Beterschap Mike

Ok! Nou Mike, dan dit bijv. http://www.greenmedinfo.com/disease/subarachnoid-hemorrhage
http://answers.earthclinic.com/brain-aneurysm-recovery-in-77-year-old-mom.html
http://www.ccmpitt.com/ebm/neuro_icu/0077.pdf

The authors used a rabbit model of subarachnoid hemorrhage to demonstrate that a single dose of alpha lipoic acid could reduce lipid peroxidation (MDA levels reduced), improve superoxide dismutase and glutathione levels, reduce the death of cells to apoptosis (programmed cell death) and reduce the severity of cerebral vasospasm. Erdi MF, Guney O, Kiyici A, Esen H. The effects of alpha lipoic acid on cerebral vasospasm following experimental subarachnoid hemorrhage in the rabbit. Turk Neurosurg. 2011;21(4):527-33.

Nitric oxide (NO) depletion and inflammation contribute to the pathogenesis of cerebral vasospasm. L-Citrulline increases L-arginine levels, raises nitric oxide synthesis and reduces cerebral vasospasm in mouse models of subarachnoid hemorrhage. L-Citrulline is also safe to use. Pradilla G, Garzon-Muvdi T, Ruzevick JJ, Bender M, Edwards L, Momin EN, Thompson RC, Tamargo RJ. Systemic L-citrulline prevents cerebral vasospasm in haptoglobin 2-2 transgenic mice after subarachnoid hemorrhage. Neurosurgery. 2012 Mar;70(3):747-56; discussion 756-7.

Curcumin in multiple doses is effective against glutamate neurotoxicity and oxidative stress and improves the mortality rate in rats with subarachnoid hemorrhage. Kuo CP, Lu CH, Wen LL, Cherng CH, Wong CS, Borel CO, Ju DT, Chen CM, Wu CT. Neuroprotective effect of curcumin in an experimental rat model of subarachnoid hemorrhage. Anesthesiology. 2011 Dec;115(6):1229-38.

Vasospasm remains an extremely serious complication that affects patients presenting with subarachnoid hemorrhage (SAH) due to ruptured intracranial aneurysms. In rat models of subarachnoid hemorrhage, the administration of N-acetylcysteine significantly reduced vasospasm and can represent a new therapeutic alternative. Pereira Filho Nde A, Pereira Filho Ade A, Soares FP, Coutinho LM. Effect of N-acetylcysteine on vasospasm in subarachnoid hemorrhage. Arq Neuropsiquiatr. 2010 Dec;68(6):918-22.

Magnesium lithospermate B (MLB), an extract from Salvia miltiorrhiza, was effective against coronary artery disease, ischemic stroke, and chronic renal disease. This study examined the effect of Magnesium lithospermate B on endothelin-1/endothelial nitric oxide synthase (eNOS) in a subarachnoid hemorrhage animal model. The magnesium lithospermate B group of rodents did not show vasoconstriction in the basilar arteries. The enhanced expression of eNOS and decreased endothelin-1 levels in the treatment groups may reflect its anti-spastic effect. This study shows that magnesium lithospermate B modulates endothelin-1 levels through a NOS-dependent mechanism in the pathogenesis of cerebral vasospasm following subarchnoid hemorrhage. Chang CZ, Wu SC, Kwan AL, Hwang SL, Howng SL. Magnesium lithospermate B alleviates the production of endothelin-1 through an NO-dependent mechanism and reduces experimental vasospasm in rats. Acta Neurochir (Wien). 2011 Nov;153(11):2211-7.

The combination treatment of insulin and vitamin C effectively relieved the cerebral vasospasm in a rabbit model of subarchnoid hemorrhage, possibly through increasing the insulin receptor α expression and nitric oxide levels, whereas treatment with either insulin or vitamin C alone failed to do so. Li S, Xue J, Shi J, Yin H, Zhang Z. Combinatorial administration of insulin and vitamin C alleviates the cerebral vasospasm after experimental subarachnoid hemorrhage in rabbit. BMC Neurosci. 2011 Aug 1;12:77.

Alpha lipoic acid reduces oxidative stress and maintains BBB function in rats that experienced subarachnoid hemorrhage.Erşahin M, Toklu HZ, Cetinel S, Yüksel M, Erzik C, Berkman MZ, Yeğen BC, Sener G. Alpha lipoic acid alleviates oxidative stress and preserves blood brain permeability in rats with subarachnoid hemorrhage. Neurochem Res. 2010 Mar;35(3):418-28

Melatonin was investigated as a neuroprotective in a rat model for subarachnoid hemorrhage. The BBB showed increased oxidative stress in the rats. When melatonin was administered, the effects were reversed. Brain water content was diminished, BBB function was improved and brain edema was reduced. Ersahin M, Toklu HZ, Cetinel S, Yüksel M, Yeğen BC, Sener G. Melatonin reduces experimental subarachnoid hemorrhage-induced oxidative brain damage and neurological symptoms. Erşahin M et al. J Pineal Res 2009; 46(3): 324-32.

Hyperbaric oxygen therapy has been shown to ameliorate brain injury in a variety of animal models including focal cerebral ischemia, global cerebral ischemia, neonatal hypoxia-ischemia and subarachnoid hemorrhage. Hyperbaric oxygen therapy is associated with improved cerebral oxygenation, reduced blood-brain barrier breakdown, decreased inflammation, reduced cerebral edema, decreased intracranial pressure, reduced oxidative burden, reduced metabolic derangement, decreased apoptotic cell death and increased neural regeneration. On a molecular level, hyperbaric oxygen therapy leads to activation of ion channels, inhibition of hypoxia inducible factor-1alpha, up-regulation of Bcl-2, inhibition of MMP-9, decreased cyclooxygenase-2 activity, decreased myeloperoxidase activity, up-regulation of superoxide dismutase and inhibition of Nogo-A (an endogenous growth-inhibitory factor). As research expands on hyperbaric oxygen as a therapy, its clinical applications should follow. Matchett GA, Martin RD, Zhang JH. Hyperbaric oxygen therapy and cerebral ischemia: neuroprotective mechanisms. Neurol Res. 2009 Mar;31(2):114-21.
http://sironatechnology.com/steenblock/natural-therapies-for-stroke/

Resveratrol may prevent damage from subarachnoid hemorrhage.

Subarachnoid hemorrhage, a bleeding in the space between the brain and the membrane around the brain, is a serious and life-threatening condition with critical time limitation in treatment. People who do survive a subarachnoid hemorrhage will often suffer from significant cognitive and physical impairments.

One of the more detrimental effects of a subarachnoid hemorrhage is cerebral vasospasm, in which constriction of blood vessels cause tissue death in the surrounding brain areas. Past research has found that resveratrol, a natural substance found in red grape skin and other plants, can reduce vasospasm—making resveratrol a popular supplement for people looking to improve their cardiovascular health.

A recent animal study found that resveratrol administered soon after a subarachnoid hemorrhage reduced both cerebral vasospasm and tissue death. Reseveratrol may therefore be one of the few interventions that is both safe and effective for subarachnoid hemorrhage, potentially reducing both the risk of death and improving outcome after survival. Zhou X-M, Zhou M-L, Zhang X-S, et al. Resveratrol prevents neuronal apoptosis in an early brain injury model. Journal of Surgical Research. (June 2014).
http://www.allaboutbraininjuries.co...l-may-prevent-damage-subarachnoid-hemorrhage/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26028151
Int Immunopharmacol. 2015 May 28;28(1):79-87. doi: 10.1016/j.intimp.2015.05.024.
Apigenin protects blood-brain barrier and ameliorates early brain injury by inhibiting TLR4-mediated inflammatory pathway in subarachnoid hemorrhage rats.
Zhang T1, Su J1, Guo B1, Wang K1, Li X2, Liang G3.

De stof, apigenin, zit onder andere in appels, druiven, peterselie en broccoli. http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/stof-in-fruit-helpt-tegen-leukemie

traditional Chinese medicine such as Salvia miltiorrhiza, Acanthopanax senticosus, Ginkgo biloba, Pueraria lobata, Liguisticum chuanxiong, cow bezoar, Diospyros kaki and Gynostemma pentaphyllum have been proven beneficial in CVS prevention and treatment, while Salvia miltiorrhiza and TCM soup have unique effects on bleeding absorption. In addition, aescine and some TCM soup might relieve strong headache after SAH. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16759447
 
Marijan, ik ben wel geinteresseerd hoe het destijds bij jou is gegaan. Als je het wilt vertellen. Hoe begon het, hoe ben je behandeld, weet je de aanleiding.
 
dat wil ik wel vertellen liesje, alleen nu even geen tijd. Ik zal het hier plaatsen maar misschien in ander topic. Ik wil niet dit topic "vervuilen".
 
Wat bizar!

Heel veel sterkte gewenst en laat ze een poepie ruiken in het ziekenhuis ;-)
Ik denk dat het een bedoeling heeft dat op deze plek terecht gekomen bent...

Beterschap
 
Ik ben ook benieuwd naar jouw verhaal, Marijan. Zet maar gerust hier neer, het is voor mij ook relevant.

Mike
 
ok, afgelopen week had ik al een bericht naar jouw mailadres gestuurd en kreeg bericht van Monic dat jij rust nodig heb en logisch dat snap ik als de beste, maar hier komt dan toch, op jouw verzoek, mijn mail via hier:



2015-07-18 1:50 GMT+02:00 Marijan Nout <:
Hoi Mike,

echt klote voor je wat er nu gebeurd is.
"Ik ben er even tussenuit" schreef je. Dan denk je: hij is op vakantie, leuk voor hem.
Nou, dit is dus helemaal niet leuk en ben je waarschijnlijk even zoet mee.

Ik zal je vertellen wat mij is overkomen rond mijn 30e jaar.
Mijn dochter lag voor het eerst in het ziekenhuis, 15 maand oud, met heel veel epilepsie (na BMR prik).
Het was een zeer stressvolle periode en in eerste instantie dachten we dat ze dood zou gaan. Hele moeilijke periode dus. Ruim een week later kreeg ik een (kleine) hersenbloeding achter het linker oor ongeveer.
Volgens de artsen in het UMC had ik wat rommelige kleine bloedvaatjes die op een kluitje zaten en op een "kruispunt" is dat vaatje gaan lekken. De arts legde uit dat je de kraan aan zet en met dat water doe je alles en als het klaar is loopt het weer weg door het afvoerputje.
Mijn bloedinkje zat dus op een afvoerend bloedvaatje (afvoerputje). Dus weinig druk er achter en ook weinig bloed. Dus je zou zeggen, weinig impact voor mij. En achteraf is dat ook zo, ik heb er niets van overgehouden.
Maar op dat moment was het heel spannend, het begon met immense hoofdpijn, stralend vanuit mijn nek naar achter in mijn hoofd. Ik weet niet wat migraine is, maar moet wel zoiets pijnlijks zijn.

's morgens moest ik niezen en ik voelde iets knappen in mijn hoofd. Geen acht op geslagen, ik had andere dingen aan mijn hoofd. Ik was die ochtend niet bij mijn dochter in het ziekenhuis waar ik al anderhalve week op haar kamer bij haar was en sliep en deze bepaalde ochtend was ik "gezellig" met mijn oudste, 2 jaar oud, koffie aan het drinken bij de buurvrouw. (opgelegd door mijn moeder; jij gaat nu iets leuks met je andere kind doen zei zij)
In de middag toen ik naar mijn dochter ging met mijn autootje merkte ik toen ik op de grond zat met mijn dochter in de handen, dat ik krachtverlies had, eventjes maar)
Toen moest ik weer naar huis rijden en dat kon ik niet(meer). Met schoonouders die er ook waren meegereden en thuis aangekomen moest ik ontzettend overgeven. Een week zo getobt, hoofdpijn, veel overgeven enz., huisarts geweest, ze dachten aan voorhoofdholte ontsteking, was het niet, bloeddruk en de hele ratteplan gemeten, niets gevonden. En ondertussen heel veel hoofdpijn en in de loop van de week werd ik apatischer. Ik wilde alleen maar liggen. Ik moest lopen van mijn man en naar buiten om te wandelen maar dat lukte niet. Paar meter geprobeerd, direct weer terug, verdroeg het zonlicht niet en alles om me heen wiebelde. Als er mensen waren hoorde ik wel waar ze het over hadden maar ik reageerde daar niet op, en toen mijn man van bezoek aan onze dochter thuiskwam, vroeg ik niet eens hoe het met haar was, dacht er even niet aan. Dus was wel een beetje van het padje.

In ziekenhuis bij de neuroloog die reflexen testte niets gevonden en mijn man stond erop dat ik op dat moment verder onderzocht zou worden. Ze wilde het een week opschuiven. Dus niet. Mijn man regelde alles, ik kon totaal niet voor mezelf opkomen. EEG gehad, niets afwijkends, daarna een MRI en daar kwam dus uit dat die kleine bloeding er was, die bijna niet te zien was.
Later heb ik daarvoor in het ziekenhuis in Nieuwegein een vaatonderzoek gehad. Ik geloof dat het onderzoek DVI heette.
Dat was een eng en pijnlijk onderzoek, gaatje in de lies en vandaar werd er een slangetje richting hoofd geleid en spoten ze contrastvloeistof in om de vaten en vaatjes in het hoofd zichtbaar te maken. En daarna wisten ze dus dat het een klein bloedinkje was op een kruispuntje.

Ik heb een maand of 3 geen auto kunnen rijden omdat ik na 1 a 2 weken dubbel ging zien en alle beelden kwamen te "snel" zeg maar op me af.
In het UMC Utrecht zou ik geopereerd worden. Allerlei onderzoeken weer gehad en daarna naar huis gestuurd en wachten op oproep. Dat heeft 2 jaar geduurd! 2 angstige jaren waarin ik niets vooral durfde en bang was om in de ochtend niet meer wakker te worden. (ik had toen dus 2 kleine kinderen, waarvan 1 ernstig ziek)
Dus naar het ziekenhuis na 2 jaar, weer allerlei onderzoeken en toen bleek de bloeding opgelost te zijn. Vertromboliseerd noemden ze het. In diezelfde periode was er een man in het ziekenhuis die precies hetzelfde had als ik. Ook opgelost.

De oorzaak volgens de artsen lag in aanleg vanaf mijn geboorte. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in en ik vermoed dat het meer met leefstijl en omgeving te maken had en heel veel stress door mijn zieke dochter.
Mijn moeder kookte die eerste week toen ons kind ziek werd, ik at goed maar viel in 1 week tijd 8 kilo af, puur door stress!

Mike, jij zegt ook altijd, zorg dat je eerst je stress onder controle krijgt en ga daarna verder aan je herstel werken, anders werkt het truukje niet.
En stiekem vermoed ik dat jij ook de nodige stress te verwerken heb in je zoektocht naar waarheid.

Ik vertel je dit, wat mij is overkomen omdat je er misschien "iets" uit kan halen wat voor jou van belang zou kunnen zijn.
Ik zou niet weten wat, maar toch.

Ik wens je heel veel rust en wijsheid en herstel.

Lieve groet van Marijan.

ps. moeten we nu om beurten bij jou in het hospitaal een pannetje eten brengen of ga je genieten van het ziekenhuisvoer?
EmojiEmoji
Emoji
ps2 Ik weet niet of je je mail leest maar wil het toch gezegd hebben en als je niet reageert kijk ik daar niet vreemd van op, hoeft ook niet, je hebt nu even genoeg aan je hoofd en hoor het liever later van je als je weer gezond en wel tegenover me staat.
 
Heel veel beterschap en sterkte gewenst met ziekenhuisvoedsel.
Dit artikel kwam ik daarnet tegen over natuurlijke pijnstillers.
http://healthwyze.org/index.php/component/content/article/658-the-potent-and-natural-painkillers-that-are-still-legal.html

 
oh ja, wat ik niet vermeld heb, ik kon dus ook niet meer lezen, tv kijken, niets, vanwege het dubbelzien.
 
Ik had je verhaal ook gelezen in de mail. Ik herkende er het e.e.a. in. Het lijkt me ook leerzaam voor anderen die meelezen en meeschrijven.

Mike
 
Hebben jullie alvast wat om je in te verdiepen:

Medicatie waar ik sinds vorige week woensdag op zit:

Nimotop (sinds vrijdag niet meer)
Paracetamol
Oxynorm
Oxycontin
Movicolon
Bisocodyl
FraxIparine

Dan krijg ik nog Pantoprazol ('maagbeschermer') voorgeschreven, maar die slik ik niet want dat is een protonpompremmer die de maagzuurproductie stillegt. Ook wilde men mij oxazepam geven, maar ik slaap als een blok, dus die neem ik ook niet.

Mike
 
Nou een hele lijst, Mike!

Ik kom ook net vh ziekenhuis, mijn vader ligt daar sinds gistermiddag. Hij krijgt ook van die maagbeschermers ze denken bij hem aan pancreatitus. Hij slikt helaas wel gewoon die maagbeschermers :-(

Een voorspoedig herstel gewenst voor jullie!
 
jemig Mike... dat is schrikken.
Mocht ik iets voor je kunnen doen, laat het me weten.
Heel veel sterkte, beterschap en positieve energie.

 
Nimotop (sinds vrijdag niet meer)
Paracetamol
Oxynorm
Oxycontin
Movicolon
Bisocodyl
FraxIparine

in omgekeerde volgorde:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h15965.pdf
Fraxiparine is een geneesmiddel dat helpt om de vorming van bloedstolsels in de bloedvaten te voorkomen (trombose), of helpt ook bij het oplossen van ontstane bloedstolsels. Dit type geneesmiddel wordt antitrombotisch middel genoemd.
Dit middel bevat nadroparinecalcium, een zogenaamde laag moleculair gewicht heparine, en wordt gebruikt ter voorkoming en ter behandeling van een ziekte die wordt veroorzaakt door bloedstolsels.
Je mag het interessant genoeg o.a. niet gebruiken bij - als u een bloeding in de hersenen heeft gehad (Cerebrovasculair Accident ofwel CVA)
Niet samen gebruiken met bijnierschorshormoon! Slecht voor lever en nieren. Middel klinkt niet zo fijn.
Bisocodyl
Bisacodyl is een contactlaxans. Dit betekent, dat het een laxeermiddel is dat de spieren in de dikke darm en de afgifte van water stimuleert. Bisacodyl wordt sinds 1953 gebruikt als laxeermiddel. Heb je last van verstopping, dan kan je middelen met Bisacodyl gebruiken om de verstopping op te lossen. Bisacodyl is het actieve ingrediënt van een veel op de markt voorkomende laxeermiddelen, zoals Dulcolax. Voor een juist gebruik wordt u geadviseerd onderstaande zorgvuldig te lezen. http://www.bisacodyl.nl/
Waarom krijg je dit? Lijkt verder onschuldig.
Movicolon
Ook een laxeermiddel http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h31960.pdf
Oxycontin Sterke pijnstiller


Ik heb het gebruikt omdat mijn gehele gebit getrokken moest worden. Nou ik doe het nooit meer na 1 dag van inname kon ik gewoon niet meer na de wc toe. Kreeg er ook geen laxeermiddel bij, dus ik heb moord en brand uitgeschreeuwd op het toilet ik kon mijn ontlasting er gewoon niet uit krijgen. Maar de pers drang bleef er wel, tot bloeden aan toe. Ben er toen direct mee g[lees meer...]
Ah, daarom krijg je de laxeermiddelen
Oxynorm
Geldt het zelfde voor
Nimotop
Het middel van vrijdag, ook een sterke bloedverdunner. Klinkt iets beter als wat je nu krijgt.
Jouw lichaam trekt deze middelen wel Mike. Het eerste middel is waarschijnlijk zeer verstandig (soms moet je wel op een witte jas varen).
De pijnstilling kan ik niet voor je bepalen.
Zeer waarschijnlijk moet je maar even geen bijnierhormonen tot je nemen en een van de middelen ging minder samen met melk (welke melk?). Van 1 middel ging je schildklier harder werken, dus om nu hele potten kokosolie leeg te eten is ook zo wat. Levertraan zou de bloedverdunner kunnen versterken. Wil je dat?
Lekker aan de soep en stoofpotten en straks verder kijken...........
Als alles een doel heeft, dan ook dit. Maar dat is jouw persoonlijke puzzel.
Nogmaals beterschap Mike, je bent voor dit forum als vetsin bij de chinees
 
Ik was nieuwsgierig en dat scheelt andere zoekwerk:
Oxynorm en Oxycontin, hebben dezelfde werkzame stof, een sterke pijnstiller.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oxycodon (de Engelse wiki is uitgebreider)
https://en.wikipedia.org/wiki/Oxycodone

Movicolon is een laxeermiddel. werkzame stof: Macrogol
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyethyleenglycol
Bisocodyl stimuleert de darmbeweging.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bisacodyl
Een laxeermiddel is wel aan te raden als je de hele dag op bed moet liggen. Daar kan je compleet verstopt van raken. Het zal vooral ook voor de verstoppende bijwerking van Oxycodon gegeven worden.

Fraxiparine is een antiklontermiddel voor het bloed. Werkzame stof: nadroparine.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heparine

Lijsten met bijwerking e.d. zijn te lang om te plaatsen, maar vooral van belang voor lange termijn gebruik, dus op dit moment niet van toepassing.

De twee die niet genomen worden, dat is de echt nare troep.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.146
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan