatisch voor onze kinderen. Het beperkt de persoonlijke levenssfeer en veroorzaakt een gevoel van onthechting. Het beperken van onderling contact is zeer schadelijk voor het gevoel van veiligheid en verbondenheid, voor kinderen onderling, maar ook zeker in relatie tot de docenten. Het mondmasker bedekt het meest belangrijke deel van het gezicht, waarmee wij onze non-verbale communicatie gestalte geven. Het wordt zo voor onze kinderen steeds moeilijker om de intentie achter de gesproken woorden te lezen, om nog maar te zwijgen over de verstaanbaarheid. Maar voor ons geldt vooropgesteld: kinderen moeten vrij kunnen ademen en geen onderdeel worden gemaakt van problemen waar ze geen deel van uitmaken. Kinderen krijgen op dit moment direct dan wel indirect de boodschap dat er voortdurend gevaar is, dat andere mensen een gevaar vormen én dat zij zelf een gevaar vormen voor anderen. Er wordt een beroep gedaan op kinderen om te zorgen dat andere mensen veilig en in leven blijven. Dit is een taak die niet bij kinderen hoort te liggen; kinderen zijn niet verantwoordelijk voor het leven van anderen, laat staan van volwassenen. 'Grote mensen' zorgen voor de kinderen, niet andersom!Kinderen leren d.m.v. dit beleid dat smetvrees, angst voor ziekte, angst voor lichamelijk contact en angst voor zijn/haar medemens, de norm is. Het gevaar bestaat dat kinderen (sociaal-) psychische schade oplopen zoals angst en hechtingsstoornissen. Kinderen leren door dit beleid dat een onderdanigheid en ondergeschiktheid t.o.v. autoriteiten van de burger verlangd wordt, zelfs vereist is; een ondemocratische positie waar weinig tot geen ruimte wordt gelaten voor autonome persoonlijke keuze en opinie. Ook leren zij dat de grondwet in sommige gevallen overtreden mag worden, dat de grondrechten van burgers geschonden mogen worden. Dit alles zullen zij als 'normaal' gaan beschouwen. Door het afstand houden van elkaar en het voortdurend ontsmetten van onze omgeving ondermijnen we ook nog onze biologie en ons natuurlijk immuunsysteem. Erwin Kompanje; Klinisch Ethicus bij het Erasmus MC en Michaëla Schippers: Psycholoog en hoogleraar Behaviour & Performance aan de Rotterdamse School of Management, hebben hier een goed onderbouwd artikel over geschreven. https://www.erasmusmagazine.nl/2020/07/02/nederlands-coronabeleid-veroorzaak t-meer-leed-dan-het-voorkomt/ Het mag inmiddels duidelijk zijn dat wij van mening zijn dat de huidige maatregelen een zeer schadelijke werking hebben op kinderen en op mensen in het algemeen, zowel psychisch, fysiek en sociaal, op de korte maar ook zeker op de lange termijn Wij hopen dat RSG 't Rijks zal staan voor het belang van het kind en voor hen opkomen wanneer mentale en fysieke gezondheid en een pedagogisch verantwoorde en veilige leeromgeving van kinderen in het geding komt. Bijvoorbeeld door een mondkapjesplicht. Bij ons ligt daar echt de grens. In Duitsland geldt al langer mondkapjeplicht met desastreuse gevolgen zoals u kunt lezen in onderstaande link https://stichtingvaccinvrij.nl/kinderen-in-duitsland-overleden-als-direct-ge volg-van-het-dragen-van-mondkapjes/?fbclid=IwAR0RmDM2ZcIl0VuY8alWofFkLt6EHr1 4VrxqEmxl2OBO0vOe4PA3_x3mmIs Graag willen we u , directie ,MR en leerlingen wijzen op onderstaande grondrechten, Grondrecht en Mensenrechten. De huidige maatregelen schenden onze grondrechten en zijn in conflict met een aantal artikelen uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en het Kinderrechtenverdrag. We zullen er een aantal opnoemen: Grondwet en Mensenrechten De huidige maatregelen schenden onze grondrechten en zijn in conflict met een aantal artikelen uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en het Kinderrechtenverdrag. We zullen er een aantal opnoemen :Grondwet - Artikel 11. Onaantastbaarheid van het lichaamRechten van de Mens - Artikel 3. Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon - Artikel 5. Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing .-Artikel 19. Een ieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om door alle middelen en ongeacht grenzen inlichtingen en denkbeelden op te sporen, te ontvangen en door te geven. Verdrag voor de rechten van het Kind -Artikel 3. Het kind eerst. Als er iets geregeld wordt voor een kind, moet altijd eerst gekeken worden naar wat voor dat kind goed is. - Artikel 12. Luisteren naar de mening van kinderen. Kinderen mogen hun mening geven. Zeker als het over henzelf gaat. Naar de mening moet worden gevraagd en ook echt worden geluisterd. - Artikel 13. Vrij om een mening te geven. Kinderen morgen op allerlei manieren hun mening geven. Dit betekent ook dat kinderen informatie mogen verzamelen zodat ze hun meni ng kunnen vormen .- Artikel 14. Vrij om te denken [...]. Kinderen zijn vrij om te denken wat ze willen. Zij mogen hun eigen mening hebben over wat goed en slecht is. [...] - Artikel 19. Geen misbruik en kindermishandeling Nav bovenstaande willen wij de directie de volgende vragen stellen, 1. Welke gezondheidsrisico's (zowel fysiek als mentaal) hebt u geïnventariseerd en in kaart gebracht bij het verplicht stellen van een mondkapje? 2. Hoe hebt u deze gewogen? Wij verzoeken u dat per geïnventariseerd risico aan te geven. Hoe groot is het risico en wat zijn de gevolgen op korte en langere termijn? 3. Was bij het wegen van de gezondheidsrisico's wetenschappelijk onderbouwde informatie gebruikt en zo ja welke? 4. Bent u er van op de hoogte dat het strafbaar is om (met name vanuit een autoriteitspositie) iemand tot handelingen te dwingen die een aantasting betekenen van de lichamelijke integriteit? 5. In welk juridisch kader hebt u bepaald dat deze grondwettelijke bescherming van de lichamelijke integriteit van onze kinderen niet meer van toepassing was? 6. Welke juridische verantwoording hebt u gebruikt om een advies van de overheid te vertalen en om te zetten in een verplichting? 7. Welke sancties bent u gerechtigd op te leggen indien een kind geen mondkapje wil dragen ? Wij willen U danken voor uw tijd en vertrouwen erop dat U dit schrijven uiterst zorgvuldig zult behandelen en de gevraagde stukken en uw antwoord op korte termijn doch binnen VEERTIEN dagen na dagtekening aan ons zult zenden Mvrgr