Weston Price Congres

Crap, ik moest wat eerder weg om mijn kinderen op te halen en begrijp nu dat ik een gratis potje levertraan gemist heb?!?

Nou ja, de rest van de dag was ook leuk :)

Ik vond het praatje van Frits Muskiet superinteressant, maar het ging ook iets te snel. Jammer was dat, want er waren daardoor veel dingen waarvan ik dolgraag wilde weten wat erachter en eronder ligt, die hij niet echt kon uitdiepen. Door zijn tempo was het ook lastig om alle informatie goed te processen. Ik zou wel een paar uur naar hem kunnen luisteren.

Dat sowieso: ik heb normaal gesproken in dit soort situaties het geduld en het concentratievermogen van een 5-jarige, maar ik was de hele dag geboeid aan het luisteren! Complimenten, dus. Ik zeg, volgend jaar een weekend?

Ja, het was echt super! Moe maar voldaan gisterenavond mijn vriend de oren van zijn kop gepraat :lol: en nu de komende tijd alles maar eens verwerken en op de site alles van Sally lezen, nog meer diepgang dus! Echt super, en DenniS heel goed idee van die meetings in een park met mooi weer, kom maar op :D De organisatie was geweldig, mijn complimenten!

Wat een feest was het gisteren, ik heb zo genoten. Sally Fallon is een echte oermoeder, mooi om het voor mij inmiddels vertrouwde verhaal van WP uit haar mond te horen. Haar voelbare betrokkenheid bij de volgende generatie heeft me erg geraakt, dit is inderdaad waar het om gaat en kan niet voldoende worden benadrukt.

Er is me gisteren ook nog duidelijker geworden dat wij met onze idealen over voeding en gezondheid helemaal niets kunnen zonder de boeren, de bodem en de dieren die het voor ons willen maken. De film http://www.dansenmetgehoorndedames.nl]Dansen met Gehoornde Dames[/url] die me tot tranen toe (en ik was niet de enige) heeft geroerd laat dit zo mooi zien. Remeker kaas is niet alleen de beste en lekkerste kaas van Nederland, maar met zoveel verbondenheid, passie en liefde gemaakt dat het zeer doet. Zeer omdat het laat zien hoe het ook kan, hoe het zou moeten zijn en hoe ver veel anderen van dit ideaal verwijderd zijn. Een familiedag daar op de boerderij zou dan ook fantastisch zijn, ook voor mensen zonder kinderen.

Mike bedankte niet voor niets de pioniers van de WP gedachte, de boeren die aanwezig waren met hun producten en in de organisatie zaten zijn de mensen die onze weg naar gezondheid mogelijk maken, zonder hen zijn we nergens. Dit bleek tijdens de lunch waarvoor superlativen tekort schieten. Wat een rijkdom om al deze (h)eerlijke producten bij elkaar te zien komen in een buffet en er ook nog van te mogen eten, de natte droom van iedere weston price foodie ;) Maar eigenlijk zou iedereen iedere dag moeten kunnen eten van deze kwaliteit producten.

En inderdaad heel veel fijne mensen bij elkaar, helaas heb ik ook niet iedereen kunnen ontmoeten en tijd ontbrak om met iedereen een gesprek te voeren. Er waren niet alleen actieve forumleden, dit aantal viel me zelfs een beetje tegen, maar ook meelezers (hoi Ans :) ) en mensen die nog nooit van dit forum hadden gehoord, naja!!

De lokatie, de organisatie, de sprekers, de mensen en ontmoetingen en uiteraard het eten was allemaal van hoge kwaliteit. Dank aan iedereen die dit heeft mogelijk gemaakt!

Ik vond het geweldig! Heb een gesigneerd exemplaar van traditional baby & childcare :-) Ik heb erg genoten van Sally's verhaal en voelde me enorm aangesproken. Ik ben van een generatie waar de 'schade' van het westerse patroon zichtbaar is, maar kan wel mijn best doen om mijn zoon goed te voeden en ook mijn toekomstige kindje(s).

Ik vind het ook telkens wel verdrietig omdat ik om me heen zie hoe het anders gaat bij kinderen met alle gevolgen van dien...Het vergt nogal wat om de mindset van andere ouders om te krijgen. Ik zou het wel tof vinden als al het educatieve materiaal WAPF ook in het Nederlands beschikbaar zou zijn. Het zou sowieso tof zijn als we WAPF Nederland naar een hoger plan getild kan worden. Ik geloof dat daar gisteren al een enorme stap in gezet is. Dat biedt hoop voor de toekomst!!

Ik bedenk me opeens: zou het niet leuk zijn om op een warme dag in het voorjaar eens een vrije meeting te organiseren, gewoon ergens in een groot park in het midden van het land. Iedereen neemt wat te eten mee en we gaan gewoon een dag samen doorbrengen en picknicken

Of bij een van de boeren op het erf? kunnen we gelijk inkopen doen ;-)

Hoi Alexandra, ja jammer, ik heb jou ook niet ontmoet, zou het nog wel geweten hebben maar ik heb niemand met een kaartje met jouw naam gezien. Zat wel naast Tanja in de zaal, heel leuk om haar ontmoet te hebben. En ik heb bij aankomst even met Dennis gesproken, ik zei " Hoi Dennis", en hij was verbaasd hoe ik hem kende. Haha, wat dacht hij dan met die hoge zwarte hoed van hem :lol:
En ik heb wél met Midori gesproken. Ze is 17, en ik zei haar dat ik haar benijd en hoe bevoorrecht ze is dat ze zo jong al bezig is met gezonde voeding. Valt niet mee om daar in een gezin van zeven (!) aan vast te houden. Dat nemen ze haar nooit meer af en ik hoop voor haar dat ze er altijd trouw aan blijft. Niemand kan in de toekomst kijken, maar zelf kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik nog anders zou willen gaan eten en leven want het heeft me zoveel gebracht en zoveel veranderd in mijn leven. Niet dat ik fysieke klachten had (behalve acne wat nu ook over is), maar vooral in mijn hoofd (ex-anorexia). Wat ik mijn lichaam al die jaren onthouden heb daar geniet ik nu met volle teugen van.

Ik was totaal niet moe gisteravond, sommige dingen kosten energie en van andere krijg je energie, dit congres hoort bij de laatste.
Er werd nog gevraagd je hand op te steken als je van het forum was. Tot mijn verbazing waren dat er relatief weinig. Dus er zijn toch heel veel mensen via een andere ingang gekomen. Er liep ook alles rond: van jong tot oud, man en vrouw, dik en dun, een smeltkroes van mensen en wat ons bond was gezonde voeding en gezond leven, de verschillen verdwenen daarom en dat is ook de reden dat, zoals Alexandra al schreef, iedereen zo makkelijk met elkaar kon praten en je je niet alleen voelde (ik kwam ook alleen). Ik had eigenlijk nog veel meer met anderen willen praten, maar de pauzes vlogen steeds om en ik wilde ook alle stands bekijken en niks missen. Inderdaad, volgende keer een heel weekend?! :D

Een groot compliment aan de organisatie! Wat fijn dat deze dag is mogelijk gemaakt. Het was heel leerzaam en hééééél erg lekker!!!! Wat heb ik gesmuld gisteren van de Thaise soep (met levertraan!), de eiersalade, groenten salades, de paté was ook overheerlijk, het niet te versmaden stoofpotje, de kaas die smolt op je tong, smaakvolle rauwe boter, ach mensen er was te veel om op te noemen! Laat ik niet vergeten de rauwe melk, kefir en hangop (romig!!). Oh, en de heerlijke hapjes tussendoor (het eitje met levertraan, jammie). Mijn dank aan de kok is daarom groot. Ik begreep van Mike dat zij er ook ontzettend veel lol aan heeft gehad om mee te denken en geïnspireerd is geraakt door de gesprekken met de organisatie.
De sprekers waren stuk voor stuk boeiend en bevestigden veel van wat ik de afgelopen tijd heb gelezen. Ik kijk al uit naar de volgende WP dag!

Ik vond het ook een geweldige dag!
@Alexandra, het kan ook zijn dat ik niet helemaal goed articuleerde hoor, je hoeft nog niet meteen naar de oorarts te rennen. :wink:
Ik had door voor mij nogal trieste omstandigheden maar zo'n 2,5 uur geslapen en dan kan ik bij vlagen minder goed uit mijn woorden komen, op de een of andere manier.(Lyme dingetje misschien)
Een jaar of 6 geleden had ik zo'n dag met 2,5 uur slaap met geen mogelijkheid volgehouden maar nu ging het verder best goed.

@ Marit,
Heb je de film nog wel gezien?

Nogmaals felicitaties aan de organisatoren voor een perfecte Weston Price dag.
Bedankt! En hopelijk is dit inderdaad een begin van nog veel meer!

Wat een geweldig dag was dat¡ Dat smaakt naar meer. Hopelijk komt de presentatie van Frits Muskiet beschikbaar, want die flitste wel erg snel voorbij.
Wat een dame, die Sally, zo rustig en sprak duidelijk en ook een goede presentatie.
Was bij de film vooraf bang dat mijn ogen zouden dichtvallen, maar heb met kippenvel zitten kijken. Prachtig wat een bezieling hebben die mensen¡!!
Dave's presentatie vond ik ook wat rommelig. Beter is om eerst een stuk presentatie te doen en erna vragen, weer geleerd voor de volgende keer.
De lunch was geweldig lekker.
En ook erg leuk om andere forumleden te ontmoeten, al was het wel zoeken. Sfeer was super.
Hopelijk snel een vervolg!
Dikke pluim voor de organisatie!!!

Het was voor mij de eerste keer dat ik naar zoiets geweest was, maar nu weet ik dat het vast niet te laatste keer zal zijn :). Ik vond het heel leuk! Heerlijk eten (ben 3 keer teruggelopen naar de buffettafel om meer te halen, hihi), een goede sfeer, interessante lezingen (en een prachtige film) en aardige mensen. Ik heb echt geen spijt van mijn keuze om een kaartje te kopen!

Toen ik in de trein van Utrecht naar Driebergen-Zeist zat, zat ik op een gegeven moment al vlakbij een stelletje WAPF-ers, maar ik durfde ze nog niet aan te spreken, haha. Toen ik naar binnen liep, voelde ik me de eerste vijf minuten ook wel een beetje jong en verloren. Gelukkig zag ik daarna al een aantal forummers (Alexandra, Kaaskanlekkerzijn) en toen begon het vanzelf te lopen. Ik heb twee flessen kefir en wat heerlijke Remekerkaas mee naar huis genomen, jammie! Nu ben ik toch van plan om zelf ook kefir te gaan maken. Ik kan nu eenmaal niet elke week rauwe melk halen (ik rijd nog geen auto) en kefir is langer houdbaar, dus dan zou ik in één keer veel meer mee kunnen nemen en bewaren!
Ik heb met verschillende forummers gepraat en dat was heel gezellig :). Maar ik heb ook, terwijl ik dat normaal echt niet durf, gepraat met anderen die niet op het forum zaten en waar ik gewoon op af ben gestapt. Dat was toch best een grote stap voor mij.

Ik geloof dat het wel aardig opviel dat ik daar de jongste was, maar ja, iemand moet er de jongste zijn toch ;).
Al met al een geslaagde dag, ik heb niet alle forumleden ontmoet die er waren maar er komt vast een volgende mogelijkheid daarvoor :). En complimenten voor de organisatie, heel netjes gedaan! Alleen kunnen jullie bij de volgende lunch misschien ook voor messen zorgen, want ik moest de boter met een vork uitsmeren ;).

Haha Midori, ik heb ook gevochten met de boter
Het was super leuken de levertraan in de soep en ei was niet te proeven, in de sinaasappelsalade wel. Dus van die laatste hoef ik het recept niet.
Het was ook super dat je al die verschillende levertranen kon proeven en ruiken in de stand. Ik heb de minst smerig ruikende ingeslagen. 8)
Frits was interessant, maar hij stond een beetje in een soort superversnelling en gooide met dia's en medische termen. Ik zou mijn aantekeningen moeten terugkijken om te zien wat hij nu eigenlijk verteld heeft. Sally, naar haar had ik de hele dag wel willen luisteren. De film die we zagen stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en de vader die regelmatig in beeld kwam, was zeer vermakelijk met zijn commentaar.
De levertraanman kwam inderdaad niet helemaal uit de verf, maar ook mede doordat mensen niet op de microfoon wachten waardoor de vragen niet te verstaan waren en doordat hij in tijdnood zat. Desondanks was het wel interessant.
Het was leuk om zo veel forumleden te zien al heb ik lang niet iedereen gesproken. En velen maar half.

Wat mij opviel aan de presentatie van Muskiet was dat hij ervan uitging dat de mens van oudsher altijd bij het water heeft geleefd. Aan de ene kant klinkt dat wel logisch ook omdat voldoende jodium en magnesium zo belangrijk is voor een goede gezondheid en dat vind je vooral in overvloed in de zee.
Ook de link met selenium tekort in Europe vond ik erg interessant en een bevestiging van mijn eigen observatie.

Wat ik aan de ander kant wel vreemd vond is dat hij er zonder meer vanuit ging dat oervolkeren bijna niet op grote zoogdieren zouden hebben gejaagd. Deze dieren zouden nagenoeg niet te bejagen zijn geweest door de primitieve mens.
Vandaar zijn idee dat we voornamelijk op water aangewezen zouden zijn voor voedsel.
Maar dan gaat hij toch voorbij aan bv sommige stammen van Noord Amerikaanse indianen die leefden van de bizon jacht. Die konden dat zonder meer wel dus waarom zouden andere volkeren dat niet hebben gekund?

Al die bedenkingen had ik er ook bij. En dan waren er nog wel een aantal dingen die een beetje kort door de bocht waren (calorieen tellen?), de nadruk lag ook erg op fruit en groente. Leuke voordracht maar hij moet toch dat boek van Weston Price nog maar eens lezen ipv alleen plaatjes te kijken :-)

Eveneens genoten van een fantastische dag!

Ah Midori, drie keer teruggaan naar het buffet, daarom moesten wij zolang wachten.

Dank je Tanja voor het posten van de documentaire. Ik wil deze met iedereen die ik ken delen.

Alexandra, leuk je te hebben ontmoet. Vraag maar hoor over K9.

Iklustvet, sorry dat wij geen afscheid hebben kunnen nemen. Hopelijk was de terugreis korter dan de heenreis.

Enjoy, ik, Vanille en Ad zaten schuin achter jou. Jammer dat we niet even hebben kunnen babbelen. Volgende keer?!

Spal, ik kan de documentaire niet delen, maar wel de trailer. Zou hem ook graag aan iedereen laten zien.

Je kan een vertoning aanvragen Tanja. Als je op de site van Remerker kijkt, dan vind je vanzelf wel de info

Mike schreef: Enjoy, de titel van de film is dus 'Dansen met gehoornde dames' en dat klinkt een stuk spannender dan de titel die jij aan de film had gegeven.

Nou hee, ik heb het nog eens in het programma gecheckt:
15.45 - 17.00 Dhr. J. (Jan Dirk) van de Voort
Spiegels van de natuur

Maar dat was dan blijkbaar niet de titel van de film :?

Bedankt voor je nuanceringen wat betreft het verhaal van prof. Muskiet. Maar ik had me door hem niet op een dwaalpad laten zetten hoor, ik wist dat hij een paleontolist is en op welke gebieden dat afwijkt van het Weston Price gedachtengoed. Waar groenten en fruit betreft bijvoorbeeld, en dat ze geen zuivelproducten gebruiken. Maar velen in de zaal zullen dat niet geweten hebben en denken misschien dat hij de waarheid in pacht heeft. Dat is natuurlijk wel een risico van het uitnodigen van een spreker uit een "ander kamp".

Ik stap nu in de auto om rauwe melk te gaan halen in de zorgboerderij Spaarnewoude. Meestal ren ik met mijn neus dicht zo snel mogelijk door die stal met koeien heen, maar ik zal nu eens contact met ze proberen te maken en ze op hun snuit proberen te kroelen. Zulke vrolijke beesten als op de boerderij van Jan Dirk zullen het waarschijnlijk niet zijn. Maar deze krijgen dan ook vast antibiotica. Dat vond ik ook wel een eye-opener aan de film over de dansende koeien, dat ze in het begin van het antibiotica-loze tijdperk 30-50% kalverensterfte hadden! En dat ze dat hebben weten te overwinnen door het voer aan te passen. Nou ja, zo eenvoudig was dat niet, het was een zoektocht naar wat er in moest zitten, soms tot amandelen en abrikozen aan toe, helemaal natuurlijk. Dat heeft me wel tot nadenken gezet, hoe kunnen we antibiotica in veeteelt nog terugdringen als dit zo moeilijk is? Er is zoveel voedsel nodig voor zoveel mensen in de wereld, we zijn al bijna met negen miljard of zo? De vraag naar vlees is zo groot dat de producenten deze vraag alleen maar aankunnen als ze alle ziekten in de kiem smoren: met antibiotica dus. Op kleine schaal en voor een relatief kleine groep is het misschien te doen, maar dat kan alleen als iedereen veel en veel minder vlees gaat eten, dus kwaliteit boven kwantiteit, maar voorlopig stijgt de vraag naar vlees alleen maar door de groeiende wereldbevolking en het feit dat men ook in derde wereldlanden steeds meer Westers voedsel wil gaan eten :cry:

De vraag naar vlees is zo groot dat de producenten deze vraag alleen maar aankunnen als ze alle ziekten in de kiem smoren: met antibiotica dus.

Ik heb in de film gehoord dat antibiotica op een gegeven moment niet meer werkte. En daar krijgt iedereen mee te maken, of het nu in het ziekenhuis is of op de boerderij. Die manier van werken is een dood spoor.

Komt nog bij dat we nu alleen de biefstuk eten, en nog wat magere malse stukjes. Ik weet niet wat er met al de rest gebeurt maar er wordt in elk geval niemand echt mee gevoed. Stel je eens voor als we alle organen en botten van de dieren écht zouden gebruiken om mensen te voeden. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik ben met een kop vette soep prima gevoed hoor, ik hoef niet elke avond een stuk vlees en drie soorten groenten.

Ik zag van de week een programma op tv: first time farmers. Het ging over een jonge boer die varkens fokte, maar hij kon ze nergens kwijt, niemand wilde ze hebben want het was een ouderwets ras met een heel hoog vetpercentage. Terwijl Sally Fallon gisteren zei dat nergens zoveel vitD in zit als in varkensvet. Het ligt er helemaal wat je kweekt en hoe je het doet. Van hoogwaardig voedsel heb je niet veel nodig. Er zijn best rassen die op weinig voer veel vet leveren, elk ras heeft zijn eigen kwaliteiten en eigenschappen. Maar als we de hele wereld biefstuk willen voeren van die uitgeknepen kasplantjeskoeien waar heel nederland vol mee staat, ja, dat wordt lastig.

Ren jij echt met je neus dicht door de stallen? Als ze daar een beetje normaal met dieren omgaan kan het daar toch niet stinken?

Enjoy,
het is best mogelijk voor boeren om natuurlijker te boeren. Het is alleen wat JD zei. De huidige manier is goedkoper. Als je gaat googlen op de marktprijzen voor boerenproducten, dan zul je ontdekken dat ze betaalde prijzen voor bio en gangbaar best dicht bij elkaar liggen. Voor koemelk scheelt het bv 6-10 cent. Ik heb geen idee hoe je daar biomelk voor kan maken, maar bv 15 cent moet kunnen. Mensen zoals Jan Dirk en Paul hebben iets meer nodig. Meer jee wat krijg je daar voor terug!
Het probleem ligt behalve de bewustwording dus ook niet in het begin van de keten. Het maakt volgens mij ook helemaal niet uit of boeren veel, weinig, of geen subsidie krijgen. Op de lange termijn wordt er altijd net zoveel voor producten betaald dat de gemiddelde boer net aan een redelijk inkomen verdient.
Weet je waar nu die subsidie voor gebruikt wordt? Als je dus dat redelijke inkomen wil, wie niet?, dan moet je je aan voorwaarden houden. Het is een machtmisbruikmiddel.

het is best mogelijk voor boeren om natuurlijker te boeren. Het is alleen wat JD zei. De huidige manier is goedkoper

Hij zei ook dat ze riant kunnen leven van de opbrengst van 90 koeien, en dat dat eigenlijk uitzonderlijk is, gewone boeren hebben veel meer koeien nodig om een inkomen te hebben. Ik ben dus niet zo zeker dat de huidige manier van boeren goedkoper is. Wat ik wel denk is dat het gewoon niet voor alle boeren is weggelegd om een mindswitch te maken. Om holistisch te kijken naar je bedrijf en ook niet meteen in een kramp te schieten bij een kalf met diarree. Vertrouwen op de natuur. Dat is iets dat we helemaal afgeleerd zijn. Dat merk je hier op het forum ook, je moet er klaar voor zijn, en dat is lang niet iedereen.

Ik ben geen boer maar wel zelfstandig, en ik begrijp dus dat vasthouden aan een "redelijk inkomen" niet zo. Wij hebben geen vangnet, we moeten al minstens 2 maanden niet kunnen gaan werken voor we recht hebben op iets van een basisinkomen (dan zijn we al lang failliet) waar we dan ook nog verzekeringen voor moeten betalen. En wat er ook gebeurt recht op een werkeloosheidsuitkering of iets dergelijks zullen we nooit hebben. Dat gaat ook hoor, je hebt die schijnveiligheid waar je zoveel voor in moet leveren helemaal niet nodig.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan