Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Een controle pauze meet je zo:

- ontspan en adem enkele keren normaal en adem dan normaal uit.

- houdt de neus dicht en sluit de mond

- start de stopwatch

- houdt de adem zo lang mogelijk in totdat je weer denkt normaal verder te kunnen ademen.

- Stop dan de tijd en haal weer normaal adem door de neus.

Als je erna dus sneller moet ademen om bij te komen, is het te lang geweest en geldt de tijd niet.

Nou Mayk, om eerlijk te zijn: te weinig! Ik adem wel heel veel meer door de neus, ben er bewuster van. De CP zat vorige week rond de 22-25, dat is wel iets meer geweest. Probleem (uitdaging!) is om er de tijd voor te nemen en rustig te oefenen, want ik weet dat het voor me werkt en het beter kan. Nu ik deze thread volg motiveert het me dan wel weer om weer aan de gang te gaan.

Wim

Ja, want het had toch veel resultaat voor je, ik dacht voor je astma Wim?

Goed dat dit topic je weer motiveert om te gaan oefenen :-)

Quote: Volgens Buteyko is hyperventileren een te diepe ademhaling, dus een controle pauze die minder dan 60 seconden is.

Inderdaad , volgens hem. En dan moeten we gaan voldoen aan een bepaalde norm? waar is die norm op gebaseerd? oefening baart kunst en op een bepaald moment kun je dan eraan voldoen. Wat is dan de relatie met gezondheid en langer leven?

Ik zei naar mijn mening omdat dat mijn interpretatie van feiten uit de fysiologie.Feiten zijn er , het gaat erom of je ze goed ziet......dat is dan mijn mening.

Ik heb dat spelletje van CP een tijdje geleden gedaan,45 seconden.

Teveel CO2 uitstoten merk je oa. tintelingen,zweten,duizeligheid tot coma. Dit is dan bij een verstoring v/h normale regelmechanisme mbt ademhaling,anders zal de ademhaling weer verminderd worden.

Ik heb het al eerder aangegeven, ik heb er niets op tegen wanneer iemand aan deze techniek doet.Heb er ook geen last van.

ad

Quote:
oefening baart kunst en op een bepaald moment kun je dan eraan voldoen. Wat is dan de relatie met gezondheid en langer leven?

Ik ga er geen tijd meer aan besteden Ad. Als je nu nog niet begrijpt wat de relatie tussen CO2 en gezondheid is weet ik het ook niet meer.

De relatie tussen voldoen aan deze methoden en meer gezondheid tegenover een ademhaling van ongeveer 12 x p/minuut!!

Leg me dan uit hoe de uitwisseling van zuurstof op celniveau werkt en hoe deze methode/het resultaat ervan daar invloed op uitoefent.

ad

Hieronder het effect van een tekort aan CO2 in het lichaam:
Quote:
[...] een tekort aan kooldioxide zorgt dat er minder zuurstof naar de lichaamscellen gaan, het verstoort het zuur-base evenwicht in het lichaam en daardoor de optimale werking van biochemische processen. Het zorgt voor verzuring van het lichaam, een te kort aan mineralen en vitaminen, en het verstoort de hormoonhuishouding en de stofwisseling. Het spant de spieren, maakt het zenuwstelsel sensitiever en verlaagt je verwerkingscapaciteit waardoor meer dingen als stress worden ervaren.

http://www.ademhalingstherapie-onli.../symptomen/me-cvs-fibromyalgie-en-spasmofilie

Dus ook dat je mineralen en vitaminen niet goed opneemt.

Dan kun je aanvullen wat je wilt met voeding of supplementen: maar je neemt ze dan dus gewoon niet op.

Nog even dit: beweging aan het einde van een controlepause tijdens een oefening (wat in feite niet een echte controlepause is) is een manier van het ademhalingscentrum foppen hoorde ik de trainer zojuist zeggen.

Ik heb daarop niet doorgevraagd, maar is er iemand die dat begrijpt hoe je dan het ademhalingscentrum in feite fopt?

Ik merk wel dat als het de bedoeling is als ik mijn adem nog even inhoudt tijdens een oefening terwijl ik al wil ademen, dat bewegen me daarbij helpt, ook als ik zit.

Het is iets dat je dan ook automatisch doet als de druk hoger wordt.

Hi Lievergezond,

Ik ben sinds gisteren ook begonnen met de Buteykotraining en heb vandaag voor het eerst de oefening met setjes verlengde CP gedaan. Ik had begrepen dat als je een beetje beweegt naar het einde dat je je ademhalingscentrum dan fopt omdat het bewegen lijkt op (de beweging tijdens) een echte inademing.

Ik ben nog maar een beginner maar misschien maakt dit het iets duidelijker?

Veel succes!

hoi Sam ja dank je dat maakt het duidelijker.

Klinkt logisch als verklaring.

Toch fijn als er een verklaring is in elk geval, want dat lichaam zelf vertelt het er ook niet bij:-)

Ik merk alleen dat het werkt, maar kennelijk is dat nog niet genoeg:-)

Succes voor jou Sam, leuk dat je ook begonnen bent...

Dan kunnen we elkaar hier misschien steunen, mocht er behoefte aan zijn.

Hoi Sam,

Gefeliciteerd,

Volgens T moet je halverwege het mp setje (ik dan) eerst langzaam bewegen en aan het einde heel snel i.v.m. dat de zuurstof dan overal in het lichaam komt en je de mp door de bewegng langer volhoudt.

Quote:
Buteyko: For the Reversal of Chronic Hyperventilation

By: Peter Kolb BSc(Eng), MSc(Med) http://members.westnet.com.au/pkolb/but-bk3.pdf

Deze week heb ik de laatste twee Buteyko lessen gehad.

Ik doe nu twee keer per dag de oefeningen van 20 minuten.

Mijn controle pauze is in 1,5 week gestegen van 15 naar ongeveer 25 seconden.

Het is een hele interessante theorie en samen met WAPF het beste waar ik de afgelopen jaren kennis mee heb gemaakt. Ik blijf me verbazen dat er personen op dit forum zijn die opmerkingen maken zoals 'gratis lucht voor 400 euro verkopen' of 'ik adem goed, want ik heb geen klachten'. Dus als je geen klachten hebt doe je het goed? Ik ken mensen die iedere week naar McDonalds en KFC gaan en zich ook goed voelen. Eten ze dan goed?

Blijkbaar hebben die personen te weinig CO2 in hun bloed waardoor de hersenfunctie is aangetast.

Edwin,

En wat geweldig dat je cp zo snel omhoog gaat. Dat geeft voor je gezondheid potentieel voor in de toekomst zegt mijn coach dan.

Een vraag voor mensen die buteyko cursus doen. Ik zie vaak dat mensen 3-4x per dag 15 minuten de ademhaling verminderen. En Edwin zelfs 2x 20 minuten per dag.

Buteyko zelf zegt dat je minimaal 3-4 uur (!) per dag de ademhaling moet verminderen (of zware fysieke arbeid verrichten met neusademhaling) om goed resultaat te krijgen.

Hoe zien jullie buteyko trainers dit?

Ik heb het niet gevraagd aan mijn coach, maar ik denk dat als je ernstige klachten hebt, dat de reinigings reacties dan veel te veel en te erg komen. Daarom doe je het juist met een coach, om de reingingsreacties te bespreken, zodat zij/hij advies kan geven over de hoeveelheid oefeningen en welke oefeningen voor jou specifiek en voor jouw ziektebeeld geschikt zijn.

Ik zou nooit 3 tot 4 uur verminderd kunnen gaan ademen met mijn klachten, de reinigingsreacties zouden dan veel te erg worden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan