Darmen & depressie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ja ik kan tegen rood vlees. En ik eet weinig mager en droog vlees. Voornamelijk vet vlees.

Ook mn armen zijn gevoeliger. En een tijdje terug deden mijn polsen ook zeer toen ik wakker werd. Maar het zit voornamelijk in mn voeten, enkels en scheenbeen plus kuiten. En de knieen lichtjes.
 
Nee geen nachtschades. Heel af en toe aubergine. Wat ik veelal eet:

Gebakken ei (2 a 3) in roomboter, bottenbouillon, pompoensoep (af en toe), vlees (rund en kip) met gekookte groenten (broccoli, wortelen, etc).

Ik vraag me af waar je zulke klachten van kan krijgen. Kan zoiets door enkel magnesiumtekort?

P.s. zuivel eet ik weinig tot niet ivm mn darmen. Probeer veel bottenbouillon te drinken om darmen wat rust te geven (ipv zware maaltijd).
 
Krijg je wel genoeg calcium binnen zonder zuivel? Zoals ik eerder schreef, hebben magnesium en calcium elkaar nodig. Als je sowieso al weinig calcium binnenkrijgt, maar wel magnesium suppleert, kun je een calciumtekort krijgen.

Misschien verklaart dat je klachten.

Mark
 
Zoals een paar berichten terug gemeld heb ik een bloedonderzoek gehad. Daarbij is ook calcium geprikt. De waarde hiervan is 2,48 nmol (streefwaarde - welliswaar regulier - is tussen de 2,20 en 2,65 nmol). Dus ondanks vrijwel geen zuivel is calcium toch goed :).
 
Overigens zeggen niet alle bloedwaarden iets over het feit of vitamines en mineralen daadwerkelijk worden opgenomen door je lichaam. Als de receptoren op bijvoorbeeld je schildklier niet goed werken door bijvoorbeeld een zware metalen belasting, dan zegt de hoeveelheid schildklierhormonen in je bloed niet veel.

Mark
 
Voor de meelezers (of toekomstige lezers) even een opmerking: sinds enkele dagen merk ik dat ik wat rustiger ben geworden. Het is niet zo dat mijn angstklachten zijn verdwenen, maar wel is het iets gereduceerd.

Wat heb ik de laatste tijd gedaan? O.a. ben ik gestart met een dubbele dosis vitamine B12 (eentje met foliumzuur en eentje zonder), L Glutamine genomen (3x per dag) en sinds 2 dagen begonnen met Acti Mag Plus (is een magnesium met B-vitamines en nog wat dingen erin). Maar mijn vermoeden is dat het komt door de L Glutamine. Want voordat ik Acti Mag Plus nam merkte ik al verbetering. En voordat ik L Glutamine nam, nam ik al B12 (weliswaar een keer per dag en niet een combi). De verandering is gekomen sinds ik L Glutamine ben gaan nemen. Ik heb er een van het merk Biotics. Maar andere merken zullen het ook vast en zeker goed doen.

Misschien juich ik te vroeg, maar het zou mooi zijn als dit aanhoudt. En nog mooier zou het zijn als het nog verder verbetert.

Hier wat informatie over L Glutamine:

http://www.naturafoundation.nl/monografie/L-Glutamine.html

Het meest interessante vind ik:

Neurotransmittersynthese; glutamine is het meest voorkomende aminozuur in de hersenvloeistof, wat aangeeft dat het een belangrijke rol speelt in het hersenmetabolisme. Het aan glutamine verwante glutaminezuur (glutamaat) is zelf een belangrijke exciterende (stimulerende) neurotransmitter. Dit glutaminezuur kan ook (met behulp van vitamine B6, vitamine B12 en mangaan) worden omgezet in GABA (gamma-amino-boterzuur) dat weer een remmende (sederende) neurotransmitter is.

p.s. naast bovenstaande gebruik ik ook nog 20 sprays magnesium per dag. Maar dit deed ik ook al voordat ik met dit alles begon. En ook gebruik ik 1000IE vitamine D. Dit heb ik per gisteren verhoogd naar 2000IE i.v.m. mijn lage vitamine D waarde.
 
Bovenstaande was helaas van korte duur. Na enkele dagen was ik weer terug bij af. Gewrichtspijn (vooral in de voeten en enkels) is ook toegenomen. Wandelen zit er helaas niet meer in.
 
@ Intothewild

Jammer van de gewrichtspijn.

Hier vraag ik me af of je voldoende K2 uit je voeding haalt. Deze is cruciaal voor een goed lopende opname van vitamine D, vitamine B12 en magnesium. Misschien dat dit een verklaring voor je terugval is.http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-K

Ken je deze variant al van Blue Ice ?
http://www.vitavie.nl/product/blue-ice-infused-organic-coconut-oil-caramel-780gr/

Met betrekking tot de magnesium bijgaande link
http://www.orthokennis.nl/artikelen/magnesium-een-van-de-meest-belangrijke-mineralen

Hier goede ervaringen met het inzetten van zwarte chocolade en magnesiumcitraat en het voetenbad van Zechsal om spierpijn aan te pakken.

Voorbeeld van magnesiumcitraat 200 mg - NOW Foods :
https://www.topvitamins.nl/magnesiu...n-now-foods/?gclid=CLW3v6nL_MkCFeTnwgodRMsATA




 
Dankjewel voor je bericht Vivianne. Als ik e.e.a. lees over vitamine K2 dan lijkt het me sterk dat ik hieraan tekort heb. De variant van Blue Ice ken ik niet. Maar ik heb net een andere aangeschaft (Blue Ice Royal).

Voor magnesium gebruik ik al een spray van Zechsal (en binnenkort een andere die vrijwel hetzelfde is). Daarnaast gebruik ik nog Acti Mag Plus (waarin 400 mg magnesium glycerfosfaat in zit). Maar ook hier merk ik vrijwel helemaal niets van. Het zijn ook meer de gewrichten waar ik last van heb, en de spieren wat minder.
 
Dankjewel 100%leven. Nee dit heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal me eens erover inlezen :)
 
@ Intothewild

Vitamine K2 wordt voor een groot stuk aangemaakt door de darmflora. Als er daar iets niet goed in loopt, is een tekort mogelijk en dan is Mark zijn beestenbouillon of glucosamine een hele mooie oplossing om dit probleem te behandelen
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine K2

Blue Ice Royal is ook een goede bron van K2 trouwens.

Een niet goede calcium/magnesiumverhouding kan ook een verklaring zijn en dan wordt er calcium aan je gewrichten onttrokken. Ook dan is de levertraan met vitamine D een doeltreffende oplossing om de opname van calcium te bevorderen.

 
Blue Ice Royal neem ik nu ongeveer een week (elke dag 2 capsules).

Heeft glucosamine net zoals bottenbouillon ook een positieve uitwerking op de darmflora? En is 'Great Lakes Gehydrolyseerd Collageen' een van de betere producten (kijkende naar mijn klachten)?
 
Ik lees dat glucosamine veelal zorgt voor diarree. Is dit ook het geval bij Collageen (Great Lakes Gelatin Co. Collagen)? Lijkt mij niet toch?

Tegen bottenbouillons kan ik btw goed.
 
Ik krijg daar geen diarree van in ieder geval. Great Lakes gelatine komt van grasgevoerde runderen en is van goede kwaliteit. Ik zou geen betere weten op dit moment. Kijk maar eens naar de reviews op iHerb.

Mark
 
De reviews zijn inderdaad positief. Maar je weet vaak niet met welke klachten mensen lopen/liepen, dus dan zegt een review niet zo heel veel.
 
In de reviews zie je dat veel mensen met gewrichtsklachten liepen en dat de gelatine hen vaak van die klachten heeft afgeholpen.

Mark
 
Zojuist besteld: Great Lakes Gehydrolyseerd Collageen. Gelukkig had een Nederlandse webshop hem op voorraad en wordt het morgen al geleverd! Bedankt voor de tip 100%leven. We gaan het proberen :).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.783
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan