Darmen & depressie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Opnieuw spreek jij van een vanzelfsprekendheid dat waarheidsvinding met angsten gepaard gaat voor wat je ontdekt. Opnieuw zeg ik: speak for yourself. Je projecteert jouw beleving op die van anderen, want het is juist de manier om je aan de angst te ontworstelen!

Mike
 
Ja ik spreek vanuit mezelf. En uiteraard projecteer ik: ik kan pas iets delen als ik het fenomeen van mezelf ken. Projecteren doen we allemaal. Ik zie het jou hier ook met de regelmaat van de klok doen.

Maar nogmaals: ik denk niet dat ik echt heel fout zit met observatie bij mijn persoon, maar ook bij de mensen om me heen, niet in de laatste plaats bij de persoon die deze topic startte.

Angsten zijn heel gewoon terwijl ze tegenwoordig kennelijk worden gezien als een ziekte. En ook de angsten die bij vers opgedane kennis om de hoek kunnen komen kijken, vooral als die nog niet geintegreerd is (en nog niet omgezet is in wijsheid) en/of in de verte niet aansluit bij de kennis waarop men eerder vertrouwde.
 
Jouw boodschap is: either way you're fucked. Of je bent angstig uit onwetendheid, of je bent angstig omdat je nieuwe inzichten opdoet die lijnrecht ingaan tegen eerder opgedane 'kennis' (lees: propaganda). Zo werkt het niet, althans: zo hoeft het niet te werken. Ik herhaal mijn stelling: we moeten van angst en onwetendheid naar kennis en verantwoordelijkheid. Dit betekent dat we meer moeten afleren dan aanleren. Jouw boodschap is die van een krab in een krabbenmand: telkens als een krab uit de mand wil klimmen, trekken andere krabben hem weer terug de mand in. Jij bent bang voor wat er buiten de mand te ontdekken valt, ik ben er allang uit en kan je vertellen dat er letterlijk en figuurlijk een wereld voor je open gaat!

Mike

 
Nou Mike, eerlijk gezegd als het over mijn persoon gaat: dan denk ik dat ik de grootste hobbels qua angsten ten opzichte van wat ik onder ogen moest of wilde zien er voorlopig wel op heb zitten. Maar ik heb wel veel angsten gekend om dingen (ook inzichten) die voor mij belangrijk waren/zijn bewust te omarmen waarvan ik me nu afvraag waarom dat zo moeilijk voor me was dan en die krabbenmand die herken ik wel. Maar daarvan heb ik nu zover ik weet in elk geval geen last. Verder wel genoeg last van dingen nog, maar daar niet van.

Ik denk trouwens wel dat als ik weer veel in psychotherapie zou gaan (wat bij mij werkte als een hogedrukpan voor mijn ontwikkeling), dat me weer hetzelfde zou gebeuren: dat ik er versneld achter zou komen welke richting ik ook al weer op wil gaan met mijn leven. En dan komt weer die aspiratie naar boven inclusief angsten. Maar ik heb het er even mee gehad. Ik ben nog puin aan het ruimen van de afgelopen ¨wende¨ in mijn leven integreren.
 
Vrijdag eindelijk naar de maag darm en lever arts. Hopelijk gaat hij ook een bloedonderzoek doen. Meteen daarna kan ik dan eindelijk starten met b12. Dit heb ik de afgelopen weken niet genomen ivm mogelijke bloedtest. Al denk ik wel bijna zeker te weten dat er een tekort uit komt (of het aan de lage kant is), aangezien mn gewrichten nu ook zeer beginnen te doen. Vooral mijn enkels, schenen en knieen. Ook op dagen dat ik niet actief ben.

Raden jullie aan om nog andere dingen te laten testen (hij zal er vast mee komen, maar voor het geval dit niet gebeurt ben ik liever goed voorbereid)?
 
Ik heb een paar keer een zakje probiotica geprobeerd, gestuurd door Hoogland Medical te Oss. (gratis gekregen op verzoek mijnerzijds)
Ze hebben 4 verschillende soorten, te weten pro AD, pro-IB, pro-CR en pro-DM.
Blijkbaar is het een nieuw produkt en willen ze weten wat ik ervan vind.
Behalve de probiotica zit er in:
maiszetmeel,
maltodextrines
fructo-olegosachariden
kalium chloride
magnesiumsulfaat
mangaansulfaat.
Zijn al deze 6 stoffen acceptabel als toevoeging?
Ik heb niets gevonden.
Als een toegevoegde stof niet acceptabel is kan ik daar dus mooi iets van zeggen.

Ik deed het door de yoghurt en kon het goed innemen. proefde er niet veel van.
Ik dacht dat ik wat lichte krampen kreeg maar kan dat nog niet met zekerheid zeggen. (1 zakje per dag)
Advies is 2 zakjes per dag, durf ik dus niet aan voorlopig.


 
Waarom zoveel toevoegingen? Zou je eens kunnen vragen.

BioKult bijvoorbeeld heeft alleen maar cellulose als vulstof.

Mark
 
Heeft pro biotica wel zin in het stadium waarin ik nu zit? Ben btw gaps boek aan het lezen.
 
Gaps intro begint met langzaam wat gefermenteerde voeding toe te voegen. Je kunt dus wel alvast je groenten gaan fermenteren. Zuurkool maken of bietenkvass.
 
Groenten fermenteren ga ik zeker doen! Alleen tegen zuurkool kan ik helaas niet. Snel een paar goede glazen potten kopen bij de ikea :)

Om nog even terug te komen op bodyscan. Daarin stond oa het volgende:

Gaba response
– Waarschuwing (bruin) overdreven actief.

Op internet vind ik voornamelijk informatie over een te laag niveau. Maar niet over een hoog niveau of dat de gaba overdreven actief is. Kan iemand zeggen welke klachten dit met zich mee kan brengen? En kan je iets doen aan een gaba die overdreven actief is?
 
Bronnen die GABA-regulerend werken: salie, citroenmelisse, l-theanine, alle voedingsmiddelen die glutaminezuur bevatten zoals broccoli, groene groente, zaden, verse noten, aardappelen, kamut, schapenzuivel, bananen, uien en tarwekiemen, scharreleieren. vitamine B1. Rineke Dijkinga: alles draait om je hormonen, p. 364

 
Dankjewel! Gek, want ik eet al veel broccoli, groene groente, bananen en scharreleieren.
 
Even een vraag over het GAPS dieet. In het boek Gut and Pyschology Syndrome (NL versie) staat op pagina 137 de zuivel introductie structuur. Op pagina 155 staat het GAPS introductiedieet. Moet je nou eerst de zuivel introductie structuur doen en dan het GAPS introductiedieet? Dit is me niet geheel duidelijk.

p.s. ik reageer sterk op normale melk en kaas (is jaren terug dat ik dat heb gegeten). Ik krijg er erge diarree van. Hoe ik op rauwe producten reageer weet ik niet. Het boek schrijft een allergietest voor - door het op je pols te smeren en een nachtje te laten zitten. Aangezien zuivel terugkomt in het GAPS introductiedieet lijkt me dat je eerst de zuivel introductie structuur moet doen. Maar dan ben je weer weken/maanden verder. Hoe zit dit dus precies?
 
Eerst gaps introductie, zuivel pas later introduceren, zeker als je er nu al niet goed op reageert.
 
Ik heb thuis nog een pot l glutamine (van biotics) staan voor de darmen. Deze is alleen houdbaar tot juni 2015. Het zijn capsules. Kan je deze nog rustig gebruiken?
 
Ik heb nu al enkele weken/maanden last van erge spier en gewrichtspijnen. Vooral bij/aan voeten en enkels. Ook als ik 2 of 3 dagen rust heb ik er last van. Wat kan dit zijn (naast vitamine d, b12 en magnesiumtekort)? En kan enkel een magnesiumtekort tot zulke klachten leiden?

P.s. vitamine d en b12 heb ik laten prikken en krijg ik vrijdag de uutslag van. Bij een bodyscan die ik heb gedaan kwam eruit dat magnesium te laag is, maar hoe laag weet ik niet. Ik was al enkele weken bezig met spray van zechsal maar dit heeft niet geholpen. Daarom ga ik nu acti mag plus erbij nemen. En blijf ik sprayen.
 
Vandaag uitslag gekregen van het bloedonderzoek. Vitamine D is 68 nmol en vitamine b12 is 530 pnoml (foliumzuur is 23 nmol). 3 maanden terug was mijn vitamine D nog 74. Ondanks dat ik elke dag 1000IE vitamine D smelttablet neem, is deze toch gezakt van 74 naar 68. Vreemd. Sowieso is vitamine D aan de lage kant, maar het lijkt me toch sterk dat dit zorgt voor zulke erge spier en gewrichtspijnen?

Graag hoor ik van jullie waardoor je zulke klachten allemaal kan krijgen. Kan zoiets ook komen door alleen een laag magnesiumgehalte?
 
Verteer je (rood) vlees wel goed? Eet je veel droog en mager vlees? Dit kan terugstroom van urinezuur zijn dat wordt afgezet in spieren en gewrichten en dan heb je jicht.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.783
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan