Je moet lezen wat ik schrijf. Ik heb het niet over het bullshit gehalte van deze theorie. Het gaat mij om het principe dat het mogelijk zou kunnen zijn dat reïncarnatie deel zou kunnen uitmaken van het beheerssysteem dat wij hier op de aarde ervaren. Er gebeurt zoveel buiten ons waarnemingsveld. Ik kan niets bevestigen, maar je zult mij ook niet horen zeggen dat het niet zo is. Ik “geloof” het niet, maar sluit het ook niet uit.
Kun je nou niet gewoon ded dood omarmen als het jouw tijd is? Moet je nou jezelf en anderen de stuipen op het lijf jagen op basis van de 'mogelijkheid' dat er daar ook een controlesysteem is? Vroeger was het de kerk die dreigde met hel en verdoemenis en nu kom je met stumperds aan die regelrecht uit de door jou zo verafschuwde esoterische hoek komen. Alles is mogelijk, of zoals wij vroeger op school zeiden: alles kan, koffiekan, theekan, Wim Kan...
Het is natuurlijk een belangrijke observatie te ontdekken dat er met blanke mensen iets goed fout zit, maar als je de Rastafari voorbij bent en wat dieper de Afrikaanse spiritualiteit in duikt (probeer bv eens het trefwoord “Sangoma”) zul je vanzelf zien dat zaken als bijgeloof, hekserij, wreedheid, rituele moord en mutilatie echt niet alleen zijn voorbehouden aan blanken. Ik durf zelfs te beweren dat in zwarte families (en tussen families) doorgaans veel meer geweld voorkomt dan bij blanken. De dualiteit is bij hen over het algemeen een stuk groter dan bij ons. Naast de agressie hebben zij meer warmte en zijn meer gehecht aan elkaar (met name voor wat betreft familiebanden). Veel verwesterde zwarten zitten vaak nog dieper in religieuze (overwegend christelijke) bewegingen dan wij. De een aanbidt zijn God, de ander heeft het gehad met God en zoekt het in zichzelf en weer een ander vereert zijn bezittingen. Same but different.
Hier ben ik het verleden wel eens op ingegaan. Donkere mensen kunnen ook meer wreedheid en criminaliteit aan de dag leggen als ze het verkeerde pad bewandelen. Zowel de liefde als de haat is intenser. Dit heeft te maken met het molecuul melanine, dat elke frequentie versterkt, goed of slecht.
Als je echter het boek The Destruction of Black Civilization van Chancellor Williams leest zul je erachter komen dat voor de komst van blanken de 'oorlogsvoering' van zwarten jegens elkaar vooral neerkwam op uiterlijk vertoon en dreiging, zonder dat er doden of gewonden vielen. Daarom waren ze ook voer voor de kat toen de uiterst agressieve blanken binnenvielen, die geen enkele moeite met (massa)moord hadden. Ze zijn ook naief genoeg geweest om blanken op te nemen in hun gemeenschap en de blanken de kustgebieden laten overnemen, terwijl zij naar het binnenland vluchtten. De controle over de havens in Afrika vormde de basis voor de internationale slavenhandel. Je weet niet waar je over praat, Alethea. Verdiep je eens in het diepgaande trauma dat Afrikanen door toedoen van ons blanken is toegebracht, dan snap je beter waarom ze nu zo verknipt zijn.
Mike