Weston Price Congres

Er waren ook mensen uit de Paleo-wereld, ik sprak iemand en die vond Muskiet juist weer overtuigend. Mijn beeld van Paleo is dat ze nogal van de sport, evolutie en competitie zijn, en dat werd wel bevestigd. Ik kreeg een behoorlijk main-stream gevoel bij die man. Met z'n calorieeen tellen en dat de jeugd dik is omdat ze niet meer bewegen, dat is gewoon niet waar. Jonge tieners zijn nog steeds evenveel aan het dollen en rennen als vroeger.
Die man leek echt te geloven dat de wetenschap steeds verder vooruit gaat, en dat dit hem in de eervolle positie bracht om ons van de laatste grafiekjes te voorzien. Hij zei op een gegeven moment zelfs dat de mensheid is begonnen als bacterie. Ja jongen, ik weet het, dat leren ze je daar.
Punt is natuurlijk dat de wetenschap sinds 1945 op het gebied van voeding helemaal de verkeerde weg is ingeslagen. Frits vd Blom was het helemaal met me eens, leuke man!
Sally Fallon maakte heel goed duidelijk hoe die wetenschap helemaal aan banden ligt. Schokkend om te horen dat bij diezelfde natuurvolkeren in de jaren '30 mensen zelfmoord pleegden vanwege kiespijn.. de westerse voeding was er eerder gearriveerd dan de westerse tandartsen.
Ik vraag me nu wel af waarom Afrikaanse volkeren al die moeite zouden doen om granen te fermenteren. Wekenlang bewerken en toestanden uithalen om er een voedzaam geheel van te maken. Als het niet echt geweldig is, waarom niet gewoon weglaten? Volgens de Paleo-vrouw die ik sprak, was dat omdat deze volkeren dan minder makkelijk toegang hadden tot vlees. Maar ik begin toch te vermoeden dat zuurdesem bepaalde vitamines geeft.
Was nog best een toer , maar heb nog veel mensen gesproken: gif-vrij, naief, robin, lievergezond, ad, spal; maar Alexandra en iklustvet heb ik helemaal gemist. Volgende keer. Hoe dan ook, een inspirerende dag, leuk om te ervaren hoe dit allemaal zo leeft.

Jammer Thijs, volgende keer beter!

Ik denk dat er inderdaad dingen gebeuren tijdens het fermenteren dat goed is voor je. En ook misschien wel een traktatie. Ieder volk fermenteerd granen volgens mij en dat is niet voor niets. Jammer dat de kefir me nog steeds niet bevalt, want ik ben er absoluut van overtuigd dat het je veel goeds kan brengen.
Granen die 2 weken geweekt zijn, ik weet niet of wij het lekker zouden vinden, maar het zal niet voor niets zijn!

@Pike
Zeker jammer had ook meer mensen willen spreken van het forum Next time dan maar, de dag ging ook zo snel voorbij.
Wie ik wel heb gesproken zijn Thijs en Mike, en vooral dus veel mensen gesproken die niet op het forum zitten. telkens aan het einde van een gesprek zo van: Ehm zit u ook op het Westonprice forum? XD haha

He Thijs, jij hebt Sally nog gesproken tijdens het eten, ik kon het net niet volgen. Heb je daar wat leuks gehoord?
En je noemde nog een naam van een Amerikaan? Waar je van dacht dat ik daar op internet vast wel eens van gelezen had. Wat was zijn naam? Dan ga ik daar nog eens op googlen.

Dat van de zelfmoorden om de gebitpijnen vind ik ook wel heftig. Sally zegt het dan mooi dat die mensen de Western Price betaald hebben.
Ook het feit dat diverse dieren bij JD een prijs betalen vind ik heftig. Zoals die koe die gelynched is door de koppelgenoten.

Ik werd tijdens de lezing van Sally ook nog bijna een keer emotioneel. Toch weer die pijn die soms opsteekt omdat je het beste wilt voor je kinderen en je er met de neus opgedrukt wordt dat ze schade hebben door jouw keuzes/verontachtzaamheid/..
Afijn ik heb de uitgebreide lezing op dvd gekocht en ga mijn man dwingen om die te zien, want ook al is hij ook aan boord er zijn in ons huis toch nog steeds te veel koolhydraten.

Oh en Dennis, je had gezegd dat je een hoed op zou hebben, maar dat je dat ook echt had was wel lachen. :D

Er waren ook mensen uit de Paleo-wereld, ik sprak iemand en die vond Muskiet juist weer overtuigend.
@Thijs,
Wat vond diegene dan van het verhaal van Sally Fallon?

En was jij er ook Lievergezond? Erg jammer dat ik jou ook niet even gesproken heb, had je graag willen ontmoeten.

@Pike
Zij kende het boek van Weston Price, stond er helemaal achter, maar ze vond het jammer dat Sally een paar keer benadrukte dat ze bezwaren heeft tegen Paleo en dat er verschillen zijn (rauwe zuivel , gefermenteerde granen , en dat natuurvolkeren geen wondergroentes teelden). Volgens die persoon die ik sprak is Paleo lang niet zo star, en moeten we juist kijken naar overeenkomsten. Daar kon ik me wel in vinden.
Maar het was iemand die wel veel fruit en regelmatig bananen at; en daar hoorde ik Sally niet over, en Muskiet juist weer wel.
Er zijn nu eenmaal verschillen maar dat maakt zo'n dag juist ook leuk.
@Naief, ik heb haar niet echt gesproken, ze was vooral in gesprek met jouw boer, en daar stak ze veel van op. Hoe hij werkt met magnetische energie van vulkaanas enzo, dat kende ze niet.

Volgens die persoon die ik sprak is Paleo lang niet zo star,

Je hebt zelfs neo-paleo, 80% paleo en voor de rest normaal eten. Iedereen moet het zelf weten, en ik snap best dat het gemak ook telt, maar verder kun je zoiets toch niet verdedigen. Ik denk ook dat veel mensen groenten en fruit nu eenmaal sexier vinden als eieren met spek en varkensvet. Tja.

Er zijn al vaker botsingen en discussies geweest met paleo en WP. Sally heeft al veel kritiek gekregen op haar mening over paleo. Inderdaad ook dat ze juist de handen ineen zouden moeten slaan en kijken naar de overeenkomsten in plaats van de verschillen.
Wat er mis is met paleo is die nadruk op mager en dat verschil is moeilijk klein te noemen als je bedenkt dat juist de vetoplosbare vitamines het speerpunt van WAPF zijn. Alle verschillen staan hier naast elkaar gezet:
http://www.westonaprice.org/traditi...on-a-price-foundation-diet-and-the-paleo-diet

Als je dit doorleest zijn er toch wel redenen om juist de verschillen te benoemen in plaats van daar overheen te stappen en te focussen op de overeenkomsten.

Ja ik ben het ermee eens dat je er geen dieetoorlog van moet maken maar ben het wel met Sally eens dat heel veel mensen met "paleo", zoals het vaak geïnterpreteerd wordt, van de regen in de drup komen.
Dan gaan ze heel veel groente en fruit eten met mager vlees erbij.
Dus matig koolhydraten, veel eiwit en matig tot weinig vet.

Ik denk dat het daarom ook is dat je zoveel stromingen binnen paleo hebt? Je hebt ook nog lacto paleos, die eten dan wel zuivel. Dat is net als met vegetariers, je krijgt allerlei stromingen omdat het beginpunt al niet ideaal is. Je mist dingen.

Crap, ik moest wat eerder weg om mijn kinderen op te halen en begrijp nu dat ik een gratis potje levertraan gemist heb?!?
@Marit,
Ik was niet zo heel scherp die dag maar jij had vast wel een goede vraag verzonnen.
Dan had je mooi een flesje skate liver oil voor je kindje kunnen pakken.
Ik denk dat daar behoorlijk wat K2 in zit en geen boterbestanddelen.
Deze is ook nog eens vrij makkelijk weg te krijgen door de sinaasappelsmaak.

Dat is net als met vegetariers, je krijgt allerlei stromingen omdat het beginpunt al niet ideaal is. Je mist dingen
Precies, en wat ik mis bij paleo is de nadruk op nutriënt densiteit. 10 keer zoveel ADEK en 4 keer de mineralen en dan bij voorkeur uit dierlijke bron voor een betere opname.

Wat er mis is met paleo is die nadruk op mager en dat verschil is moeilijk klein te noemen als je bedenkt dat juist de vetoplosbare vitamines het speerpunt van WAPF zijn
Ja, dat is het precies.

Ik vond het een hele leuke dag. Leuk een aantal mensen van het forum te ontmoeten (Dag Tanja!) en Sally vind ik hele fijne spreekster. Haar DVD's heb ik jaren geleden al eens bekeken en dat doe je in een ruk (duur: 1 hele dag!) Dat zegt toch wel wat.

Over Frits Muskiet:
Ik heb na afloop nog zeker een uur met Frits en zijn vrouw gesproken en ik vond het fantastische mensen. Wat mij betreft zoals ik een wetenschapper wil zien: open voor andere meningen en nieuwsgierig. Maar een 'harde' wetenschapper omdat hij vindt dat bij een claim een bewijs hoort. En dat bewijs moet je altijd weer proberen te falsifiseren.

Zelf is hij al eens voorgedragen voor de prijs kwakzalver van het jaar, o.a. omdat hij korte metten heeft gemaakt binnen de Ned. wetenschap met de vethypothese en omdat '...sinds vele jaren een onvermijdelijk spreker op alternatieve en orthomoleculaire congressen..' is.

Allereerst: Muskiet heeft NIET gezegd dat de mens afstant van de chimpansee, wel dat we een gezamenlijke voorouder hebben. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, soit, maar houd nou eens op met het adagium dat wij volgens de evolutie van de apen afstammen.

Muskiet hangt de theorie van 'the coastal dweller' aan. Dat wil inderdaad zeggen dat de mens aan kustwateren is geevolueerd. Als je goed hebt opgelet, is dat precies wat ook Weston Price bij monde van Sally Fallon zegt. VIS en zeeproducten moeten onze belangrijkste bron van voeding zijn. De schedels van mensen die aan de kust leefden zijn het dikst, benadrukte Sally nog. Zelf denk ik dat dat helemaal klopt.

Voor zover ik weet is paleo allang klaar met het concept 'mager'. Waar Sally vooral aan refereert is het 1e boek van Loren Cordain, die daar inderdaad mager vlees benadrukt. Inmiddels is hij daar al op terug gekomen, dacht ik.

Ook heeft Muskiet nergens gezegd dat we zouden moeten gaan sporten of zoiets. Een half uur per dag bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen. Vind ik niet zo extreem en het is goed voor de insuline gevoeligheid.

Frits Muskiet hangt oplossingen van de natuur aan. Zijn letterlijke woorden: 'wetenschappers zijn zo arrogant te denken dat ze het beter weten, maar de natuur heeft voor alle problemen allang een oplossing bedacht'. Zij waren beiden ook zeer ontroerd door de film van Jan-Dirk. Hij zei dat deze man veel verder was dan de meeste veeartsen, gewoon door te luisteren naar zijn dieren en dat ook huisartsen zo eens moesten gaan luisteren naar hun patienten.

Waar hij wel problemen mee had, waren een aantal claims van Sally die verifieerbaar niet waar zijn (volgens hem) Dat wil nog steeds niet zeggen dat ze niet waar zouden kunnen maar ze konden niet worden geverifieerd. Zo benadrukte Sally de relatie tussen MSG en obesitas en noemde ze daar ook nog een link bij. Die bleek dus niet te kloppen. Wel zijn er aanwijzingen te vinden dat die relatie er kan zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook door onderzoek is aangetoond. Relatie is nog geen causatie.

Zal hij er wel eens naast zitten? Ongetwijfeld. En er zal best wel het nodige op hem zijn aan te merken. Wie van u zonder zonde is werpe de eerste steen zeg ik dan maar.

Ik heb geprobeerd hem zover te krijgen dat hij zelf een studie naar rauwe melk moest gaan doen :D maar dat ging niet meer lukken omdat hij volgend jaar met pensioen gaat (hij vond het wel reuze interessant)

Als onderdeel van mijn dochter's IB-DP (International Baccalaureate Diploma Programme) gaat zij haar "Extended Essay" over rauwe melk doen. Over een maand zal zij beginnen met haar onderzoek/experimenten. Wanneer zij klaar is met deze kleine studie (rond november volgend schooljaar), zal ik het resultaat hier posten.

Voor zover ik weet is paleo allang klaar met het concept 'mager'. Waar Sally vooral aan refereert is het 1e boek van Loren Cordain, die daar inderdaad mager vlees benadrukt. Inmiddels is hij daar al op terug gekomen, dacht ik.
Ik dacht eigenlijk ook dat hij daar in ieder geval gedeeltelijk van teruggekomen was maar als ik op Cordain's website kijk zie ik meteen dit:

Here is a day's worth of sample meals from Dr. Cordain's latest book

Breakfast: Omega-3 or free ranging eggs scrambled in olive oil with chopped parsley. Grapefruit, or any fresh fruit in season, herbal tea
Snack: Sliced lean beef, fresh apricots or seasonal fruit
Lunch: Caesar salad with chicken (olive oil and lemon dressing), herbal tea
Snack: Apple slices, raw walnuts
Dinner: Tomato and avocado slices; grilled skinless turkey breast; steamed broccoli, carrots, and artichoke; bowl of fresh blueberries, raisins, and almonds
http://thepaleodiet.com/what-to-eat-on-the-paleo-diet/

De dag klinkt geweldig!
Kan niet wachten tot de "familie-dag" word georganiseerd!
Nu schreef naief:
Ik werd tijdens de lezing van Sally ook nog bijna een keer emotioneel. Toch weer die pijn die soms opsteekt omdat je het beste wilt voor je kinderen en je er met de neus opgedrukt wordt dat ze schade hebben door jouw keuzes/verontachtzaamheid/..
Zo jammer dat ik er niet bij was!! Dit soort informatie wil ik heel graag!
(Vooral ook voor de mensen in mijn omgeving met oogkleppen die mijn zoontjes volstoppen met gif!)
Er is die dag gefilmd? dus de dag/informatie kan worden teruggezien?
Die film/documentaire had Tanja een link van geplaatst zag ik in 1 van haar reacties, die ik ga ik ook bekijken.

En alle paleo-mensen in mijn omgeving houden zich vast aan het "melk is voor de kalfjes"mythe.

Hi Bastiaan!

Als je marksdailyappel bekijkt zijn ze inderdaad niet vies van vet en vaak ook gericht op grasgevoerd, maar om even 2 populaire Nederlandse namen aan te halen die gebaseerd zijn op de paleogedachte bv hormoonfactor en oersterk zijn boeken waarin toch altijd de plantaardige vetten de avocado (zonder avocado geen paleo) , kokos- olijf-, lijnzaad, notenolie als gezond worden benoemd, ook wel vette vis, maar als ze over vlees spreken altijd kip voorop en verder (ros)bief/kalkoen/wild. Het zinnetje: "Vroeger at men voornamelijk mager vlees omdat de dieren vroeger veel beweging hadden, kies daarom voor mager vlees" kom ik ook vaak tegen. Zelden vind recepten met orgaanvlees terug of bottenbouillon. Er wordt wel gebruik van een beetje boter gemaakt, (ondanks bezwaar op zuivel), maar nergens niervet/reuzel.

In ieder geval bemerk ik toch vaker die angst voor dierlijk vet van met name van landdieren en weinig over oude traditionele bereidingen zoals vette soepen en stoofpotten en geen gefermenteerde groenten en drankjes.

Dit kwam ik tegen op pubmed, niet dat het daarmee bewezen is natuurlijk:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16132059

paleo is niets anders geworden dan een marketing concept en iedereen die er zijn of haar eigen draai aan geeft kan er een boek/site/blog aan koppelen en zo een heleboel navolgelingen ermee creeren.
Het gaat toch over hoe de menselijkke stofwisseling functioneert en dat wij onze voeding hierop aanpassen (ook de leefstijl natuurlijk).
waar heeft de menselijke stofwisseling zich aan moete adapteren? Hier is toch al heel veel over geschreven en er is ook nog voldoende over te leren van de nog bestaande natuur volkeren . Het is toch niet zo moeilijk om hier goed gefundeerde keuzes te maken maar het is ook net zo gemakkelijk om het een en ander uit het verband te trekken en ver weg te geraken van de rode draad.
mager vlees is naar mijn mening soms beter dan vlees met meer vet.Weet waar het vandaan komt,maar of de magere versie dan zoveel gezonder is valt dan ook weer te bezien onder deze omstandigheden.Ik denk dan wel dat het vlees gezonder zal zijn dan er een vegetarisch eetpatroon op na te gaan houden als alternatief.En zo kunnen we doorgaan.
We zijn er niet bij geweest en moeten het doen met de interpretatie van overblijfselen,en dat is mogelijk. Het omzetten ervan is wel moeilijker geworden omdat de omstandigheden nu eenmaal verandert zijn(kwaliteit).
Paleo betekent voor mij meer het tijdperk voor neolithic en niet zozeer een voedingswijze.
Ik wil ook even aangeven dat ik prof.Muskiet een goede verteller vindt en hij zeer zeker waardevolle informatie verstrekt.maar je kunt in een beperkte tijd niet alles op tafel leggen en zeker niet alle openstaande vragen en/of onduidelijkheden te woord staan.
Iedereen moet maar zijn/haar eigen keuze maken maar ik weet zeker dat wanneer je van de schijf van 5 overstapt naar 'paleo'je er een stuk beter vanaf bent.de meesten die deze stap zetten zullen bewuster met voeding omgaan en verdere vragen gaan stellen en de voeding aan de persoon aanpassen.De hersenloze volgers.....niet ons probleem.
ad

Nieuwbegin e.a.
Er is die dag gefilmd? dus de dag/informatie kan worden teruggezien?
De uitgebreide versie van de lezing van Sally, dus niet de korte versie van zaterdag, is te koop bij succesboeken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan