zorgverzekering

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
hoi Marijan, wat je schrijft klinkt alsof daar een Gorter ook niet zo goed tegenop kan: wat die persoon allemaal slikte, niet in het minst die medicijnen. Daar zou ik denk ik ook agressief van worden.

hoi Liesje, die verzekering voor alternatieve behandelingen die was er wel eerder, nog niet zo heel lang geleden. Maar tegenwoordig wordt de alternatieve verzekering steeds verder afgeknepen. Dat opent wel de weg naar dat mensen zelf gaan proberen na te denken over ook preventieve maatregelen nemen richting meer gezondheid.

Hallo ,ik zie even door de bomen het bos niet meer aan het aanbod van zorgverzekeraars.
Ben vorig jaar flink vooruit gegaan door me te verzekeren bij IAK.Hier kun je zelf je pakket samenstellen en dingen schrappen zoals fysio ,hoe heet zo'n verzekering ?

Zo'n soort verzekering wil ik nu ook zoeken die ook goed vergoed voor alternatieve behandeling.Bij IAK ben ik nu voor 650 euro verzekerd per jaar.Met een maximum van 75 euro per dag.

Weten jullie een verzekering die goedkoper is met het maximum per dag dus misschien i.p.v 75 euro per dag 75% of 100 euro per dag ?

Hoi Henry, die van mij Anderzorg. Die vergoed 75% maar wel tot maar 400,-

Dus bedankt voor jouw tip! ';-)

De aanvullende verzekering betaalt in principe (voor zover ik steeds voorbij zie komen op hun sites) 45,- euro of 50,- euro per keer. Dus als het uurtarief van een arts 100,- is krijg je maar de helft vergoed. Dus goed kijken wat ze per (dure) behandeling vergoeden. Stel dat je een dure aanvullende verzekering hebt en bij nader inzien niet zo vaak naar een arts gaat dan heb je aan die dure verzekering ook niets. En de"medicijnen" die wij gebruiken worden zelden of nooit vergoed, alleen als de verz. het op hun eigen lijstje hebben staan. Die lijst hebben we meestal niet en wij willen de beste spullen hebben. Daarom heb ik afgelopen jaar geen hoge alt. verz. genomen. Kijk wat het je per maand scheelt bv. 20,- per maand is 240,- per jaar kun je mooi je spullen van kopen.
Achmea deelt mensen in in bepaalde groepen en als je niet in zo,n groep past heb je een probleem. Ik gebruik onderleggers anders dan wie dan ook dus pas in geen enkele groep. Toch lieten ze me heel veel geld betalen (werd gewoon afgeschreven) maar ik heb net zolang gezeurd en brieven geschreven tot ik het terug had. Dus geen Achmea. Ik ben nu bij Ohra en krijg onderleggers die ik wel zelf moet betalen maar gaan wel van mijn eigen risico af, (dat is tenminste nog iets). Nu heeft mijn leverancier geen contract meer met Ohra en krijg ik weer gezeur. Dus het belangrijkste is dat je naar de aanvullende verzekering kijkt. Succes.

Debsy:
je kan ook nog hoger verzekeren.Als iemand nog zo'n dergelijke verzekering kent laat het maar weten.Ik weet niet hoe zo'n verzekering heet waar je bijv fysio kunt schrappen.Anders zou het makkelijker zijn met het zoeken daar naar.

gemiddeld genomen ben je volgens mij het beste af met alleen de basis. Ik ben wel uitgebreid verzekerd, omdat de kinderen ook op mijn polis staan. Maar als ik kijkt wat ik gedeclareerd heb en welke premie ik betaal, dan heeft de uitgebreide verzekering de meeste jaren niet uit gekund.

Zorglasten per Nederlander ruim 5 300 euro

De totale zorglasten per Nederlander bedroegen in 2014 gemiddeld ruim 5 300 euro. In 2006, het jaar dat de Zorgverzekeringswet (Zvw)werd ingevoerd, was dit bijna 4 000 euro. Dit meldt CBS in de publicatie ‘Ontwikkeling en financiering van de zorglasten sinds 2006’.

Nederlanders betalen op verschillende manieren mee aan de zorg. Het grootste deel wordt via afdrachten aan belastingen en sociale bijgedragen, namelijk 3 680 euro. Daarnaast betalen Nederlanders gemiddeld ruim 1 100 euro per inwoner aan zorgverzekeringspremies. Tot slot wordt er op diverse manieren rechtstreeks betaald voor zorg, bijvoorbeeld via het eigen risico. In totaal gaat het daarbij om ongeveer 560 euro per jaar.

Grootste deel zorgkosten loopt via de overheid
Het grootste deel van de zorglasten wordt via afdrachten aan de overheid betaald. De sociale premie voor de verzekerde langdurige zorg (AWBZ) verdeeld over alle inwoners is gemiddeld 1 120 euro. Via de algemene middelen, die vanuit de belastingen worden gevuld, betaalt de Nederlander gemiddeld ongeveer 1 200 euro per jaar mee aan zorg. Het gaat hier om de overheidsbijdragen aan de Zvw en de AWBZ, en bijvoorbeeld om de (overheids)financiering van de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en de verslavingszorg. Ook werkgevers betalen namens werknemers mee aan de verzekerde basiszorg volgens de Zvw, afhankelijk van de hoogte van het salaris. Per inwoner betalen werkgevers gemiddeld ruim 1 300 euro.

Naast deze inhoudingen is elke volwassene verplicht om zich te verzekeren voor basiszorg, volgens de Zvw. Per inwoner omgerekend kost die verzekering (de ‘nominale premie’) per jaar ruim 850 euro. Daarnaast kan men zich vrijwillig aanvullend verzekeren voor bijvoorbeeld tandartskosten, fysiotherapie en alternatieve geneeswijzen. Gemiddeld wordt hier 250 euro per jaar aan uitgegeven.

Betalingen op basis van eigen risico gestegen
Bij gebruik van zorg doen inwoners ook eigen betalingen. Betalingen aan het eigen risico binnen de zorgverzekering en de (inkomensafhankelijke) eigen bijdragen in het kader van de langdurige AWBZ-zorg bedragen gemiddeld ruim 300 euro per Nederlander per jaar. Daarnaast geeft een Nederlander gemiddeld 250 euro uit aan zorg die niet is verzekerd of betaald door anderen, voornamelijk zelfzorggeneesmiddelen en hulpmiddelen.

In de afgelopen jaren zijn de eigen betalingen gestegen. Deze toename heeft vooral te maken met het hogere verplichte eigen risico van de zorgverzekering. In 2008 betaalden Nederlanders per inwoner gemiddeld 85 euro aan zorgkosten die onder het eigen risico vielen. In 2014 was dit opgelopen tot 180 euro. De eigen bijdragen voor de AWBZ en de overige eigen betalingen zijn minder hard gestegen.

Zorgtoeslag in 2014 afgenomen
Huishoudens met lage inkomens worden voor hun nominale premie gecompenseerd met de zorgtoeslag. Wat er aan zorgtoeslag is uitgekeerd is in eerdere jaren fors opgelopen. Ten opzichte van 2006 bedroeg de stijging ruim 60 procent. In 2014 werd ruim 4 miljard euro ontvangen aan zorgtoeslag, dat is ongeveer anderhalf miljard meer dan in 2006. Gemiddeld per persoon is de zorgtoeslag gestegen van 150 euro in 2006 naar 240 euro in 2014.

In 2014 werd wel minder zorgtoeslag uitgekeerd dan in 2013. De afname in 2014 komt mede door een daling van de nominale premie, waardoor minder mensen recht hadden op compensatie van een deel van de zorgkosten. In 2014 ontvingen ruim 5 miljoen mensen zorgtoeslag. In 2013 waren dit er nog bijna 5,4 miljoen. Ook het maximum inkomen waarmee aanspraak gemaakt kan worden op zorgtoeslag (voor alleenstaanden) is verlaagd, van 35 059 euro in 2002 naar 28 482 euro in 2014. In 2015 is het maximuminkomen verder verlaagd naar 26 316 euro. http://leefbewust.com/2015/nieuws/zorglasten2015.html

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151214_02021598?_section=6163398
Belfius geeft soms liever geen verzekering aan jongeren met psychische problemen15/12/2015 om 06:00 door Wouter Woussen

Wie zich laat behandelen voor een psychisch probleem, krijgt daarna vaak moeilijker nog een verzekering. Zelfs bij Belfius, dat onlangs actievoerde om psychische problemen bespreekbaar te maken.

'Ik voel me alsof ik een strablad heb, omdat ik me ooit heb laten behandelen voor een psychische stoornis', zegt Kim* een Vlaamse ondernemer die zich zes jaar geleden als tiener liet opnemen in een psychiatrische afdeling om van een eetstoornis af te geraken.

Toen de persoon, die anoniem wenst te blijven, bij Belfius een 'gewaarborgd inkomen' wilde afsluiten, werd die geweigerd. Als eerste reden werd die eetstoornis opgegeven. 'Mijn psychiater getuigde schriftelijk dat de kans op hervallen zo goed als onmogelijk is. Als ik mij toen niet had laten behandelen, bestond dat risico nu wel en kreeg ik toch een verzekering.'

Duurzaam herstel

‘Als iemand echt zes jaar symptoomvrij is, kun je wel zeggen dat hij hersteld is’, zegt An Vandeputte van het Vlaamse kenniscentrum Eetexpert. ‘Er zijn steeds meer mensen die volledig herstellen van een eetstoornis. Hoe langer de periode zonder terugval, hoe groter de kans op duurzaam herstel.'

'Zonder het dossier te kennen, kan ik niet zeggen of het risico op latere problemen nul is, maar dat is het ook niet bij iemand die nooit een eetstoornis heeft gehad. Dat iemand ooit behandeld is, kan juist helpen om risicomomenten te herkennen.’

Rodeneuzendag

In antwoord op een tweede aanvraag – na Rodeneuzendag – vernam Kim van de klachtendienst van Belfius dat het steunen van goede doelen ‘effectief volledig losstaat’ van de kernactiviteit als verzekeraar. 'Hoe kan Belfius tegelijk ijveren voor de bespreekbaarheid van psychische problemen en een klant weigeren die ooit gedurfd heeft hulp te zoeken?', aldus de ondernemer.

'Ik hoor van hulpverleners dat zulke dingen vaak gebeuren, niet alleen bij Belfius, en ook voor het afsluiten van een hospitalisatie- of schuldsaldoverzekering. Mensen die hun kind willen laten behandelen voor een psychisch probleem, worden gewaarschuwd voor dergelijke gevolgen. In plaats van de Rodeneuzenactie te steunen, zou Belfius daar beter iets aan doen.’

Woordvoerster Ulrike Pommée zegt dat Belfius niet over individuele dossiers mag communiceren. ‘We betreuren dat die cliënt geweigerd werd, maar de regels zijn voor iedereen gelijk.’ Op de opmerking van de Belfius-klachtendienst, dat goede doelen effectief volledig losstaan van de kernactiviteit van de verzekeraar, geeft Belfius geen commentaar. via http://leefbewust.com/2015/nieuws/161215.html

Zit zelf aan PMA zorgverzekering te denken ,deze is ondergebracht bij Menzis ,hoe kan het dat bij beide berekeningen PMA zorgverzekering 15 euro goedkoper is ,is het wel allemaal zuiver ?

Ik denk dat vooral de ziekenrotzorg in zijn maag zit met het feit dat steeds meer mensen door hebben hoeveel geld een mens kan uitsparen door zo'n groot mogelijk eigen risico te incalculeren. Wat mij betreft wordt die hele verplichte zorgverzekering afgeschaft: moet je kijken wat dat voor besparing oplevert!

Tot je -net als ik- in het ziekenhuis belandt en de gehele 'besparing' door zo'n groot mogelijk eigen risico te nemen toch erg tegenviel.

hoi Heksje, ja dat is zo. Het beste is een spaarpotje te maken van hetgeen je uitspaart als je elk jaar een vrijwillig eigen risico neemt tenzij je zeker weet dat je het jaar erop veel ziekenhuisbezoek / artsenbezoek zult hebben uiteraard. Dan kun je beter geen vrijwillig eigen risico nemen.

Eerder had ik ook een heel hoog eigen risico. En toen kreeg ik ineens klachten haha. Nu dus mooi de standaard wettelijk bijdrage genomen. En dat de zorgverzekering verplicht is, is alleen maar goed. Op deze manier is het betaalbaar. Over de huidige constructie qua zorgverzekeraars valt wel te discussieren.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan