Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gait
  • Startdatum Startdatum
Dat kan kloppen Mike. Onze vorige twee dochters hadden er, achteraf gezien, waarschijnlijk ook last van. We zijn tijdens de derde zwangerschap wel heel erg bewust bezig geweest met goede voeding (vetten, levertraan, rauwe melk etc.). Toch wellicht nog niet voldoende. Vegetarier zal onze dame in ieder geval niet worden hoor. Dan kan ook niet met zulke ouders :-)

Maar goed, bijnierondersteuning voor een dame van een paar weken oud zie ik nog niet echt zitten. Adrenal door de fles ? :D

Daarom eerst maar overstappen op eiwitten die makkelijker te verteren zijn.

 
Hoi Satfat. Wat naar voor jullie dochter! Wel heel fijn dat jullie er achter zijn wat ze heeft. Ik had nog niet eerder van een mesoloog gehoord. Heb je al een adres voor de geitenmelk gevonden? Nanny Care bevat natriumseleniet (ik heb het ook een tijdje voor mijn dochter gebruikt tot ik daar achter kwam), dus hopelijk hoeven jullie het niet te lang te geven.

 
@Tanja, SatFat geeft het een paar berichten hierboven al aan wat betrefet Geitenmelk:

Quote:
Ik heb al gelezen dat geitenmelk minder B12 en foliumzuur bevat dan koemelk en dat daarom het ingredient nutritional yeast in de formule erg belangrijk is. Om te compenseren voor de B12 adviseert de WAPF om gemalen rauwe kippenlever toe te voegen.


 
Hoi Tanja,

Jazeker en dat gaan we ook doen. Komende zaterdag ga ik rauwe biologische geitenmelk halen. Moet alleen nog een goede bron van B12 hebben omdat geitenmelk weinig B12 bevat.

 
Heb er de voedingsmiddelen tabel eens op nageslagen en zie dat er in moedermelk 0,05 mg/100 gr vit B12 zit en in geitenmelk 0,07 mg/100 gr. Het klopt wel dat er in koemelk meer zit (0,42 in rauwe koemelk), maar dan lijkt het mij niet nodig om er lever aan toe te voegen, wat ook weer zwaar verteerbare eiwitten zijn.

 
Wat ik me nog wel afvraag wanneer ik de formule ga maken op basis van rauwe geitenmelk is het volgende. De formule is op veel fronten gelijk aan de rauwe koemelk variant. Zo wordt er dus ook geadviseerd om room en wei toe te voegen. Omdat bij de mesoloog is gebleken dat mijn dochtertje slecht reageert op de eiwitten in koemelk vraag ik mij af in hoeverre ik voor de formule wel room en wei kan gebruiken welke gebaseerd zijn op koemelk (waarschijnlijk niet, maar hier schrijft de WAPF niks over). Voor de room kochten we altijd de biologische slagroom van de AH en de wei maakten we zelf door biologische yoghurt uit te laten lekken in een koffiefilter (goeie tip Gerrit !). Nou kan ik natuurlijk yoghurt kopen die gemaakt is van geitenmelk en deze uit laten lekken voor de wei. Room op basis van geitenmelk is volgens mij niet te koop (of ik moet het zelf gaan afromen door extra melk te kopen). Maar goed, wellicht heeft iemand een idee.

 
Pfffff, puzzel de puzzel met de kleine. Onze dame reageert nu zowel op koemelk als op geitenmelk met een allergische reactie (obstipatie, bultjes in gezicht etc). Eiwitvertering van welke zuivel dan ook is voor haar gewoon een probleem.

Ik wil liever niet aan de Pepti en Nutramigen omdat dit natuurlijk qua ingredienten niet aansluit bij wat we graag willen. Blijft dus nog over de Liver Based Formula : http://www.westonaprice.org/childrens-health/recipes-for-homemade-baby-formula#lbf

Wellicht heeft iemand ervaring.

 
Dat is geen fijne situatie satfat, ik heb geen enkele tip kunnen bedenken voor jullie. Weet je zeker dat ze niet wat langer tijd nodig heeft om de geitenmelkvariant zijn werk te laten doen? De darmpjes zijn misschien nog steeds van slag door de koemelkeiwitten. Sowieso zijn de darmpjes de eerste 3 maanden zo in ontwikkeling dat alle vertering moeite kost. Bij ons gaat het net een paar dagen beter, hij is nu dan ook op bijna 3 maand.

 
Ik heb vanavond de WAPF-voeding niet goed gemaakt: wilde 2 liter maken, heb helaas op het eind teveel water toegevoegd. Moet ik het nu weggooien of kan ik dit gebruiken?

 
Heb ik uiteindelijk inderdaad gedaan, thanks. Was zo moe gister, kon niet op de oplossing komen. Gelukkig nog een wakkere man in huis :-)

 
Nog een vraagje aangaande de formule: ik heb, als ik de juiste verhoudingen aanhoud, altijd op het eind een 7/8ste cup voeding meer dan 1 liter. Ik voeg 4 tbs. room toe, en verder precies zoals voorgeschreven. Hoort dit?

 
Hoi San, als gewoon alle ingrediënten erin zitten lijkt het mij prima! Ik meet het niet na. Zou idd door de toevoeging van de room kunnen. Hoe gaat het met jullie meiske? Drinkt ze er goed van? Ons dotje is ondertussen alweer 14,5 maand en drinkt de formule nog steeds twee x per dag, 's ochtends en 's avonds. Ook halen we nu 1x per twee weken rauwe melk. Ik maak dan op een avond genoeg voor een week om in te vriezen en ook nog voor ongeveer een week wat ik in de koelkast bewaar. Dat gaat prima en het scheelt ons tijd en brandstof! We gingen eerst bijna 2x per week! Invriezen gaat ook prima! Hoop dat het goed gaat met jullie!

Groetjes,

Frida

 
Het zal dan inderdaad wel prima zijn :-) Wat gaat dat snel he, met die kleintjes! Ons mupke is bijna 8,5 maand, ook al een hele dame. Ze drinkt de formule met smaak, maar het moet wel precies op temperatuur zijn, iets te koud gaat er niet in. Een kleine fijnproever is het! Eet jouw dochter volop WAPF-voeding?

Is het eczeem van jouw meisje helemaal weg nu? Hier heeft dochterlief net een week enorme diarree gehad, en ook een paar dagen koorts. Ze bleef gelukkig goed drinken, en is nu weer helemaal fit. Haar huid blijft wel droog helaas, hoop dat dat beter wordt binnenkort.

1x per 2 weken is veel beter te doen ja! Goed dat je dat zo doet. Ik reed ook wel eens 2 x per week op en neer, dat werd me ook te gek. Dus ik vries nu 2 liter in, en rij 1 x per week op zaterdag (meisje drinkt nog 5 voedingen). Bedankt voor je berichtje! Ga je ook mee 9 mei uit eten trouwens?

Groetjes

 
Hee San, jááá gaat echt zo snel! 8,5 maand, dat is ook al een grote dame! Is het ook een lekker mollig kindje? Fijn dat ze de formule zo goed drinkt! Ons bolletje doet dat ook! En idd te lauw is ook niet naar haar smaak! Ons meisje eet idd goed en zo veel mogelijk biologisch. Om nou te zeggen dat ze helemaal wapf proof eet, vast niet helemaal. We geven haar nl ook wel wat bio zuurdesembrood met roomboter en bv leverworst, kaas etc. Ook krijgt ze soms wat fruit. Ze drinkt trouwens ook kombucha, vindt ze heerlijk, haha!

Eczeem is gelukkig helemaal verdwenen! We hebben haar een tijdje regelmatig heel goed ingesmeerd met kokosolie, weet niet of dat het heeft doen verdwijnen, but it's gone! Misschien kan je dat ook eens bij jullie dochter doen voor haar droge huidje? Maar misschien doe je dat al (-: Ons meisje heeft ook een aantal weken geleden een week lang diarree gehad, ze dronk ook goed en daarna ook weer helemaal fit. Onverklaarbaar soms, he?! Zal misschien wel weer ergens goed voor zijn geweest.

Twee x per week is idd te gek ja! Is het wel redelijk dichtbij voor jullie? Drink je zelf ook rauwe melk? Handig dat invriezen! 9 mei, leuk idee! Wie wat waar?

Fijne dag weer!

Groetjes terug!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan