gierst en quinoa heb ik nog niet geprobeerd, rijst wel, maar ik raakte ervan verstopt...ik zie de granen ook enkel als een vulmiddel en gebruik dan toch liever bataat, pompoen en wortel en zelfs honing met af en toe een banaan of wat bessen. Dit bevalt me bijzonder goed.
Maar wat echt het meeste effect heeft is om elke ochtend te beginnen met een bloederige steak...sinds ik dat doe ben ik enorm opgeknapt en vooral ook veel vrolijker. Ik eet nu voornamelijk eiwitten in de vorm van (rood)vlees en vette vis, aangevuld met wat groenten en kruiden en dat gaat uitstekend.
Als ik mijn dag niet begin met een steak voel ik mij slapjes, dus een rode biefstuk (of liefst twee of meer) is mijn standaard ontbijt...en het gaat er altijd goed in en ligt me nooit zwaar op de maag...wat eigenlijk bij al het andere voedsel altijd wel zo was.
En dus heb ik na 36 jaar ontdekt dat ik eigenlijk een carnivoor ben in hart en nieren. Als ik me slapjes voel of wazig zie, dan moet ik gewoon wat rood vlees eten en binnen een uur ben ik weer helemaal opgeknapt!
Ik heb altijd geleerd dat rood vlees verzurend werkt, maar dus niet voor bloedgroep o...deze mensen hebben nl sterker maagzuur en een enzym in de darmen (alkalische fosfatase) om alle vetten en eiwitten en cholesterol efficient te scheiden en af te breken, ook gedijen hun spieren beter in een zuurdere omgeving, ze zijn dus gebouwd om vlees te verteren.
Mensen met bloedgroep A zijn gebouwd om koolhydraten efficient te verteren, hun bloed is veel dikker en ze missen het enzym...ook hebben ze zwakker maagzuur en standaard een hoger cortisolgehalte in hun bloed om ontstekingen te voorkomen, die sneller worden veroorzaakt door het verteren van graan.
Bloedgroep o is dus een echte carnivoor, bloedgroep a een goede vegetarier, bloedgroep b de ultieme omnivoor, die wel melkprodukten kan verteren en wat rood vlees, maar niet elke dag en bloedgroep ab zit er ergens een beetje tussenin.
Bij mij lijkt het in elk geval helemaal te kloppen.
Mijn vriend heeft bloedgroep A, geen wonder dus dat hij het nog steeds goed doet op een boterham met pindakaas en 'smorgens vroeg niet moet denken aan een bloederig stuk vlees.
Dit wil volgens mij niet zeggen dat je niet eens een keer als a-er een biefstukje kunt eten, want als je darmen gezond zijn kun je heus wel wat meer aan, het zal echter niet optimaal worden benut door je systeem, maar het hangt denk ik van jezelf af en van je gezondheid hoe streng je wilt zijn met je dieet.
De ene zal zo genieten van een roomijsje dat hij/zij daar dan wel wat buikpijn voor overheeft en dan niet eens willen toegeven aan zichzelf dat het eigenlijk slecht valt.
Een ander wil liever optimaal gezond zijn, of is inmiddels zo ziek dat hij/zij niet anders kan dan een streng dieet te volgen.
Het bloedgroep-principe heeft mij in elk geval laten inzien dat ik rood vlees nodig heb, ik had dat echt nooit in de gaten en dacht dat eens per week genoeg was...maar pas nu ik het elke dag eet, nu voel ik mij geweldig!
Als ik zin krijg in koolhydraten dan eet ik wat vlees en dan is de behoefte aan zoet gewoon weg...