Wazig zicht, paniekerig

Daar heb ik een hele pan van gemaakt met veel keltisch zout maar zo natuurlijk is dat niet want het is nog laag. Vandaar mijn vraag

op de 1 of andere manier verhoogt keltisch zout niet de bloeddruk, prima dus vandaar dat men mij gewoon zout adviseert! Bij gebruik moet ik wel toegeven dat ik nooit een zout smaak proef. Ik vind het wel lekker maar het geeft niet de smaak zout toevoeging die ik van vroeger gewend ben.

Quote:
Candida is ook weer een symptoom.

Een symptoom van...te weinig maagzuur. Maazuur kan probleemloos een teveel aan candida oplossen. Maagzuur is je eerste verdedigingslinie tegen ongewenste micro-organismes, want dit zijn levende eiwitten (net als wijzelf overigens).

Mike

Beiden houden elkaar in stand. Bij te weinig maagzuur ontstaat door slecht verteerde voeding candida. Bij candida wordt in de darm een vorm van alcohol aangemaakt die er via de bloedstroom voor zorgt dat de maagwand minder maagzuur aanmaakt...

Ik gebruik keltisch zout, regelmatig appelazijn, beeste bouillon maak ik, ook trek ik bouillon van makreel resten.. Zo te zien is er niet iemand die nog een tip heeft! Ik ben opzoek om mijn vermoeidheid te verminderen, hoogst waarschijnlijk is mijn lage bloeddruk ook een oorzaak en mijn schommelende glucose niveau in mijn bloed. Alles wat ik maar op anders eten kan doen en vinden doe ik, koop bij de boer mijn melk en vlees en allerlei tips die ik maar tegen kwam greep ik aan. Jammer genoeg geen bewuste verbetering..

@Brenda

Laat je de koolhydraten a la Gaps weg? Je kunt ze vervangen door heel veel gekookte groenten en evt bananen (beter dan rijst/quinoa enz als je gaps problemen hebt, is een tip die ik kreeg van een gaps practitioner).

En probeer eens uit wat al die dingen die je eet met je doen. Sommige mensen verdragen ook geen rauwe zuivel. Dan kan het nog zo'n top produkt zijn, als je lijf er niks mee kan ben je jezelf ermee aan het mishandelen. Als je erg moe bent ligt waarschijnlijk je spijsvertering ver plat en dat betekent dat het ook kan dat je alle beestenspul niet aankan omdat het zwaarder te verteren is. Ik besef dat dit is als vloeken in de kerk, maar luister naar je eigen lijf en niet naar wat anderen zeggen. Dat kan voor hen wel werken, maar voor jou misschien niet. Als je moeite hebt dit zelf goed aan te voelen kan een Buteyko cursus een goede hulp zijn.

Hoi Kajsa ik heb eerst moeten zoeken wat gaps nu weer is. Ben erachter en ga zeker kijken voor die Buteyko cursus. Bij alles wat ik lees denk ik:ja klopt zit wat in. Bij jouw stukje net zo. Ik denk zelf dat mijn hele spijsvertering op de 1 of andere manier in de war is. vrij direct na het eten weer een honger gevoel, mijn maag voelt leeg. Na het eten van mij brood (zuurdesem, overvalt de vermoeidheid meer. H2o2 35% zit inmiddels op 39 druppels op klein glaasje met weerzin drink ik het op, mijn maag lijkt er ook niet blij mee te zijn. Tot nog toe geen bewuste waarneming van meer energie.

Bedankt voor jouw reactie en ook succes met alles wat je doet om gezond en prettig te leven

Quote:
Laat je de koolhydraten a la Gaps weg? Je kunt ze vervangen door heel veel gekookte groenten en evt bananen (beter dan rijst/quinoa enz als je gaps problemen hebt, is een tip die ik kreeg van een gaps practitioner).

Ik begrijp die keuze voor bananen in het GAPS-protocol totaal niet! Wat Brenda beschrijft is bijnieruitputting. Dan moet je zeker geen kaliumrijk fruit nemen en al helemaal niet fruit dat rijk is aan zetmeel en fructose! Dierlijk bijnierextract lijkt me een eerste vereiste in deze.

Mike

ik denk dat bananen nog stammen uit het dieet van Elaine Gottschall, SC dieet, massa's bananen en het leek geen kwaad te kunnen volgens het boek.

Mijn dochter gaf ik het niet.

Wazig zicht, daar heb ik ook veel last van gehad, nu niet meer. Het komt door een gebrekkige schildklierwerking, vaak voorkomend bij mensen met bloedgroep O.

Heel goed werken kelp-tabletjes en andere supplementen met zeewier die van nature veel jodium bevatten.

Wat bij mij hielp was om helemaal te stoppen met alle melkprodukten. Mensen met bloedgroep o kunnen niet goed tegen graan en melk, het zijn echte vleeseters en dus behoeven ze rood vlees...veel vlees. Sinds ik dat doe ben ik enorm opgeknapt!

Kijk anders even bij : het bloedgroepdieet van D'adamo, het verklaart ook waarom die ene streng veganistische man van in de negentig zo gezond was en waarom het mij niet lukte om rauwe melk te drinken (ik werd er depressief van en mijn menstruaties werden er erg pijnlijk van). Alle puzzelstukjes vallen in elkaar.

Je kunt dit bloedgroepdieet gewoon combineren met wp en met gaps...(gaps werkt dan dus alleen maar efficient bij mensen met bloedgroep o.) Het ayurvedische dieet is helemaal gericht op mensen met bloedgroep A en AB, daar kwijnt iemand met bloedgroep o op weg,

helemaal geen reden meer tot paniek, eerst de bloedgroep bepalen en dan kun je meteen zien welke voedingsmiddelen in grote lijnen bij je passen.

Quote:
Heel goed werken kelp-tabletjes en andere supplementen met zeewier die van nature veel jodium bevatten.

Wat bij mij hielp was om helemaal te stoppen met alle melkprodukten. Mensen met bloedgroep o kunnen niet goed tegen graan en melk, het zijn echte vleeseters en dus behoeven ze rood vlees...veel vlees. Sinds ik dat doe ben ik enorm opgeknapt!

Ik geloof ook niet in het bloedgroependieet omdat wij allemaal Homo Sapiens zijn maar in mijn geval klopt het wel precies!

Sinds ik echt (heel) veel rood vlees ben gaan eten, veel (lugols) jodium en de granen heb weggelaten ben ik genezen van talloze gezondheidsproblemen.

Kefir van rauwe melk helpt mij daarentegen ook enorm in dat opzicht.

Ik ben trouwens O negatief, het ontstaan van de negatieve resusfactor is ook weer een heel vreemd verhaal..

Ik heb het artikel gelezen, maar vernietigend is het absoluut niet...heb je het wel helemaal gelezen, ook het einde...en de reacties?

Ik heb twee boeken van D'adamo bestudeerd en dus niet alleen maar even doorgekeken. Het artikel zemelt maar door op een negatieve manier en raakt kant nog wal...het klopt niet eens en dat geeft de schrijfster uiteindelijk ook toe...

Ik wilde de mensen hier ook een beetje op weg helpen,...misschien heeft een ander er net zo veel baat bij als ik.

Mijn bedoeling is nooit om een of ander af te kraken, maar altijd alleen maar om een positieve bijdrage te leveren en waarom niet het ene met het andere combineren?

In elk geval zie ik niet meer wazig, ben ik niet meer depressief (dat werd ik van de caseine in de melk) heb ik geen last meer van mijn maandelijkse perioden en verklaart het alle ongerijmdheden die ik eerder tegenkwam. Zoals bvb het ayurvedische dieet (waardoor ik zo verzwakte, maar waar anderen juist zoveel energie van kregen))wat helemaal is afgesteld op bloedgroep A en AB en dat is logisch want in die delen van de wereld wonen gemiddeld meer mensen met die bloedgroep.

Of die man die al minstens 30 jaar streng veganistisch was en kerngezond...

Het principe om onderscheid te maken op basis van je bloedgroep vind ik zo gek nog niet, waarom zou iedereen hetzelfde moeten zijn?

Waarom zijn er dan mensen die na het genezen van hun darmwand nog steeds bepaalde dingen niet kunnen eten?

Het artikel zegt dat er net zoveel variaties zijn in bloedgroepen als in mensen...natuurlijk is dat zo,

maar een basis-onderverdeling in 4 grote groepen is volgens mij een handige leidraad en natuurlijk pas je elk dieet altijd aan aan de persoon uiteindelijk.

Maar nu heb je in elk geval een uitgangspunt om mee te beginnen.

Om het nu meteen allemaal te verwerpen vind ik jammer.

Quote:
ik denk dat bananen nog stammen uit het dieet van Elaine Gottschall, SC dieet, massa's bananen en het leek geen kwaad te kunnen volgens het boek.

Dit is niet wat ik schreef en ook niet wat ik als advies heb gekregen. Maar als je gaps wilt gaan doen en crashed op het niet nemen van de koolhydraten, kun je die crash beter voorkomen met bijv. banaan dan door het toch nemen van graan. Dit is niet voor iedereen nodig en als het niet nodig is is het ook zeker niet handig. Het gaat hier om een noodgreep.

@ Repelsteeltje en @ Pike

Dank voor deze toevoeging. Hebben quinoa en gierst op jullie ook die negatieve uitwerking? Ik ben weer wakker, midden in de nacht, terwijl ik prima slaap als die dingen niet eet. Ik vind het zo raar...

gierst en quinoa heb ik nog niet geprobeerd, rijst wel, maar ik raakte ervan verstopt...ik zie de granen ook enkel als een vulmiddel en gebruik dan toch liever bataat, pompoen en wortel en zelfs honing met af en toe een banaan of wat bessen. Dit bevalt me bijzonder goed.

Maar wat echt het meeste effect heeft is om elke ochtend te beginnen met een bloederige steak...sinds ik dat doe ben ik enorm opgeknapt en vooral ook veel vrolijker. Ik eet nu voornamelijk eiwitten in de vorm van (rood)vlees en vette vis, aangevuld met wat groenten en kruiden en dat gaat uitstekend.

Als ik mijn dag niet begin met een steak voel ik mij slapjes, dus een rode biefstuk (of liefst twee of meer) is mijn standaard ontbijt...en het gaat er altijd goed in en ligt me nooit zwaar op de maag...wat eigenlijk bij al het andere voedsel altijd wel zo was.

En dus heb ik na 36 jaar ontdekt dat ik eigenlijk een carnivoor ben in hart en nieren. Als ik me slapjes voel of wazig zie, dan moet ik gewoon wat rood vlees eten en binnen een uur ben ik weer helemaal opgeknapt!

Ik heb altijd geleerd dat rood vlees verzurend werkt, maar dus niet voor bloedgroep o...deze mensen hebben nl sterker maagzuur en een enzym in de darmen (alkalische fosfatase) om alle vetten en eiwitten en cholesterol efficient te scheiden en af te breken, ook gedijen hun spieren beter in een zuurdere omgeving, ze zijn dus gebouwd om vlees te verteren.

Mensen met bloedgroep A zijn gebouwd om koolhydraten efficient te verteren, hun bloed is veel dikker en ze missen het enzym...ook hebben ze zwakker maagzuur en standaard een hoger cortisolgehalte in hun bloed om ontstekingen te voorkomen, die sneller worden veroorzaakt door het verteren van graan.

Bloedgroep o is dus een echte carnivoor, bloedgroep a een goede vegetarier, bloedgroep b de ultieme omnivoor, die wel melkprodukten kan verteren en wat rood vlees, maar niet elke dag en bloedgroep ab zit er ergens een beetje tussenin.

Bij mij lijkt het in elk geval helemaal te kloppen.

Mijn vriend heeft bloedgroep A, geen wonder dus dat hij het nog steeds goed doet op een boterham met pindakaas en 'smorgens vroeg niet moet denken aan een bloederig stuk vlees.

Dit wil volgens mij niet zeggen dat je niet eens een keer als a-er een biefstukje kunt eten, want als je darmen gezond zijn kun je heus wel wat meer aan, het zal echter niet optimaal worden benut door je systeem, maar het hangt denk ik van jezelf af en van je gezondheid hoe streng je wilt zijn met je dieet.

De ene zal zo genieten van een roomijsje dat hij/zij daar dan wel wat buikpijn voor overheeft en dan niet eens willen toegeven aan zichzelf dat het eigenlijk slecht valt.

Een ander wil liever optimaal gezond zijn, of is inmiddels zo ziek dat hij/zij niet anders kan dan een streng dieet te volgen.

Het bloedgroep-principe heeft mij in elk geval laten inzien dat ik rood vlees nodig heb, ik had dat echt nooit in de gaten en dacht dat eens per week genoeg was...maar pas nu ik het elke dag eet, nu voel ik mij geweldig!

Als ik zin krijg in koolhydraten dan eet ik wat vlees en dan is de behoefte aan zoet gewoon weg...

Misschien wel interessant om de proef op de som te nemen. Zijn er meer mensen die zichzelf hierin herkennen behalve Repelsteeltje en Pike? Zelf ben ik een A en zit ik blijkbaar op het verkeerde forum :D

Geen idee wat voor bloedgroep ik ben. Ik ben gewoon gek op vlees en daarom wapf ik. Vet vindt ik ook errug lekker 8)

Ik denk dat het eventueel met persoonlijke zwakke plekken te maken zou kunnen hebben, maar dat iedereen in principe hetzelfde zou moeten kunnen eten. En waar haalde mensen met bloedgroep A 20.000 jaar geleden hun granen/koolhydraten vandaan?

Ik heb bloedgroep O, en was nooit een vleesfan, wat uiteindelijk leidde tot vegetarisme. Inmiddels ben ik gek op vlees, voel me er zeker beter bij. Ik ben vermoedelijk wel verslaafd geweest aan zuivel, zou dat met mijn bloedgroep te maken hebben? Ik dronk thuis altijd melk bij het ontbijt, als er geen melk was dan bleef ik dorst houden 's ochtends. Op vakantiekamp kreeg ik hete thee, dat vond ik echt een ramp: lang wachten voor het drinkbaar was, en de dorst ging er niet mee weg (uiteindelijk gestopt met melk rond mijn 17de). Als ik mezelf laat gaan eet ik zo een stuk kaas weg, ik blijf maar naar de koelkast lopen. Met melk moet ik ook oppassen, ik drink zo 6 grote bekers weg op een dag. En van yoghurt krijg ik snel buikpijn. Zuivel werkt voor mij nog steeds verslavend denk ik. Misschien toeval?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan