'Even' voorstellen: watisgezond?

Vanochtend bloed wezen prikken en ik ging bijna 'out' nadat er zo'n 15 bloedbuisjes getapt waren. Verpleegkundige vond het ook niet verantwoord van internist om zoveel bloed ineens te laten prikken op een nuchtere maag.

Maar goed, tis gebeurd. Ben op zich wel blij dat er kennelijk op een heleboel zaken getest wordt.
Lesgeven zag ik nog even niet zitten, dus cursist maar even afgezegd.

 
De uitslagen zijn binnen!

Net telefoontje gehad van internist over bloedonderzoeken.

Niks verontrustends, behalve dat m'n kalium-gehalte laag was.
Leverwaardes (wat de oorspronkelijke aanleiding was van dit internist-bezoek) bleken weer normaal, dus misschien iets te maken met ontgiftigen of een supplement wat ik voorheen nam.

Cortisol was normaal, en duidde niet op bijnieruitputting, maar omdat ik minder dan 24 uur voor bloedafname nog adrenal cortex had genomen, wil ze dat ik nu 4 weken lang geen enkel supplement inneem om dan weer bloed te prikken (nu al zin in), zodat ze zeker weet dat er geen maskeringseffect op heeft getreden. Ze wil dan alleen nog testen op cortisol en kijken of de lever nog steeds normale waardes geeft.

Magnesium was de uitzondering, dat mag ik nog wel nemen, omdat die waardes wat laag waren.

Hmm, waarom doe ik dit eigenlijk? Zodat ik zwart op wit heb wat ik denk dat ik heb en dat die lever normaal blijft doen. O ja....

 
Ik lees net dat bij burnout of beginnende bijnieruitputting de cortisol waardes in je bloed normaal kunnen zijn, maar dat de cortisol minder goed kan worden opgenomen door de cellen.

Dan heeft het ook geen zin (zat sowieso al te twijfelen) om nog een bloedonderzoek te doen naar de hoeveelheid cortisol in m'n bloed. Ik zou 4 weken lang geen supplementen mogen nemen, dus geen vitamine C, levertraan, bijnierextract etc voor een volgend bloedonderzoek zodat de internist een eerlijk beeld krijgt. Vorige bloedonderzoek was op kalium na, gewoon goed. Het ging me bij dat vorige bloedonderzoek erom dat er niet iets mis zat waar ik geen weet van had. Maar blijkt dus van niet.

Voel me na een paar dagen stoppen met m'n supplementen al minder fit (weer prikkelbaarder aan het worden) en de dips na het drinken van melk (naast hoofdpijn) worden heftiger ook (concentratie? weg! + niet vooruit te branden). Misschien maar eens even stoppen met in ieder geval rauwe melk (kefir) om te zien wat dat doet. Na het lezen van de documenten over het endorfine systeem, ben ik er niet meer zo zeker van dat dit ontgiftingsverschijnselen zijn.

 
Het is echt een zoektocht hè? Ik herken dat jammergenoeg,ik zit er ook middenin. Ik wil zo graag weten waar het nou mis gaat binnen en wat ik eraan kan doen. Ben er al jaren mee bezig :roll:

Is Een speekseltest misschien niet beter om cortisol te meten?

 
Het is inderdaad een zoektocht.
Wel fijn dat we op een forum als deze mogelijke oorzaken en oplossingen kunnen vinden. Maar iedereen is anders en heeft vaak ook andere oplossingen (of combinatie van oplossingen) nodig. En we zijn weer terug bij ..... zoektocht!

Dan maar proberen en zelf ervaren wat het allemaal met je doet.

Ik weet niet of een speekseltest beter is om cortisol te meten. Maar omdat de hoeveelheid cortisol toch niet alles hoeft te zeggen, laat ik het denk voorlopig maar even zitten ;-)

Ik ga nu weer terug (leve m'n gezondheidsdagboek!) naar waar het minder werd en neem een nieuwe afslag.

We gaan eruit komen hoor! :-D

 
Hey watisgezond,

Ik heb helaas geen nuttige informatie over je klachten. Alleen misschien iets voor je huid. Ik heb een hele tijd terug een zeep maak workshop gedaan waarbij ik erg veel informatie kreeg over bepaalde bestanddelen in zeep. (Ik hoop dat ik het goed uitleg, ben niet zo'n held in het opslaan van informatie). De meeste zeep die je kan kopen in winkels zijn eigenlijk geen zeep, zeep hoort een verbinding aan te gaan met vet en zo wordt je huid gereinigd. Veel zeep van tegenwoordig bevat irriterende ingrediënten en kunnen ook een laagje van je huid afhalen waardoor deze weer gevoeliger wordt. Een goede ambachtelijke zeep kan veel schelen bij een geïrriteerde huid. Zelf merk ik helaas geen verschil bij mijn keratosis pilaris, maar een vriendin merkt wel heel veel verschil bij haar eczeem. Ze gebruikt zeep van Soap7.com voor troubled skin. Wellicht iets om te proberen? Ik weet eigenlijk niet wat je nu gebruikt, misschien ben je hier al van op de hoogte :)

 
Dag Louisette,

Welkom op dit forum! En bedankt voor de info. Ik gebruik al een tijd geen zeepproducten meer (ook geen facewash en dat soort dingen). Tot voor kort gebruikte ik alleen een toner 's ochtends en 's avonds om m'n gezicht te reinigen, maar akkelien (staat onder je met een bericht ;-)) gaf de tip om appelazijn te gebruiken om m'n gezicht te reinigen en op exceem te deppen omdat ze vermoedde dat de exceem veroorzaakt wordt door een gist. Sowieso fijn om natuurlijke producten te gebruiken in plaats van synthetische.

Ik ga hieronder vertellen wat m'n ervaringen zijn ermee :-)

 
Ben ik weer...

Hoi Akkelien,
Appelazijn werkt op zich goed. Lage concentratie voor reiniging, soms hoge concentratie voor exceem en hoofdhuid.
Maar ik denk dat de gist een onderliggende oorzaak heeft in misschien het gebruik van zuivelproducten. Volgens mij heb ik er sindsdien last van (paar maanden terug).

Dus de exceem wordt telkens minder (soort van uitdrogingseffect), maar gaat niet helemaal weg en komt ook weer iets terug. Hetzelfde geldt voor roos en jeuk. Soms weg, soms terug. Ik voel 'ze' soms lopen op m'n hoofdhuid (echt!). Dus ik ga de zuivel eens minderen om te zien of dat ervoor zorgt dat het echt weggaat en blijft, anders is het dweilen met de kraan open (symptoombestrijding).

Maar ben nog steeds blij met je tip! Ben sinds vandaag over op troebele appelazijn, zou nog beter moeten werken.

Mark

 
Hey Mark,

Wat fijn dat het toch wat verbeterd, ik zou toch ook nog eens natrium carbonaat proberen,
misschien dat dat effectiever is, het doodt schimmels en bacteriën, en dat willen we :wink: succes!!!!

 
Dank je Akkelien,

Het kan ook met de rosacea te maken hebben. Dat blijkt veroorzaakt te kunnen worden door de demodex mijt. Maar misschien gaan die er ook wel aan met appelazijn of natriumbicarbonaat. Natriumbicarbonaat is baking soda. Even voor de zekerheid: dat is toch niet de soda die je bijvoorbeeld voor de was kunt gebruiken of wel? Ik heb hier nog soda van Driehoek staan namelijk.

En ondertussen kijken wat de onderliggende oorzaak is van vooral die eczeem (ook op m'n borst).

 
Natriumbicarbonaat is baking soda. Even voor de zekerheid: dat is toch niet de soda die je bijvoorbeeld voor de was kunt gebruiken of wel? Ik heb hier nog soda van Driehoek staan namelijk.

NEE, NIET DOEN!!! Dat is totaal ander spul!!

Mike

 
de meeste drogisten zullen de groene pakjes van Gimborn hebben. Deze is zuiver.
2 ons voor 3 euro of zo geloof ik.
Ik had van het weekend toevallig een soda-bread gebakken voor bij soep.
500 gr.Speltbloem,
400 ml kefir, (misschien iets meer)
1 tl. zout
2 tl. bakingsonda (zuiveringszout, natriumbicarbonaat)

droge materialen mengen, kefir erbij
Het moet een beetje plakkerige zijn en om het uit de schaal te krijgen wat extra bloem boven en onderop strooien.
Kruislinks insnijden bv.
Op een bakplaat met bakpapier eronder een bal vormen.

40 minuten in oven van 200 graden.
Het resultaat was prima, je hebt in 45 minuten een mooi brood.

Iemand die ik van het weekend zag deed er een schaal oostindische kers bij, dus je kan er vanalles bij doen.
Zij had er ook nog tzatziki bij gemaakt, heerlijk.

edit: voor de broodliefhebbers dan hier thuis, zelf eet ik het nauwelijks, wel een plakje geproefd en was smakelijk en luchtig.

 
Bedankt voor de tips! En het recept!

De soda op baking-soda.nl is volgens mij wel erg goedkoop dan: 454 gram voor 1,50 euro. Komen nog wel porto-kosten bij...
Ik moet toch zo de stad in, dus ik zal vast wel ergens bakingsoda vinden.

Mark

 
Moet ff wat kwijt...

Net telefonische afspraak gehad met internist omdat ik m'n 2e bloedonderzoek wil annuleren vanwege het feit dat ik dan 4 weken lang geen supplementen (zijn er niet veel meer overigens) meer mocht innemen. Ik voelde me na een paar dagen al minder worden en weer prikkelbaar (wat ik hierboven schreef). Dat wou ik dus niet 4 weken volhouden, net nu ik me wat beter begon te voelen. Bovendien kwam er uit 1e bloedonderzoek geen schokkende dingen naar voren, maar omdat ik toen nog bijv. bijnierextract nam, kon ze niet garanderen dat dat ervoor zorgde dat m'n cortisol waardes uit die bloedtest nog goed waren. Vandaar dat ze een 2e bloedtest wou en dan dus 4 weken geen supps.

Dus arts aan de lijn gehad om die afspraak te annuleren en dat viel niet in goede aarde... Als ik echt bijnieruitputting had (wat ik aangaf), dan is doorgaan op de weg zoals ik nu doe "levensgevaarlijk, je kunt er zelfs DOOD aan gaan!", zei ze fel. Ze vond het onverantwoord en zal dat ook in een notitie aan de huisarts doorgeven.

Pfff.... sta nog helemaal te shaken van dat gesprek.

Je proefde aan alles dat ze het afkeurde dat ik op de alternatieve toer ben gegaan.
Ik kon er niets aan doen, maar kreeg ineens zo'n Silvia Millecam gevoel... "hij sloeg alle reguliere advies in de wind en ging af op adviezen van een alternatief forum".

Ik ga maar eens douchen en de stress van me afspoelen...

 
Hoi Mark, Ik heb je eerste posts gelezen om te kijken waarvoor je in behandeling bent bij deze internist, ik kon het niet vinden.

Bijnieruitputting is toch geen regulier erkende aandoening?

Ik zou het je niet zo laten raken. (ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan), en inderdaad even van je afspoelen.
Wel erg onprofessioneel van deze mevrouw.

 
Eigen verantwoording nemen voor je gezondheid is niet makkelijk. Je zou dus volgends de internist een maand slecht moeten voelen door te stoppen met dierlijk bijniersupplement en als je dan werkelijk een ziekte van Addison hebt mag je synthetische hormonen gaan slikken. Probeer het in perspectief te zien.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.147
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan