Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Wilde hier even reageren, ben helemaal blij met mijn zelfgemaakte yoghurt, maar vooral ook de manier waarop! Het was een uitprobeersel, ik heb geen yoghurtmaker, koelbox of thermometer. Ik heb het maar met bio melk uit pak gemaakt, zonde van mn rauwe melk als het niet zou lukken.

Ik heb de melk opgewarmd, tot deze me 'beet' zoals Haydarpasa dat volgens mij noemde:)Lepeltje volle bio yoghurt erbij. Vervolgens in 2 wollen truien gewikkeld en met een heetwaterkruik in een koeltasje gestopt en daar vervolgens een fleecedeken omheen gedraaid. 24 uur laten staan en net een uur in de vriezer gezet omdat ik te ongeduldig was om een nacht te wachten. En het is prachtig mooie dikke yoghurt geworden, zelfs dikker dan die uit het pak! Echt heel leuk, bedankt voor de tips. Volgende keer met rauwe melk proberen en hopen dat mijn darmen het aankunnen. Ik drink tot nu toe alleen rauwmelkse kefir, dat gaat goed en ben benieuwd hoe het gaat met deze yoghurt.

Ik heb altijd s avonds een erg opgezette buik, veel vieze stinkende winden en erg buikpijn. Ik heb er geen stickertje op als ibs of crohn oid, ik ben er nooit mee naar een arts geweest want ik geloof niet dat het iets medisch is maar meer voeding en ook een stuk emotioneel.

Ik eet momenteel geen granen, suikervrij ben ik al een poos. Ik eet weinig fruit, veel groentes. Geen melkproducten, behalve kefir. Geen eieren.

Ik ben vooral aan het proberen wat wel en niet werkt en ik lees veel. Ik probeer tussen alle 'stromingen'te vinden wat bij mij past en waar ik me in kan vinden.

Het gaat momenteel redelijk, de laatste week zelfs goed. Ik wil dit weekend de leverflush gaan doen, bij verschillende natuurartsen komt er ook steeds uit dat die niet op orde is.

Nee, ik denk het niet. Sowieso weinig vlees, dat wordt wel wat meer. Ongeveer 0.75l kefir per dag van rauwe melk, vetgehalte 5-8%? Weet ik niet precies. Maar verder niet. Maar moet me er nog verder in verdiepen, wil al een tijdje het boek van sally fallon kopen.

@boselfje,

Je zou ook de sole van ongeraffineerd keltisch zeezout kunnen gaan gebruiken.

Is erg goed voor je lichaam.

Zie handige adresjes in het alleen lezen forum

De sole gebruik ik inderdaad al. Gooi het meestal door mn kefir.

Hoe doen jullie het eigenlijk qua jodium? Zit er voldoende in het keltisch zeezout? Want ik gebruik eigenlijk geen ander zout/ producten met zout en eet ook geen brood.

Heb trouwens laatst wel boekweit geprobeerd, dus graanvrij is niet helemaal waar. Had, ook na een recept hier te hebben gelezen, brood gemaakt van boekweit en kefir, was erg goed gelukt en geen last erna!

Zal laten weten hoe de leverflush was in het betreffende forum, want ben wel behoorlijk offtopic aan het worden:) Leuk dat jullie zo meedenken trouwens!

Boselfje,

Wat leuk dat je yoghurt goed gelukt is en dat al bij de eerste poging als ik me niet vergis.Ik houd wel van deze ouderwetste methodes en wil zelf ook veel op mijn gevoel af gaan want vergeet niet dat het met je vinger aftasten van de temperatuur je meer met het product verbindt en naar mijn mening dichter bij de natuur zet en tevens door de zuurtegraad van je vinger krijgt het ook een interactie met de melk en dus het proces van de yoghurt en het fermentatie proces wel degelijk beïnvloed.Daarom kneed ik rauwe gehaktballen liever met mijn handen dan met een plastice handschoen of met een lepel.Ik wil contact met mijn eten maar dat is voor eenieder persoonlijk.

Iedereen doet het op zijn manier.

Gister heb ik het advies gekregen (natuurarts) om toch eens zelf te beginnen met het maken van yoghurt,

ze gaf aan dat ik dit op de volgende manier kon doen:

- melk verwarmen tot 45 graden

- in thermoskan gieten

- capsule probiotica erbij en goed mengen

- 24 uur laten staan, goed afgesloten

Gaat dit werken op deze manier?

Ja hoor, dit gaat werken.

Hier nog even hoe wij yoghurt maken:

Warm melk op tot 40graden.

Wij gebruiken de AmanPrana kokospotten.Daar doen we een laagje biologische yoghurt in van ca. 2cm.

Dan doen we de opgewarmde melk erbij, roeren het even door en dan gaat het 24 uur in de koelbox.

Met een dikke deken er op. Dirsta doet er een 'kruikje' bij, ook een prima idee.

Niet kijken tussendoor want het is belangrijk dat de temperatuur constant blijft.

Na 24 uur zetten we de potten nog 8 uur in de koelkast, hier dikt het nog verder in.

Dan is de yoghurt klaar voor consumptie, heerlijk. Als je yoghurt bijna op is kun je een restje gebruiken als starter voor de volgende pot.

De yoghurt blijft ook weken goed in de koelkast.

Als je deze aanwijzingen opvolgt en met goede schone potten en pannen werkt kan het gewoon niet mislukken.

Ja, die staat dan uit. Gewoon lekker warm dekentje erom heen wikkelen. Wij hebben een "koelkastje" die bij onze campingspullen hoorde, deze is stevig en redelijk groot, ik kan er gemakkelijk 2 potten van de aman prana en dikke deken in kwijt.

Dat moet ook wel, want iedere dag gaat er bij ons 1.5 liter yoghurt door en kefir.

Rapunzel,

Het is de bedoeling dat de yoghurt goed warm blijft, dus laat die koelbox maar uit.

Inderdaad een deken erbij, dan gaat het helemaal goed.

Met een thermometer. 8O :lol: grapje.

Wij hebben in de kookwinkel een thermometer gekocht die ze ook wel gebruiken om de temperatuur van bijv. een rollade te meten.

Zie hier voor een voorbeeld. Is wel niet helemaal de juiste site (barbecueparadijs) maar kijk alleen maar naar het plaatje, de rest gewoon negeren.

Maar hadayrpasa doet gewoon met zijn eigen thermometer, zijn vinger. 8)

Als de melk prikt is het goed......

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan