Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik doe de oefeningen dagelijks. Mijn CP ligt zo rond de 30 seconden. Als het op de 30 seconden blijft steken kan dat duiden op een storing in het gebit. Deze maand ben ik bij Fred Neelissen geweest. Hij constateerde naast een kwikbelasting door verkeerd verwijderd amalgaam een focale storing in een verstandskies. Dat is een belasting voor het immuunsysteem, waardoor de CP niet omhoog gaat.

Wat fijn dat jullie zo snel reageren.

@janse. Dank je wel. Nog een vraag: hoeveel water doe jij er in? En doe je er ook sole in?

@lievergezond:

- die electrische fiets heb ik nu ongeveer acht jaar en ik geniet er bijna elke dag van. Mij kan het idd niet schelen wat andere mensen ervan vinden. Ik heb na drie maanden mijn auto verkocht omdat ik lekker kon fietsen. Geweldig toch?

- ik ben ook niet zo van het meten. Ik doe 1 meting per dag, 's morgens op de rand van mijn bed. Ik werd er nogal gestoord van om na elke oefening te meten.

- mijn slijmbeursontstekingen zijn na een half jaar geen suiker en tarwe zo goed als weg. Ik doe er weer alles mee. Kanoen, zwemmen, maakt niet uit. Het enige wat ik voel is dat er ooit een ontsteking heeft gezeten, lijkt een beetje stroef of zoiets.

- ik heb eind september van dit jaar de cursus buteyko gedaan

- ja ik oefen wel zeker 40 minuten per dag. Zowiezo als ik tv kijk. Maar ook als ik loop naar de supermarkt, fiets. Het is al een beetje een gewoonte geworden om het constant te doen.

Mijn cp is nog maar tussen de 24 en 26. En dan is geduld zeker een schone zaak. Vooral als ik over cp's van 40 en hoger lees. Maar ik kijk natuurlijk wel naar mijn eigen winst.

Oja, had ik al verteld dat ik geen blauwe plekken en kramp in mijn voeten en tenen meer heb nu ik geen luchtwegverwijderaars meer gebruik? Een potje stoeien met mijn puberneef en ik zat onder de blauwe plekken.

@edwin 30s CP is behoorlijk hoog hoor, volgens normalbreathing.com moet je dagelijks 2 uur sporten om constant boven de 40s te komen, doe jij dat dan ? dat is een beetje te amitieus voor mij op dit moment :P ik vind een uur per dag sporten al vrij veel

hoi Intuition: volgens mij klopt dat niet hoor van die dagelijks 2 uur sporten als enige harde voorwaarde om constant boven de cp van 40 uit te komen. Ik ken iemand die langzaam een cp van 45 seconden heeft opgebouwd over 5 jaar (geduld is een schone zaak) zonder dagelijks 2 uur sporten (maar ik ga dat eens goed navragen). Maar om boven die cp van 45 seconden uit te komen gaat ze juist wel sporten en ook gericht werken aan spieropbouw.

@intuition en Lievergezond

Volgens mij klopt dat ook niet. 2 uur per dag sporten lijkt me ook wel erg veel. Kan nooit goed zijn voor je lijf.

En daar komt denk ik nog bij dat als je eenmaal boven de 40 komt, je de oefeningen niet zo vaak meer hoeft te doen.

30 seconden vind ik nog laag. Het doel is minimaal 60 seconden.

Van dat minstens 2 uur per dag sporten heb ik nog niet gehoord. Lijkt me ook sterk. Ik geloof heel erg in de theorie van Buteyko en daar hou ik het bij. Er komt, zoals in dit topic al vaker is geschreven, ook onzin uit de 'Buteyko hoek'. Die onzin komt niet van Buteyko zelf, maar van personen die het beter denken te weten. Normalbreathing.com is er daar misschien wel één van. Ik ken de website verder niet.

Het is puur wat ik lees op normalbreathing.com, ik ben zelf geen expert. Daar staat het heel moeilijk is om je ochtend CP hoog te krijgen (als je nog op bed ligt), zonder te sporten. En dat gemiddeld je meer dan 2 uur moet sporten om je ochtend CP boven te 40s te krijgen.

Ik zit zelf nu op 25s in de ochtend. Met 1 uur sporten per dag. Wat ook klopt volgens deze tabel:

http://www.normalbreathing.com/benefits-of-physical-activity.php

Ze zeggen wel ook op dit website dat je overdag 40-50 seconden kan halen zonder te sporten, maar dat je dan in de ochtend vaak terug valt tot onder de 30 seconden.

Maar goed, nogmnaals, ik ben geen expert, er zijn vast meerdere wegen naar Rome.

Quote:
@janse. Dank je wel. Nog een vraag: hoeveel water doe jij er in? En doe je er ook sole in?

Ik gebruik meestal 15-20 ml. Ook dit gewoon langzaam opbouwen. Begin bijv bij 5ml, vind je dit te makkelijke worden dan probeer je eens 10 ml etc.

Als je met 20 ml makkelijk bijv 30-45 sec kunt uitademen, dan kun je de frolov ook nog aanpassen door het apparaat in bijv een 1.6l aman prana kokosoliepot te zetten met een theedoek of zoiets er overheen, zodat je nog meer CO2 inademt en het dus nog moeilijker wordt.

Quote:
Van dat minstens 2 uur per dag sporten heb ik nog niet gehoord. Lijkt me ook sterk. Ik geloof heel erg in de theorie van Buteyko en daar hou ik het bij.

Ik vind 2 uur elke dag sporten ook echt belachelijk veel. Die Artour zelf ziet er ook uit als een uitgehongerde vegetarische marathonloper.

Maar toch is dit ook wel een beetje wat buteyko zegt. Kan het zo snel niet meer vinden, maar ergens zegt hij iets zoals: "ademhalingsoefeningen zijn eigenlijk totaal overbodig. 4-5 uur per dag hard werken tot zwetends toe (met neusademhaling uiteraard) zal astma en andere welvaartsziekten genezen".

Ik vind die artour er ook niet helemaal gezond uitzien eerlijk gezegd, maar hij is wel door de vrouw van buteyko opgeleid.

Hij is inderdaad vegetariër volgens mij. Ik neem niet alles wat die zegt serieus, maar veel dingen die hij voorspeld komen wel uit. Mijn ochtend CP is inderdaad 25s bijv.

Ik loop hard en doe foundation training. Ik ben er zelf van overtuigd dat duurloop waar je ver over je grenzen gaat helemaal niet goed is. Dus ik doe nooit aan hele lange sessies, ik doe het zo lang ik het leuk vind. Ik probeer het speels te houden, soms beetje free running achtig.

In het begin deed ik er echt maar 2/3 min, en dan de rest wandelen. Nu zo'n 10 min rennen, 10 min wandelen, en dat zes keer op een dag.

Ik heb het beetje in mijn studie ritme gemengd, ik studeer zo'n 8 uur per dag, en als pauze doe ik dan een sessie van, 1 founder, 5 min wandelen, 10 min rennen, 5 min wandelen, 1 founder.

En dat dan een stuk of 6 keer. Echt serieus, meest heerlijke studieritme dat ik ooit heb gehad. Afwisseling van denken en doen werkt heel goed.

Waw intuition, ik lees je nieuwe (studie)ritme met belangstelling. Ik kan mij voorstellen dat het wel een fijne afwisseling is tegenover alleen aan je bureau zitten studeren.

Tegelijk verbaast het me dat je met een cp van 25 zoveel energie hebt. Dat vind ik natuurlijk ook fijn om te lezen want ik blijf de laatste tijd op een cp van 16 steken maar merk wel dat ik al veel meer energie heb dan twee maand geleden toen mijn cp nog 6 à 8 was! :-)

Super dat je nog geen extreem hoge cp moet hebben om wel meer energie te hebben :-)

Ooh Mayk, ik lees je reactie nu pas, sorry !! Die buteyko ademhaling klinkt zo gek nog niet... Iemand een tip hoe je er mee kan beginnen zonder gelijk begeleiding nodig te hebben ? Ik begin in ieder geval maar eens met meer neusademhaling te proberen, is misschien al een klein stapje in de goed richting. en misschien s'nachts tape over mijn mond. kan je dat gewoon doen ook zonder dat je met begeleiding begonnen bent ?

Had ik niet begrepen dat de Frolov eigenlijk de buteyko ademhaling een beetje tegenwerkt ? Omdat je bij de frolov weer anders moet ademenhalen ofzo ?

Quote:
Iemand een tip hoe je er mee kan beginnen zonder gelijk begeleiding nodig te hebben ? Ik begin in ieder geval maar eens met meer neusademhaling te proberen, is misschien al een klein stapje in de goed richting.

Niet meer neusademhaling, maar ALLEEN nog maar neusademhaling. 100% van de tijd.

[/quote]Had ik niet begrepen dat de Frolov eigenlijk de buteyko ademhaling een beetje tegenwerkt ?
Quote:
Nee, frolov is een perfecte aanvulling op buteyko. Ideaal ook voor jou, omdat je (nog) geen begeleiding wilt hierin. Iedereen kan de frolov doen, dit is bijna onmogelijk om fout te doen.

Janse, ik snap dat 100% neusademhaling nog beter is. Maar ik denk er gewoon niet de hele tijd aan. Fout dus. Ik ga mijn best doen er zo vaak mogelijk aan te denken -:)

Iemand nog een goede tip over waar je een frolov apparaat kan kopen ?

@ zonne -Ik heb de frolov nu bijna een week en heb m ook via ebay. Met drie weken had ik hem in huis.

- die neusademhaling wordt wel een gewoonte. Ik denk er niet eens meer aan.

- ja, je mag gewoon je mond dichtplakken 's nachts. Behalve als je alcohol hebt gedronken of jonger bent dan zes jaar.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan