'Even' voorstellen: watisgezond?

Akkelien, ik weet niet of je dit nog leest.
Mijn dochter heeft bijna chronisch droge plekken naast haar mond en op haar wang.
Niet groot ofzo maar er zit altijd wel iets. Kokosolie helpt niet, calendula crème maakt wel zachter maar ik blijf smeren.
Ik hoopte eigenlijk dat t nu met zon wel weg zou zijn, dat het een winterkwaaltje is, maar nee.
Heb jij een idee wat ik eraan kan doen? Zal appelazijn met water daar ook bij helpen?
Ze is 5.
Ik had zelf ook enorme droge wangen als klein kind, zo erg dat er soms scheurtjes in kwamen.

 
Bedankt Debsy en Tanja,
Had ik ff nodig.

Ik zie het inderdaad al meer in perspectief, maar merk dat de laatste stresshormonen nog wat door m'n lichaam ronddwalen. Laat maar gaan ;-)

Debsy, ik werd door huisarts naar internist verwezen door verhoogde leverwaardes in een bloedtest die ik bij de huisarts een tijd terug al had gedaan. Omdat ik meer klachten had, werd er op van alles getest in de bloedtest bij de internist (ook op hiv, bijv.). Maar die uitslagen waren dus over het algemeen goed. Omdat ik zelf bij internist begon over bijnieruitputting, wilde ze m'n bloed nogmaals testen op cortisol. Regulier gezien is volgens mij alleen totale bijnieruitputting (zoals Tanja zegt, ziekte van Addison) erkend als ziekte, maar dat weet ik niet zeker.

Tanja, ik had die argumenten van synthetische hormonen ook aangedragen bij het gesprek en dat dat niet gezond is. Volgens mij kwam toen die opmerking van haar dat ik levensgevaarlijk bezig was.

En adem uit.... :-)

Mark

 
Weer even een tussenstand.

Eerst het goede nieuws :-D

- De eczeem op m'n borst is vrijwel weg! Het zat er al maanden. Vorige week donderdag smeerde ik er op aanraden van akkelien natriumbicarbonaat op, kwartiertje laten intrekken en toen er afgehaald. Huidschilfers gingen er ook mee af en ik was zo rood als een kreeft. Het jeukte ook nogal. Kokosolie erop gesmeerd sindsdien ('s ochtends en 's avonds) en nu is het nog heel licht rood en schilfert het ook niet meer. Da's 1!
- Eczeem op m'n wang wil nog niet helemaal weggaan, maar het lijkt wel minder te worden. Het is niet meer heel erg aanwezig en het is misschien ook geen eczeem (meer), maar meer rode ontstekingen van de rosacea. Het schilfert niet meer in ieder geval. Hier had ik ook natriumbicarbonaat opgesmeerd en nu dagelijks kokosolie.

Oorzaak van eczeem ben ik nog aan het onderzoeken. Ga nu stoppen met koemelkproducten om te zien of het daar aan ligt.

- Slapen gaat een stuk beter en ik hoef nu al een paar dagen 's nachts er niet uit om naar wc te gaan, terwijl ik dat maanden wel gehad heb. Misschien heeft het ook te maken met de kunsttranen die ik voor het slapengaan indoe, vanwege m'n droge ogen waar ik dan 's nachts last van kreeg (witte afscheiding die in m'n oog brandde). Nu gaat dat dus goed. Even een pluim voor de (reguliere!) oogarts die hier mee kwam. Er zitten wel wat e-nummers in, dus ik wil nog eens kijken of er homeopatische kunsttranen zijn. Vast wel.

- Goede slapen heeft misschien ook te maken met een paar simpele Qigong oefeningen die ik sinds een paar dagen doe. Komt uit het boek 'F**k It therapy' van John Parkin (aanrader, alleen al vanwege de Britse humor).

- M'n gewicht gaat eindelijk wat omhoog! En dat terwijl ik minder grote porties eet 's avonds. Ik ben een week gestopt met het drinken van sole in de morgen, omdat dat de schildklier-werking schijnt te stimuleren en die hoeft bij mij niet gestimuleerd te worden, want die staat al op turbo. Dus misschien heeft het daarmee te maken. Ik kwam sinds begin dit jaar amper boven de 54 kg uit (met als dieptepunt 53,2 kg) en nu kom ik niet meer onder de 55 kg en was zelfs even boven de 56 kg gekomen vandaag. YES!

Toch weer begonnen met sole drinken gisteren, om te zien of het daaraan ligt.

- sinds paar dagen wel flink wat ontstekingen op kin. Voelde gisteren voor het eerst sinds een tijd weer de rosacea opvlammen. Ik denk door de hitte/zon. Ik weet nog niet zeker of kokosolie op m'n gezicht smeren helpt als bescherming tegen de zon en dus de rosacea. Het lijkt van wel, maar omdat er tig triggers kunnen zijn, moet ik dat nog verder checken.

- waar ik al heel lang last van heb (al lang voor m'n paleo/WAPF switch) is dat ik veel lucht in m'n buik/darmen heb. Ik krijg dit door fysieke inspanning, maar ook als ik 's ochtends de magnesiumolie over m'n buik wrijf. Dan krijg ik meteen een opgeblazen buik. Bij warm weer lijkt het ook erger, en als ik gespannen ben.

Op een scan een tijdje terug zag een arts ook dat ik veel lucht in m'n darmen had. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat er aan te doen? Slechte vertering door weinig maagzuur? Maag borrelt sowieso aan alle kanten de laatste paar dagen. Het lijkt vooral na inname van appelazijn met water. (Paar dagen terug had ik iets teveel appelazijn in het water gegoten en had ik last van m'n slokdarm, maar dat is nu wel weg.)

Wat het zou kunnen zijn, is die supergespannen bekkenbodemspieren waar ik nog steeds mee zit en wat denk ik ook voor de moeilijke stoelgang zorgt. Dat de lucht die iedereen misschien wel heeft er niet gewoon ongemerkt uit floept, maar vastgehouden wordt.

En DAT komt dan misschien weer door onbewust vastgehouden emoties (of zoiets).
Mooi bruggetje, want dat ga ik eens onderzoeken deze week tijdens een eerste PMA sessie bij forumlid Aart.

Kortom: weer een stuk opgeschoten.

 
Hey debsy

Sorry voor mijn late reactie, ik zag het nu pas..
Het kan te maken hebben met een vitamine b 12 tekort..
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/78541-mondhoek-eczeem-cheilitis-angularis-mondhoek-gescheurd.html

misschien heb je hier iets aan,
succes!

Groetjes Akkelien

 
Hey watisgezond!

Wat fijn dat je eczeem wat beter wordt!
Voor je gezicht zou ik niet te vaak natrium carbonaat gebruiken omdat je huid al
zo geïrriteerd is, ik zou het 2 keer in de week doen..
verder veel succes en sterkte met alles!!

Groetjes Akkelien

 
Dank je Akkelien, dat was een gouden tip! :-D

Voor m'n gezicht heb ik natriumbicarbonaat nog maar 1 of 2 keer gebruikt en ook alleen plaatselijk op eczeem. Voor de rest maak ik het schoon met troebele appelazijn, lage concentratie meestal, soms hoge concentratie op bepaalde delen.

Hele gezicht vanochtend ingesmeerd met kokosolie na afloop. Eens kijken wat dat doet. Blijkt ook schimmels en dergelijke af te breken.

Nogmaals bedankt!

Mark

 
Hey Mark,

Ja het doodt idd ook schimmels, juist daarom ook goed voor je hoofdhuid en gezicht, bacteriën leggen ook het loodje, is het geen wonderspul! Ik ben er dol op, ik gebruik het zelf s'morgen in een uitgeperste citroen, een half theelepeltje, en ik gebruik het als deodorant!

Fijne dag!!

Groetjes

 
Goed spul inderdaad! Ik eet het alleen niet veel, want het gooit m'n schildklier in een hogere versnelling.

Door m'n haar had ik nog niet geprobeerd. Lijkt me wel behoorlijk vet, maar misschien een goeie haargel. Ik gebruik nu nog citroensap daarvoor.

Fijne avond nog!

 
Sinds gisteren een terugslag gehad helaas.
Prikkelbaarheid was weer terug en doodmoe plus enorme brain fog; ik moest overal 10 x over nadenken, kon me moeilijk focussen. Slapen gaat weer slecht omdat m'n schildklier (denk ik!) weer tekeer gaat 's nachts (ik voel echt zo'n druk onrustig gevoel in m'n lichaam). Val dan meteen weer af. Kokosolie jaagt m'n schildklier op, ook als ik het op m'n huid smeer. Dus dat doe ik maar niet meer. Sole stimuleert schildklier ook, dus ook mee gestopt.

Als m'n bijnieren weer aangesterkt zijn, zou dan de schildklier weer tot rust moeten komen? Je zou toch zeggen dat de adrenal cortex wat ik neem de hormoonproductie van m'n bijnieren overneemt en m'n schildklier tot rust moet brengen? Of moet ik gewoon geduld hebben?

Probeer al een andere oorzaak te vinden: wat heb ik gegeten, toch de oogdruppels (heb nu net A. Vogel druppels gekocht, maar ik zie dat die ook bijv. natrium chloride bevat. Verkeerd voorgelicht door Vogel... Toch Weleda moeten nemen). Misschien vonden m'n bijnieren de PMA sessie zwaar die ik woensdag had :o

Heb het idee dat m'n lekkende darm nog niet geheeld is, ondanks probiotica en glutaminekuur begin van dit jaar. Nog wel begin dit jaar een paar maanden noten gegeten en wat plantaardige vezels, dus dat is waarschijnlijk niet goed voor de darmwand geweest (ik voelde het toen prikken tijdens de ontlasting, nu al tijdje niet meer, maar ontlasting gaat nog vrij moeizaam). Ik merk het ook aan de voedselintoleranties die ik heb. Ik ga binnenkort gelatine van Great Lakes bestellen.

Ik ga nu m'n bijnieren maar eens verwennen met goed eten en rust. Vandaag lange les gegeven, maar wel rustig aan; minimaal 1 van de cursisten heeft ook een bijnieruitputting. Schept toch een band ;-)

Mark

 
Wat vervelend van je terugslag!

Ik denk ook dat het wel echt lange tijd nodig heeft allemaal. Ik merk dat ook bij mezelf, je wilt graag snel resultaat hebben maar dat gaat helaas niet.
Het lichaam is best een ingewikkeld systeem hoor ben ik inmiddels achter.
Dat gejaagde gevoel snachts
herken ik enorm, heb dan vaak hoge hartslag als ik net in bed lig en daardoor kan ik niet slapen.of ik word ineens wakker en dan voel ik me alsof ik achterna ben gezeten :|
Is echt duidelijk hoor,bijnieren,schildklier en lever uiteraard ook.

Ik heb gelukkig geen last van kokosolie, en adrenaline slik ik nog niet. Ik ga eerst eens even het een en ander laten testen voor ik aan zulke supplementen ga.

 
Oh en dat afvallen heb ik ook last van! Irritant is dat hè!? Ik wil zo graag aankomen, lukt gewoon echt niet,zeker niet als je allerlei voedselbeperkingen hebt,hinderlijk.

Ik zit nu bijna op ondergewicht :?

 
Misschien vonden m'n bijnieren de PMA sessie zwaar die ik woensdag had

Hey Mark,

De 'terugval' vetbaast me niet echt. Ik zou het ook geen terugval noemen maar onderdeel van het proces wat je uiteindelijk naar de oplossing brengt.

Je hebt in de sessie wel het één en ander aangeraakt. Ga ook eens na wat er vlak voor en tijdens je 'terugval' allemaal gebeurt en langs komt. Grote kans dat je wat extra triggers bent tegengekomen (ook gezien het stuk wat je me gemaild hebt over de sessie). Lees mijn opmerkingen nog eens door, neem rust en ervaar of er nieuwe connecties worden gemaakt.

Ik zie het alleen maar als positief dat er wat gebeurt, ook al is dat nu voor het moment natuurlijk vervelend. Neem je tijd.

 
Hoi Sampjes, bedankt voor je reactie. Enigszins geruststellend dat jij dezelfde symptomen hebt. De meeste mensen met bijnieruitputting hebben vaak een trage schildklier.

Heb jij niet dat je schildklier, naast stress, ook bij bepaalde voeding in de turbo mode gaat?
Bij mij is dat dus sole en kokosolie, maar ook cafeïne, dus ik ga vandaag eens geen groene thee nemen, kijken wat dat doet.

Het is alsof m'n schildklier superscherp staat afgesteld en bij de minste of geringste stimulatie op hol slaat.
Ik ben heel m'n leven al (te) licht, maar sinds m'n voedingsomslag begin dit jaar was het een vrije val, wat m'n gewicht betreft. Behoorlijk ondergewicht. Misschien ook omdat ik dagelijks 2 maal in kokosolie bakte toen. Maar het ging de laatste week juist goed en m'n gewicht ging weer omhoog en ik sliep goed! Maar ik ben nu in een week bijna 1,5 kg verloren en slaap dus weer niet goed met dat gejaagde gevoel. BMI zit nu weer onder de 17.

Voor het eerst sinds ik de adrenal cortex neem, dat ik me weer zo slecht voel als voor de inname ervan. Alsof het uitgewerkt is.

Kan ook goed te maken hebben met reactie op PMA sessie wat Aart hierboven schrijft.

 
Hi Aart,

Bedankt, ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit bij het proces van beter worden hoort.
Ik zal de afgelopen dagen nog eens analyseren (en proberen dat niet teveel met m'n hoofd te doen), ook met opmerkingen die je mailde in m'n achterhoofd.

Misschien helpt stofzuigen of een lange wandeling daarbij ;-)

Mark

EDIT: ik zie in m'n dagboek dat de dag voor de PMA sessie de terugval al inzette... Waarschijnlijk door smeren van kokosolie.

 
Ik doe nu een week een milde leverreiniging ('s ochtends glas water met sole, eetlepel olijfolie en eetlepel citroensap). In het begin ging de stoelgang beter en vaker, maar nu zit het weer helemaal vast. Al 2,5 dag niet gepoept; ik zit helemaal vol en voel me misselijk en ik 'moet' nog avondeten. Stink ook enorm uit m'n mond door dat vlees kennelijk wat zo moeilijk verteert en zit te gisten. Daar helpt geen mondwater tegen.

Ik denk dat ik toch de verplichte (semi) vegetariër moet gaan uithangen voorlopig, want vlees verteert superslecht bij me (varieert overigens, de ene keer beter dan de andere keer). Dus dan maar aan de vis en veel gefermenteerde en vloeibare voeding...

Wat kan ik naast het nemen van sole, appelazijn en gelatine nog meer doen om die eiwitvertering te verbeteren? Misschien helpt het minderen van eiwitrijk voedsel (vlees) al om de darmen wat tot rust te krijgen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.147
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan