Ik denk dat ik het niet goed heb omschreven. Lichaamlijke klachten zijn altijd vervelend. Of dat komt door warmte, door kou of door iets anders.
Lekker weer, mooi weer en zulke termen vind ik ook niet kloppen. Wat voor de een mooi is, is voor de ander niet mooi.
Een deel van mijn familie woont op Curacao waar het het hele jaar 35 graden is. Dat zou ik niet het hele jaar volhouden. Na een warme periode is verkoeling wel fijn en dat is daar niet. Een ander deel woont in Zweeds Lapland op 150 km van de poolcirkel waar 7 maanden per jaar sneeuw ligt. Dat spreekt mij ook niet aan.
In 2019 heb ik 46 graden meegemaakt. Dat vond ik wel echt te warm. Voor iemand die in het Midden-Oosten woont is dat dan weer normaal.
Kan het zijn dat warmte geen probleem is voor mij omdat ik in een stad woon waarvan 60% van de inwoners afkomstig is uit de warmere delen van de wereld?
Met mijn bericht bedoelde ik vooral te zeggen dat je wellicht dingen kan doen om de warmte anders (als minder erg) te ervaren. Het was goed bedoeld, jammer als het anders wordt opgevat. Op mijn werk heb ik een collega die het al koud krijgt bij de gedachte dat het over een paar maanden gaat vriezen.
Toen ik net buiten was kwam ik langs een schaduwplek langs het water in De Uithof met een beetje wind waar het bijna 10 graden koeler aanvoelde! Als ik niet van warmte hou zou ik zulke plekken gaan opzoeken. Stoeltje mee, een boek mee (of Fatsforum mee
) en dan lekker daar gaan zitten. Dan koel je wel af. Dat maakt het dan iets minder vervelend. En je hebt een leuk zicht op water met vogels en bomen in plaats van een vieze stad.
Ik geef wel de voorkeur aan warmte, maar met - 10 graden functioneer ik ook nog.
Zon vind ik fijn, maar een regenbui ook.
Daarom denk ik niet aan een schildklier probleem, maar dat is op basis van dit natuurlijk niet uit te sluiten.
Met dit warme weer zweet ik meer dan normaal, maar dat is dan ook het enige dat ik als vervelend kan ervaren. De klachten die WOL heeft heb ik gelukkig niet. Heel vervelend natuurlijk dat zij dit wel heeft.
Een paar bekenden van mij ervaren problemen juist met kou. Ze krijgen pijnlijke en dikke rode tenen of bijna bevroren handen als het koud wordt. Ze komen dan nauwelijks buiten. Dikke sokken of handschoenen helpen nauwelijks. Dat komt meestal door slechte doorbloeding of wellicht een niet goed werkende schildklier. Maakt dat kou tot iets vreselijks? Nee.