hoi Intothewild, zelf een eigen verzekering starten: zoveel energie heb ik nu niet. Om dat op poten te zetten. En het is niet eens dat ik niet verwacht dat het niet zou werken: het zou een succes worden: althans als het doel is: dat mensen beter worden.
Wat ik verwacht is: dat er zoveel tegenwerking komt van gevestigde belangen, dat het niet lukt om het op poten te zetten in het huidige klimaat waarin de maffia het voor het zeggen heeft.
Jij denkt misschien dat het niet zal lopen omdat beterschap geen verdienmodel kan zijn: in zekere zin is het dat ook niet in economische zin: omdat een arts die het echt heel goed doet: die maakt zichzelf als het goed is overbodig.
Maar dan krijgt hij ook de tijd om zich aan hobby's te wijden.
Kijk ik zeg je wat ik wil, dat is stap 1.
Als genoeg mensen snappen wat het inhoudt en hieraan toe zijn: hier gaat het zowiezo toch naar toe: het is zo logisch als wat: het is het enige dat loont voor de mens zelf: de gezondheid van de mens, dan is er tenminste een klimaat om iets te organiseren.
Zonder een dergelijk klimaat met een kritische massa aan mensen die hetzelfde denken en die deze omwenteling ook wensen kom je er zowiezo niet en is het trekken aan een dood paard.
Het gaat overigens allemaal veel verder.
Dit gaat niet alleen over de zorgverzekering of de ideale collectieve zorg.
De ideale zorg begint bij onszelf: bij hoe wij met elkaar en met de natuur, de planten, de dieren, het milieu e.d. omgaan.
Als het daar allemaal koek en ei is, dan is er in de eerste plaats al nauwelijks collectieve reguliere zorg nodig zoals we die nu kennen want dan zijn er ook nauwelijks nog chronisch zieken.
De chronisch zieken die er dan eventueel nog zijn, die worden op tijd opgevangen.
Maar eerder nog: de preventieve geneeskunde viert hoogtij.
Dat hoeft echt geen utopie te zijn: alleen een mens wordt misschien kippig als die ziet hoezeer chronische ziekte nu prevaleert en durft niet meer te geloven dat dit allemaal het gevolg is van onze levensstijl en gelooft in het sprookje dat het aan onze genen ligt.