Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hé Lievergezond! Buteyko is inderdaad helemaal geweldig en het zijn al die ervaringsverhalen van Mayk geweest, hier op het forum, die me op het idee hebben gebracht. Anders was je daar toch nooit op gekomen? Dan had je gedacht dat dat iets voor mensen met astma en bronchitis was, niet voor jou met je spijsverteringsproblemen.

Vandaar ook dat ik mijn verhaal hier weer neergetypt heb.

Ik moet zeggen, jaren geleden ‘geloofde’ ik al wel in Buteyko. Waarom? Omdat het precies het tegenovergestelde is van wat men ons vertelt: adem eens d i e p in! Daarom voelde ik al dat Buteyko de waarheid moest zijn. Alleen kon ik er nog niks mee, want na meer dan 1 jaar hyperventileren en uiteindelijk nog een poosje seroxat slikken, stikte ik al bij het idee alleen van minder ademhalen. Laat staan bij de mond ‘s nachts afplakken! Ik zeg dan ook petje af voor degenen die echt astma hebben en aan deze oefeningen durven beginnen! Want het idee van minder te moeten ademhalen is een benauwend idee. :mrgreen: Gelukkig is mijn hyperventilatieverleden helemaal weg en kan ik nu de oefeningen doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf verbaasde met het afplakken van de mond ‘s nachts. Ik had gedacht daar toch wel wat moeite mee te hebben. Toen de nood aan de man was met mijn galblaas hoopte ik dat Buteyko iets voor me zou kunnen betekenen. En dat deed het ook! En al zo snel! Wow!

Ik heb weer even wat te melden. Afgelopen week had ik toch écht een paar keer dat ik me grieperig begon te voelen. Koude rillingen, wat zere voetzolen, niet helemaal lekker. Mijn man loopt hier al een week hoestend en proestend rond dus ik dacht: zou het er nu eindelijk van komen?(Want ik ben al in geen jaren meer verkouden/grieperig/koortsig geweest.) Maar het zette maar niet door. Totdat mijn zus – die tegelijkertijd met mij aan Buteyko begonnen is – me mailde: ik ben allemaal zo wattig/wazig en doe en zeg allemaal gekke dingen. Ik heb vanmorgen voor een collega cappuccino moeten tappen en ik heb 5x op het verkeerde knopje gedrukt! Wat is er aan de hand? Toen ging me ineens een licht op. Het is ontgifting! De afvalstoffen circuleren dan in je bloed en veroorzaken die reacties. Ik had precies hetzelfde, ik deed ook bij vlagen van die gekke dingen! Dat moeten wij dan echt van de Buteyko hebben, want we zijn op 2 totaal verschillende diëten en hebben deze verschijnselen normaal nooit.

Verder ben ik nog steeds aan het uitruimen. Gisteren ben ik 3x naar de wc geweest, terwijl ik normaal gesproken maar 1x per dag ga (zonder wat voor hulpmiddeltjes dan ook). Wat eruit komt is kleiachtig, taai en groen(ig). Het verminderd ademhalen doet echt heel veel met me! Ik ben er erg blij mee.

Dank je, Tanja! Eindelijk iets gevonden wat helpt! Ik merk dat het nu ook psychisch begint te werken. Er komt meer leven in me. Ik heb allemaal zin om te bewegen en om die rommel die hier boven staat eens goed op te ruimen! Een beetje orde scheppen in de chaos van boeken en kleren/sieraden die ik heb. Mijn moeder zal blij zijn! :-)

Het klinkt misschien gek, maar ik voel me nu ook meer geaard. Alsof ik steviger met beide voeten op de grond sta. Ik kan alleen maar zeggen: zuurstof geneest! Aan de H2O2 ben ik ook nog, maar dat zet bij mij geen zoden aan de dijk. Ik zit op 2x daags 60 druppels van 3%, is ook te weinig. Gisteravond kwam er alweer een hompje klei uit. Dat was toch echt opruiming, want vanmorgen was alles heel normaal op de wc.

Rapunzel.

Janse zij pas tegen mij dat ik dit topic weer eens moest lezen want jij en mayk hadden zulk mooie resultaten.

Geweldig zeg! Super dat er toch iets mag zijn dat je verder helpen kan!

Ik heb vn janse een boekje aan t lezen en ook begonnen, na de eerste dag was ik heel enthousiast want ging van de 17sec naar de 21 (ochtend meting)

Maar daarna werd het minder en voel ik me ook niet zo lekker, watig , soms beetje hoofd pijn, in m,n buik ook niet zo lekker, ontlasting is nu al een jaar slecht wel langzaam wat beter geworden maar sinds paar dagen weer veel geeler van kleur.. vind dat nou net niet zo,n goed teken..

Ik vind het oefenen ook best wel wat stress in de hand werken omdat het zo onwennig is in eerste instantie al natuurlijk.

Hoe ga jij hier mee om? Of hoeveelheid je daar geen last meer van?

Gefeliciteerd met je vooruitgang hoor, en mayk ook!

Hoi Maarten,

In het begin had ik geen stress van het oefenen zelf, maar wel van het CP meten! Ik wist niet zeker of ik het verminderd ademhalen nou wel goed deed, het is ook lastig uit te leggen hoe je dat nou precies doet. Artour zegt eerst normaal ademhalen, voelen hoe dat voelt en dan ietsje minder inademen en daarna meteen ontspannen. Door het ontspannen adem je vanzelf uit. Het de hele tijd CP's meten en de hartslag meten, daar kreeg ik wel wat van. Ik loste dat op door ermee te stoppen! En zo af en toe keek ik voor de lol eens. Het meten op zich is toch eigenlijk maar een controlemiddel. Het gaat om de oefening zelf. Ik merk dat ik er nu al een stuk minder stress van heb. Je moet vooral dat middenrif ontspannen zien te houden, naar mijn idee. Dat je wattig wordt en hoofdpijn krijgt is juist een goed teken! De gifstoffen zijn losgeweekt en zitten in je bloed. Je moet ze dan nog wel kwijt zien te raken. Die veel gelere ontlasting lijkt nu misschien niet zo'n goed teken, maar soms -of eigenlijk vaak- wordt het eerst erger en daarna pas beter. Misschien moet je eerst door zo'n Buteyko-reinigingsreactie heen. Ik vertrouw erop dat ik er uiteindelijk alleen maar beter van word. Daarom staat Buteyko nu bij mij bovenaan mijn lijstje! Jij ging al snel in het begin zeg! Ik ging toen pas van 4 naar 8. Heel veel succes ermee!

Hoi rapunzel.

Ik weet ook niet zeker of ik het goed doe, denk t wel, in dat boekje staat dat je je moet concentreren op het minder diep maken van de ademhaling, niet op het verlengen van de pauzes er tussen, dat moet vanzelf komen naar mate er controle komt over de ademhaling.

Zo probeer ik het dus te doen, korte 'ademslag' zal ik het maar noemen en deze wel in de buik houden (probeer ik, lukt ook wel aardig)

Of doe ik het zo niet goed?

Had jij geen moeite dan om controle te krijgen? En het verzetten tegen het vol lucht willen zuigen?

Nou maar van 4sec naar 8sec is wel even verdubbeld hoor! Gestegen met 100% 8)

Hihi. En net zat ik ongeveer op 20! Dus ik ga nog steeds vooruit. Daarom denk ik dat ik het toch wel goed zal doen. Volgens mij doe jij het wel goed hoor. Korter inademen en in de buik, dat moet het zijn. Zeker had ik moeite om controle te krijgen! Wat mij toen erg heeft geholpen is niet rechtop zitten, maar juist ietsje ingezakt. Die tip las ik hier ergens op 1 van deze 25 pagina's. Deed ik dat niet dan snakte ik af en toe naar adem en deed mijn middenrif allemaal zo raar. En de ene keer gaat het je allemaal wat beter af dan de andere. Maar door veel te oefenen zal het vast vanzelf ooit heel gemakkelijk en logisch worden allemaal!

maarten dat je ontlasting geler is is juist wel een goed teken.

is teken dat je lever aan het werk is, is ook ontgiften

@ Rapunzel,

Dat je naar adem moet snakken betekent dat je te weinig inademt, het is niet de bedoeling dat je tijdens het verminderd ademhalen diep moet zuchten of naar adem moet snakken en het feit dat je zoveel reinigingsreacties hebt, zowel lichamelijk als geestelijk zegt dat je het al heel goed doet, misschien ietsje meer inademen tot je niet meer naar adem hoeft te snakken. In het boekje van Masha Anthonissen staat dat je rechtop moet zitten, niet dat ik dat kan, maar voor degenen die het wel kunnen misschien toch maar proberen?

Ik had in het begin ook dat ik af en toe diep moest zuchten tijdens het verminderd ademen, toen ademde ik volgens mijn coach te weinig.

Ik ben heel blij met je fantastische reinigingen en opruiming in je lichaam en ik ben heel trots op je :P

Ga zo door en houd ons op de hoogte.

Toevallig had ik gisteravond het boekje van Masha er weer bijgepakt. En daarin las ik dat rillingen (mijn griepverschijnselen) dus vooraf gaan aan een reinigingsreactie! Wow! Dat wist ik op dat moment nog niet. En wat was mijn reinigingsreactie dan? Ik denk het verwijderen van oude, dikke gal uit mijn galblaas. Je kunt het ook hier lezen, bij punt 4: http://www.normalbreathing.com/learn.php#Module_4._Learn_the_Emergency_Procedure_

Hoi Mayke! Dat klopt, als je naar adem moet snakken dan adem je TE weinig in, het mag ietsje meer. Daar ben ik vanzelf achter gekomen. Tegenwoordig heb ik dat niet meer hoor! Dat was alleen in het begin. Bedankt voor je compliment!

Rapunzel.
Quote:
Deed ik dat niet dan snakte ik af en toe naar adem en deed mijn middenrif allemaal zo raar. En de ene keer gaat het je allemaal wat beter af dan de andere

Ja precies! En idd mayk, het boekje van Masha Anthonissen lees ik nu ook, er staat ook dat de oefeningen zowel zittend als liggend kanmaar idd zittend beginnen met leren.

Janse zij me ook dat buteyko het juiste goed vind om op de buik te slapen, dit geeft wat meer druk op de buik wat diepe adem tegengaat. Dit helpt ook zeker is mijn bevinding.

Sheila.
Quote:
maarten dat je ontlasting geler is is juist wel een goed teken.

is teken dat je lever aan het werk is, is ook ontgiften

Dan ben ik de afgelopen 1,5 jaar aan het 'ontgiften'...

Dat geloof ik dus niet, gele ontlasting is gewoon niet goed, het was beetje beter geworden MAr nu was het ineens weer stuk geeler.

Dus ja door gaan of....

Laat ik allereerst positief beginnen met Rapunzel oprecht feliciteren vanwege het feit dat ze nu eindelijk iets heeft gevonden dat haar helpt haar lichaam, en met name haar galblaas, te ontgiften.

Maar opnieuw krijg ik jeuk als ik lees dat maarten schrijft dat-ie nu op zijn buik slaapt om meer druk op de borstkas te genereren. Ik blijf het zeggen: het gedachtengoed van Buteyko is gekaapt door een stelletje mafkezen met volslagen absurde theorieen. Buteyko zelf kan er niets meer van zeggen, want hij is dood. Ik vermoed dat als je hem zou opgraven dat je hem omgedraaid in zijn kist aantreft.

Mike

Quote:
Ik vermoed dat als je hem zou opgraven dat je hem omgedraaid in zijn kist aantreft.

Op z'n buik dus? :mrgreen:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan