Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Gisteren heb ik een personal trainer bij mij thuis gehad om met mij oefeningen te doen en zij heeft paar keer aan mij gevraagd of ik wel door ging met ademhalen. Het viel haar op dat ik mijn lippen op elkaar hield. Dit begint al een goede gewoonte te worden! :D

Barbara,

Volgens mijn coach gaat je middenrif door de hogere co 2 gehalte vanzelf ontspannen en dat is ook wat ik ervaren heb. Mijn coach zegt ook dat je je middenrif niet kan trainen om te ontspannen, het gaat vanzelf dus.

Volgens mijn coach doe ik het goed met mijn middenrif en moet je de rest, je buik en borst juist stil houden, maar misschien kan het alle twee. Mijn verstand zegt echter wel; de weg naar je buik is langer dan naar je middenrif, dus adem je minder in als je met je middenrif ademt.

Ik zal het voor de zekerheid morgen nog een keer vragen!

@ Barbara,

Net een lang gesprek gehad met mijn coach T.

Je hoeft idd niet perse met een bepaald lichaamsdeel verminderd te ademen, maar vanuit ontspanning en je hoeft ook niet perse korter te ademen (ik doe het dus wel korter) als je maar minder inademt. Deze informatie maakt het voor mij wel moeilijk... Ik heb het steeds met mijn middenrif gedaan en afgekapt en ik vind het een beetje abstract nu. Ik ga het proberen om het vanuit ontspanning te doen. T zegt "als je cp na de oefening maar omhoog gaat dan is het goed" en mijn cp's gaan altijd heel veel omhoog na de oefening dus in dat opzicht deed ik het wel goed. Mijn hartslag ging ook nooit omhoog. Moeilijk om het na zoveel tijd op een andere manier te gaan doen.

@ Lievergezond.

Volgens T is je co2 overal in je lichaam verschillend van gehalte. Het moet ook niet in je spieren blijven. Door de oefening wordt het vanuit je longen, als ik het goed heb onthouden, in je spieren omgezet in zuurstof waardoor de co2 eruit gaat.

Het gaat om de spanning tussen co2 en o2 zegt ze.

Hoi Mayk,

Ik zou het, als ik jou was op de manier blijven doen zoals je doet want jouw resultaten mogen er zijn! Over mijn 'resultaten' ben ik minder positief, zoals je wel weet.

Gisteren heb ik geademd zoals jij het volgens mij doet en t voelt eigenlijk wel goed. Mijn middenrif zet dus een heel klein beetje uit en inderdaad, mijn buik en borstgebied blijven stil. Kan me alleen niet voorstellen dat ik hier spierpijn (zoals jij in een vorig berichtje schreef) in mijn middenrif van kan krijgen.

Tijdens de cp-metingen kan ik me niet goed ontspannen, sterker nog: het levert mij stress op waardoor mijn hartslag juist oploopt. De komende dagen sla ik de metingen maar even over en ga uiteraard wel door met verminderd ademen. Op de hitte in mijn lijf na, voel ik me goed zowel geestelijk als lichamelijk. Ik ben al tijdje niet meer aan het ontgiften.

Hoi Barbara,

Wat fijn dat het goed met je gaat.

Ik heb net geprobeerd om op een andere manier verminderd te ademen, maar dan heb ik er voor mijn gevoel minder controle over, het is volgens T vooral belangrijk dat je het ontspannen doet, daar ga ik mezelf dan maar in oefenen, maar als ik erover nadenk, kon ik het in de maanden dat het zo goed met me ging ook heel ontspannen, nu het minder met me gaat, gaat het verminderd ademen moeilijker en meer gespannen.

Gelukkig dat het goed met je ging met je middenrif verminderd ademen, maar ik had het dus toch verkeerd begrepen in het begin van T, ze had wel gezegd dat je middenrif door de hogere co2 vanzelf gaat ontspannen, waarschijnlijk miscommunicatie gehad.

Goed dat ik nu, in de 5e maand nog steeds door mijn coach wordt begeleid, want anders zou ik het niet geweten hebben. Ze vraagt helemaal geen extra geld. (refererend aan de "geldwolfen").

Gaat je cp nog niet omhoog, maar wel na de oefeningen?

Hoi Mayk,

Excuses voor de verwarring die ik je heb bezorgd!

Mijn cp gaat tijdens de metingen wel omhoog en soms zakt hij beetje maar dan is het meestal tijd om te stoppen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met:

Je hoeft idd niet perse met een bepaald lichaamsdeel verminderd te ademen, maar vanuit ontspanning en je hoeft ook niet perse korter te ademen (ik doe het dus wel korter) als je maar minder inademt.

en dan doel ik op het 'korter ademen' ? Ik kap mijn inademing vroegtijdig af, dus eerder dan ik eigenlijk zou willen en de uitademing duurt langer. Dus inderdaad: minder inademen! Het allerbelangrijkste is: GEEN DIEPE ADEMHALING, alsof je te lui bent om te ademen en dat je dan frequenter ademt, maakt niets uit! Tijdens lichamelijke inspanning is het logisch dat je een diepere ademhaling hebt.

Het lijkt zo eenvoudig maar dat is het helemaal niet :wink:

Hoi Barbara,

Ik snap het dus ook niet, maar dat is wat mijn coach erover zei, ik heb het geprobeerd, maar het is te abstract voor mij, dus ik ga maar door met hoe ik het deed, mijn cp's gaan na de oefening goed omhoog; van bijvoorbeel 25 naar 41.

Blijf jij het nouook met je middenrif doen?

Hoi Mayk,

Nee, ik blijf ademen via mijn buik want dit is wat Masha ook vertelde. Ik had tijdens de cursus een discussie met de vrouw die toen naast mij zat en zij ademde zo hoog mogelijk. Heb dit toen aan Masha voorgelegd en zij benadrukte dat t ademen via de buik 'moet'.

Gisteravond heb ik toch de metingen gedaan en wat denk je?

Ik begon met 11 en ik eindigde met 15.

Nu al 3 keer naar toilet geweest! Ben ik dan toch aan het ontgiften? Of, de slagroom is niet goed meer? Ik had 2 bakjes vannacht per ongeluk in de auto laten staan (in de ochtend gekocht dus ook in warmere temp. in de auto gestaan!) en vanmorgen over de besjes gegeten en ik zei nog tegen mijn dochter: wat zijn die besjes zuur! Nu kwam ik er net achter dat t de slagroom is!

Mijn gips is vanmorgen verwijderd, enkel is nog wel blauw maar t lopen gaat aardig dus ik wil zo snel mogelijk meer gaan bewegen a la WP uiteraard! Veel wandelen en oefeningen met personal trainer. Ik denk dat ik afgelopen weken ook te weinig buiten ben geweest hetgeen mijn CO2-opname heeft belemmerd. Buitenlucht doet ook wonderen!

Zo zie je maar Mayk, ondanks de cursus, contact met coaches, boekjes en informatie op internet, t blijft heel lastig en de vraag blijft: doe ik het wel goed?

Wat jouw cp's betreft, benijd ik je!

Hoi Barbara,

Ik hoop dat je aan het ontgiften bent! Als de slagroom bedorven was, was je misschien ook wel gaan overgeven?

Gefeliciteerd dat je gips verwijderd is, hiep hoi :P Heb je geen pijn meer?

Je hoeft me voor mijn cp's niet te benijden hoor, ik sta volkomen stil al een hele tijd. Gelukkig gaat het weer goed met me en ben ik weer vrolijk en heb ik weer energie, dat is het belangrijkste, nu weer verder ontgiften.

Ik probeer ook weer meer te wandelen, heerlijk en tegelijk verminderd ademen.

Succes met je been!

@Mayk: Super dat je je weer beter voelt! Die cp gaat dan vast weer stijgen binnenkort :-)

@Barbara: Voor mij blijft het verminderd ademen ook nog een beetje zoeken maar wat ik wel had begrepen is dat je enkel de inademing beïnvloedt (door de inademing af te kappen of zoals ik doe: minder lucht inademen per inademing) maar de pauzes en uitademing nooit beïnvloedt. Dat past je lichaam zelf aan. Als jij zegt dat de uitademing langer wordt, is dat dan automatisch of probeer je zelf de uitademing langer te maken?

Ik herinner mijn dromen sinds de Buteyko trouwens ook. Ik had dit al sinds het tapen dus ik wist niet of dit nu toevallig was of niet. Als ik jullie ervaringen lees, is het waarschijnlijk niet toevallig :wink:

Verder moest ik een paar dagen geleden ook spontaan 3 keer naar de wc en de dag erna 2 dus dat was vast ook al wat ontgifting.

Mijn cp was weer iets gezakt maar was gisteren weer 13 's ochtends en vanochtend 16. Na de oefeningen tot 22.

Ik ervaar op het moment stress vanwege bepaalde verwikkelingen om mij heen waar ik mee te dealen heb.

De ademhalingsoefeningen zijn nu een houvast: ik merk dat zij ervoor zorgen dat de stress in mijn lijf niet kan escaleren.

@ Sam,

Ik merk dat ik heel veel droom, maar helaas vergeet ik de dromen weer iets meer, jammer.

Wat geweldig dat je darmen ondanks alle klisma's evengoed nog ontgiften, ongelooflijk.

@ Lievergezond,

Wat bijzonder dat je je problemen goed de baas kan en dat je denkt dat het dankzij de buteyko is, ik ben heel blij voor je :P

@ Mayk,

het gaat goed met mijn enkel! Als ik te veel loop en te veel sta dan voel ik het 's-avonds wel en is hij dikker.

Fijn dat je weer vrolijk bent! Altijd een goed teken!

@ Sam,

Ik heb 't net even uitgeprobeerd: ook het uitademen af te kappen en dit kan wel maar dan ben je aan het hyperventileren in je buik of zoiets. Eigenlijk adem je dan nauwelijks uit. Probeer maar. Mijn conclusie: je hebt gelijk dat je de uitademing niet kunt beïnvloeden, dit gaat vanzelf.

@ Lievergezond,

Sterkte! Hoop dat de omstandigheden snel gunstiger worden!

hoi Mayk en Barbara, dank je!

De omstandigheden worden voorlopig nog niet gunstiger, dus ik kan op zijn minst de verwachte reactie op mijn lichaam minimaliseren en dat gaat echt goed eerlijk gezegd nu. Verbazingwekkend goed zelfs. Die buteyko-ademhaling is de perfecte stress-buffer. http://www.totalhealthmatters.co.uk/StressManage.pdf Ik ben de vorige keer dat ik lichamelijk finaal instortte onderuit gegaan door stress. Het lijkt erop dat ik nu iets concreets in handen heb waardoor dat niet opnieuw zo hoeft te gaan gebeuren. Zelfs zo dat de ademhalingsoefeningen ook voorkomen dat mijn lichaam zelf de paniektoestand in stand houdt of genereert. Met die stress verlegt het ademhalingscentrum zich ook richting hyperventileren en zelfs als de stressfactoren weggaan blijft dat ademhalingscentrum nog steeds verkeerd afgesteld staan. Die gaat niet zomaar terug in de oude stand. Het is dus niet zo dat alleen deze reactie de enige oplossing is tegen stress voor mens en dier al helpt het.

Yes, eindelijk, ik voel me weer goed, nog wel rode kringen onder mijn ogen, maar ik ben weer vrolijk en levendig en vol energie.

Geen hoofdpijn meer en kan weer lekker kletsen. Ik voel me nog beter dan vorige week.

Ik heb gisteren gewinkeld met een vriendin sinds lange tijd weer. De pijn in mijn bekken was heel gauw weer weg en ik hoefde op de terug weg niet met mijn ogen dicht te liggen in de auto.

Ik ga lekker door met de buteyko, ik kan nu ook beter, als ik op mijn zij lig, met mijn buik verminderd ademhalen.

Ik ben superblij Lievergezond, dat het met jou mentaal zo goed gaat door de buteyko en heel trots op je dat je hebt volgehouden al had je zo'n moeilijke start :D

barbara en Sam, ga zo door :!: Ook al krijg je net zoals mij misschien ook wel eens heel lang reinigingsreacties...

Hoi allemaal,

Mijn vriendin, die ook bij mijn coach buteyko doet, had in eerste instantie geen last meer van obstipatie. Ze was met de buteyko gestopt, omdat ze er geen tijd voor had vanwege haar gezin en ze wilde haar gezin de eerste prioriteit geven...

Ze had meteen weer obstipatie en vorige week vertelde ze me dat haar tong aan 1 kant ONGEVOELIG was geworden en ook haar lippen en de huid rond haar mond, ook had ze tintelingen en minder smaak. De huisarts heeft bloedonderzoek gedaan maar niet eens haar B-12 gehalte gemeten, doet geen vervolg onderzoek en heeft haar naar huis gestuurd, de eikel. Door tekort B-12 kan je zenuwschade krijgen. Ik heb het opgezocht op internet; het kan ook MS zijn of een herpes virus.

Ik heb haar op het hart gedrukt dat ze haar gezin juist tekort doet als ze niet goed voor haarzelf zorgt en dat ze weer verder moet gaan met buteyko en haar homocysteine gehalte moet laten checken; als die verhoogd is kan de arts er niet omheen dat ze tekort B-12 heeft, want verhoogd homocysteine kan alleen veroorzaakt worden door te laag B-12 gehalte en dat is heel gevaarlijk voor je hart en veroorzaakt kanker. Ze heeft het nog niet laten onderzoeken, daarna kan ik haar pas een injectie met B-12 geven.

Woensdag was ze nog niet begonnen met de buteyko.

Toen is ze na mijn nadrukkelijke betoog woensdagavond weer begonnen met buteyko.

Het volgende gebeurde de volgende dag (!!!)

Ze heeft gekrijst van de pijn in haar buik, uren lang, en er zijn HARDE STENEN uit haar darmen gekomen. En de volgende dag kon ze nog niets van de pijn in haar buik.

Vandaag vertelde ze me dat de verdoving in haar tong met de helft is afgenomen...en ze voelde zich weer goed.

Ik ben dolblij dat ze weer met buteyko is begonnen en heb goede hoop dat ze weer in een positieve fysiologische spiraal komt en dat de zenuwschade niet erger wordt dankzij de buteyko.

Ik heb haar ook bica meegegeven tegen schimmels, dat gaat ze ook elke dag gebruiken.

Ik had het ivm iemand anders die geen gevoel meer in haar benen heeft ook al eens met mijn coach over neuropathie gehad (zenuwschade). Ze vertelde me dat, omdat de zuurstof in de extremiteiten gaat komen de neuropathie tot stilstand gebracht kan worden. Deze persoon wilde helaas niets met mijn informatie doen.

En in het geval van mijn vriendin is het dove gevoel dus zelfs minder geworden, ik hoop dat het door gaat zetten bij haar. Na wat er nu gebeurd is, is ze in ieder geval weer super gemotiveerd!

Ik heb ook nog goed nieuws over mezelf:

Na 14 jaar aan de laxeermiddelen te hebben gezeten, gaat het dankzij de buteyko al een week erg goed. Vanmorgen de hele wc vol gepoept (sorry voor het vieze onderwerp), dit is fantastisch, geen psyllium vezels meer voor mij die de darmwand schuren!

En ook weer vaginale slijm eruit.

En ik heb ook nog verschillende medicijnen af kunnen bouwen, namelijk DHEA ( hormonen) en low dose naltrexone (tegen ontstekingen), medicijnen zijn tenslotte verzwarend voor je ademhaling en sowieso niet goed. Nu nog de hydrocortison, omdat door de buteyko mijn bijnieren weer goed zijn gaan werken, maar dit eerst nog een keer laten testen door mijn asyra therapeut.

Buteyko: YES.

Hoi Mayke, mijn profijt van de oefeningen tot nu toe:

mijn cp gaat best snel omhoog toch (ik zit nu rond de 30).

Geen echte structurele inzakkingen al schommelt het bij mij wel rondom de stijgende lijn.

Grootste profijt vind ik: niet zoveel honger meer tussen de maaltijden door en als ik moe ben en als ik al helemaal geen energie heb om hetgeen ik gegeten heb te verteren.

Verstopping heb ik jammer geneog nog wel, maar last heb ik daar niet van.

Ik doe nu tweemaal daags een waterklysma, maar dat doe ik ook vanwege (rectale) ozonbehandelingen die anders niet mogelijk zijn.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan