@Mark,
Dus dan stel ik je toch ook maar even de volgende vragen:
wat vind je ervan dat zorgverzekeringsmaatschappijen
-behandelingen vergoeden die mensen vergiftigen / verminken (snijden met littekens) / verbranden (straling) op basis van diagnoses die geen diagnoses zijn?
Dat vind ik natuurlijk niet goed! Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat er veel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.
Men heeft het bij chronische ziekten meestal over syndromen tegenwoordig: groepen symptomen, waarbij men zegt de oorzaak niet te kennen en dan vervolgens komt men met behandelingen die (dus ook) niet genezend kunnen werken. Een ziekte kan pas ziekte heten als men de oorzaak kent, en men kan pas behandelen als men de oorzaak kent van hetgeen iemand mankeert. Al het andere zijn hoogstens doekjes voor het bloeden als het dat al is, maar daar gaat dus wel het grote geld heen.
En dit zeg jij tegen mij? Ik heb nu 5 jaar fibromyalgie, 8 jaar trage schildklier/hashimoto, candida, MCS en electronische overgevoeligheden. Ik ben bij elke behandelaar, zowel regulier als alternatief, geweest. Ik weet precies hoe het in elkaar steekt. En ik val nu ook in herhaling, maar ik heb al vaker aangegeven dat er in NL geen aandacht word besteed aan de oorzaak en dat preventie ook ver te zoeken is.
Elk bezoek van de afgelopen 5 jaar aan een reguliere arts resulteerde in een grote teleurstelling. Na het ongeluk 5 jaar geleden heb ik 1 jaar in het systeem geloofd, ik geloofde echt dat de (huis)arts daar zat om mij te helpen, om samen te brainstormen over de achterliggende oorzaak. Niets was minder waar. Alleen maar frustratie! En die frustratie kwam er ook zeker uit,
mijn uitgesproken mening heeft geresulteerd dat ik 3x van huisarts moest wisselen. Na 1 jaar kwam ik tot het besef dat de reguliere geneeskunde mij niet verder ging helpen, met daarnaast het belangrijke besef dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn klachten. Het was naïef om te denken dat ik mijn gezondheidsprobleem bij de reguliere artsen kon leggen.
Ik heb de afgelopen jaren veel mensen met chronische aandoeningen ontmoet. Tot mijn verbazing kan ik niets anders stellen dat vele geen eigen verantwoording nemen. Ze blijven de verantwoordelijkheid bij de reguliere arts leggen, ze willen niet veranderen.
De andere kant van het verhaal is wel dat ik ook mooie dingen heb gezien. Ik heb 3 jaar geleden een 8 weken durende programma in het Sint Maartenskliniek gevolgd, speciaal voor mensen met Fibromyalgie. Daar heb ik mensen in 8 weken echt zien opbloeien. Zij hadden veel baat bij de multidisciplinaire behandeling. Lost het de Fibromyalgie op? Nee. Is de kwaliteit van leven hiermee verhoogd, en kan men beter omgaan met de aandoening. Absoluut! Na de behandeling hebben vele minder medicijnen nodig, mooi resultaat lijkt me.
Alethea, in jouw geval 28 jaar de deur plat gelopen bij allerlei zorgverleners alvorens een plausibele diagnose te hebben. Dan vraag ik mij toch af of jij niet te lang de verantwoordelijkheid bij iemand anders hebt neergelegd?
alternatieve¨ behandelwijzen achterstellen ten opzichte van de reguliere in hun vergoedingen?
Niet goed natuurlijk! Maar ook over de alternatieve hoek kan veel gezegd worden. Daar gebeuren ook veel dingen die niet door de beugel kunnen. En jullie weten allemaal dat dit zo is!
hoi Johan, van mij hoef je het niet op te nemen voor zorgverzekeringsmaatschappijen.
Het is niet mijn bedoeling om volledig voor de zorgverzekeraar op te komen.
Wel was het mijn intentie om onwaarheden die jullie op dit forum rondslingeren te weerleggen.
Ik reageerde in dit draadje omdat er werd verteld dat de zorgverzekeraars een winstoogmerk hebben. Dit is niet waar. Ik heb jullie uitgelegd waarom dit niet is. Ook heb ik uitgelegd dat de opbouw van de wettelijke reserves door de Nederlandse Bank word opgelegd. De opbouw van de wettelijke reserves is de harde eis van de Nederlandse Bank om minimaal 3 maanden aan zorgkosten in de kas te hebben. Hier heeft de zorgverzekeraar niks over te zeggen. Want moet je eens voorstellen dat een zorgverzekeraar failliet gaat, je verwacht dan wel dat alles vergoed blijft toch? Dat jouw operatie doorgaat toch? Daarom is wettelijk afgesproken dat er minimaal 3 maanden in kas moet zijn.
Daarnaast heb ik meerdere malen aangegeven dat we het in Nederland goed hebben vwb de zorg zelf. De mensen die zorg nodig hebben worden goed geholpen. Ook in 2014 is Nederland opnieuw gekozen tot de beste zorgverzekeringsstelsel in Europa. Als jij acute zorg nodig hebt , een operatie, dan mag je blij zijn dat je in Nederland woont.
De andere kant, de aanpak van (chronische)aandoeningen is ondermaats; preventie is er niet, er word niet genoeg aandacht besteed aan de oorzaak en er word te snel/veel medicijnen verstrekt wat alleen symptoombestrijding is. Niet goed voor elkaar. En dit ligt niet alleen bij de zorgverzekeraar, maar grotendeels bij de farmaceutische industrie en de volgzame burger.
Daarnaast heb ik jullie ook meegedeeld dat er ook goede dingen gebeuren. Een vrij actueel onderwerp is dat de zorgverzekeraar meer en meer invloed krijgen op de kwaliteit van de zorg door specifieke afspraken met zorgverleners mbt zorginkoop te maken, met daarnaast het niet afsluiten van contracten met zorgaanbieders die geen goede kwaliteit leveren (en die tevens ook te duur zijn). Het gaat hier om medisch-inhoudelijke kwaliteit die naar mijn mening een goede ontwikkeling is. De zorgverzekering kan zorgverleners die slechte kwaliteit leveren hiermee onder druk zetten. De zorgverzekeraar stelt eisen hierover aan de zorgverlener en anders word er geen contract mee afgesloten. Door geen contract te sluiten met zorgaanbieders die geen goede kwaliteit leveren stimuleer je verzekerden om naar een aanbieder te gaan met een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Hiermee heb ik denk ik voldoende hierover gezegd. Nogmaals, het is niet de bedoeling om alles wat met de zorgverzekeraar gebeurd of is gebeurd, te weerleggen. Om deze reden laat ik deze discussie ook voor wat het is. Hopelijk hebben jullie de feiten kunnen waarderen.