Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
De meest ideale temperatuur voor de fermentatie is van 40 t/m 43 graden max. maar lager is natuurlijk beter ivm rauwheid van de melk maar dan moet ie niet verder afkoelen en kwark of hangop maken is ook lekker hoor vooral van buffelmelk.
Ik zit ineens te denken dat de yoghurt die ik laatst met thermometer op 40 graden had gemaakt meer een kwark hangop is geworden. Lijkt op yoghurt maar is het niet. Mijn moeder precies hetzelfde verhaal. Mischien dat het met koeienmelk anders gaat of zitten jullie ook tegen kwark hangop aan en denken jullie dat het yoghurt is?
Mischien zit ik ernaast hoor maar ben gewoon benieuwd.
De ideale fermentatie temperatuur bij yoghurt is wat ik weet 52 á 53 graden.
Correct me if I'm wrong maar mischien dat het per melk anders uitpakt.
Ik heb het met buffelmelk gemaakt en zo'n 22 uur op kamertemperatuur laten staan.
Het is echt zo dik als kwark geworden, komt omdat buffelmelk heel erg veel vet bevat denk ik maar het is een genot om te eten.Zuur, pittig, fris en romig tegelijk.
In dit geval betrof het gevriesdroogde kefir-poeder (mijn kefir-korrels waren niet meer productief en toen heb ik die poeder besteld, was wel gevriesdroogd!??)
Die kefir-poeder heb ik aangemaakt met melk en in ijsblokjes heb ingevroren. Met 1 blokje doe ik dan een x of 10 en dan neem ik weer een nieuw blokje.
De kefir van de poeder is wat zachter van smaak dan die van het kefir-plantje dat ik had.
Uit nieuwsgierigheid heb ik die kefir-poeder besteld en ik moet zeggen, ik vind de smaak heerlijk en ik hoef niet steeds de kefir-korrels eruit te zeven. (gemakzucht dus)
Wat ik me wel afvraag, zou er verschil in kwaliteit zijn wat betreft probiotica in kefir van poeder of van een kefir-plantje?
Zelfs al zou je de kefir plant nemen, dan moet deze nog biologisch buiten gekweekt zijn en niet onder glas en dan nog zit er denk ik veel verschil in kwaliteit.
Bij de groenteboer kun je ook biologisch groente en fruit kopen maar er staat niet op of het onder een kas of buiten gekweekt is en dan heb je ook nog groente en fruit wat uit het buitenland komt die vaak onrijp geplukt worden om de lange toch te kunnen doorstaan dus minder vitaminen en heel veel voedingswaarden gaan tot de toch hier verloren en dan nog de mest die er wordt gebruikt, daar zit ook nog heel veel verschil in.
Naar mijn mening moet de basis starter zo goed mogelijk zijn omdat dat het begin is zo ook bij yoghurt.
Ik vergelijk dat altijd met muziek, je kan nog de beste apparatuur hebben maar als je beschadigde oren hebt heeft het geen nut of hele goede speakers maar slechte versterker of opnames dan heeft het ook geen zin maar één ding is zeker mijn kefir is dankzij de starter van Marianu echt lekker geworden en trouwens heel erg bedankt voor je adresjes.
Ging ik hier toch de mist in? Ik bedoelde niet de bacteriën of gist maar de plant die je er ook voor kunt gebruiken.Je hebt toch verschillende manieren om kefir te maken? De kefirplant.