De relatie tussen mensen en varkens

Wat een onzin. We hebben toch gewoon een hele overlevering, van Indianen die hierover praten, van mensen op die Pacifische eilanden. Sterker nog: we zien het daar nog steeds. Je hebt op de meest afgelegen plekken meer dan twee geslachtsrollen, en er is geen verwarring over die rollen.

Price praat over Samoa en wat die mensen daar eten, en andere onderzoekers praten over Samoa en de bijzondere sociale verhoudingen daar. Ze eten prima, zijn kerngezond, en er zijn mannen die een andere rol hebben dan beschermer, en zijn kerngezond. Niks geen gevangenschap. Dat jij daar moeite mee hebt is wat anders.

En je komt steevast met Westerlingen aanzetten, eerst die gast Phil Valentine, en nu deze Baruti. Het spijt me maar ik hoor bij hem Chicago en ik hoor de hele ideologische dingen waar wij mee in de war zijn gebracht.. (lees: feminisme).. in het westen.
Die verwarring over mannen en vrouwen en geslachtsrollen, dat is ons dingetje; en een persoonlijk westers dingetje van Valentine en Baruti.

In Afrika kun je eens te raden gaan bij de pygmeeen bijvoorbeeld, het enige wat ze deden is steeds verder de bossen intrekken, en de oude tradities bewaren. Pygmeeen waren trouwens ook bij uitstek degenen die plantenkennis bewaarden, juist zij wilden niet beinvloed worden door buiten, niet door andere Afrikaanse stammen, niet door het westen, dat vind je ook terug in de muziek.
Ook daar vinden we mannen met mannen... en ze noemen het geen homoseksualiteit, maar wel anders.
Ja en dan zijn er mensen die boeken schrijven, die langskomen en die dat opvalt. Ik weet niet of er veel pygmeeen zijn die zelf een boek schrijven, ik denk het eigenlijk niet.
Denk je echt dat Baruti uit Chicago iets begrijpt van de pygmeeen? Enkel omdat hij een donkere huidkleur heeft?

"In onze voorouderlijke taaluitingen (...) die wij beschouwen als de belichaming van onze eeuwigdurende waarheden..."
'Ons'.. op basis van wat? Huidskleur? De black brothers en de blanken die erover heen zijn gegaan.. de toon is gezet. Zijn er wellicht meerdere Afrikaanse stammen , rassen ?

 
Samoa is al heel lang niet van zichzelf. Price praat over Amerikaans Samoa en Brits Somoa. Jouw stellingen zijn niet onderbouwd en niet overtuigend. Je hebt het over een mondelinge overlevering. Er zouden dus woorden moeten zijn die hiernaar verwijzen, maar ook kunstuitingen of andere bronnen waaruit we kunnen opmaken dat dit bestond lang voordat de blanken de boel kwamen verstoren. De goed etende en levende volkeren waar Price over schrijft waren nog niet of nauwelijks aangetast door de blanke eet- en leefstijl. Er staan tal van schrijnende voorbeelden in zijn boek van mensen die wel onder blanke invloed kwamen te staan.

Mike

 
thijs,

Of je dit nu bewust doet of niet, je bent een kei in het zaaien van verwarring. Zo beticht je mij ervan dat ik me om de tuin laat leiden door 'westerlingen' (Valentine, Baruti) en schrijf je zelf op pagina 2:

Ik zal eerlijk bekennen Mike: ik heb iets met Duitsers. Muziek, literatuur, poezie, wetenschap, filosofie, religie, psychologie, het doordenken, vernieuwing, allemaal uit Duitsland. Ik heb het niet over Luther (controlled opposition), maar autodidacten zoals bijvoorbeeld Jakob Boehme, gewone mensen en een precisie in de taal.. ik zie dat werkelijk bij geen enkel ander volk.
De Engelsen en de Hollanders dat is allemaal bluf, maar er is bij Europeanen toch wel degelijk iets van grote kwaliteit, van het naar binnen richten.

Ik bied je een uniek en nieuw perspectief, nl. het zwarte perspectief, en je wijst het categorisch af. Deze mensen nemen de moeite om veel verder te kijken dan het Europese perspectief, door terug te gaan naar voorouderlijke wijsheden en tradities i.p.v. relatief moderne Europese tradities. Jammer dat je hier niet zelf ook volop induikt en vast blijft houden aan je eigen (Europese) zienswijze.

Tijd dus voor wat feiten, ter voorkoming van nog meer verwarring:

Europeanen beschouwen de Griekse en Romeinse cultuur als het meest hoogstaande Europese cultuurgoed. Feit is dat de Grieken en Romeinen alles hebben gejat van veel oudere en hoogstaandere gemelaneerde culturen, met name die uit Afrika (Kemet en Tush, Egypte en Ethiopie).

In de Griekse en Romeinse cultuur was homoseksualiteit geen substroming, maar de mainstream-cultuur. Feit! Dit legde de basis voor een patriarchaat, waarin mannen elkaar beschouwden als de hoogste wezens en waarin vrouwen en kinderen ondergeschikt waren aan mannen en zelfs als slaven konden worden ingezet. Feit! Tot op de dag van vandaag is het in Europa zeer slecht gesteld met kinderrechten en ook aan de rechten van vrouwen valt nog een en ander te verbeteren. Feit! Dit leidt al vele duizenden jaren tot vrouw- en kindondvriendelijke seksuele excessen als pedoseksualiteit en verkrachtingen en aanrandingen. Feit!

Eerder schreef ik:

M.a.w. de spiritualiteit van de natuurvolkeren was gericht op bevrediging van de gemeenschap en het bewustzijn van de blanke puur en alleen op bevrediging van het ego. Dit is niet alleen een essentieel verschil, maar het maakt de twee vormen van bewustzijn zelfs onverenigbaar, zoals het Thanksgiving-verhaal illustreert!

Mocht je nog de illusie koesteren van een 'regenboogwereld' en 'we zijn allemaal mensen', bedenk dan dat Europeanen door de eeuwen heen hebben laten zien dat ze onbetrouwbaar, racistisch en moordlustig zijn. Dit getuigt van een LAAG BEWUSTZIJN dat onverenigbaar is met een hoog bewustzijn. Tussen de 75% en 85% van de oorspronkelijke bevolking van Noord- en Zuid-Amerika is uitgemoord, zonder dat deze mensen de blanke kolonisten de oorlog hadden verklaard. En op andere plekken op de wereld hebben we soortgelijke wreedheden uitgehaald met inheemse volkeren en culturen. Feit!

In Europa wordt alles geseksualiseerd. Seks is macht. Het voorbeeld van 'buck breaking' door slavenmeesters is in dit opzicht veelzeggend. En het is slechts 1 voorbeeld van velen! ALLE zieke uitingen van seksualiteit hebben te maken met macht en ze zijn allemaal ontstaan in Europa. Opnieuw maakt dit voorouderlijke culturen die vrouwen en kinderen op een voetstuk plaatsten onverenigbaar met deze vorm van krankzinnigheid. Feit!

We zijn dus helemaal niet allemaal 1. Niet als wij niet veranderen. Wij hebben de puinhoop gemaakt, wij zullen hem moeten opruimen. Wij blanke Europeanen hebben veel goed te maken, heel veel. We dragen een loodzwaar karma met ons mee, dus er is geen tijd te verliezen. Het helpt dan niet als jij de hier geboden zwarte perspectieven moeiteloos wegzet als die van 'westerlingen', terwijl jij geen enkele moeite bespaart om juist een blank, Europees (en daarmee onbetrouwbaar) perspectief te verdedigen!

Mike

 
Over homoseksualiteit en spiritualiteit het volgende, dat ik heb geleerd uit het boek van Baruti:

Baruti spreekt over traditionele Afrikaanse sjamanen, die in het Engels vertaald 'gatekeepers' werden genoemd. Dit zijn natuurlijk niet de negatieve poortwachters die ons vandaag de dag voor de poort van de waarheid wegleiden, maar poortbewaarders van de Spirituele Wereld. Deze mannelijke 'gatekeepers' waren aseksueel. Zij hadden zich verbonden aan Het Hogere en waren dus niet bezig met aardse lusten. Dit verschijnsel zien we terug bij Aziatische monniken. Dat Europese geestelijken zich al vele eeuwen verlustigen aan koorknaapjes moet dus gezien worden als een spirituele misdaad van het allerergste soort!

Europeanen hebben nu eenmaal de neiging om alles te seksualiseren, zoals ik al eerder schreef. Zij observeerden de 'gatekeepers' en maakten er 'gaykeepers' van, niet in de laatste plaats omdat de Europese geschiedenis zich kenmerkt door een patriarchaat waarin mannen boven vrouwen en kinderen werden geplaatst en dus werden beschouwd als een 'hogere macht', die met een beetje creatief denkwerk gezien kunnen worden als boodschappers van God. Hiermee is de link tussen de Europese homoseksuele traditie en de aseksuele Afrikaanse sjamaan al snel gemaakt. De interpretatie van de sjamaan als homoseksueel is dus een culturele misinterpretatie! De voorbeelden van thijs van 'homoseksuele' mannen die in traditionele gemeenschappen een hoog aanzien hadden zouden dus wel eens gebaseerd kunnen zijn op een verkeerde blanke uitleg van dit fenomeen!

Helaas werken zelfs Afrikanen mee aan deze disinformatie. In zijn boek bespreekt Baruti een hoofdstuk over 'gatekeepers' uit een boek geschreven door http://www.sobonfu.com/]Sobunfu Some[/url], genaamd The Spirit of Intimacy. Deze auteur is omarmd door Europese intellectuelen en haar werk wordt gepromoot door homoseksuelen. Hoewel homo's en feministen minderheden zijn, zijn ze juist als minderheden veel beter georganiseerd dan hetero's en huisvrouwen. Hierdoor kunnen ze als minderheden een vuist maken en invloed uitoefenen op het algemene intellectuele en culturele gedachtengoed. Het is via zwarte auteurs als Some dat mensen als thijs aan hun foutieve (Europese) denkbeelden komen van homo's als spiritueel hoogstaande mensen. Bedenk dat Some geen educatie, maar diseducatie heeft genoten op Europese universiteiten en dat haar man, http://www.sobonfu.com/]Malidoma Some[/url], op een Europese kostschool is misbruikt als kind. Dit maakt hun denken Europees en beschadigd.

Enkele citaten van Baruti over 'gatekeepers', zoals deze worden geinterpreteerd door Sobunfu en Malidoma Some (mijn vertaling):

Een aseksuele spirituele verbintenis staat niet gelijk aan een homoseksuele boodschapper van God. Opnieuw zien we hier een Europese goedkeuring aan haar werk. Eenieder die zichzelf beschouwt als bevoegd om uitleg te geven aan spiritualiteit aan een bepaald publiek hoort intelligent en bewust genoeg te zijn om ieder woord binnen een culturele context te plaatsen. Zonder een culturele context (of buiten de culturele context waarin deze worden uitgelegd en toegepast) raken spirituele betekenissen of definities van wat spiritualiteit inhoudt, of de personen die fungeren als spiritueel doorgeefluik, vervormd en worden ze politieke instrumenten.

We moeten ook even ingaan op het gemak waarmee hij Europese terminologie hanteert voor inheemse, traditionele Afrikaanse concepten en zaken. Hoezeer hij dit ook ontkent, Malidoma definieert, net als zijn vrouw Sobonfu, 'gatekeepers' in westerse termen. Hij noemt ze 'gay'. Hoe je het ook wendt of keert, de nadruk op seksualiteit is onmiskenbaar. En het is niet dat het seksuele aspect praktischer is, omdat zijn leespubliek dit niet zou kunnen doorgronden zonder deze seksuele component. Zij zijn in staat om aseksualiteit te begrijpen. Dit wordt gebruikt, omdat zijn publiek van hem verwacht dat hij hun seksuele interpretatie van de realiteit universeel maakt. Zoals eerder gezegd: elke bewering is van politieke aard. Die van Somé is niet minder politiek. Het publiek is Europees. De waardering is Europees. De seksuele definities zijn Europees.

Het meest belachelijke en homoseksuele onderdeel van zijn betoog is echter dat homoseksuelen dichter bij de Schepper zouden staan dan heterseksuelen. Men beweert dat zij een hogere vibratie vertonen dan de doorsnee persoon of, liever gezegd, de strikt heteroseksuele persoon. Hoe hoger de vibratie van een mens, hoe hoger zijn/haar spiritualiteit. Allereerst maakt hij de foutieve associatie van 'gatekeepers' met homoseksualiteit en vervolgens zegt hij dat, omdat de 'gatekeepers' een hogere trillingsfrequentie hebben dan niet-'gatekeepers', homoseksuelen dus een hogere frequentie bezitten.

Ik schreef al eerder het volgende over het Europese bewustzijn:

- een obsessie met macht, op basis van straf en beloning
- een obsessie met onmiddellijke bevrediging, seksueel of anderszins
- geen respect voor vrouwen en de vorming van exclusieve (en perverse) mannenclubjes

Zie het dikgedrukte. Alles wordt geseksualiseerd. Zelfs spiritualiteit. Sterker nog, spiritualiteit wordt gelijkgeschakeld aan een specifieke vorm van seksualiteit, die uitsluitend een EUROPESE basis heeft. Ik zit nog te wachten op bewijs voor het tegendeel. Het tot nu aangevoerde 'bewijs' blijkt te berusten op BLANKE interpretaties, al of niet verwoord door (in Europa geschoolde) niet-blanken, waarin een seksuele uitleg wordt gegeven aan alles. Voor natuurvolkeren was seksualiteit meer functioneel dan iets anders. Ze hadden helemaal geen obsessie met onmiddellijke (seksuele) bevrediging. Zij beseften zelfs dat seksuele energie zoveel mogelijk binnen gehouden moest worden en niet verspild voor kortstondig genot. Het is o.a. deze ingehouden levensenergie die hen zo'n hoogstaande spiritualiteit gaf. De sjamanen trokken dit door tot in het extreme en onthielden zichzelf geheel van seks. Zij sloten een huwelijk met God en waren niet uit op voortplanting. Het is de EUROPEAAN die hier een homoseksuele uitleg aan heeft gegeven, omdat hij simpelweg het bewustzijn mist(e) om het te zien voor wat het werkelijk was.

Je hebt je in de luren laten leggen, thijs!

Mike

 
Je bent vermoeiend Mike. Je probeert te doen alsof ik allerlei dingen uit boeken haal, maar zoals ik al zei.. ga eens wat reizen.. en kijk om je heen.. de sociale dynamiek en de status. In Borneo en op Sulawesi zie je dat gewoon, in de meest afgelegen gebieden. Hetzelfde geldt voor Samoa etcetera. Meerdere geslachtsrollen.. dat is ook wat antropologen is opgevallen, en wat ze opschreven.
Ja... maar antropologen waren allemaal blanken en die vallen allemaal al af, want blanken willen de geschiedenis vervalsen! OK, nou mooi hoor.
Ja, inderdaad, als iemand zich in de luren heeft laten leggen ben jij het. Allemaal theorieen, maar dat verfrissende, zwarte perspectief komt gewoon uit Chicago! Maar goed, we leren allemaal. Toch?

 
thijs,

Ik kan de hele wereld rondreizen, maar dan zie ik alleen de moderne realiteit. Dat is niet waar ik het over heb en dat is ook de verwarring die jij voortdurend zaait tussen toen en nu. We baseren ons op dit forum toch ook op een boek dat is verschenen in 1939, geschreven door een blank iemand uit Cleveland? Voorlopig is het wel de beste voedingsstudie ooit gedaan en een knappe jongen die dat weet te overtreffen! Als het gaat om de wijsheden en tradities van weleer kunnen we alleen nog maar theoretiseren, maar dan wel 'educated guesses' gebaseerd op wat we kunnen bewijzen en aantonen. Jij ziet de realiteit van nu en gaat er automatisch van uit dat deze ook altijd zo is geweest, zonder dat je dit kunt aantonen. Dat maakt jou theoretischer dan mij!

Mike

 
Een interessante discussie.

Ik was er altijd van overtuigd dat een minderheid van homoseksuelen best voordelig kan zijn voor een heteronormatieve samenleving. Omdat homoseksuelen geen kinderen kunnen krijgen hebben ze veel tijd beschikbaar om hun neefjes/nichtjes te helpen opvoeden. Het probleem is nu alleen dat de extended family geen rol meer speelt in het westen en homoseksuelen een hiaat proberen op te vullen door zelf op onnatuurlijke wijze kinderen te krijgen. Of is dit iets te vergezocht, Mike? Ik denk echt dat het een sociale soort ten goede kan komen als een aantal individuen zich niet voortplant. Doet de natuur niet aan back-ups?

 
therawlady,

Dat argument gaat alleen op als je uitgaat van een natuurlijke en vriendelijke vorm van homoseksualiteit. Wat ik nu ga zeggen moet je niet verkeerd opvatten, maar het is een ontegenzeglijk feit dat de Europese pedofiele traditie hoofdzakelijk jongetjes betreft. Deze pedo's vallen dus op hetzelfde geslacht. Het gaat echter wel om onschuldige kinderen!

Zijn daarmee alle homo's automatisch pedo's? Nee, natuurlijk niet, net zo min als alle blanken krankzinnig zijn. We baseren nota bene dit forum op het gedachtengoed van een blanke en wat mij betreft een heel zuiver iemand. Ik ben dan ook geen omgekeerde racist en evenmin een homofoob. We hebben het hier over een homoseksuele subcategorie, maar wel een gevaarlijke!

Wat we echter wel kunnen constateren is dat er bij homoseksuelen een hoger risico is op pedofilie dan bij heteroseksuelen en we kunnen verder constateren dat er disproportioneel veel blanken wel degelijk in meerdere of mindere mate een vorm van krankzinnigheid vertonen, die overigens niet per se seksueel hoeft te zijn.

Vind je het nu nog zo'n prettig idee om een homo als lid te hebben van de 'extended family'? In een traditionele samenleving was de sociale controle dermate groot dat het bijna niet mogelijk was om je te vergrijpen aan kinderen. Bovendien speelde die hele obsessie met seks en macht helemaal niet in dergelijke culturen. Vergelijk dat met Robert M., het zoveelste voorbeeld van iemand die gewoon zijn gang kon gaan en telkens weer een baan vond in de nabijheid van kinderen.

Dit is gewoon een kwestie van statistische risico's. Daarnaast is er een agenda die van de minderheid de norm wil maken, zodat hetero's straks tot de minderheid behoren. Baruti in zijn boek (mijn vertaling):

Vrijwel elke tekenfilm, TV-show, talkshow, comedy en film die vandaag de dag uitkomt laat een opmerkelijk aantal homoseksuelen zien. Het overstijgt in aanzienlijke mate de proportionele vertegenwoordiging ervan in de samenleving. Wanneer er een bewuste overrepresentatie van iets plaatsvindt, wordt het opgedrongen. En dit stuit blijkbaar op weinig weerstand bij het volwassen publiek.

Mike

 
Ik heb zojuist de film Kymatica uitgekeken. Briljant, dank hiervoor, Brian! Misschien wel de meest belangrijke film die ik ooit heb gezien, een absolute aanrader! Bekijk hem zelf hier:



Mike

 
Momenteel is de Serious Request-actie gaande voor betere hygienische voorzieningen in Afrika. In 2 dagen tijd is er al ruim 2 miljoen euro opgehaald. Ik heb een paar van die filmpjes van Eric Corton in Afrika bekeken. Je ziet beelden van het Rode Kruis, dat daar zeep uitdeelt en voorlichting geeft over hygiene. Onder het mom van 'hulp' wordt ONS beeld van hygiene (gebaseerd op een steriele angst voor micro-organismes) opgedrongen aan die mensen. Niemand die zich verdiept in de traditionele leefwijze van die mensen en hun kijk op micro-organismes. En wij maar geld storten en plaatjes aanvragen. Ongetwijfeld wordt er dit jaar weer een record gebroken qua bedrag, waar het Rode Kruis vervolgens weer een heel continent mee kan koloniseren onder het mom van 'ontwikkelingshulp'. De blanke man is immers al veel verder dan deze 'wilden', nietwaar? Werpt een heel ander licht op deze woorden van thijs:

Ja... maar antropologen waren allemaal blanken en die vallen allemaal al af, want blanken willen de geschiedenis vervalsen! OK, nou mooi hoor.

Het gebeurt bewust of onbewust, maar alles wordt naar ONZE norm gezet en er wordt totaal voorbij gegaan aan die van hen. Eric Corton staat er ook bij te glunderen op die filmpjes, die denkt werkelijk dat we met z'n allen daar goed werk verrichten! Natuurlijk lijden antropologen ook aan deze cultureel ingebakken vorm van blanke superioriteit, waaom zouden ze een uitzondering zijn?

Mike

 
Ik heb zojuist de film Kymatica uitgekeken. Briljant, dank hiervoor, Brian! Misschien wel de meest belangrijke film die ik ooit heb gezien, een absolute aanrader! Bekijk hem zelf hier:

Wij hebben hem net gezien. ik zou willen dat iedereen in de wereld die film zou kijken.

 
Veel van wat ik hier in deze 27 pagina's beweer wordt bevestigd door deze film. Een aanrader voor wie nog steeds denkt dat ik van het padje af ben. Misschien dat deze film een grotere indruk op je maakt dan mijn geschreven woorden.

Mike

 
Als ik dit draadje niet gelezen had had ik van die film ook minder begrepen. Het is geen simpele kost en er zit nogal een tempo in!

 
Nog een gedachte:

Laatst keek ik Through the Wormhole met de zwarte acteur Morgan Freeman. Klaarblijkelijk draait Freeman zijn hand er niet voor om om zieke, blanke, 'wetenschappelijke' experimenten van begeleidend commentaar te voorzien. Het ging om een of andere (blanke) gast die een gen van een bepaalde spin voor het maken van zijde, 's werelds meest krachtige vezel, inbracht in geiten en via de geitenmelk zijde kon winnen.

Alsof deze waanzin nog niet erg genoeg was werd er door Freeman vrolijk op los gefilosofeerd. Met een dergelijke technologie konden we de sterkste eigenschappen van niet-menselijke organismes vermengen met menselijke genen en zo onszelf krachtiger maken en onze ziektes overwinnen! WTF?!

Morgan, beste man, jij vertegenwoordigt een krachtige Afrikaanse traditie die wars was van dit soort genetisch geknutsel, op basis voor respect voor alles wat leeft en het bewustzijn dat alle leven bezield is en het niet aan ons is om voor God te spelen. Geen wonder dat dergelijke zwarten door mensen als Valentine en Baruti worden bestempeld als 'negroes', een term bedoeld voor zwarten die meeheulen met het zieke gedachtengoed van blanken. Freeman verkwanselt hiermee het gedachtengoed van zijn voorouders!

Mike

 
Morgan Freeman is helemaal niet eerlijk. Hij zit in allerhande dubieuze films.
http://vigilantcitizen.com/moviesandtv/now-see-illuminati-entertainment-industry/ als je als oudere wijze mens zo op de foto wil dan ben je niet meer als een aap op een stokje.

 
Er komt een miljoen per dag bij voor Serious Request. En dan te bedenken dat het de Moren waren die ons Europeanen hygiene bijbrachten! Vraagt iemand zich af hoe het kan dat Afrikanen vandaag de dag in zulke onhygienische omstandigheden moeten zien te bestaan? Wat dacht je van het afpakken van schoon water door grote bedrijven als Coca Cola en Nestle? Wat dacht je van vervuiling van het water door oliemaatschappijen als Shell? Dat ga je met een blokje zeep echt niet verhelpen, hoor!

Mike

 
Welja de al gepluimde massa moet worden voorgelogen om geld te geven waar die rijken hun plannen nog wat verder mee uit kunnen voeren. Nog meer kinderen vaccineren. Moeders overhalen om de fles te geven waarna hun kinderen sterven omdat er helemaal geen schoon drinkwater is om die poederrommel mee aan te lengen, dat is wat nestle daar doet. En wij voelen ons goed want we hebben die vieze wilden daar toch wat geholpen. Het is om gek van te worden!

 
Voor bij wie het nog maar niet door de hersenpan wil doordringen, dit is dus de waanzin waar we mee te maken hebben - blanke 'wetenschappers' zijn bezig het H5N1-vogelgriepvirus nog gevaarlijker te maken voor mensen d.m.v. experimenten op fretten:

http://www.independent.co.uk/news/s...u-virus-more-dangerous-to-humans-9018666.html

Maar nee, de blanke Europeaan heeft een trotse culturele traditie van hoogstaande kennisontwikkeling. We hebben eveneens een trotse culture traditie van respect voor alles wat leeft. En we hebben al helemaal een trotse seksuele traditie, die totaal geen perverse excessen kent. :roll:

Mike

 
Bijna 7.000 unieke bezoekers per dag hier, maar slechts een handjevol die echt wakker zijn. Hier reken ik jou ook toe, Iklustvet, dank voor je waardevolle aanvullingen!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.094
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan