De relatie tussen mensen en varkens

Ik zie dan kleine kinderen in het nu leven, dwz zich geen onnodig zorgen maken om dingen waar je niets meer aan kunt veranderen en dingen die nog niet zijn gebeurt. Dat is volgens mij de kracht van in het hier en nu zijn. Geen energie verspillen aan zaken waar je toch geen invloed op hebt, dat heb je voor zover mogelijk alleen op dingen die zich op dit moment afspelen. Wil dat zeggen dat je niet van de geschiedenis/voorouders moet leren? Wil dat zeggen dat je niet een aantal generaties vooruit moet denken? Lijkt mij van niet. Als je het leven in het hier en nu consequent doortrekt in en toepast op alles, het als filosofie an sich neemt dan zou je op nihilisme uit kunnen komen. Volgens mij is dat niet waar het om gaat, maar ik ben geen geen Tolle kenner, misschien trekt hij het te ver door, dat weet ik niet.

 
Als je volwassen ben en je wordt bewust, dan ben je je bewust van de stappen die je neemt, letterlijk en figuurlijk. Wat je aandacht geeft groeit, of het nou positief is of niet. Alles wat je doet heeft effect op de hele wereld, zoals het vliegen van een vlinder aan de andere kant van de wereld net het zetje kan zijn om het begin te vormen van een tsunami. Wees je dus bewust van je wat je doet, wat je uitzendt, voor degenen die voor ons kwamen, degenen die we nu zijn en degenen die na ons komen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben ook nog een werk in wording hoor!

 
Tanja,

Dieren en kinderen mogen dat, daar zijn het dieren en kinderen voor. Als volwassene word je echter een ouder en met het ouderschap komen verantwoordelijkheden die je niet kunt ontduiken door in een kinderlijk naieve staat te blijven. Het gaat dan om je nalatenschap. zoals Alexandra al aangaf. Niet voor niets hadden natuurvolkeren overgangsrituelen die jongens en meisjes voorbereidden op het man of vrouw zijn en daarmee vader of moeder. Het is dan juist van het allergrootste belang dat je een besef hebt van waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Maar Eckhart Tolle houdt ons het liefst in de wereld van een kind i.p.v. een volwassene. Allemaal vluchten in een volgend nu, omdat je het vorige nu niet aankon!

Mike

 
Maar Eckhart Tolle houdt ons het liefst in de wereld van een kind i.p.v. een volwassene. Allemaal vluchten in een volgend nu, omdat je het vorige nu niet aankon!

Zo heb ik Tolle niet geïnterpreteerd.

Mijn interpretatie : Weg uit het hoofd, weg uit de gedachte. Het hoofd en het denken leven in het verleden of in de toekomst. Terug naar leven vanuit de buik. Daar is de verbinding met alles. Daar is het altijd nu.

 
Ik ben al heel wat jaren spiritueel bezig. Het punt waar ik al een tijd op vastloop(liep) is(was) matiging en verantwoordelijkheid. Hoe meer ik door de facade heen kijk, hoe meer ik besef hoe ziek en misselijkmakend het allemaal is. Ik sta dan wel alleen qua denken in mijn kringen, maar wat ik eerst dacht dat pech en lijden was zie ik nu als een groot geschenk. Het inspireert me juist om me te bewegen naar waar ik wil zijn en om uit die slachtoffer rol te stappen en weer gebruik kunnen maken van mij innerlijke creatieve kracht. Het is wel een proces van een stap terug, twee vooruit, maar toch ervaar ik intuitief een soort synchroniciteit in mijn leven waarover ik me nog altijd over kan verbazen hoe het me altijd op de juiste plek brengt. Ervaren jullie dat ook wel eens? Toch ben ik altijd bang geweest dat ik op een gegeven moment sociopathisch word door de eenzaamheid. Maar toch weet ik dat ik niet de enige ben met de visie die ik heb(dit forum bijv). De les hierin is geduld. Op een rare manier, als ik dan met vrienden en/of kennissen ben die totaal niet wakker zijn dan voel ik het een soort van roepen. Dan wil een deel van mezelf toe geven aan het materialisme en nihilisme, maar ik hou nog altijd stand. Ik heb mezelf voorgenomen geen mensen meer uit eigen beweging proberen te overtuigen, maar als de situatie daar naar is dat ik mijn visie moet verdedigen dan zal ik dat ook doen. Voeding en gezondheid is alleen maar het begin. De tweede stap is wat je met die verkregen gezondheid doet en tegenwoordig is echt gezond zijn oppermachtig. Het mooie is dat waar overal om me heen mensen lopen te hoesten en te proesten, snotteren en snuiven, ik me eigenlijk altijd prima voel. En waar mensen zich identificeren met ziekte, lijden en hopeloosheid, straal ik kracht, vitaliteit en reden uit. Ik wil ook zeggen tegen de mensen hier dat je je niet op je kop moet laten zitten als je tegengesproken of voor gek verklaard wordt. Ik ben nooit voor gek verklaard ofso het is denk dat waar ik leef alles achter iedereens rug om wordt geluld en iedereen eigenlijk alleen maar aan zichzelf denkt. Luister naar je innerlijke waarheid en laat anderen los. Te veel rekening houden met anderen zal je alleen maar hinderen. Als je denkt te maken te hebben met een onwetende sukkel, herinner je dan dit:
There is a cult of ignorance in the United States, and there always has been. The strain of anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that "my ignorance is just as good as your knowledge."

Brian

 
Op metafysisch vlak ben ik allang mee hoor.
Het is dan juist van het allergrootste belang dat je een besef hebt van waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat
Eens!

Toch zijn er veel mensen teveel bezig met morgen, de toekomst en vergeten dat het leven zich nu afspeelt en daarvan te genieten of daarnaar te handelen door beslissingen uit te stellen. Aan de andere kant blijven er ook veel mensen hangen in het (recente) verleden en gebruiken dit om juist hun verantwoordelijkheid te laten liggen, door een slechte ervaring steeds opnieuw te 'beleven'. Hun 'realiteit' speelt zich af in hun hoofd en dat is wat ik bedoel met in het hier en nu zijn, deelnemen aan de werkelijkheid en niet in je hoofd blijven zitten.

 
New Age-'spiritualiteit' is: vluchten naar het licht, zweven zonder te willen landen. Mijn term hiervoor is: spirillusionisme. Tolle is een spirillusionist.

Mike

 
Fatsnotbad,

Het ligt ook maar aan hoe je de boodschappen van Eckhart Tolle opvat. Hij zegt in zijn boek dat verlichting niet inhoudt dat je je ego/verstand kwijt raakt, integendeel, het verstand wordt dan juist een krachtiger instrument die je juist effectiever kunt gebruiken als je niet door het denken bevangen raakt.
Hij zegt het volgende over:
Jij gebruikt je denken niet maar het denken gebruikt jou

Met als gevolg dat je geen vat op je gedachten hebt en makkelijk door kunt slaan want als je door het denken gedomineerd wordt, dan is je geest niet helder.

Maar andersom:
Het denken gebruikt jou niet maar jij gebruikt je denken

Betekent dus dat je een onbevangen bewustzijn hebt, waardoor je veel beter en doeltreffender kunt handelen omdat je niet door het denken bevangen raakt, dan heb je ook veel betere inzicht of je ziet een veel grotere plaatje waardoor je de negatieve(of positieve) gevolgen van jouw daden en die van iemand anders veel beter kunt zien. Zoals de natuurvolkeren die wel tot zeven generaties verder vooruit konden kijken.

Als je je voortdurend in een constant veranderend nu bevindt, hoef je nooit ergens verantwoordelijkheid voor te nemen en daarmee is het dus verkapt nihilisme!
Ik snap wat je wilt zeggen en dat is ook precies de hoofdreden waarom ik ook niet met Eckhart Tolle eens ben als hij beweert dat er geen problemen bestaan, of dat problemen slechts de illusies van je verstand zijn. Helaas heeft die meneer niet de kennis meegekregen zoals wij hebben en gaat hij aan degeneratie volledig aan voorbij. Dit is geen illusie van het verstand, maar absoluut echt.

Gezondheid,

 
Kijk naar de uitstraling van die man. Ik heb geprobeerd een video van een lezing van hem uit te zitten en heb het niet gered. Saai is het woord niet, eerder niet doorheen te komen zonder in slaap te vallen! Snurk.

Mike

 
http://inthelimelight.net/eckhart-tolle-is-a-looney-feminist-in-disguise-a-review-of-the-power-of-now/

Ik heb nog niet eerder zo zitten te zoeken over de "verlichte" man Eckhart Tolle, maar die moeite heb ik nu dus wel gedaan en ben een site tegengekomen die zeer kritisch kijkt naar de (soms subtiele) feministische trekjes en uitspraken van Eckhart Tolle. Een van de uitspraken is dat hij stelt dat vrouwen dichter bij de verlichting staan dan mannen en daarmee is Eckhart Tolle ook door feminisme besmet geraakt en ik moet inderdaad toegeven dat die man helemaal niet mannelijk overkomt, eerder een klein kind, hij is als "verlicht" mens ook een veel te politiek correct persoon, daarnaast heb ik de indruk dat die man niet helemaal op de Aarde staat.

Maar er zaten ook stukken in het boek in die toch wel leerzaam zijn. Zo had Eckhart Tolle over het voelen van je innerlijke energielichaam en het klopt dat je een soort van energielichaam of leven kunt voelen als je de tijd voor neemt om je lichaam van binnenuit te voelen, dat kan ook doormiddel via de ademhaling en zo kun je meditatie van maken. Je kan het zo proberen, dan merk je het wel dat dit wel waar is wat hij zegt.

Gezondheid,

 
Wim Hof(The Iceman) komt bij mij als "verlicht" geziene mens tenminste echt mannelijk over, zeker geen softie als Tolle.

Gezondheid,

 
Vrouwen hebben specifieke kwaliteiten die erg kunnen helpen ja. In tijden van grote veranderingen is het voor vrouwen makkelijker om iets geheel nieuws te accepteren, omdat ze dan minder met het idee zitten dat hun hele identiteit wegvalt.

Verder waren orakels, personen die zich tussen twee werelden begeven , in oude tijden bijna altijd vrouwen: in Griekenland, het Midden-Oosten, in Afrika.
Daar is niks feministisch aan. We zijn met z'n allen echt in de war gebracht door dat feminisme. Je durft straks niks meer te zeggen want je bent 'besmet', wat een onzin. Laat het gaan, en kijk gewoon naar de kwaliteiten van een vrouw.
En dan ook naar de kwaliteiten van een man: grote filosofen waren vaak weer eerder mannen. Dat was juist iets waar feministen altijd zo'n moeite mee hadden weet je nog? Jaren '80, dan moest en zou er een vrouwelijke componist of filosoof gevonden worden maar dat bleek nog vrij lastig.

 
Ik ben het met jullie beiden eens. In oude culturen waren man en vrouw gelijkwaardig aan elkaar. Het feminisme gaat echter uit van gelijkheid en geen gelijkwaardigheid en is daarmee nihilistisch. Tolle vertrouw ik voor geen meter en beschouw ik als een softe feminist, zoals Gezondheid ook stelt. Maar dat maakt wat thijs schrijft niet minder waar. Het gaat er inderdaad om dat we even veel waardering leren opbrengen voor zowel het mannelijke als het vrouwelijke principe!

Mike

 
Mannelijk en vrouwelijk, we hebben het allebei nodig en ze zijn allebei even belangrijk(gelijkwaardigheid).

En beide geslachten moeten hun eigen kwaliteiten gebruiken dat nodig is om de mensheid te kunnen voortbestaan.

Gezondheid,

 
Nou, Eckhart Tolle mag dan wel een feminist zijn, maar ik vind het en blijf het toch een interessant iemand vinden, omdat vreemde mensen die bij hem kwamen zijn stille en serene uitstraling erg opvallend konden opmerken en zelfs aan hem vroegen: "Ik wil wat jij hebt, kun je me geven of me laten zien hoe ik dat kan krijgen?"

Kinderlijke onbevangenheid beschouw ik als sleutel tot hoogste geluk. En dat Tolle aan bijna alles voorbij gaat wat we hier op het forum kunnen aantreffen, is puur door onwetendheid net zoals iedereen en dat ga ik hem niet op aanrekenen want hij heeft de kennis niet meegekregen die wij wel hebben.

Maar wat ik wel begrepen heb en dat heb ik niet van Eckhart Tolle is dat een mens net als een orkaan moet zijn, dus van binnen(het oog van de orkaan) een en alle stilte en vrede zoals een kind maar van buiten juist zeer actief zijn in de wereld, ook verantwoordelijk nemen en positieve bijdrage aan de wereld leveren horen hierbij. Leven hier in het nu is een geestelijke toestand waarbij je niet bevangen bent, deze geestelijke toestand kun je ook hebben terwijl je actief en positief aan de wereld deelneemt, maar dat vergt met name vooral bij moderne mensen veel meditatie-training.

Een ander verlicht mens wie ik ook interessant vind is Jiddu Krishnamurti. En natuurlijk ook verlichte meesters zoals Swami Rama bij wie hun hersenen gewoon thetagolven en deltagolven(diepe slaap) konden produceren terwijl ze klaarwakker waren. Een mens(behalve baby's tot een jaar of 5-8) is met zulke trage hersengolven onmiddellijk in diepe slaap. Maar zen-meesters en yogi's niet, die kunnen gewoon dezelfde hersengolven produceren als kleine kinderen(volwassenen alleen in slaap) en hun geest is dan ook erg zuiver, dat wil zeggen: onbevangen.

Hieruit maak ik op dat het ook voor volwassene mensen mogelijk is onbevangen te zijn terwijl je toch bewust bent van de harde wereld waar we leven, je kunt ook onbevangen een volwassen-rol aannemen of onbevangen zijn en toch actief zijn om deze helse wereld een hemel van te maken(zoals met behulp van kennis op deze forum en Weston Price) i.p.v. steeds met ernstige zorgen te zitten over hoe ver we wel niet gedegenereerd zijn en over het uitsterven van de mensheid, het is trouwens helemaal niet verkeerd om ook hier bij stil te staan en rekening te houden met deze harde realiteit, maar zolang je geest niet door gedomineerd en bevangen door raakt.
Ik zeg: innerlijk moeten we worden als kleine kinderen maar tegelijkertijd moeten we ook volwassen zijn, dat wil zeggen: volwassentaken opnemen en vooral ook verantwoordelijkheid nemen.

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.088
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan