Na al die enthousiaste verhalen over Buteyko hier te hebben gelezen, die gewoonweg jaloersmakend zijn
, ben ik er op 7 dec. ook mee begonnen.
Ik leerde een eerste simpele zitoefening die ik 3x per dag 15 minuten deed.
In het begin was dat best lastig, want mijn middenrif deed allemaal zo raar. En van het opmeten van mijn CP kreeg ik de zenuwen omdat je niet wil dat hij lager wordt/niet stijgt. Ik maakte ook de vergissing om op dat meetmoment met mijn ogen naar beneden te kijken. Gelukkig las ik in het Buteyko boekje dat je je ogen omhoog moet blijven richten. Maar ik ontdekte na verloop van tijd hoe ik het voor elkaar moest krijgen. Ook plakte ik ‘s nachts mijn mond af met leukopor, ook al zegt Patrick McKeown in een youtube filmpje dat dat bij gastrointestinal problems niet mag.Ik vertrouwde er gewoon op dat ik vanzelf ‘s nachts wel wakker zou worden als het op dat moment niet goed voor me zou zijn om met afgeplakte mond te liggen. En dat is nooit gebeurd. Mijn CP is nog geen 20 want ik doe het rustig aan en één keer is hij 18 geweest. Dat was vlak voor kerst en aangezien de heftigste reinigingsreactie bij 20 komt, heb ik toen even een klein stapje teruggedaan.
Maar wat ik zeggen wou: ik heb al een groot succes geboekt, zelfs met deze lage CP! Ik zat namelijk na een koffieklysma te hebben gedaan met 1/2 theelepeltje bitterzout erin,
met een geblokkeerde galblaas. Geklop rechts onder de ribben. Ik kon mijn levertraan niet meer innemen, want dan kneep mijn hele lever/gal zich samen. Ik kon geen ghee meer over mijn eten doen, ja uiteindelijk 4 van die kleine borrellepeltjes per dag. En jullie weten hoe ik over de leverreiniging denk. Ik had dus een hele goede reden om mijn Buteyko oefening trouw te doen. Het eerste wat bij mij gebeurde door Buteyko was denk ik dat het verdriet over het overlijden van mijn vader eruit begon te komen. Want dat had ik deels weggestopt. Ik kon nu regelmatig huilen, dat begon vaak tijdens de oefening. De dinsdag voor kerst had ik een nare dag. Ik was emotioneel, down, ik zag het allemaal niet meer zo zitten en bij vlagen boos. Ik dacht al dat de lever bezig moest zijn:
wat heb je op je lever? 2 dagen later kwam er op de wc iets uit wat ik het beste galblaasmodder kan noemen. Het was echt een dikke, taaie stinkende groenige modder. Dat is me zo in totaliteit een keer of 3 overkomen. Daarna
was mijn galblaas ontstopt! Ik kan weer vette vis eten, levertraan en ghee nemen. Ik voel geen geklop meer rechts onder de ribben en ik kan het gewoon haast niet
geloven! Buteyko is fantastisch! Ik heb al zoveel geprobeerd: allerlei diëten, supplementen, koffieklysma’s, wonderoliepakkingen, frequenties, natuurartsen, etc. En niets heeft echt geholpen. Maar 3x daags een simpele Buteyko-oefening doen in combinatie met een afgeplakte mond ‘s nachts laat het allemaal los komen! Het is echt geweldig!
Ik ga er zeker mee door en wie weet wat er nog allemaal aan positiefs gebeurt! Ik zou tegen iedereen die met gezondheidsproblemen zit willen zeggen: Ga
Buteyko doen! Het heeft zo veel verschillende voordelen! Het is echt niet alleen voor mensen met astma. Ook wil ik graag iedereen bedanken die hier over het onderwerp heeft geschreven, want dat heeft me op het idee gebracht. Dankzij hen heb ik nu eindelijk iets wat werkt!