De relatie tussen mensen en varkens

Ooit heb ik een artikel gelezen (een jaar of 15 geleden) wat ging over het ontstaan van het patriarchaat. Volgens de schrijver van dat artikel is het patriarchaat ontstaan vanuit gebrek, honger en angst. Hij noemde een voorbeeld van een stam die leefde in een natuurlijke omgeving die door bvb een natuurramp (0.a.droogte, aardbevingen) niet meer in de levensbehoeften kon voorzien zoals voedsel en onderdak en gedwongen werd om verder te trekken op zoek naar de middelen om in de eerste levensbehoeften te voorzien.
Zij trokken verder en vonden daar een ander gebied wat misschien wel vruchtbaarder was, maar wat al werd bewoond door mensen die het beschouwden als hun leefgebied. Deze mensen wilden misschien wel delen, maar degenen die door de natuurramp waren verdreven uit hun oorspronkelijke woongebied waren al verhard en dus eerder geneigd tot vechten voor hun voedsel. Zij hadden volgens deze theorie zoveel ontberingen moeten doorstaan dat de mannelijke kracht voorop was gesteld omdat deze in eerste instantie even belangrijker was om te overleven in de directe toekomst, dat de vrouwelijke kracht op de achtergrond was geraakt en dus uit evenwicht.
Hierdoor zouden zij eerder in staat zijn geweest om te plunderen en te vechten en te pakken wat ze wilden hebben/nodig hadden dan om in saamhorighed en met wijsheid te handelen.
Volgens de schrijver werd elk volk wat hiermee werd aangeraakt hierdoor besmet...geweld wekt angst en wantrouwen en haat en meer geweld op en zo wordt het als een ziekte verspreid. Eigenlijk is inmiddels bijna elk volk op deze aarde hierdoor aangestoken, behalve diegenen die altijd met rust zijn gelaten in hun oorspronkelijke habitat (bvb ergens in het oerwoud waar niemand hen nog had ontdekt) of misschien een enkele groep monniken op een berg in een afgelegen klooster die het vertikt om mee te doen aan deze rat-race. Die het vertikt om te verharden zoals de rest en geen kwaad met kwaad wil vergelden.
Dit is wat mij drijft om te zeggen: acceptatie voorop, want in mijn ogen is dat de enige tegenhanger van al dat geweld en een tegenhanger hebben we nodig om de balans te herstellen. Liefde en acceptatie tegenover haat en geweld.
Daarom denk ik ook niet dat het erg veel zin heeft om te praten over zwart en wit, over rood en geel of wat dan ook. Dat is al veel te veel gedaan en heeft ons nooit iets goeds gebracht, maar bovenal: in de kern gaat het daar niet om.
Het gaat namelijk over het principe van : geweld wekt geweld op, kwaad zet kwaad bloed, actie reactie en waar je mee in aanraking komt daarmee raak je besmet.
Pay it forward is de titel van een film die erover gaat dat je vanuit liefde en vertrouwen zou kunnen proberen te leven om op die manier mensen positief aan te raken en zo een lawine-effect van positieve vibraties te veroorzaken om de balans te herstellen...alle beetjes helpen.

Het lijkt mij geweldig als bedrijven als coca-cola en nestle niet langer profiteren van goedkope arbeidskrachten, belastingvoordeel en te zeer versoepelde millieuwetten die hen een economisch voordeel opleveren maar die grote gebieden in wat wij "derde wereldlanden" noemen ernstige schade toebrengen.
Inderdaad denk ik niet dat je dat oplost met een stuk zeep en het zou geweldig zijn als meer mensen zich hiervan bewust zouden zijn en dan bvb om mee te beginnen geen produkten meer zouden kopen die door deze bedrijven worden geproduceerd.

Ook zou het fijn zijn om te weten hoe we dan wel een positieve bijdrage kunnen leveren aan het hertellen van de balans.

 
kanne,

We moeten de ziekte eerst onder ogen zien, willen we deze kunnen genezen. Daarvoor is het zeer zinvol om te kijken naar blanke en zwarte tradities. Jouw stelling dat honger leidt tot overheersing is correct. Wie hadden het meeste honger op deze planeet? De noordelijke aardbewoners omdat deze moesten zien te overleven in een poolklimaat waar voedselschaarste aan de orde van de dag was! Dan kom je dus automatisch uit bij de blanke Noord-Europeaan. Wereldoverheersing is hier begonnen, het feit dat nu de hele wereld ermee besmet is begint EN EINDIGT hier bij ons! Zoals ik al schreef:

We zijn dus helemaal niet allemaal 1. Niet als wij niet veranderen. Wij hebben de puinhoop gemaakt, wij zullen hem moeten opruimen. Wij blanke Europeanen hebben veel goed te maken, heel veel. We dragen een loodzwaar karma met ons mee, dus er is geen tijd te verliezen.

Verdergaand op deze woorden bemerk ik bij jou een bepaald soort naiviteit, die erg populair is in het politiek correcte Nederland. Dat is die van de 'regenboogwereld' en 'we zijn allemaal mensen'. Eerder schreef ik ook al:

Mocht je nog de illusie koesteren van een 'regenboogwereld' en 'we zijn allemaal mensen', bedenk dan dat Europeanen door de eeuwen heen hebben laten zien dat ze onbetrouwbaar, racistisch en moordlustig zijn. Dit getuigt van een LAAG BEWUSTZIJN dat onverenigbaar is met een hoog bewustzijn. Tussen de 75% en 85% van de oorspronkelijke bevolking van Noord- en Zuid-Amerika is uitgemoord, zonder dat deze mensen de blanke kolonisten de oorlog hadden verklaard. En op andere plekken op de wereld hebben we soortgelijke wreedheden uitgehaald met inheemse volkeren en culturen. Feit!

Laatst kwam ik de term 'complementaire geneeskunde' weer eens tegen. De reguliere 'geneeskunde' bedient zich van hakken, snijden, branden en vergiftigen en getuigt van een laag en destructief bewustzijn, hoe lang artsen hier ook voor studeren. De oude kruidengeneeskunsten van weleer getuigen van een hoog bewustzijn, waarbij de natuur de basis is. Hier is niets 'complementair' aan, de twee soorten bewustzijn zijn simpelweg onverenigbaar! Je kunt hooguit met natuurgeneeskunde de schade van reguliere geneeskunde enigszins beperken en dat is het wel zo'n beetje.

We krijgen alleen maar een betere wereld als WIJ BLANKEN een hoger bewustzijn creeren. Nogmaals, het begint en eindigt bij ONS! Weke New Age-denkbeelden van 'eenheid' en 'verlichting' zonder de duisternis onder ogen willen zien zijn alleen maar afleiding van waar het werkelijk om zou moeten gaan. Tijd om voor het eind van het jaar je ogen werkelijk te openen, kanne, dan kun je een wakkerder 2014 beleven.

Mike

 
Bijna 7.000 unieke bezoekers per dag hier, maar slechts een handjevol die echt wakker zijn. Hier reken ik jou ook toe, Iklustvet, dank voor je waardevolle aanvullingen!

Mike

Ik vind het wel moeilijk, ik wil ergens heen met mijn verontwaardiging, ik wil van alles maar wat? Het is allemaal zo pijnlijk, van de week struikelde ik in een winkelstraat bijna over een klein kind dat koekjes verkocht voor een of ander dubieus goed doel, het overviel me zo, ik zag die koeken, en dat vreselijke doel, dat ik zei nee dank je en ik liep snel verder. Ik voel me er nog schuldig over want de bedoelingen van zo´n kind zijn zuiver.
Ik vind het zo erg dat kinderen met al hun goede bedoelingen zo misbruikt worden. Mijn zoon wordt op school ook al volgestopt met onzin over klimaatveranderingen en oorlog terwijl er gvd helemaal geen oorlog hoort te zijn! waarom moeten kinderen zich bewust worden van hoe slecht alles kan zijn, als een soort kruis dat ze zullen moeten dragen. En waarom kunnen kinderen niet bewust gemaakt worden van hoe goed de wereld kan zijn? Ik zie er zo tegen op dat mijn kinderen later ook zo´n moeilijk bewustwordingsproces door moeten omdat ik het toe laat dat ze verkeerd geinformeerd worden.

 
Zo, ik ben hier weer terug na het verwerken van hardnekkig trauma. Ouders gaan scheiden en de reden daarvan hou ik privé. Nog voel ik niet gelukkig maar ja het allerergste is voorbij.

Mike,

Voor wie nog gelooft in de sprookjes van Eckhart Tolle en zijn 'kracht van het nu' deze topic van vorig jaar

Hier in het nu leven is dus volgens jou jezelf afsluiten van de duisternis, of anders gezegd: vluchten van de waarheid(die nou eenmaal niet positief is), maar Eckhart Tolle heeft het over onrustige geest van de hedendaagse mens die te vergelijken valt als wanneer je vlak bij de zeespiegel bevindt, het water is vaak erg onrustig door hardnekkige weersomstandigheden en zo maakt het geest dus teveel lawaai, maar het geest komt tot rust als je dieper in het zeewater bevindt waarbij zelfs stormen de rust daar moeilijk kan verstoren, maar dan nog voel je dergelijke emoties nog wel, maar doordat je in diepe zeewater bevindt raakt je innerlijke rust moeilijk door verstoord.

Ik ben kritisch wat zijn boodschappen maar ook wat jouw boodschappen zijn. Hier in het NU klinkt een veel te makkelijke weg om maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen voor alles wat de blanke mens in het verleden(buiten hier en in het nu) verkeerd heeft gedaan en ik vind wel dat we verantwoordelijkheid moeten nemen, met hier in het nu blijven leven en vooral erin blijven hangen komt er geen beweging of actie in.

Gezondheid,

 
@fatsnotbad,
inderdaad begint een betere wereld bij jezelf.
En karma is niets anders dan een ander woord voor oorzaak en gevolg.
Op mij kom je de laatste tijd steeds zweveriger over, ik blijf liever met beide benen op de grond en ik blijf erbij: de wereld heeft niets aan mensen die radicaal zijn en die zwart-wit denken.
Evenwicht zal alleen maar ontstaan als mensen zich kwetsbaar en strijdbaar tegelijk durven opstellen en dan dus denken: "in de kleur van je hart", dus door altijd je hart te laten spreken. En niet je ego dus.
Niet te vervallen in eindeloze preken over waar wat begon om daarmee duidelijk te maken dat jij het allemaal zo goed doorhebt en dat de rest van de wereld nog slaapt.
Dit "wakker worden" is een zeer populisisch begrip en sinds de jaren 70 al een hype,vooral juist in new age kringen en bovendien een zeer doorzichtig en neerbuigend middel om anderen mee klein te krijgen en te manipuleren.
Kinderachtig ook...ik moet dan ook direct denken aan het sprookje: "de nieuwe kleren van de keizer".
Bovendien gaf je geen antwoord op mijn vraag: wat kunnen we doen om de wereld beter te maken...in concrete zin!

 
Gezondheid, probeer je erop te focussen dat je ouders waarschijnlijk uit elkaar gaan om apart van elkaar een gelukkiger bestaan op te bouwen (al ken ik de precieze reden natuurlijk niet). Zodra je dit beseft zou je het misschien als iets goeds kunnen gaan zien, ook al gaat er veel verloren waar je misschien aan gehecht bent. Die gehechtheid moet je los proberen te laten.

Ik vind het zo erg dat kinderen met al hun goede bedoelingen zo misbruikt worden. Mijn zoon wordt op school ook al volgestopt met onzin over klimaatveranderingen en oorlog terwijl er gvd helemaal geen oorlog hoort te zijn! waarom moeten kinderen zich bewust worden van hoe slecht alles kan zijn, als een soort kruis dat ze zullen moeten dragen. En waarom kunnen kinderen niet bewust gemaakt worden van hoe goed de wereld kan zijn?

Ach, oorlog lijkt me van alle tijden. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg voor de mensen die er mee te maken hebben, maar maak je het jezelf niet extra moeilijk zo? Het werk van Weston Price vormt de basis waardoor wij hier terecht zijn gekomen. Uit zijn boek kan je opmaken dat ook de traditionele stammen die in perfecte harmonie met de natuur leefden, en wat velen van ons als ultiem zullen beschouwen, ook te maken hadden met oorlog. Bijvoorbeeld de Masai, die van hun speren en schilden(? zo even uit mijn hoofd) ontdaan werden om hun rivaliserende stammen te beschermen etc.

Ik zie er zo tegen op dat mijn kinderen later ook zo´n moeilijk bewustwordingsproces door moeten omdat ik het toe laat dat ze verkeerd geinformeerd worden.

Het verbaast met dat je dit blijkbaar een zwaar proces vindt. In mijn omgeving zijn redelijk wat mensen bezig met het bewust worden van een diepere essentie van het leven dan welke je zou beseffen wanneer je 'mainstream' paden bewandelt. Stuk voor stuk vindt iedereen het prachtig, alsof het een geschenk uit de hemel is dat je dit kan meemaken (beeldspraak, hiermee bedoel ik niets religieus ;) ). En doe jij niet al het halve werk voor jouw kinderen? Alsof hetgeen ze op school leren het enige is wat kinderen te horen krijgen. In de opvoeding kan je een grote rol spelen in hoe je kinderen in het leven staan. Je kan ze al van jongs af aan laten zien dat er meer is dan wat je op tv ziet en op school hoort. Mij lijkt het juist geweldig om dit mijn kinderen mee te kunnen geven.

 
Super film, Kymatica. Zoveel van wat ik de afagelopen tijd leer en geleerd heb komt erin terug!
Ik heb het niet vaak, maar zal hem nog een keer bekijken met een aantekenboekje ernaast, er zijn veel dingen die weer op een andere manier duidelijk uitgelegd worden, waardoor dingen steeds meer in gaan dalen.

 
Ach, oorlog lijkt me van alle tijden.

Ja welja, wie maakt zich druk om pakembeet een gifgasaanval op kinderen meer of minder.

Het verbaast met dat je dit blijkbaar een zwaar proces vindt. In mijn omgeving zijn redelijk wat mensen bezig met het bewust worden van een diepere essentie van het leven dan welke je zou beseffen wanneer je 'mainstream' paden bewandelt. Stuk voor stuk vindt iedereen het prachtig, alsof het een geschenk uit de hemel is dat je dit kan meemaken (beeldspraak, hiermee bedoel ik niets religieus [;)] ).

Hoe kan je het niet zwaar vinden om erachter te komen dat je belogen bent en dat we nog steeds allemaal belogen en bedrogen worden?

En doe jij niet al het halve werk voor jouw kinderen? Alsof hetgeen ze op school leren het enige is wat kinderen te horen krijgen. In de opvoeding kan je een grote rol spelen in hoe je kinderen in het leven staan. Je kan ze al van jongs af aan laten zien dat er meer is dan wat je op tv ziet en op school hoort. Mij lijkt het juist geweldig om dit mijn kinderen mee te kunnen geven.

Heb jij kinderen? Wat voor nut heeft het om ze elke dag naar school te brengen wetende dat ze er niks leren waar ze later ook maar iets aan gaan hebben. Alles wat je daar leert moet je later vergeten, of je komt er achter dat het niet waar was. Welk nut dient het? Om te leren lezen en schrijven hoef je niet naar school, dat leren kinderen vanzelf, en voor de rest kan ik geen enkele vaardigheid bedenken die je niet beter in je eigen tempo leert. De enige reden dat kinderen naar school gaan is om ze een berg propaganda te laten slikken (het is niet voor niks dat de overheid niet van thuisonderwijs houdt), en om te zorgen dat ouders hun handen vrij hebben om hun schulden af te kunnen lossen. Ik zou niet weten wat er prachtig aan is om zulke dingen uit te vinden. Ik kan idd mijn kinderen leren dat wat er op school gezegd wordt eigenlijk heel anders is maar ik vind het compleet van de pot gerukt dat dat nodig is.

 
Bovendien gaf je geen antwoord op mijn vraag: wat kunnen we doen om de wereld beter te maken...in concrete zin!

Ik vind dit niet eerlijk, ik vind niet dat degene die problemen signaleert dan ook maar met een oplossing moet komen. Ik wil ook wel een handleiding hoe vertaal ik een ouderwets rollenpatroon naar het leven in deze tijd maar die is nergens op te eisen, we zullen het zelf moeten verzinnen.
New Age zie ik als een ontkenning. We kunnen niet leven van het licht, we hebben er echt een mes bij nodig. Je kunt wel zeggen dat het leven zo prachtig is en dat je moet genieten, of niet mag verharden, als een paar landen verderop een muur gebouwd wordt om moeders met kinderen in een oorlogsgebied te houden. Wij laten dit gebeuren!

 
Je kinderen leren op school natuurlijk nog wel meer nuttigs iklustvet, maar ik begrijp je tegenzin. En je laatste zin ben ik het helemaal mee eens

 
Ik heb het ook al vaker gevraagd, wat is het dan dat je concreet kan doen?
In Kymatica is een deel van dat antwoord voor mij duidelijk geworden. Triljoenen cellen maken een organisme dat heet de mens, dit mens heet Alexandra. Maar ik ben net zo goed een cel, een cel dat onderdeel is van de mensheid en onderdeel is van het organisme Aarde. Op het moment dat ik door middel van voeding, gedragingen, gedachten, e.d. mijn destructieve gedrag en bepalingen verander, verander ik niet alleen mijn eigen lichaam, maar draag ik daadwerkelijk een steentje bij in het overgrote geheel.
Dit is me al vaker verteld door onder andere de medicijnmannen en vrouwen (paqo's), maar door deze film werd het me weer allemaal net een stapje duidelijker. Ook de populaire uitspraak, verander de wereld, begin bij jezelf. Je hebt daadwerkelijk de macht en kracht om de wereld te veranderen. Net als dat je de kracht en de macht hebt je eigen cellen te veranderen, ziekten te genezen, jezelf sterker te maken. Of de cellen het nou willen of niet, ze beinvloeden elkaar. En ik kan dus op manieren die voor mij niet begrijpbaar zijn op dit moment een andere cel (mens) in Hongkong beinvloeden en daarmee een verschil maken in de wereld.
Hoe? Door onder andere je eigen tuintje schoon te houden, schoon van vergiftiging, lichamelijk en geestelijk.

New age is niets anders dan een modern jasje rondom religie.

 
De afgelopen maanden wordt het me steeds duidelijker dat een volk dat tot de jaren 70 afgelegen leefden nu toch in de klauwen zijn gevallen van de overheid. De qeros uit hoogebergten van de Andes zijn verplicht om hun kinderen naar school te sturen waardoor niet alleen hun cultuur binnen 1 generatie verdwijnt, maar ook de mensen in hele grote problemen komen. Waar ze voorheen zelfvoorzienend waren, moet er nu geld komen voor uniformen, huur (want er moet naar de steden/dorpen verhuisd worden, want daar zijn de scholen), moderne dingen. Ouders zijn ongeschoold en verdienen weinig, kinderen zien die worsteling en geven de oude gewoontes daarvan de schuld en keren de tradities en gewoonten de rug toe. De dorpen in de bergen zijn compleet leeggelopen en nog even en alle kennis en kunde is ook verdwenen.

 
Hee Alexandra, je naam is groen geworden!
Heel veel succes met je praktijk, je site ziet er interessant uit en ga ik nog eens op mijn gemak bekijken.

 
Hahahahaha, als je nog even wacht met bekijken, dan haal zorg ik dat het er nog beter uit komt te zien. Bedankt in ieder geval :D

 
Op mij kom je de laatste tijd steeds zweveriger over, ik blijf liever met beide benen op de grond en ik blijf erbij: de wereld heeft niets aan mensen die radicaal zijn en die zwart-wit denken.

Ik zweverig? Zitten we wel op hetzelfde forum? Als er iemand concreet is en https://www.fatsforum.nl/topic/spiritualiteit-met-beide-benen-op-de-grond]met beide benen op de grond[/url] staat, ben ik het wel! Overigens is er niets mis met radicaal zijn. Het woord is afkomstig van 'radix', dat 'wortel' betekent (denk aan 'radijs'). Back to the roots dus, precies waar ik voor sta!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.162
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan