'Even' voorstellen: watisgezond?

Edwin (of andere Cutler protocol volgers), gebruik jij ook de supplementen die Cutler aanraadt? Ik las van iemand (niet alleen Cutler) dat dat wel aan te raden is om de symptomen onder controle te houden, zeker tijdens chelatie.

Ben een bestelling aan het voorbereiden bij iHerb. Die hebben van elk supplement honderden varianten, dus flink gepuzzel. Liefst poeders zonder vulmiddelen, zoals deze Q10 van Now. Wel onhandiger, want lost niet op in water.

 
Ik ben op zoek naar een goede Vitamine C. Verder heb ik nog niet naar de supplementen gekeken.

 
Is die vorm van vitamine C niet te zuur voor een hoge dosering over een lange periode?
Heb je het al geprobeerd en krijg je er geen maagklachten van?

 
Ik gebruik het al een aantal maanden. Je moet het niet op een lege maag innemen. Ik neem het na het eten in, samen met Betaïne HCL door een rietje zodat het je tandglazuur niet aantast. Ik neem niet superveel, omdat dat weer kwikmobilisatie zou kunnen veroorzaken, maar wel een paar gram per dag. Trouwens, tijdens chelatie lijkt het me minder erg dat er kwik gemobiliseerd wordt, omdat het dan ook wordt afgevoerd. Cutler heeft het niet voor niets over 4 tot 12 gram per dag.

Toen ik nog yoghurt nam, roerde ik ascorbyl palmitaat van AOV er doorheen. Is vetoplosbaar en bereikt de hersenen.

 
Ik ben op zoek gegaan naar een aantal van de supplementen die Cutler aanbeveelt voor en tijdens de kwik detox.
Dit kan ook interessant zijn voor kwikbelaste personen die niet Cutler's protocol (gaan) volgen.

Komt ie:

- http://www.iherb.com/p/46919]Vitamine E 400 IE[/url] Goede antioxidant. Deze vitamine E was één van de zeer weinige supplementen die ik vond die geen soja bevat. De vitamine E is hier afkomstig van zonnebloemolie (non-GMO). Beter dan soja-olie toch?
- http://eu.iherb.com/Now-Foods-L-Lysine-1-000-mg-100-Tablets/10523]L-Lysine 1000mg[/url] essentieel aminozuur wat niet door lichaam wordt aangemaakt. Vond http://www.herpes-coldsores.com/lysine-safety.htm]hier[/url] interessant artikel over wisselwerking met arginine. http://is.gd/WEHR4h]Dit artikel[/url] laat onder andere zien welke voeding veel lysine en arginine bevat. Lysine is goed voor huid, hart en hersenen.
- http://eu.iherb.com/Now-Foods-Zinc-Picolinate-50-mg-120-Capsules/878]Zink 50 mg[/url]. Picolinate blijkt 1 van de beste opneembare vormen van zink te zijn.
- http://eu.iherb.com/Healthy-Origins-CoQ10-100-mg-150-Softgels/4131]Coenzym Q10[/url]. Bevat olijfolie in plaats van lijnzaadolie wat vaak gebruikt wordt (kon niet vinden of het bio is). Q10 is goed voor hart en hersenen. Ik zag reacties van mensen waarbij de brainfog en hartkloppingen en/of hartpijn spontaan verdwenen.

Ik maak het mezelf voor de verandering maar eens makkelijk door niet allemaal poeders te nemen.

Verder had ik al vitamine C ascorbaatzuur, Great Lakes gelatine, een multi, adrenal cortex, vitamine D, levertraan, sole, magnesiumolie en -citraat en betaïne HCL.

Misschien heeft iemand anders hier ook iets aan.

Mark (alias Pete the pill-popper)

 
Ik zie dat we dezelfde vitamine E van AOV hadden gevonden ;-)

Die Q10 van hun is maar 30 mg en weer veel duurder. Ik zit te denken om de 200 mg van Healthy Origins te nemen.

 
Vitamine e bestaat uit 8 verschillende soorten stoffen. In jullie supplementen hierboven zit maar 1 soort vitamine e.

Ik zou gaan voor rode palmolie of tarwekiemolie (wel veel omega 6), deze zijn veel completer en bevatten ook andere gezonde voedingsstoffen.

 
In 1922 heeft men voor het eerst vitamine E ontdekt. Sindsdien be schrijft men vitamine E als een ziektebestrijder, de vruchtbaarheidsvitamine en de vitamine die er als antioxidant voor kan zorgen dat we langer leven.
Vitamine E worden de lijfwachten van de celwanden genoemd. Geweten is dat vitamine E voorkomt dat de vetten in ons lichaam oxideren, m.a.w. ‘ranzig’ worden of verouderen. Zo is dementie niet zelden het gevolg van oxidatie van vetten en dus ranzig worden van hersencellen en zijn pigmentvlekken op de huid het gevolg van oxidatie door de zon; beiden door tekorten aan carotenen en vitamine E. Vitamine E is de algemene naam voor de twee families die tot vitamine E behoren: to cotrienolen en tocoferolen. Elke familie bevat 4 vormen nl. de alfa-, beta-, gamma- en deltavorm. Misschien neemt u wel een supplement van vitamine E? Maar wat mist men meestal in een supplement van vitamine E?
Tocotrienolen. De meeste supplementen bevatten uitsluitend alfa-tocoferol. In twee afzonderlijke studies, rapporteren onderzoekers dat het niet verstandig is om hoge dosissen alfa-tocoferolen op te nemen zonder de tocotrienolen. (172) In de natuur komt alfa-tocoferol nooit afzonderlijk voor. Het is steeds een mix van tocoferolen en tocotrienolen. Als we erop vertrouwen dat de natuur ons altijd verschaft wat we nodig hebben en dit in een ideale verhouding, dan zou het ideale vitamine E-supplement een mix moeten zijn van tocoferolen en tocotrienolen. (172) In 1971 heeft Slover aangetoond dat rode palmolie de rijkste bron is van tocotrienolen. (157) Momenteel kan men geen andere, even rijke natuurlijke bron aan tocotrienolen en vitamine E, aanbevelen dan rode palmolie! (30) De vitamine E die je terugvindt in palmolie, bestaat voor 30% uit tocoferolen en voor 70% uit tocotrienolen. Tocotrienolen vormen een belangrijke familie van de vitamine E.

Wat zegt de medische wetenschap over tocotrienolen (vitmaine E)?

ze helpen vetophopingen in slagaders verwijderen
ze verlagen de LDL- of ‘slechte’ cholesterol
ze versterken ons immuunsysteem (voornamelijk de T-cellen) met 65%
het zijn zeer sterke antioxidanten (40 tot 60 keer sterker dan de tocoferolen)
ze kunnen de groei van kankercellen afremmen (vooral bij borstkanker)
ze beschermen de huid tegen UV-stralen
ze vertragen het ouderdomsproces
Chloor in leidingwater en oestrogenentherapie bemoeilijken de opname van vitamine E.

Natuurlijke vitamine E in rode palmolie
is 3 keer beter dan een synthetisch
vitamine E-supplement

Algemeen mogen we stellen dat synthetische vitamine E (zijnde één bepaalde soort vit. E namelijk DL-alfa-tocoferol) wordt aangemaakt door petrochemische processen. Deze vorm van synthetische vitamine E is voor de helft minder werkzaam dan natuurlijke vitamine E, blijft minder lang in het lichaam en vervult lang niet alle functies als het complex van natuurlijke vitamine E. Zo wordt bijvoorbeeld natuurlijke vitamine E 3 keer meer doorgegeven van de moeder naar de foetus dan synthetische vitamine E. (143)
Daarenboven mag men stellen dat de hele groep van vitamine E (8 soorten) beter werkt dan een vergelijkbare dosis van één van de afzonderlijke leden van de vitamine E familie. Dit komt omdat de verschillende leden andere functies vervullen. Zo beschermen gamma-tocoferolen hersenen beter tegen stikstofoxide dan alfa-tocoferolen (143) En zo kon een mix van tocoferolen en tocotrienolen borstkanker voorkomen hetgeen alfa-tocoferol in zijn eentje niet kon (143).
Ten derde mogen we stellen dat zogezegd ‘natuurlijke’ vitamine E in capsules meestal niet hetzelfde is als deze die we terugvinden in planten zoals rode palmolie. De meeste zogenaamde natuurlijke d-alfa-tocoferolen zijn andere plantaardige tocoferolen die door een chemisch proces van methylatie tot alfa-tocoferolen werden omgevormd. Prof. R. Acuff van de staatsuniversiteit van Oost-Tennessee zegt: ’onze studie toont zonder enige twijfel aan dat natuurlijke vitamine E minstens dubbel zo goed is als synthetische.’ Een studie uit 1998 van prof. Traber (Linus Pauling inst.) toonde aan dat natuurlijke vitamine E dubbel zo goed opgenomen wordt in het bloed als synthetische. Synthetische vitamine E wordt ook sneller en meer uitgescheiden. Blijkbaar kan het lichaam een onderscheid maken tussen beiden, aldus prof. Traber.

http://www.bartmaes.tk/nl/waarom-kokosolie-en-rode-palmolie/rode-palmolie-en-tocotrienolen.html

 
Bedankt Janse.
Ik heb ook wel een probleem met het gebruik van supplementen. Het zijn bijna altijd geïsoleerde stoffen die niet los in de natuur voorkomen. Q10 zit in hart. Dat eet ik een paar keer per week. Is zo'n supplement dan wel nodig? Het supplement bevat natuurlijk wel een hogere dosis, maar is de lagere hoeveelheid in de natuurlijke vorm niet beter opneembaar?

 
@Janse,
Bedankt, ik weet dat er 8 verschillende stoffen in vitamine E zit en had ook al gekeken naar palmvet, maar ik testte zwak daarop bij Marijn, en ik weet ook niet hoeveel je daar van moet gaan nemen in dit geval.

Tarwekiemolie bevat inderdaad weer veel omega 6.

Ik zou ook liever al die stoffen uit volledige voeding halen, maar het lijkt me bijna onmogelijk om zulke hoge therapeutische hoeveelheden uit voeding te halen.

 
Er bestaan wel Vitamine E supplementen met alle tocopherolen en tocotrienolen overigens:
http://eu.iherb.com/Dr-Mercola-Vitamin-E-Tocopherols-Tocotrienols-30-Licaps-Capsules/50544#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=vitamin%20e%20tocopherols&rc=7263&sr=null&ic=1

 
Ik zag het ook. Deze is gebaseerd op palmvet:
http://eu.iherb.com/Healthy-Origins-Tocomin-SupraBio-50-mg-150-Softgels/27485#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=vitamin%20e%20Tocotrienols&rc=6561&sr=null&ic=15

Maar hoeveel vitamine E dit nou is in totaal? Toch meer dan de genoemde 22 UI neem ik aan, want dat is alleen de d-alpha-tocopherol.

 
Ik heb het boek van Cutler vandaag uitgelezen.
Paar vragen had ik nog wel en 2 ervan heb ik hem gemaild.
1 vraag ging over wat een betere optie was qua vitamine E supplement: hoge dosering d-alpha-tocopherol of lage dosering met gecombineerde tocopherolen & tocotrienolen. Daar antwoordde hij op dat een combinatie van die 2 misschien wel het beste is. Nog eens zitten kijken, maar ik ga toch voor de hierboven genoemde combi van tocopherolen en tocotrienolen. En dan 2 per dag.

Interessanter was m'n 2e vraag aan hem in dezelfde mail. Op bladzijde 207 van z'n boek staat namelijk een overzicht van de dagelijkse hoeveelheid kwik die je via urine en ontlasting uitscheidt en dan zonder en met chelatie. Tenminste, dat is hoe ik het lees.
Er staat onder andere het volgende:
geen inname chelator: 7
100 mg DMSA (elke 4 uur): 9
100 mg ALA (elke 4 uur): 10

De eenheid kon ik niet achterhalen, maar hoe hoger dat getal, hoe meer kwik er in je urine en ontlasting zit.
Het viel me dus op dat het verschil tussen geen inname en 100 mg DMSA niet zo groot is. Bovendien gaat dat over 100 mg, terwijl ik wil beginnen met 12,5 mg en uiteindelijk ophogen tot 25 mg. Dus dan zal dat verschil nog geringer zijn in vergelijking met niets innemen.

Vandaar dat ik Dr. Cutler vroeg of het dan wel zin heeft om DMSA te nemen, zeker die eerste paar maanden.
Het gekke is dat hij die vraag uit dezelfde mail niet beantwoord heeft. Dus ik hem nogmaals gemaild of hij die 2e vraag ook kon beantwoorden. Maar nog steeds geen antwoord gehad.

Heeft iemand anders hier een idee over? Lees ik z'n gegevens misschien verkeerd?

Dat ALA zin heeft, begrijp ik wel, want dat trekt kwik uit je hersenen wat je lichaam zelf nauwelijks kan (veel trager in ieder geval).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.910
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan