Weston Price Congres

Ik geniet van jullie verhalen en zal de films ook nog op een later tijdstip bekijken.
De kok zal toch zeker wel hulp gehad hebben in de keuken? Zowiezo moet het een GEWELDIGE kok zijn om voor zoveel mensen zoveel lekkere dingen te maken en te verzinnen.
Ik zou echt heel graag wat recepten willen hebben, levertraan verwerken in voedsel en dat ook nog niet eens proeven lijkt me een uitstekend idee om levertraan te consumeren. Ik heb nu capsules.
Kunnen die recepten vast toegezegd worden?
Wat betreft gezonde dieren en gezonde voeding. Boeren die dat willen gaan toepassen hoeven toch het wiel niet meer uit te vinden? Dat is toch inmiddels al voor ze gedaan.
Ook al was ik er niet bij, ik heb wel aan jullie gedacht.

Vergeet Alb.Hein niet, die willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, hebben zelf grote winsten en de boeren verdienen te weinig. Tenminste, dat is wat ik hoor op radio en TV.

ik begrijp dus dat vasthouden aan een "redelijk inkomen" niet zo.

Ehm [:?] wat snap je hier niet aan.

Dat leg ik toch net uit? Ik heb geen enkele zekerheid op een redelijk inkomen, maar ik hoef ook geen verantwoording af te leggen. Dat heb ik persoonlijk liever dan dat ik een inferieur produkt zo mogen leveren waarna ik heel blij mag zijn voor het schijntje dat ik daarvoor krijg.

Mooi dat het zo,n succes is geworden! Ik was er graag bij geweest!
Worden de recepten nog ergens gepresenteerd?

Mike.
Ik had een vraag en wist niet een passent topic te vinden vandaar dat ik hem hier plaatste.

even compleet of topic. ik heb ergens gelezen dat het onderzoek van Price ook enkele tijd op de Amerikaanse universiteiten als basis is gebruikt, weet iemand waar dat staat? in het boek? maar vooral: hoe lang was dat dan en welke universiteiten.

Ik kan het gewoon niet meer vinden bij poekie niet op jou site ook niet, een blog van iemand ook niet dus ik begin ook te twijfelen of dit wel zo is.

Ik vond het ook een mooie dag! Het was leuk om enkele forumleden te ontmoeten, maar uiteraard ook anderen die gewoon meer van voeding wilden weten. Het blijft alleen nog steeds een raar gevoel om naar een bijeenkomst te gaan en daar gewoon goed en lekker eten te krijgen! De (kefir?)hangop en de quinoa taartjes vond ik zeer lekker en de rest trouwens ook.

Verder waren de presentaties inderdaad indrukwekkend. De manier waarop alles uiteengezet werd vond ik zeer verhelderend. Dat de laatste presentatie wat rommeliger was vond ik niet erg, omdat hij erg zijn best deed om in de beperkte tijd de belangrijkste punten te vertellen.

Kortom, zowel het eten als zo'n bijeenkomst smaakt bij mij naar meer!

Ben net terug van de zorgboederij Zorvrij in Spaarnewoude. Heen en terug 28 kilometer. Ik haal altijd zes liter rauwe melk en vries er vier in. Ik drink het alleen, mijn vriend hoeft het niet. Jammer, maar ik ga hem niet dwingen hoor, hij is een volwassen man, ook van de kefir die ik gisteren op het congres heb gekocht hoeft hij niet. Gelukkig kan ik sommige dingen wel beïnvloeden: ik kook en ik doe de boodschappen. Dus is er alleen maar roomboter in huis en is het avondeten steeds volwaardig. Voor mij zonder rijst, pasta of aardappelen, en voor hem dan wel mét.

Maar dan de boerderij in Spaarnewoude. Ik kwam enigszins ontgoocheld thuis :oops: Het begon goed, want toen ik eens door de stal liep en hier en daar een koe kroelde viel het me ten eerste op dat ik het helemaal niet vond stinken (zit dus tussen je oren :wink: ) én dat driekwart van de koeien horens had!! Voor diegenen die er gisteren niet bij waren: koeien met horens zijn vrij uniek en zouden een positieve invloed hebben op de kwaliteit van de melk.
Ik zag de boer lopen en sprak hem aan. Of ze ook antibiotica gebruikten. Het antwoord was dat ze inderdaad antibiotica gebruiken bij het droogzetten, anders krijgen de koeien ontstoken uiers. Ik vertelde over de film, en ook dat die koeien horens hadden wat vrij uniek schijnt te zijn en dat ik het dus zo leuk vond te ontdekken dat zijn koeien ook horens hadden. Nou, ik kreeg te horen dat dat niet lang meer het geval zou zijn. Spaarnwoude moet twee ton per jaar bezuinigen waarvan veertig mille op de koeien. Dus ze gaan volgend jaar over op Amerikaanse koeien (nu nog Hollandse) die geven veel meer melk, daarvan kunnen ze er meer hebben maar dan staan ze ook dichter op elkaar en (zoals ook in de film verteld) dan kunnen ze geen hoorns hebben want dan maken ze elkaar af. Hij zegt dat minder dan 1% van de koeien in Nederland nog horens heeft maar dat het niet uit kan vanwege de efficiency. De boeren krijgen nauwelijks meer voor hun melk dan vroeger maar de kosten zijn gigantisch gestegen. Straks wordt het melkquotum losgelaten en dan zal de concurrentie alleen nog maar groter worden. Ook moeten boeren voor hun tractors (die zelden of nooit op de weg komen) wegenbelasting gaan betalen!! Nu hebben ze nog veertig koeien, ze willen (beter: moeten) naar tachtig. Hij vertelde dat het allemaal een kwestie is van geld: zoveel mogelijk melk en een zo hoog mogelijke opbrengst (45 cent van de fabriek, 1 euro losse verkoop uit de melktank). Ziektes verlaagt de melkopbrengst en daarom gebruiken ze antibiotica. Er zijn drie scenario's, en één ervan is zelfs dat de veehouderij op Spaarnewoude gaat sluiten 8O 8O 8O . En ik maar denken dat het allemaal ideologie is in Spaarnewoude, maar dat interesseert ze geen biet als het geld kost. Weer een illusie armer :cry: :cry:

Jammer om te lezen Enjoy
Ik hoop voor je met alle veranderingen op stapel daar, dat de melk naar je zin blijft.
En ik vind het ook leuk dat ik bij jou nu een gezicht heb. Ik hoop dat als van de zomer er weer een dag georganiseerd wordt de forumleden massaal komen.
Over dat inkomenverhaal liesje en iklustvet. De kosten om producten te maken zijn voor boeren heel hoog en de marges zijn klein. Dat betekend dat de pionieerboeren af en toe best wel risico lopen. Ze proberen veel uit en gaan af en toe flink op hun bek. JD zei ook in de film dat hij bijna failliet gegaan was. Dus buiten de gebaande paden lopen is wel voor de lefhebbers.

Wat ben ik blij dat ik toch gegaan ben naar het congres (griepje) want ik had het niet willen missen! De sfeer was superpositief, het eten en alle hapjes niet normaal zo lekker :) en het programma boeiend.

Sally raakte me diep door haar betrokkenheid met zwangere vrouwen, moeders, babies en jongere generaties. Ik zou willen dat ik dit wist voordat ik zwanger was geworden, dan had mijn zoon een sterker fundament gehad. Gelukkig is ie gek op Kefir :) . Daarom is het zo belangrijk dat deze kennis nog veel meer naar buiten komt!!!

Ook ik had de tranen in de ogen bij de film van Jan-Dirk, wat een passie en wat een lef om je visie uit te voeren.

Dank aan de organisatie en alle bezoekers voor een prachtige dag!

fattymama

Wat een super dag. Alles was goed georganiseerd, prima sprekers, heerlijk eten, goede locatie en allemaal leuke mensen om me heen. Ik vond het erg leuk om een aantal collega forumleden te leren kennen, maar ik heb zeker ook een flink aantal niet gesproken en/of gezien. Heb nu al weer zin in de familiedag.
Een dikke pluim voor iedereen die op wat voor manier dan ook zijn bijdrage aan deze dag heeft geleverd.

Ik deel de mening dat het een geweldige dag was.Een aantal personen gesproken en dat is fijn , want nu zijn het geen'forum namen 'meer maar heb ik er een gezicht bij wanneer ik op een van hen reageer. Dat is wel zo fijn.
We kunnen nog zolang over gezonde voeding praten als we willen,maar het gaat om de basis.Waar komt het voedsel vandaan en welke voedingswaarde heeft het? En daarom heeft de film over het bedrijf en de visie en de moed van jan-dirk en irene ook mij geraakt.Verder wil ik bij deze ook aangeven dat de filmmaker super werk heeft geleverd.Chapeau.En laat ik ook vermelden dat 'Opa'in de film geweldig was.
Zijn dit soort boerderijen de toekomst??Wie weet.Wie de jeugd heeft heeft de toekomst dus ga met de film'de boer'op en kijk dat de film angeboden gaat worden op de basisscholen.De consumenten van de toekomst.
Kan er door zulke bedrijven voldoende hoeveelheid producten geproduceert worden? Wel,er wordt nu toch al veel te veel geproduceert vergeleken met wat er daadwerkelijk geconsumeert wordt.Hoeveel wordt er bv.aan vlees door de verkoopkanalen vernietigt en hoeveel van de daadwerkelijke aan de consument verkochte produkten wordt er weer door hen weggegooid?Hier moet ook meer bewustwording gekweekt worden. En wanneer er van kop tot staart gegeten wordt,hoeveel van de veestapel is er dan nog nodig om iedereen voldoende van gezonde voeding te voorzien?? Belangrijke vragen.
Heb het boek nourishing tradition gekocht.Misschien kan ik zo mijn vrouw en zoon price proof maken.
Ik wil iedereen die meegeholpen heeft om de dag een succes te maken bedanken en hoop dat ze er zich er volgend jaar weer aan gaan wagen.
ad

Wat een super Gaaf Congres gister.
ik wil iedereen bedanken die dit mogelijk hebben gemaakt en vooral Mike.
Jammer dat Meneer Muskiet een iets anderen denkwijze had, maar ik hoop dat hij er wat van heeft opgepikt en begrepen van deze dag.
Muskiet moet is naar grotten tekeningen gaan kijken daar zie je geen vissende mensen afgebeeld maar mensen die op (reuzenhert, edelhert, wapiti), grote runderen (oeros, bizon) jagen .
Ook was het best lastig om de forum leden te herkennen en te spreken maar ondanks dat was het een Top dag.

Het was een hele leuke dag ik heb mij uitstekend vermaakt
Dank dank hier voor.
Gr, Robin Bruning

Ik vond het ook heel erg leuk gisteren. Ik vond ook dat er in de presentatie van Frits Muskiet ook een aantal dingen zaten die niet klopte maar ik had het tweede deel wat hij heeft afgeraffeld wel graag willen zien in ik ben benieuwt wat hij daar wilde zeggen. Ik denk het toch beter een paar keer van te voren kan oefenen zodat je weet hoelang het gaat duren. En het boek echt lezen is ook een goeie, al haalt hij er alleen maar de volkeren uit die geen brood eten.
De presentatie van David Wetzel vond ik ook rommelig en moeilijk te volgen, maar ik kijk uit naar zijn verhaal als hij het uitgebreider kan vertellen en het daardoor duidelijker wordt.
Ik heb alleen de hapjes gemist. Het eten was allemaal echt enorm lekker ik had mijn bordje de eerste keer al vol liggen voor ik bij de groente aan kwam en toen heb ik er alleen wat spinazie op kunnen persen. De wijn naderhand was ook lekker, beter dan het supermarkt en restaurant spul dat ik anders wel eens drink (ik koop zelf nooit wijn omdat ik niet een hele fles op tijd op krijg in mijn eentje).

Ik had voor de grap wel eens bedacht (nadat ik eerder iets over een lokale meting had gehoord) om een picknick/barbecue hier in de uiterwaarden te houden. Dan kunnen we kletsen, zwemmen en wandelen in de uiterwaarden en het bos ernaast.

Goed idee Kaas! Lijkt mij erg leuk zo iets in de open lucht. Lekker barbecue erbij, zwemmen en een beetje kletsen. leuk!

@Robin,
Heb je niemand van het forum gesproken?
Wel jammer ik had je graag even willen spreken. Gewoon gezellig, aluhoedjes onder elkaar :mrgreen:

Ja Pike ik zag nu dat iemand het het vandaag hier er ook over had daardoor dacht ik er weer aan.

Ja jammer Robin, ik merkte ook vaak dat mensen hun forumnaam niet op het kaartje hadden gezet soms ook omdat dat gedeeltelijk hun eigen naam is. Dus de volgende keer er naar vragen helpt misschien wel.

Je had ook mensen die hun forumnaam niet op een kaartje schreven en dan wel muntjes weggaven in ruil voor je forumnaam :)
Maar ik had de mijne er ook niet opgeschreven. Het was wel duidelijk genoeg geloof ik :oops:

Fijn dat je er was fattymama, ondanks de griep. Anders hadden we geen kennis kunnen maken :D

En je hebt andere mensen die toch stiekem informatie die je moet laten liggen meenemen. Maar niet voor mezelf, heb het aan een "beginner" gegeven. Zo noemde ze zichzelf ;)

Zo een beetje bij gekomen van deze vermoeiende maar indrukwekkende dag, ik had hem in ieder geval niet willen missen. Ik vond het allemaal erg leuk opgezet, ook fijn dat we tussen de presentaties door ff de benen konden strekken. Heerlijke kaas en worst mee naar huis genomen. Ik lees nu dat er meer forum mensen waren dan we gisterenavond dachten, jammer volgende x beter rondvragen. :-)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan