Deze week heb ik drie Buteyko lessen gehad. Volgende week zijn de laatste twee.
Er is veel verteld over de theorie achter de Buteyko-methode en we hebben oefeningen geleerd om de controle pauze te verhogen.
Simon:
Quote:
Lucht die je gewoon gratis kan inademen voor € 400,- verkopen, dat neigt naar misbruik maken van radeloze mensen, op z'n zachts gezegd een heel onsympathiek businessmodel.
Er wordt geen lucht verkocht. Er wordt geleerd hoe we het beste met die lucht om kunnen gaan. Verdiep je eerst eens in wat deze methode inhoudt voordat je zulke dingen schrijft.
Ad:
Ik weet niet of jij wel of niet goed ademt. Wat is jouw controle pauze? Bij een controle pauze van 60 seconden voldoet de hoeveelheid CO2 in het lichaam aan de norm.
Voor de critici:
Een quote van dit forum op
http://www.voedingisgezondheid.nl/Kanker_hoofd.html
Quote:
Lees onderstaande eens rustig door en verbaas je erover hoe eenvoudig het is om je lichaam terug gezond te krijgen, ook van kanker, maakt niet uit welke vorm er geconstateerd is. Alle ziektes zijn het gevolg van een zuurstoftekort op celniveau, waarvan kanker het laatste stadium is, het meeste zuurstoftekort. Bovendien voeden ‘zieke’ cellen zich met fermentatie van suikers (koolhydraten/zetmeel/suikers).
Bij kanker hebben je cellen dus een giga groot zuurstof tekort.
Voor de critici hier een korte samenvatting van de Buteyko-methode in mijn eigen simpele woorden.
Wat is volgens Buteyko de oorzaak van een zuurstof tekort in de cellen?
Een te lage concentratie CO2 in het bloed.
Waardoor wordt dit lage CO2 niveau volgens Buteyko veroorzaakt?
Door een te diepe ademhaling. In een rusttoestand ademen we alsof we aan het vluchten zijn voor een sabeltandtijger.
Waarom wordt dit door een diepe ademhaling veroorzaakt?
Omdat het lichaam door een diepe ademhaling te veel CO2 kwijt raakt.
Waar is CO2 voor nodig?
CO2 is nodig om ZUURSTOF dat in het bloed aan hemoglobine is gebonden vrij te maken en over te dragen aan de CELLEN.
Dat is toch niet moeilijk te begrijpen?
Als de controle pauze 60 seconden of hoger is voldoet de hoeveelheid CO2 in het bloed aan de norm. Onder de 60 seconden ontstaat er dus een ZUURSTOFTEKORT IN DE CELLEN, door een tekort aan CO2 in het BLOED als gevolg van een TE DIEPE ademhaling.
Bij 99,999% van de bevolking zit er genoeg zuurstof in het bloed. Maar (om in voedingstermen te blijven) er is een bepaalde hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) nodig om deze zuurstof opneembaar te maken in de cellen. Net als dat er Vitamine A nodig is om Vitamine D opneembaar te maken, zo is er CO2 nodig om O2 opneembaar te maken. Volgen we het nog?
Er is dus niet zoveel mogelijk CO2 nodig, maar een gezonde hoeveelheid. Die gezonde hoeveelheid is 6,5% in het bloed en 7,5% in de cellen. bij een CP van 60 seconden wordt de norm van 6,5% CO2 in het bloed bereikt. Het gemiddelde in de ongezonde Westerse wereld is zo'n 15-20 seconden. Uit mijn hoofd is dat een CO2 percentage van 4,5% in het bloed. Een percentage CO2 van 3,5 is DODELIJK LAAG.