Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Wat krijgen de kalven dan als wij de biest eten?

Heb het nog nooit gehad, wel gehoord maar hoe smaakt het? Is het nog romiger als pure room eten of? Wil het wel een keer eten.Dat is pas superfood.

Zal wel duur zijn en niet altijd te krijgen.

Het kalfje was vlak voor de geboorte helaas doodgegaan, vandaar dat er biest was. Normaal krijgen de kalveren het, en soms heeft een koe meer biest dan het kalf op kan. Omdat de boer er verder niets mee doet (behalve het aan een paar liefhebbers uitdelen), is het gratis. Dus dat is niet gek voor superfood!

Ik krijg het vanavond, dus ik weet nog niet hoe het smaakt. Het had een oranjegele kleur. Het eiwit- en vetpercentage is hoger dan van melk, dus het zal wel heel romig zijn. Ik ben benieuwd.

@ Janse,

Ik kan niet tegen lactose, vandaar dat ik er yoghurt en/of kefir van wil maken.

Ik kan het ook gratis krijgen bij mijn melkboer, anders gooit hij het weg. Sonde hoor. Maar de fabriek wil het niet hebben.

Jenneke,

Kan je niet tegen 'lactose' in gepasteuriseerde melk? Zou het kunnen dat rauwe melk een tegenovergestelde uitwerking heeft op je gestel? Vaak is een 'lactose-intolerantie' niet meer dan een pasteurisatie-intolerantie en daarmee en zuivere reactie van het lichaam, die verdwijnt als de melk onbewerkt wordt geconsumeerd.

Vaak zie je ook dat men niet intolerant is voor de lactose, maar voor de gebroken caseine in gepasteuriseerde melk. Ook deze reactie verdwijnt maar al te vaak als men caseine in onbewerkte, rauwe vorm drinkt.

Ten slotte heb ik met jou nog wel eens discussie over graanconsumptie. Jij bent volgens mij nogal van de granen. Bedenk dat gevoeligheid voor gluten (die niet noodzakelijk hoeft te leiden tot coeliakie) de poort open zet voor caseinegevoeligheid, omdat het gluten- en caseinemolecuul heel erg op elkaar lijken. Mensen kunnen vaak melkeiwitten wel degelijk beter verdragen als ze stoppen met het eten van glutenbevattende granen.

Mike

Quote:
Mensen kunnen vaak melkeiwitten wel degelijk beter verdragen als ze stoppen met het eten van glutenbevattende granen.

Dit merk ik zelf maar al te goed! Ik drink vaak 1 tot 2 liter kefir van rauwe melk of een dag en verdraag dit prima. En dat terwijl ik een caseïne intolerantie heb.

Alleen nu ben ik met vakantie en is het wat behelpen helaas. Ik merk dat ik het moeilijk vind om mijn voedingspatroon van thuis wat los te laten deze week.

Mike,

Ik heb de genetische variant van lactose-intolerantie. Mijn vader en dochter hebben het ook. Bij mij is het bevestigd in een DNA-test. Sinds ik kefir eet, gaat het wel beter, want daardoor heb ik meer goede bacteriën. Ik heb een tijd helemaal graan- en melkvrij gegeten (en eet nu nog steeds glutenvrij), daarna ben ik begonnen met 24-uursyoghurt en dat ging prima. Kefir ging eerst niet - iets geks in mijn maag,als ik een slok kefir dronk kreeg ik pijn in mijn maag en een ongelofelijk vieze adem. Die-off?? Dankzij WAPF in combinatie met Buteyko is dat verbeterd, nu verdraag ik prima kefir,zowel van rauwe als van gepasteuriseerde melk, en de knoop is bijna uit mijn maag.

Ik denk dus niet dat het de caseine is. Ik hoop dat mijn darmflora zo ver verbetert dat ik, ondanks mijn lactose-intolerantie, over een poosje ook rauwe melk kan verdragen. Overigens smaken yoghurt en kefir me uitstekend.

Ik heb trouwens yoghurt gemaakt van half om half biest en melk, het staat nu ik de koelkast. De bovenste 20% is heel erg geel, dus het zal vast heel romig smaken.

Ik heb er geen kefir van gemaakt, omdat er bij kamertemperatuur klonters vet in de biest drijven, ik wist niet of dat goed zou gaan.

Bij gebrek aan biest maak ik mijn kefir met rauwe melk en slagroom. Dat is ook vet en het gaat nog steeds goed. Maar misschien is het met biest anders, dat weet ik niet.

Melk en slagroom mengen goed - bedankt voor de tip trouwens! De kefir smaakt zo nog lekkerder.

In de biest dreven echt gele klonters, dat zag er anders uit.

Zoooooooooooo, dat is zwaar spul! Als ik daar nog niet van aankom, weet ik het ook niet meer!

Klinkt goed, die biest! Volgens mij heeft mijn boer dat niet, de kalfjes blijven de eerste periode nog bij de koe.

Ik heb nu een aantal keer yoghurt gemaakt, met verschillende starteryoghurts. De yoghurt wordt op zich wel dik, maar het is een beetje gelatineachtig. Slijmerig wil ik het niet noemen, dat klinkt ook zo vies en dat is het niet, maar het is wel vrij lastig op te scheppen omdat er van die draden aan de lepel blijven hangen. De smaak en geur is prima.

Alleen de eerste keer had de yoghurt een soort dikke griekse yoghurt structuur, dus dat je schept en dat het op de lepel blijf liggen. Waarom dat nu niet meer lukt, weet ik niet, ik heb het ook al met dezelfde starter als toen gebruikt. Iemand tips?

Boselfje,

Ik kan je geen tips geven, want mij is het nog niet gelukt om echt goede en lekkere yoghurt te maken.

Je zegt dat je verschillende starters hebt gebruikt. Welke bevalt je tot nu toe het beste?

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke starter ik gebruik. Ik heb de eerste keer een paar lepels van zo'n groen pak volle yoghurt van Bio+ gebruikt, gewoon uit de supermarkt. Die structuur vond ik het lekkerst. Maar dat kan ook toeval zijn geweest.

Ik heb nu voor de eerste keer yoghurt gemaakt van rauwe melk en eerlijk gezegd vind ik het een beetje tegenvallen.. De room bovenop smaakt meer kazig dan yoghurtachtig en ik vind het nog niet zuur genoeg. De pot was ook wel meer afgekoeld dan normaal na het fermenteren. Is die smaak van de room normaal? Normaal doe ik er extra room bij maar gebruik ik gepsteuriseerde melk, soms wel en soms niet gehomogeniseerd, maar dan smaakt de room bovenop niet zo.

Poekie,

Ik kon het niet laten maar moet toch nog even over yoghurt maken vraagjes stellen.

De beste fermentatie temperatuur is tussen de 40 en 43 graden maar bij 40 graden is de melk nog rauw.

Mijn yoghurt lukt alleen als ik de melk iets langer doorkook. Als ik deze bij 40 graden meteen met een kamer temperatuur yoghurt starter meng en dan zet ik deze in de warme pan met deksel en flink goed afgedekt met jassen eroverheen weg. Laat deze 12 uur fermenteren en daarna een paar uur in de koelkast maar ik krijg telkens een soort kwark en toch vraag ik me af of jullie ook niet kwark krijgen ipv yoghurt.

Heb op verschillende temperaturen van 40 tot zelfs 43 graden verhit elke keer met thermometer erbij maar ik krijg telkens kwark en dan maakt het niet uit of ik koeienmelk of buffelmelk gebruik.Een beetje slijmerig.

Mijn yoghurt lukt alleen maar als ik de melk langer doorkook en mijn vingermethode gebruik. Ik hoor namelijk van meerdere mensen hier dat het niet lukt want als je namelijk 40 graden melk pakt en je mixt de starter erdoorheen en ook al is deze op kamertemperatuur totdat je dit wegzet en afdekt zakt de temperatuur beneden de 40 graden lijkt mij. Ook al is de pot voorverwarmd.

Zelfs mijn moeder welke een oude rot lees boerin in het vak is qua yoghurt maken krijgt dan kwark.

Correct me if I'm wrong en mischien zie ik wel iets over het hoofd maar een kwark smoohthie vind ik ook wel lekker hoor.

Ben benieuwd naar jouw antwoorden en ook die van anderen.

Hoeveel starter enting gebruiken jullie voor een bepaalde aantal liters melk??

Haluk,

Wij verwarmen altijd naar 40 graden en de starter yoghurt komt zelfs wel eens zo uit de koelkast.

Wij laten de yoghurt alleen 24 uur staan i.p.v. 12 uur. In een koelbox met daarbij een deken.

Dan nog een nacht in de koelkast.

Als we het niet roeren dan komt de inhoud in 1x uit de pot.

Maar als we het roeren voordat we het uitscheppen dan is het gewoon yoghurt.

Wij verwarmen de pot niet voor.

Ik denk dat het gewoon yoghurt is hoor. We eten er in ieder geval lekker van.

Wij gebruiken de grote kokospotten van AmanPrana van 1,6 liter.

Daar doen we ongeveer 2cm. aan yoghurtstarter in.

Het is toch zonde om de melk heter dan 40 graden te maken.

Dan verlies je al het goede van de rauwe melk.

Ik heb opnieuw yoghurt gemaakt van rauwe melk. Ik heb nu wel eerst de room er afgeschept, dat vond ik gefermenteerd niet zo lekker. Ook heb ik de melk net iets minder warm gemaakt, 38-39 graden. Ik heb het een paar uur langer laten staan, 30 uur want ik vond het vorige keer niet zuur genoeg en tot slot heb ik het heel goed gekoeld, andere keren was ik wel eens te ongeduldig en roerde of schudde ik het voor het afkoelen, dan werd het waterig.

Nu heb ik heerlijke, lichtzure, dikke, rauwmelkse yoghurt:) 5x goedkoper en ook nog gezonder door de rauwe melk en langere fermentatie dan winkelyoghurt :D Dus, bedankt iedereen voor de tips!

Ik heb trouwens een half glas yoghurt op 3 liter melk gebruikt als starter. Ik vul het glas aan met warme melk, roer dit eerst door en meng dit dan door de pan met warme melk.

Ik gok dat in de room bovenop minder lactose zit en meer vet (duh). De lactobacillus voedt zich met de lactose en vermeederdt zich daardoor. Hierdoor wordt de yoghurt zuurder. De room wordt dus minder zuur omdat de bacterie zich daar minder goed kan vermeerderen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan