Mike,
Ik heb de genetische variant van lactose-intolerantie. Mijn vader en dochter hebben het ook. Bij mij is het bevestigd in een DNA-test. Sinds ik kefir eet, gaat het wel beter, want daardoor heb ik meer goede bacteriën. Ik heb een tijd helemaal graan- en melkvrij gegeten (en eet nu nog steeds glutenvrij), daarna ben ik begonnen met 24-uursyoghurt en dat ging prima. Kefir ging eerst niet - iets geks in mijn maag,als ik een slok kefir dronk kreeg ik pijn in mijn maag en een ongelofelijk vieze adem. Die-off?? Dankzij WAPF in combinatie met Buteyko is dat verbeterd, nu verdraag ik prima kefir,zowel van rauwe als van gepasteuriseerde melk, en de knoop is bijna uit mijn maag.
Ik denk dus niet dat het de caseine is. Ik hoop dat mijn darmflora zo ver verbetert dat ik, ondanks mijn lactose-intolerantie, over een poosje ook rauwe melk kan verdragen. Overigens smaken yoghurt en kefir me uitstekend.
Ik heb trouwens yoghurt gemaakt van half om half biest en melk, het staat nu ik de koelkast. De bovenste 20% is heel erg geel, dus het zal vast heel romig smaken.
Ik heb er geen kefir van gemaakt, omdat er bij kamertemperatuur klonters vet in de biest drijven, ik wist niet of dat goed zou gaan.