Het idee dat er teveel mensen zouden zijn is 1 van de manieren om ons bang, en daarmee bekrompen, te houden. Sinds religie in het westen niet meer zoveel angst aanjaagt als een eeuw geleden, zijn er andere sprookjes ingezet om de mens zijn/haar vrijheid te beperken: Varkensgriep, vogelgriep, ADHD, AIDS, HPV, overbevolking, voedselschaarste, energieschaarste enz.
Wakker worden en de handen uit de mouwen.
Ik ben van mening dat overbevolking ook de vrijheid beperkt. Is een wereld met 9 miljard mensen een betere wereld dan een wereld met 7 miljard mensen? Nee dat komt er bij mij niet in.
Kijk naar Nederland, vroeger hadden mensen een ruimer perceel rond hun huis waar ze groenten en fruit konden verbouwen en beesten konden houden. Nu zit bijna heel Nederland op flats of in huizen met een uitgeklapte handdoek als achtertuin. We hebben zo'n 2200m2 per persoon in Nederland, dat is met uitzondering van infrastructuur, bossen, openbare voorzieningen, industrie, stranden, dijken, uiterwaarden, etc. Het werkelijke getal is dus veel kleiner dan 2200m2 per persoon.
Bovendien mag er van mij ook nog wat 'wilde natuur' overblijven, iets dat in Nederland niet meer te vinden is. Waarom leven hier geen beren, wolven, lynxen, etc. meer? Juist door de onbalans tussen mens en natuur. De indianen bijv. leefden ten minste in harmonie met de natuur, zoals het hoort.
Die overpopulation video's heb ik overigens al ooit gezien. En natuurlijk maakt de levensstandaard/wegwerpmaatschappij veel meer stuk dan nodig. Ook 'het systeem' op de wereld doet niet veel goed. Zoals Ghandi zei: "There is enough for everybody's need but not enough for anybody greed" Toen Ghandi stierf waren er 'slechts' 2,5 miljard mensen op de wereld. Nu bijna 7,5 miljard.
Iedere diersoort heeft een optimum, ongeremde exponentiële groei van de wereldbevolking is op langere termijn simpelweg niet houdbaar.