Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
hallo Edwin, klasse dat je zo snel klimt in je cp. Ik doe daar een maand over al hoor je mij niet klagen.

Hallo Janse, je kunt je toch ook zelf richten tot een buteykotrainer?

In elk geval zou 3 tot 4 uur verminderd ademen mij afschrikken om het te gaan proberen.

Ik heb het op vakantie geprobeerd om het regelmatig lang te doen die oefeningen maar dat werd wel erg stressvol en ik werd soms bang van mijn adem.

Nu met die regelmaat heb ik dat niet.

Ik adem wat ik wil buiten de oefeningen om (zij het wel door mijn neus en tijdens praten en zingen probeer ik ook door mijn neus te ademen en niet te zuchten en gapen met mond open) en tijdens de oefeningen let ik erop.

Niet dat ik het echt leuk vind om te doen, maar het is een ritueel dat mijn ritme breekt en het voelt als werken aan mezelf wat een goed gevoel geeft.

Janse,

Masha Anthonissen vertelde dat er met meer dan 40 minuten per dag geen extra resultaat wordt bereikt. En adem altijd door de neus. Door de mond ademen is hyperventilatie.

Edwin,

Dat is interessant, want in het boekje "leef gezond, adem rustig" wat door Masha zelf geschreven is staat het volgende:

Quote:
de ademhaling wordt tijdens de slaap minder als men iedere dag gedurende 3 a 4 uur zijn ademhaling vermindert. Dan begint de ademhaling ook buiten de training vanzelf minder te worden

Wat ik weet, is dat de buteyko-oefeningen in eerste instantie niet gericht zijn op de ademhaling, maar op het centrum dat de ademhaling aanstuurt. Dat stelt mij in elk geval gerust: dat ik dan niet bewust door de dag heen buiten de oefeningen om mijn adem hoef te minderen, want dat is geen doen: ik heb nog wel meer te doen dan alleen op mijn ademhaling letten overdag. De diepe ademhaling hebben we niet nodig en zet juist een veel te grote druk op ons metabolisme. Soms / steeds vaker moeten we onszelf beschermen tegen onze eigen overlevingsmechanismen.

Ik heb Masha inmiddels gebeld over mijn al weken lage cp's.

Sinds 8 september (dé dag waarop ik 5 x ontlasting had en dé dag dat mijn lage rugpijn (die ik elke dag ervaarde sinds ik begon met de Buteyko-methode) verdween) is mijn cp tussen 12 en 18 (vóór 8/9 kwam ik af en toe al boven de 30 uit!!)en ik krijg hem maar niet hoger.

In de eerste weken had ik ook weer erge pijn in mijn vingers (beginnend artrose)hetgeen inmiddels is verdwenen. Enfin, Masha heeft mijn vermoeden bevestigd d.w.z. dat de reden van mijn inmiddels 3 weken lage cp waarschijnlijk een schimmelinfectie is (2 schimmelnagels) en het duurt nu wel al lang maar uiteindelijk zal cp gaan stijgen! Ik blijf natuurlijk verminderd ademen. Masha attendeerde mij er op dat ik ademde via mijn mond tijdens ons telefoongesprek maar dat dit waarschijnlijk door de opwinding kwam. Ik ben mij juist vaak bewust van het feit dat ik door mijn neus moet ademen en uitgerekend tijdens dit gesprek 'val ik door de mand'. Er is nog een hoop werk te verzetten zo blijkt!

Mijn echtgenoot heeft ook al weken een lagere cp en hij heeft in verleden flink aantal zenuwbehandelingen aan kiezen en tanden gehad dus dat verklaart zijn teruggang. Zijn gebit is nagekeken en er zijn geen ontstekingen.

hoi Barbara, ontgiften neemt soms tijd in beslag en detox is retox: als je lichaam ineens stoffen gaan afvoeren, dan komen ze vrij in je lichaam en vinden misschien niet gelijk de weg naar de uitgang ook al is er bij jou ineens wel meer beweging sinds de buteyko kennelijk.

Het spijt me voor je dat het niet lijkt op te schieten.

Misschien is het toch een kwestie van volhouden?

Bij mij is het nu vooral een enorme vermoeidheid die me parten speelt ondanks of dankzij dat mijn cp nu op rond de 30 zit (ik begon rond 18 een maand geleden).

Ik gebruik trouwens ook ozontherapie tussendoor: ik denk dat die therapie voor mij vooral eventuele pijn vermindert.

Hoe heeft de tandarts van je man kunnen vaststellen dat er geen ontstekingen zijn?

Ademen via de mond is in een geanimeerd gesprek met iemand voor mij ook nogal verleidelijk als ik er niet op let.

Ik keek trouwens een presentatie van Patrick McKeown op youtube en die ademde tijdens zijn presentatie ook nog duidelijk door zijn mond zag ik.

Mijn zangdocent heeft trouwens erg veel last van keel-, long en neusverstoppingen met slijm merk ik vaak, maar die ademt dus tussen het zingen door ook gewoon altijd door haar mond.

Eigenlijk heel raar dat deze boodschap bij haar nog niet is aangekomen via via.

Of bijv. bij onderwijzers e.d.: die staan de hele dag voor de klas te praten.

Alsof dat geen aanslag is op de ademhaling zowiezo.

Ik heb familieleden die het grootste deel van hun werkende carriere voor de klas stonden en beide voortijdig afgebrand: zij moeten altijd maar praten, praten, praten.

En dan door de mond ademen: als ik het me bedenk hoezeer dat nog verder de zaken verergert....

Lievergezond,

Volgens mij poste jij een tijdje deze

Ik heb hem vandaag bijna helemaal bekeken. Martha zegt ergens tijdens de lezing ook dat je prima een lekkere biefstuk mag eten. Mits het maar van goede gezonde kwaliteit is.

Hebben we toch nog iemand gevonden die het snapt 8)

Lievergezond,

Die CP van 30 heb je die 24 uur per dag? Ook direct na het wakker worden?

Anders gaat het wel lekker bij jou zeg!

Artour zegt altijd dat je MCP de belangrijkste meting is. Deze is bij bijna iedereen altijd een stuk(je) lager dan de normale CP door hyperventilatie tijdens de nacht.

Gek genoeg is het bij mij meestal andersom. Mijn MCP is meestal hoger dan de normale CP overdag.

hoi Janse ja Martha Roe: een interessante presentatie van haar vind ik.

Ze zegt in het filmpje ook dat ze nu maar 1 keer per dag eet.

Mijn cp van 30 heb ik vooral alleen sochtends inderdaad.

Gedurende de dag zakt het zeker af.

Officieel ga ik dan misschien lekker, maar ik voel me dat niet echt heel erg goed jammer genoeg:-(

Wat is mcp? Die van sochtends?

Sochtends is mijn cp ook het hoogst.

Wij zijn denk ik ook geen uitzondering.

Ik snap echter toch na jouw uitleg van die hyperventilatie ook niet waarom mijn cp sochtends het hoogst is.

Mijn CP is juist in de avond het hoogste.

Ik ga Masha vragen wat er precies wordt bedoeld met de ademhaling 3 tot 4 uur per dag verminderen. Nou is het wel zo dat de ademhaling al wordt verminderd als je door de neus ademt. Misschien dat dat meetelt.

Quote:
Ik blijf me verbazen dat er personen op dit forum zijn die opmerkingen maken zoals 'gratis lucht voor 400 euro verkopen' of 'ik adem goed, want ik heb geen klachten'. Dus als je geen klachten hebt doe je het goed? Ik ken mensen die iedere week naar McDonalds en KFC gaan en zich ook goed voelen. Eten ze dan goed?

Als ik geen klachten heb ,ben ik dan ziek? Als maar oud genoeg wordt zal ik wel ooit ziek worden. Ligt dat dan een mijn ademhaling? Bizarre conclusies.

Ik heb nooit beweerd dat CO2 geen relatie heeft met gezondheid ik weet dus niet hoe je daarbij komt. Je bent er klaar mee? Fijn. Mij maakt het ook niet uit.

Ik vroeg nog om uit te leggen hoe gasuitwisseling op celniveau werkt.Misschien weet/leer je dan ook wat bv. het Bohr effect precies betekent.

Ben je bekend met fysiologie en dan specifiek gasuitwisseling en regulatie v/h ademhalingscentrum? Of is dat te regulier en dus niet 'bijzonder'genoeg?

Trouwens, het blijkt dat ik 8-9 x per minuut adem ipv mijn gestelde 12 x(dat was een schatting)en ik laat de regulatie ervan lekker over aan een strict gereguleerd systeem . Ook ik heb wel wat anders te doen dan het reguleren van de ademhaling.

Allerlei klachten die zouden verbeteren door de ademhaling te controleren(en het verdere resultaat hiervan)worden ook toegeschreven aan goede/betere voeding.

Zelf ga ik voor voeding en laat het lichaam met deze stoffen en energie doen wat het moet doen.

Ik zal verder niet meer reageren op dit topic. Natuurlijk wens ik jullie het beste met de resultaten door de oefeningen.

ad

hoi Janse, bij die link die je plaatst gaat het over de cp tussen 3 en 6 sochtends (dat mensen dan het ergst hyperventileren), maar met geluk ben ik pas in staat om een buteyko-oefening te doen om 9 uur, maar meestal pas later. Dus misschien is de cp daarom bij mij gemiddeld hoger?

Je zegt dat het vast beter zal gaan met me.

Ik was ineens benieuwd naar Jenneke: zij was gestopt omdat haar gewicht erg afnam sinds de buteyko-oefeningen. En haar parkinsonklachten werden er ook niet echt minder door.

Maar als mijn cp zou blijven hangen bij 40 (zoals bij haar het geval was) dan zou ik het geen probleem vinden; voor haar was dat ook geen hangpunt: dat gewicht wel.

Toch jammer dat ze niet is doorgegaan denk ik dan, maar ja je zal maar heel weinig wegen.

Ik heb een jaar anatomie- en fysiologie lessen gehad, dus daar weet ik wel het een en ander van. Als ik wil weten hoe dat specifiek voor de ademhaling werkt ga ik dat wel uitzoeken, maar dan omdat ik het zelf wil weten en niet om iemand te overtuigen.

De ademhaling is een gereguleerd systeem, maar als dat gereguleerde systeem niet goed is 'geprogrammeerd' werkt het niet goed. Het ademhalingssysteem is ingesteld op een bepaalde hoeveelheid CO2 in het bloed. Als deze hoeveelheid wordt overschreden komt er een ademhalingsprikkel, zodat er bij de uitademing CO2 wordt geloosd. Bij veel mensen komt deze prikkel tot ademen te vroeg, omdat het ademhalingssysteem is ingesteld op een te lage hoeveelheid CO2. Het gaat ook niet om het aantal keer dat je ademt, maar om het ademvolume. Het ademvolume in liters per minuut. Gezonde mensen ademen 4 tot 6 liter lucht per minuut in. Of je dat doet met 1 keer of 20 keer per minuut ademen maakt niet uit. Maar de kans dat je met 8-9 of 12 keer per minuut ademen meer dan 6 liter lucht in- en uitademt is wel groot. Met zo;n frequente ademhaling heb je een hele oppervlakkige ademhaling nodig.

Hoe Buteyko dit weet?

Door te onderzoeken hoe het ademhalingssysteem van gezonde en ongezonde mensen functioneert. Uit dat onderzoek bleek dat mensen met een controle pauze van 60 seconden (ademvolume van 4 tot 6 liter) geen welvaartsziekten hadden. Daaronder waren die ziekten er wel. De ernst van ziekten was afhankelijk van hoe laag de controle pauze was. Hoe lager, hoe meer en hoe ernstiger de aandoeningen.

hoi Edwin: dit
Quote:
Mijn CP is juist in de avond het hoogste.

vind ik wel apart.

Ik weet niet meer zo goed of je gezondheidsproblemen hebt of welke het zijn, maar bij mij is het absoluut de bijnieruitputting met hoofdletters op nummer 1.

En mijn vertering heeft het savonds heel zwaar ook als ik bijv. om 15 uur mijn laatste zware eiwitmaaltijd gebruik zoals vandaag: daarna om 18 uur heb ik nog een glas koude groentesmoothiesoep gedronken (en daarna zeker helemaal niets meer), maar veel druk op mijn vertering kan dat ook niet gezet hebben.

En toch heeft mijn lichaam het er maar moeilijk mee en dat zal zo ongeveer tot 3 uur in de nacht nog doorgaan en daarna wordt de slaap en alles lichter bij mij.

Bij mij gaat de vermoeidheid samen met de verteringsproblemen.

Als ik niet zo moe ben, dan heb ik ook minder verteringsproblemen.

Misschien is dat een open deur.

Oja Edwin, ik las dat je ook veel luchtwegklachten had/hebt (astma en bronchitis): volgens veel buteykotrainers zullen dat soort klachten snel minder zullen worden door de buteyko alhoewel dat volgens mijn trainer ook weer geen wet van meden en perzen is.

Hoi Lievergezond, mijn man heeft uitgebreide controle gehad bij ACTA. Daar zijn foto's gemaakt van alle tanden en kiezen. Nu is het zo dat hij óók, net als ik, paar schimmelnagels heeft dus dit kan ook de reden van stilstand van zijn cp zijn.

Wat ik heb begrepen van Masha wat zij bedoelt met 3 a 4 uur verminderd ademhalen:

zodra je je bewust bent van je ademhaling, ga je, zoals Mayk omschreef, je inademing 'afkappen' dus je ademt veel minder lucht in dan je eigenlijk zou willen. Je gaat minder diep ademhalen. En, genezing begint al wanneer je eigenlijk steeds een beetje lucht tekort komt. Het maakt dan niet uit dat je frequenter ademhaalt, als het maar minder diep is. Een klein meisje omschreef het als: ademhalen als een muisje.

Hoi Barbara,

Ik heb precies hetzelfde als jij; schimmel en een cp die niet meer omhoog gaat. En weer erge pijn tussen mijn ogen en in mijn voorhoofd wat ik ook had voor ik met het anti-schimmel dieet begon, ik dacht dat het verdere reiniging was door de buteyko van de schimmel.

Ik was vrijdag naar een asyra therapeut en die vertelde mij tot mijn grote ontzetting dat de hydrocortison die ik in moet nemen ( anders lig ik de hele dag als een dooie zombie op bed met crazy hersenen) schimmelgroei in het lichaam veroorzaakt, ZO erg, dat is vechten tegen de bierkaai. Van mijn vorige behandelaar die test, kon ik niet stoppen met de hydrocortison, gelukkig denkt deze therapeut dat ik er met zijn hulp vanaf kan komen. Volgens zijn apparaat werken mijn bijnieren nu goed, dus dat is dan dankzij de buteyko. Ik hoop dat hij gelijk heeft. Ik heb na 4 en halve maand me praktisch constant geweldig voelen dankzij de buteyko, nu al 5 weken me rot voelen. Ook geestelijk stort ik steeds in wat ik nog nooit heb gehad, ik kan nergens meer tegen en word gauw hysterisch, ik ben vreselijk moe.

Volgens mijn buteyko coach heb je deze goede en slechte periodes en moet ik moed houden, best moeilijk als je je eerst zo goed hebt gevoeld. Zij heeft dat zelf natuurlijk ook ervaren, omdat ze zelf ook heel ziek is geweest.

Hoi Lievergezond en Edwin,

Mijn cp is 's morgens bij het wakker worden altijd het hoogst, meestal in de 30. Dat is om ongeveer 08.00 uur.

Zodra ik heb bewogen of wat gegeten, gaat hij omlaag.

Barbara,

Artour rakhimov raad aan om bij schimmelnagels of zwemmerseczeem om hier gewoon een of ander zalfje voor te halen. Misschien is zo'n zalfje niet supergezond en biologisch, maar het werkt wel en is maar eenmalig, en je CP zal daarna weer gaan stijgen.

Quote:
Conclusions. The student may do the best breathing exercises, follow the best dietary suggestions and the optimum plan for physical activity, but if he or she has any of these focal problems, he/she will be forever stuck at the level of about 25-40 s CP or even less.

http://www.normalbreathing.com/l-bu...s.php#1.5_Athletes_feet_as_a_focal_infection_

hallo Mayk, zoiets is het bij mij ook sochtends en daarna gaat het ook altijd naar beneden door de dag heen. Dus dan zijn Janse en ik geen uitzondering. Leek me ook gek: adem inhouden sochtends is voor mij dan echt een eitje, zo voelt het. Wel apart dat het dan juist op slapen en de hyperventilatieperiode in de slaap volgt: dit om dat Buteyko het niet zo heeft op slapen en horizontaal liggen. Mijn lichaam geeft toch heel andere signalen af, dat wil graag juist graag veel (uit-)slapen...

hoi Janse en Barbara, zou sterke ozoncreme niet net zo goed kunnen helpen dan?

Het is prachtspul als je het mij vraagt: http://www.unlimitedhealth.nl/shop/product_info.php?products_id=2140 (en het blijft ook heel lang goed voor zeer veel doeleinden te gebruiken).

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan