Betaine HCl

Dank je, die eerste ziet er inderdaad schoon uit, maar is helaas niet leverbaar op het moment. Wel weinig pepsine aanwezig in vergelijking met NOW.

De tweede is betaine anhydraat. Ik heb even opgezocht en als ik het goed begrijp is de HCL variant echt bedoeld voor maagzuurproductie en de anhydraat.... ehhh, nou lees zelf maar :D

Quote:
Betaine hydrochloride (HCl) is used as a supplemental source of hydrochloric acid to aid digestion, to treat low potassium levels, and to protect the liver. Betaine HCl is not to be confused with betaine anhydrous. As trimethylglycine (TMG), betaine anhydrous is used almost exclusively to treat high homocysteine levels by donating a methyl group to convert homocysteine to methionine, while as the chloride salt of TMG, betaine HCl is used to help persons with insufficient stomach acid production.


Trouwens mooi dat HCL ook de lever beschermt en lage kalium waardes aanpakt (ik heb kaliumtekort).

Dus ik denk dat ik toch voor die van NOW ga, ook omdat er zoveel mensen positief op reageren en het meteen leverbaar is.

Blijft alleen m'n vraag nog staan of het te gebruiken is met adrenal cortex (zie m'n vorige post). Iemand een idee?

 
Ja die combinatie levert geen problemen op.

Corticosteroiden zijn medicijnen als prednison e.d. De reden dat het gebruik van HCL gevaarlijk is in combinatie met dergelijke medicijnen is dat die medicijnen de beschermende slijmlaag van de maagwand aantasten. Daardoor zou je sneller maagzweren ontwikkelen. Adrenal cortex is slechts extract van (een deel van) bijnieren van dieren en dit werkt totaal anders in het lichaam dan zulke medicijnen.

In het boek 'waarom maagzuur goed voor je is' kan je (iets gedetailleerder) nalezen hoe dat werkt met corticosteroiden en HCL.

 
Bedankt Hamster, ik had het al besteld, maar goed om te horen dat het geen kwaad kan.

Ik vermoedde al zoiets, want als je gezonde bijnieren hebt, maakt je lichaam tenslotte ook cortisol aan.

Kan me niet snel genoeg binnen zijn, die HCL. Veel last van slechte spijsvertering.

 
Ik ben nu een week bezig met het nemen van HCL. Gisteren 6 stuks 45 minuten na maaltijd genomen en kreeg een behoorlijk zwaar gevoel, maar wist niet zeker of dat nou al het brandende gevoel was wat aangeeft dat je moet minderen. Dus vandaag weer 6 genomen na een warme maaltijd (een minder zware maaltijd dan gisteren) en nu had ik nog een stuk meer last, vooral rechtsonder in m'n buik (wat zit daar voor orgaan?).

M'n buik was enorm opgezet voor ik de HCL nam overigens. Voel me vandaag sowieso niet zo top.

Ik had een ander gevoel verwacht bij maagzuur, maar volgens mij moet dit het toch wel zijn. Voelt als een behoorlijke maagkramp. Begon vrij snel na inname van de HCL en ik heb net maar wat natriumbicarbonaat genomen in water. Gaat nu alweer wat beter.

Morgen maar eens 5 capsules proberen.

PS: rechtsonder in buik loopt dikke darm google ik net, dus dat klopt dan wel.

 
Mark, pas er mee op! Want als het bij jou ook je pancreas is die niet goed werkt dan blijft alles in je maag zitten. Ook die enorme hoeveelheden HCL. Ik heb twee weken geleden precies hetzelfde gehad maar dan met spijsverteringsenzymen. Ik heb twee dagen pijn gehad en niet kunnen eten.

 
Bedankt voor de waarschuwing. Maar hoe weet je dat het je pancreas is die niet goed werkt?

Is dat met een bloedtest vast te stellen? Ik ben zo'n beetje overal op getest dacht ik in m'n bloed, maar de dokter kon niets vinden.

Misschien net niet daarop getest.

 
Behalve mijn slechte adem vanwege mijn eten die te lang in mijn maag ligt, heb ik ook ribbels om mijn nagels. verticale en horizontale ribbels. Omdat het probleem niet op te lossen was met HCL en spijsverteringsenzymen moest het wel aan mijn pancreas liggen. Natuurarts had geloof ik ook nog wel andere dingetjes waardoor ze kon verklaren dat het aan mijn pancreas lag. Ik krijg trouwens ook een ontlastingsonderzoek.

 
Ik heb betaïne hcl met pepsine besteld en nu is mijn vraag wanneer het beste is om deze in te nemen? Ik lees dat sommigen voor, tijdens, na of zelfs een tijdje na de maaltijd nemen. Welke wijze heeft voor jullie het beste gewerkt? Dank.

 
Fox19

Dat gaat bij mij uit de losse pols. Soms direct na het eten, soms 10 minuten na het eten, soms een half uur. Drie kwartier na het eten komt ook regelmatig voor. Ligt er maar net aan op welk moment ik er aan denk.

 
Ik denk dat ik het verkeert begrepen heb bij mijn arts.Ik neem bij iedere maaltijd 1 tablet.Maar na het lezen hier op het forum is het me duidelijk.Sta er van te kijken dat sommigen 7 capsules per maaltijd slikken.Ik heb ruim een maand de tabletten van Lamberts geslikt.Op de verpakking staat dat je maar 1 tablet mag nemen per maaltijd met een maximum van 3 per dag,dit vind ik vreemd vooral ook omdat het maar 324mg betaine HVL en 5 mg Pepsine bevat.Heb nu betaine van AOV deze bevat maar liefst 3900mg betaine en 270mg pepsine ,van deze capsules mag je er maar liefst 2 slikken bij iedere maaltijd! wat een verschil zeg met die van Lamberts.

 
heb van morgen 3 in plaats van 1 tablet genomen bij de maaltijd.Ik had toen nergens last van.Na 3 uur krijg ik een gevoel in mijn maag alsof er onopgeloste tabletten in zitten ,je weet wel zwaar op de maag gevoel.Wat heeft dit gevoel te betekenen ?

 
Henry, 3 tabletten van 3900 mg betaine is behoorlijk veel. Ik neem de Now capsules van 648 mg per stuk en dat had ik destijds opgebouwd (na de maaltijd) totdat ik last van m'n maag kreeg wat een teken kan zijn dat je teveel maagzuur hebt.

Dat bleek bij 6 capsules zo te zijn en toen 5 genomen totdat ik weer last kreeg, toen 4, etc. Nu zit ik op 1 na elke maaltijd.

Dus als je last heb van je maag (ik had echt van die pijnlijke, branderige krampen), dan heb je waarschijnlijk teveel maagzuur nu en moet je minderen met die tabletten.

Mark

 
Mark , toen jij branderige krampen kreeg was dit direct na inname van de tabletten ?

Als ik het goed begrijp moet ik telkens bij een nieuwe maaltijd de dosis verhogen totdat ik last van mijn maag krijg,en dan met één tablet verlagen.Ik heb de tabletten van 3900 mg nog niet gebruikt.Wel die van Lamberts ruim een maand.Bij 3 tabletten kreeg ik nog geen branderig gevoel aan mijn maag,ik weet niet of dit een echte verklaring van te weinig maagzuur is,ik hoop het wel zodat ik weet waar mijn klachten vandaan komen.

 
Ik wil nog even duidelijk maken dat dit branderige gevoel geen vaag gevoel is. Bij 1 tablet te veel merk je gelijk een ongelooflijk oncomfortabel gevoel rond je hele borstkas, en in mijn geval wordt er gelijk heel veel slijm geproduceerd. Het voelt gelijk aan een slok pure appelazijn drinken. Dit is overigens snel te verhelpen door gewoon water te drinken, eventueel met wat bica.

Ik weet niet of geen branderig gevoel gelijk betekent dat je te weinig maagzuur hebt, maar dit wordt wel vaak gesugerreerd.

@Henry, naar mijn ervaring verschilt de tijd tussen het innemen en het gevoel van 10 minuten tot 1,5 uur.

 
Okee, ik heb niet alle vragen gelezen. Maar ik ga hier nog even het protocol beschrijven in detail wat ik heb gevolgd.

- Je koopt Betaine HCl (van NOW is een goede)

- Je begint met 1 tablet ongeveer 10 minuten na de maaltijd die jij kiest (bijvoorbeeld ontbijt). Je kan ook gelijk beginnen bij meer, om tabletten te besparen.

- Neem na elk ontbijt een extra tablet tot dat je een erg oncomfortabel gevoel krijgt in of rondom je borstkas. Dit gevoel is niet te missen. (het is belangrijk dat je de tabletten elke keer na dezelfde maaltijd neemt, omdat het effect van de tabletten afhangt van hoe groot je maaltijd is, dus als je kiest om het te nemen na het eten van bijv. 3 eieren, neem het dan altijd na het eten van 3 eieren, niet meer of minder)

- Zodra je een branderig gevoel krijgt (bijvoorbeeld bij 8 tabletten) zorg je dat je de volgende keer 7 neemt.

- Je blijft 7 tabletten slikken na de maaltijd tot dat dit ook gaat branden. Je neemt er vanaf dan 6

- Enz.

-Op een gegeven moment hou je het bij 1 of 0 pillen.

- Ik merk nu dat ik geen pillen meer nodig heb, maar af en toe doe ik wel een "test" bij mezelf.

 
Lang niet gezien Gadsie!

Ik wil nog even op het lijstje van Gadsie aanvullen dat je niet meer dan 5000mg betaine HCL moet innemen. Bij die van Now is dat dus 7 als je dan nog geen brandendzuur krijgt (dat merk je inderdaad heel duidelijk) dan blijft je gewoon een tijdje op 7 capsules zitten. Uiteindelijk gaat het dan ook branden.

Ik zou het 30 tot 45 minuten na de maaltijd nemen, dan geeft je je maag eerst tijd om zelf maagzuur aan te maken en dan vul je de rest aan.

Ik zou het zelf innemen na de maaltijd met de meeste moeilijk verteerbare eiwitten omdat je hier het meeste maagzuur voor nodig hebt.

Eventueel kan je na andere maaltijden dan iets van 2 capsules nemen (tenzij je bij die hoofdmaaltijd natuurlijk minder neemt).

Hier is nog een nieuwe link naar het protocol van healing naturally by bee dat op de eerste pagina staat (maar die werkt nu niet meer): http://healingnaturallybybee.com/dig5/ Ik heb het ook volgens deze methode gedaan.

Ik zou ook zorgen dat je geen grote bronnen van stres meer hebt want stres vreet maagzuur en anders blijf je bezig.

 
Bedankt Gadsie en kaaskanlekkerzijn , heb wel eens gehad nadat ik wortel had gegeten ,dat ik een zwaar stekend gevoel kreeg op mijn borstkas.Een paar dagen geleden had ik het ook zomaar in ééns tijdens het ontwaken.Eigenlijk niet slim dat ik de hoge dosis betaine van AOV genomen heb ,je kunt hier niet mee doseren.Ik ben ook gaan minderen met eiwitten ik weet dat je gewoon door moet gaan met eiwitrijk eten maar ja wat zijn normale hoeveelheden ?Ook omdat ik van mijn klachten af wil die misschien in verband staan met een slechte eiwitvertering.Als het goed met me gaat ga ik opbouwen met eiwitten.Ik eet nu wat minder kefir en vooral eieren.

 
Kan iemand mij advies geven en verklaren dat ik na 4 capsules van 3900mg nog geen maagklachten heb,deugen die capsules van AOV misschien niet ?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.899
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan