Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Mijn ochtend CP was vandaag 30 seconden. Misschien is de rede van een hogere CP in de avond dat de ademhaling rustiger is geworden door de oefeningen die ik in de middag en avond doe.

3 maanden geleden schreef ik dit bericht.

https://www.fatsforum.nl/topic/ademhaling/page/12#post-111196

Nu weet ik dat ik toen niet de controle pauze, maar maximale pauze had gemeten. Ik hield zo lang mogelijk mijn adem in tot het echt niet meer ging. Dat is dus niet zoals het hoort.

Edwin,

Goed dat je de cursus volgt en daardoor weet hoe het moet :-)

Je ochtend cp is wel al lekker hoog! Goed zeg.

Ik gebruik tea tree oil voor mijn nagels en dit werkt prima d.w.z. maanden lang gebruiken en als het voor het oog weg is, toch nog paar maanden extra gebruiken. En, ik heb slechte ervaring met nagels lakken, dan is het nl. zo weer terug! Lievergezond, ik heb ooit soortgelijke olie voor mijn gezicht gebruikt, Olive Gold 03, Super Oxygen. Ik heb het nog in huis en ik ga t eerst even op mijn armen uitproberen, heerlijk spul.

Om op de juiste manier cp te meten, haal je, nadat je gestopt bent met ademhalen, op een rustige manier weer opnieuw adem. Als je bij moet komen van het meten, heb je te diepe ademhaling gehad en heb je inderdaad de maximale pauze gemeten. En, ben je weer even ´verder van huis´ dus dit moet voorkomen worden. Volgens Masha is het goed om tijdens de cp metingen, de ogen omhoog te richten dit zou de ademhaling ook verminderen en met bovenlichaam zachtjes heen en weer te bewegen, dit zou de spieren ontspannen.

Mayk, ik had begrepen dat de ontgifting bij het halen van een cp van 20 het meest heftig is. of dit zo is, weet ik natuurlijk niet. Hoop voor je dat het niet lang meer duurt en dat je snel weer herstelt en je beter voelt.

Ik begrijp nog steeds niet goed wat jullie met ´oefeningen´ bedoelen. Ik ´oefen´ zodra ik aan mijn ademhaling denk en dan bedoel ik dat ik verminderd ga ademhalen, dus bewust minder lucht inademen en heel oppervlakkig en uiteindelijk ga ik me daar goed bij voelen. Als je je inspant dan mag de ademhaling uiteraard dieper zijn. Wandelen of fietsen moet ook met de mond dicht gebeuren. Als je bijvoorbeeld te snel fietst, krijg je een verstopte neus en dit is dan een teken dat je langzamer moet. Hardlopen zou ook met de mond dicht moeten maar dit mag je pas gaan praktiseren bij een cp van 30 of hoger. Sindsdien let ik op de hardlopers en de eerste die met mond dicht rent, moet ik nog tegen komen.

Lievergezond, volgens Buteyko zouden we minder moeten eten, minder moeten slapen maar meer moeten bewegen. Masha raadde min of meer een vegetarisch eetpatroon aan wat wij natuurlijk niet gaan navolgen. Wat wel opmerkelijk is, wat ik al eerder schreef, is dat zij er absoluut niet uitziet als een vegetarier. Zij heeft een blos op de wangen en ziet er juist heel gezond uit.

Ik ga maar weer even mijn cp meten want dit heb ik nog niet gedaan vandaag. :roll:

Een quote uit het begin van dit topic.

Quote:
Als dit allemaal klopt, kunnen we ons misschien H2O2 en ozon-apparaten besparen!

Wat gebeurt er in het lichaam als H2O2 in een glas water wordt gedronken?

Waar gaat de H2O2 naartoe, wat doet het daar en hoe zorgt het voor een beter zuurstofopname?

Wat gebeurt er in het lichaam bij een ozon behandeling?

En is een goede ademhaling niet veel natuurlijk EN goedkoper?

Met 1 keer inademen komt er al meer zuurstof het lichaam in dan met een paar druppels H2O2.

Maar vervolgens is er CO2 nodig om deze zuurstof aan de cellen te geven. In H2O2 zit geen CO2 en in ozon ook niet.

We hebben dus niet meer zuurstof nodig voor een betere zuurstofopname, maar meer CO2. Waarom dan H2O2 en ozon erin stoppen?

Meer zuurstof aan het lichaam toevoegen leek mij in eerste instantie ook een goed idee, tot ik de theorie van Buteyko leerde kennen. We hebben genoeg zuurstof in het lichaam, alleen komt het niet in de juiste hoeveelheid aan in de cellen door een CO2-tekort.

Gaat de zuurstof uit ozon en H2O2 direct het bloed in?

Maar ozon is toch O3 en niet O2? En hoe wordt de O2 van de H2 gescheiden en opgenomen door de cellen?

Zo, een hoop vragen :)

hoi Edwin, jouw gedachte heb ik ook gehad.

Toch ben ik wel blij met de ozontherapie ook naast de buteyko, al denk ik zeker dat met buteyko alleen het ook moet gaan om het lichaam zuurstofrijker te maken.

Buteyko lijkt me lange termijnwerk en om de doorbloeding op korte termijn op peil te houden kom ik met ozontherapie toch een heel eind.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen o2 (stabiele zuurstof) en o3 (actieve zuurstof).

Maar inderdaad denk ik ook dat als je de ademhaling in orde hebt er absoluut geen behoefte meer is aan dingen als h2o2, ozon, adrenal etc.

@Janse,

Je hebt helemaal gelijk.

Ik hoop dat door de buteyko mijn bijnieren ook weer goed gaan werken, of misschien doen ze dat al, dan kan ik gelukkig stoppen met hydrocortison...

Donderdag laat ik het nog even goed testen bij de asyra therapeut.

@Mayk: Hopelijk krijg je snel duidelijkheid over de hydrocortison; Hopelijk zijn er mogelijkheden zijn om af te bouwen en eventueel over te schakelen naar andere ondersteuning voor je bijnieren. Lastige situatie inderdaad als je anders moet kiezen tussen twee kwaden.

Duimen maar dat de buteyko ons lichaam zo gaat ondersteunen zodat het zelf de balans weer kan vinden.

Ik ben ondertussen iets meer dan een week bezig met buteyko en het bevalt mij voorlopig goed. In het begin leek het iets te snel te gaan maar sinds ik het gewoon rustigaan doe heb ik een hele energieke week gehad. Voor mij is het nu de uitdaging om mijn cp tijdens de dag niet teveel te laten zakken. Pas als mijn cp stabieler is mag ik zwaardere oefeningen doen.

Ik heb nu een ochtendcp van 10 en na oefeningen 12 (met soms max 17). Overdag zakt mijn cp nog makkelijk tot 6 dus ik probeer er nu vooral op te letten dat ik tussen de oefeningen niet te diep ga ademen. Vandaag deed ik dat voor het eerst en toen bleef mijn cp min 9. 'Toevallig' ben ik vandaag weer moe dus ik ben heel benieuwd of die stabielere cp toch al iets in gang heeft gezet.

Ik leer ondertussen ook Jin Shin Jyutsu oefeningen van mijn coach om mijn lichaam te ondersteunen in het reinigingsproces. Heel interessant.

Sinds ik twee weken geleden met Buteyko ben begonnen heb ik de raarste dromen. Iedere nacht wel een paar keer. Wie heeft dat ook?

hoi Edwin, ik had het de eerste drie nachten nadat ik begonnen was met buteyko-ademhaling: niet de raarste dromen maar dat ik ineens mijn dromen weer herinnerde wat daarvoor niet het geval was. Jammer genoeg herinner ik sindsdien mijn dromen weer niet. Zou het een reinigingsreactie zijn?

Ik vind het echt te gek dat mensen hier sparren over buteyko-ademhaling. Het maakt een hoop duidelijk.

Mijn cp is na een oefening standaard trouwens lager dan de cp ervoor.

Mijn hartslag is wel altijd steevast lager (daaraan kan je toch echt zien dat ik verminderd heb geademd).

Het doet dus blijkbaar wel iets met de slaap en dromen.

Nog iets over het slapen:

De afgelopen twee weken had ik voor het slapen een stukje tape op mijn mond geplakt, om hyperventilatie in de nacht te verminderen. Toen werd ik in de ochtend helemaal uitgerust wakker. Vannacht heb ik dat niet gedaan en vanmorgen was ik nog niet helemaal uitgerust.

Kan hyperventilatie als gevolg van een mondademhaling tijdens de nacht een oorzaak zijn van slechte nachtrust?

Noem dat tapen maar een raar ding uit de Buteyko hoek, ik vind het best, maar het doet wel iets.

Wij, mijn man en ik, hebben ook opvallend veel en heldere dromen gehad en dit 1 a 2 weken. Toen werd het weer 'normaal'. Mijn man kan zich zelden een droom herinneren maar in deze weken wél!

Wij slapen elke nacht met papieren pleister op de mond. Helaas is het bij de eerste nacht met bepleisterde mond gebleven dat ik rond 05.30 uur bruisend van energie wakker werd. Voorlopig gaan wij door met de mond afplakken. Momenteel raak ik aardig gefrustreerd van mijn cp's! Gisteren in de middag begon ik met cp van 8!! Dit is echt een dieptepunt. (sinds 30/7 zijn wij bezig met Buteyko-methode!)

In tegenstelling tot Lievergezond, stijgt mijn pols meestal tijdens de cp-metingen die juist omlaag hoort te gaan en de cp's omhoog daarom denk ik dat deze metingen mij stress bezorgen. Mijn spieren en gewrichten zijn ook weer gevoelig, beetje pijnlijk.

Soort van oefening is: vóórdat je de trap oploopt, uitademen en stoppen met ademhalen zodra je de trap oploopt of oprent.

hoi Barbara, ik denk dat je veel toxinen in je lijf hebt (allergieen, infecties en/of andere toxinen) en dientengevolge reinigingsreacties.

Ik wil je verhaal wel eens lezen, ga ik even doen.

Ik hoop niet dat je nu te zeer gedemotiveerd raakt, want ik denk wel dat er iets serieus in beweging aan het komen is, al voelt het anders.

Die cijfertjes zeggen wel wat, maar wat dan?

Elk mens legt een individueel pad af en het gaat als je jezelf wil helpen uiteindelijk toch meer om de lol van dat pad bewandelen dan om het resultaat, al zijn wij anders geprogrammeerd.

Die cijfertjes van anderen zijn eigenlijk niet zo belangrijk, maar ja.

Misschien kun je ook andere ondersteuning zoeken nog in de vorm van kruiden.

Of bijv. ozontherapie, die gooit de cp ook omhoog.

Ik ga ff je verhaal lezen.

Ok gelezen.

Misschien is het zeker wel belangrijk dat je rustig aan doet.

Dat heb ik ook tegen mijn buteyko-trainer gezegd: dat ik het rustig aan wil doen omdat ik anders gestresst raak van al die oefeningen.

Het kan trouwens zijn dat de stress van het opmeten van je hartslag alleen al de hartslag omhoog gooit.

Sommige mensen krijgen gelijk een hogere bloeddruk vanwege dat ze tegenover een witte jas zitten.

http://www.optimalegezondheid.com/witte-jassen-hoge-bloeddruk/

Iemand in mijn naaste omgeving krijgt zware stress van een bloeddrukmeting an sich.

Hoi Barbara,

Al is je cp laag, er gebeurt wel degelijk iets met je door de buteyko; die levendige dromen wijzen op geestelijke reinigingen! Ik kreeg zelfs dromen tijdens mijn middagslaap en ook het gevoel dat ik heel diep sliep en van heel ver moest komen om wakker te worden. Dus houd vol, er zal steeds weer iets veranderen. En hoe zit het met je darmen, heb je daar al reinigingen van?

Het is een pad van op en neer, dan gaat het juist weer heel goed door de buteyko en dan voel je je juist weer een periode heel slecht, zoals nu bij mij het geval is. Bij mijn coach heeft het jaren geduurd voor ze stabiel was en op een cp van rond de 60 zat, waardoor je lichaam dus automatisch verminderd gaat ademen en je geen oefeningen meer hoeft te doen, alleen af en toe je cp checken. Zullen wij daar ooit komen? We moeten vol houden dus lekker elkaar blijven motiveren :-)

Ik heb net weer je voorsteltopic gelezen, het is wel heel veel he.

@ Lievergezond,

Yes, ik hoef dankzij de buteyko geen psyllium vezels meer te nemen, al 3 dagen niet genomen en het gaat goed, geen last van verstopping. Ik neem nog wel baksoda en magnesiumsulfaat.

@ Edwin: ja ja, wrijf het er nog maar even goed in :( Mijn allereerste cp (ik begon al beetje te meten, zo'n week of 3 voordat we cursus bij Masha gingen volgen) toen schrok ik ook, want deze was 3!

En, op 30 juli, eerste cursusdag was mijn cp 9 en aan het eind van deze sessie: 15.

Voordat ik zo bleef hangen, kwam ik al regelmatig boven de 30! Dat is dus wat mij zo bevreemd: je gaat reinigen rond de 20 en vervolgens rond de 30. Afgelopen week heb ik 1 x 20 weer gehaald.

@Lievergezond, jij legt alles zo mooi en goed uit (hetgeen ik zeer benijd). Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat ik me niet ontspannen kan als ik ga zitten om te meten, ondanks de sfeer die ik creeer door rustige muziek zachtjes op te zetten. Ook wel al zonder muziek geprobeerd. Als ik tussendoor weleens stop met ademen, is mijn cp over het algemeen ietsje hoger.

@Mayk: ik ben echt overtuigd van deze methode dus ik zal hier mee door blijven gaan! En, het feit dat ik al rond de 30 heb gehangen, zegt mij dat er, zoals jij schrijft, veel in werking is gezet en dat voel ik ook wel aan mijn gewrichten en spieren! En, dat ik nu met een gipsen been loop, heeft mogelijk hier ook iets mee te maken er is toch weer iets kapot gegaan (enkelbanden gescheurd). Wat mijn darmen betreft: ik heb natuurlijk op 8 september 5 x ontlasting gehad die elke keer anders van vorm, kleur etc. was en op die dag verdween ook mijn, al weken durende lage rugpijn! En, net zoals Lievergezond, vind ik het ook een soort van spannende reis!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan