Nou, Eckhart Tolle mag dan wel een feminist zijn, maar ik vind het en blijf het toch een interessant iemand vinden, omdat vreemde mensen die bij hem kwamen zijn stille en serene uitstraling erg opvallend konden opmerken en zelfs aan hem vroegen: "Ik wil wat jij hebt, kun je me geven of me laten zien hoe ik dat kan krijgen?"
Kinderlijke onbevangenheid beschouw ik als sleutel tot hoogste geluk. En dat Tolle aan bijna alles voorbij gaat wat we hier op het forum kunnen aantreffen, is puur door onwetendheid net zoals iedereen en dat ga ik hem niet op aanrekenen want hij heeft de kennis niet meegekregen die wij wel hebben.
Maar wat ik wel begrepen heb en dat heb ik niet van Eckhart Tolle is dat een mens net als een orkaan moet zijn, dus van binnen(het oog van de orkaan) een en alle stilte en vrede zoals een kind maar van buiten juist zeer actief zijn in de wereld, ook verantwoordelijk nemen en positieve bijdrage aan de wereld leveren horen hierbij. Leven hier in het nu is een geestelijke toestand waarbij je niet bevangen bent, deze geestelijke toestand kun je ook hebben terwijl je actief en positief aan de wereld deelneemt, maar dat vergt met name vooral bij moderne mensen veel meditatie-training.
Een ander verlicht mens wie ik ook interessant vind is Jiddu Krishnamurti. En natuurlijk ook verlichte meesters zoals Swami Rama bij wie hun hersenen gewoon thetagolven en deltagolven(diepe slaap) konden produceren terwijl ze klaarwakker waren. Een mens(behalve baby's tot een jaar of 5-8) is met zulke trage hersengolven onmiddellijk in diepe slaap. Maar zen-meesters en yogi's niet, die kunnen gewoon dezelfde hersengolven produceren als kleine kinderen(volwassenen alleen in slaap) en hun geest is dan ook erg zuiver, dat wil zeggen: onbevangen.
Hieruit maak ik op dat het ook voor volwassene mensen mogelijk is onbevangen te zijn terwijl je toch bewust bent van de harde wereld waar we leven, je kunt ook onbevangen een volwassen-rol aannemen of onbevangen zijn en toch actief zijn om deze helse wereld een hemel van te maken(zoals met behulp van kennis op deze forum en Weston Price) i.p.v. steeds met ernstige zorgen te zitten over hoe ver we wel niet gedegenereerd zijn en over het uitsterven van de mensheid, het is trouwens helemaal niet verkeerd om ook hier bij stil te staan en rekening te houden met deze harde realiteit, maar zolang je geest niet door gedomineerd en bevangen door raakt.
Ik zeg: innerlijk moeten we worden als kleine kinderen maar tegelijkertijd moeten we ook volwassen zijn, dat wil zeggen: volwassentaken opnemen en vooral ook verantwoordelijkheid nemen.
Gezondheid,