Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Marian,

Ik heb het opgezocht en hier is de omschrijving die ik heb gevonden op Wikipedia, jullie hebben gelijk:

Kefir (melkkefir; afkomstig van het Turkse woord köpürmek = schuimen) is een dikvloeibare, koolzuurhoudende en licht alcoholische melkdrank, die oorspronkelijk afkomstig is uit de Kaukasus en Tibet[bron?].

Het wordt gemaakt met een mengsel van verschillende melkzuurbacteriën en gisten. De lichtzure en frisse smaak lijkt op die van drinkyoghurt. Aan kefir worden diverse gezondheidsbevorderende effecten toegeschreven.

Van oudsher wordt kefir gemaakt met behulp van kefirkorrels (kefirknollen), die bestaan uit eiwitten, vetten en polysachariden en die door verschillende bacteriën geproduceerd worden. De gummiachtige korrels kunnen de grootte van een walnoot tot de grootte van een vuist hebben. Bij kamertemperatuur worden ze in ongeveer 14 dagen dubbel zo groot. Vanwege dit "groeien" worden ze, al zijn ze niet plantaardig, ook wel kefir- of yoghurtplanten genoemd. Overgebleven kefirkorrels kunnen gedroogd of ingevroren bewaard worden, maar mogen vanwege de zuurheid niet met metaal in aanraking komen. De smaak van op deze wijze geproduceerde kefir varieert van seizoen tot seizoen, omdat de microflora zich aan de omgeving aanpast.

weten jullie hoelang je de yoghurt maximaal mag laten fermenteren?

Had de vorige lading 24 uur gedaan, maar wil deze nu wat langer laten staan.. Heb gelezen dat deze dan zuurder wordt! mmm

Maar hoelang?

Ik heb het even gegoogeld en dit staat in verschillende bronnen:

What happens if I leave it fermenting for too long?

Up to 29 hours is fine, but after 30 hours, it starts to kill the good bacteria. After 36 hours, it will not last as long in the refrigerator.

Mijn man maakt altijd de yoghurt (op de poekie manier :lol:)

En onze yoghurt heeft wel eens veel langer dan 24 uur blijven staan fermenteren.

Waren we het gewoon een dagje vergeten.

Was een prima yoghurt.

Dus volgens hem maakt het niet veel uit hoe lang de yoghurt fermenteert.

ai ai, yoghurt is mislukt... dus toch maar rond de 24 uur aanhouden..

Het is niet eens dik meer... en ruikt ook vreemd,

misschien toch bedorven?

op pad voor nieuwe geitenmelk

Wat doe ik fout... vandaag weer de yoghurt mislukt..

Ik heb het als volgt gedaan:

- geitenmelk opwarmen tot 45graden

- 2 capsule probiotica erbij

- doorroeren en in voorverwarmde themoskan gegoten

- deze warm weggezet (bij de stadsverwarming) met een dekentje

24 uur laten staan, daarnet maakte ik deze open en het was nog gewoon melk... heb hem weer dicht gedaan..maar die fermenteert nu dus niet meer verder of wel?

Toch maar een yoghurtmachine aanschaffen>??

Ik verwarm de melk hooguit tot 40 gr, voldoende starter(yoghurt) erbij doen, in een pot van de amanprana ongeveer 2 cm yoghurt onderin en dan de melk opgieten. Dit zet ik weg in een deken in een koelbox. De ene keer is de yoghurt mooi dik, de andere keer wat dunner, maar eigenlijk wordt het altijf yoghurt.

na 24 uur in de deken nog wel 8 uur in de koelkast wegzetten.

Ikke,

je zou naast de probiotica (zijn dat tabletten of zo?) ook een laagje yoghurt erbij kunnen doen.

En, net wat Dirtsa zegt, de melk niet heter verwarmen dan 40 graden.

Na de 24 uur zorgt de 8 uur in de koelkast er juist voor dat de yoghurt dikker wordt.

Ik heb net 3 potten 'yoghurt' in de koelkast gezet. Bij het heen en weer schudden van de potten was het nog redelijk vloeibaar.

Maar als ik ze morgen uit de koelkast haal weet ik zeker dat ze dik zijn. Lekker dik.

Soms moeten we met uitschenken uitkijken dat niet in 1x de hele inhoud in het bakje komt.

Dus zet de de thermosfles maar eens een nachtje in de koelkast, de kans is zeer groot dat morgen de yoghurt gewoon dik is.

Poekie,

Vandaag weer eens een keer geprobeerd, maar het wil echt maar niet lukken. De yoghurt is nu wel iets dikker, maar nog niet zo dik als ik zou willen, en zit nu vol klontjes :twisted:

Misschien ligt het aan het merk yoghurt dat ik gebruik als starter. Ik gebruik de jersey yoghurt. Heb een klein bodempje in een pot kokos gedaan. Melk verwarmen tot iets boven de 40 graden, dan in de kokospot en wat doorroeren met een houden lepel.

Ik heb het in een koelbox gedaan met een deken en een warme kruik erbij.

Wat gaat er nou toch fout?? Wat doe ik anders dan jij?

Welk merk yoghurt gebruik je als starter?

MIsschien ligt het inderdaad aan je starter yoghurt. De eerste keer gebruikte ik volle bio yoghurt van Bio+, die werd mooi dik. De tweede keer met biogarde volle stand yoghurt van Demeter en die bleef dun. De keren daarna heb ik beide gemengd en die yoghurt werd wel weer dik. Misschien toeval, misschien ook niet:)

Vandaag is het me wel gelukt,, wat deed ik anders?..:

De vorige keer had ik alleen 2 caps probiotica gebruikt om erdoor te roeren, dit keer heb ik ook volle geitenyoghurt gebruikt, 2 eetlepels.

Dit maakte het verschil, ik denk dat deze yoghurt toch nodig is om van de melk yoghurt te maken....

Ik heb het dit keer eens geprobeerd in een pannetje op het fornuis, verwarmt tot 40 graden en hier laten staan (naast de kippensoep) op 35-38 graden.

Dit ging dus prima,

Moet de yoghurt eigenlijk minimaal een bepaalde tempratuur blijven? want in de themoskan koelt het ook een beetje af toch?

@Janse,

Wij halen de ene keer Yomio yoghurt van Demeter van de natuurwinkel.

Maar vorige week hebben we een pak biologische yoghurt gekocht in de supermarkt.

Je zou het met een andere biologische yoghurt kunnen proberen dan de jersey yoghurt, maar je zou zeggen dat moet met zo'n goede yoghurt toch ook lukken. Maar het is het proberen waard. Onze yoghurt lukt elke keer weer.

Ook de yoghurt niet verder verwarmen dan 40graden en met goede schone potten werken.

De yoghurt koelt natuurlijk altijd iets af want het verliest warmte aan de pot waar het in gaat.

Maar als je het dan in de koelbox zet en niet stiekem gaat kijken dan koelt het heel geleidelijk af.

Wij laten het altijd 24 uur staan en dan 8 uur in de koelkast.

Ik maak nu sinds een week yoghurt met de severin yoghurt machine. Gaat heet makkelijk. Ik doe het als volgt 1 liter rauwe melk 150 -250 ml griekse yoghurt erbij. 12 uur laten staan, vervolgens in de koelkast zetten en klaar.

Lekker. De yoghurt is niet een homogene massa, gedeeltelijk heel vast en en sommige gedeelten wat vloeibaarder. Ruikt echter fris en is lekker zuur van smaak.

Hey, Gerrit is ook nog steeds van de partij :D

Jammer dat je hier niet meer zo vaak post, er valt altijd veel van jou te leren en Mike en jij vullen elkaar altijd perfect aan.

Zal er ook op letten dat ik echt niet boven de 40 graden uit ga komen. :wink:

kravmagamen, 12 uur fermenteren is rijkelijk kort hoor. de kracht van eigengemaakte yoghurt is juist het fermenteren van 24 uur en dan pas in de koelkast.

Heeft iemand al eens yoghurt of kefir gemaakt met biest (colostrum)?

Ik kan een paar liter krijgen. Als het kan, moet je dan onverdunde biest gebruiken, of bv half om half biest en melk?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan