'Even' voorstellen: watisgezond?

Afgelopen vrijdag m'n eerste amalgaamsanering gehad bij Peter Dros. De behandeling zelf was goed te doen (duurde 90 minuten, dat wel). Ik had meer getrek en gesjor verwacht, maar dat viel gelukkig mee. 1 vulling zat al aardig los, dus die lekte misschien wel het meeste kwik. Ik proef nu in ieder geval veel minder metaalachtigs in m'n mond nu die vulling vervangen is.

Toen na een uur of 6 a 7 de verdoving was uitgewerkt, kreeg ik behoorlijke hoofdpijn wat de hele dag nog heeft geduurd.

Volgende dag veel pijn in rug (onderrug, rug bij (bij)nieren, midden in rug), 'vaag hoofd' en aan het eind van de middag werd ik zo moe dat ik moest gaan liggen. Dag erna ook vermoeid en vroeg gaan slapen. Maar slapen gaat moeilijk; veel onrust in lichaam en zo'n vol hoofd (tegenovergestelde van een helder hoofd) zorgden ervoor dat ik moe wakker wordt.

Vandaag dat http://www.klinghardtacademy.com/images/stories/neurotoxin/NeurotoxinProtocol_Jan06.pdf]document[/url] van dr. Klinghardt maar weer eens doorgenomen om te zien of ik nog iets aan de detox kon doen.

Daar las ik dat voor en na een amalgaamsanering tijdelijk een verhoogde chlorella dosis moet worden genomen die veel hoger ligt dan de reguliere dosis.

When amalgam fillings are removed, the higher dose (up to 3 grams 3-4 times per day) should be given for 2 days before and 2-5 days after the procedure (the more fillings are removed, the longer the higher dose should be given). No cilantro should be given around the time of dental work.

Dat zou wel eens kunnen verklaren waarom ik me zo rot voel. De extra kwik die is vrijgekomen bij die amalgaamsanering kan niet voldoende worden afgevoerd door de hoeveelheid chlorella die ik voorgeschreven had gekregen.

Kom er wat laat achter, maar ik ga nu dan nog een dag of 2 die hoge dosis volgen en bij de volgende tandartsbehandeling over een kleine 2 weken ga ik bovenstaand schema volgen.

Mindlink therapeute gemaild hierover. Ze had me op een protocol van Klinghardt gezet, maar toch wijkt het af van wat ik zelf gevonden heb over dat protocol.

Zelf uitzoeken en scherp blijven is belangrijk, hoe moeilijk ook soms met zo'n foggy head...

Mark

PS: gewicht blijft wel stijgen, nu boven 59 kg!

 
Aanvullend had ik nog een mail gestuurd naar de Klinghardt Academy en kreeg als antwoord dat dr. Klinghardt test om te zien welke chlorella het best voor iemand werkt en hoeveel iemand aankan. Maar ze gaf wel aan dat voorafgaand aan en een week na een amalgaamsanering die verhoogde dosis genomen moet worden met een minimum van 60 tot 100 tabletten chlorella in totaal gedurende die periode.

Verder schreef ze dat de inname voor de meeste mensen het beste werkt in het midden van de ochtend, in het midden van de middag en voor het slapen gaan en niet tijdens het eten, maar een half uur ervoor of ruim erna.

 
Hoi Mark,

Zo zeg, dat is een heftige reactie geweest op de sanering. Het kwik doet dus blijkbaar gelijk allerlei dingen 8O
Hopelijk zal de chlorella nu werken en detox je snel. Het is een hoge dosis die ervoor staat, maar gelukkig is het een natuurlijk middel. Het is eigenlijk voeding denk ik dan.

Veel sterkte en ik hoop op een voorspoedig herstel voor je!

Bedankt voor het delen van deze informatie!!!

 
In een ander topic had ik gelezen dat chlorella juist wordt afgeraden voor het ontgiften van kwik.

https://www.fatsforum.nl/topic/metaalvergiftiging#post-122953

 
Bedankt Edwin,
ik ben me er van bewust dat er verschillende meningen hierover zijn, maar dat is zo'n beetje met alles zo.
Dr. L. Wilson heeft het bijvoorbeeld helemaal niet op chelatie (DMSA, chlorella, etc.) en gelooft in koffie klysma's.

Gewoon ervaren dus wat voor jou werkt, want anders heb je de kans dat je niks doet omdat er altijd wel iets negatiefs te vinden is over een bepaalde methode.

En die dr. Klinghardt lijkt me ook geen koekebakker, want hij heeft al veel mensen behandeld. En als het niet succesvol zou zijn geweest, had z'n academy geen bestaansrecht lijkt me.

 
watisgezond, je neemt behoorlijk risico met die chlorella. Het zorgt voor herdistributie en dan kan het in je hersenen terecht komen. Chlorella pakt het vast en laat ook weer los in je lichaam. Correcte chelatie doe je met DMPS, DMSA of ALA. Dat zijn de stoffen die in staat zijn om het kwik vast te pakken én vast te houden zodat het je lichaam uitgaat. Alle amalgaamvullingen moeten zijn verwijderd alvorens je hiermee kan beginnen. Gebruik géén chlorella tenzij je er gezondheidsklachten bij wilt krijgen. Koop het boek van Andrew Cutler en bestudeer dat voordat je er mee begint.

 
@downunder

Aaaargghhh!!

Ik had het chlorella protocol niet zelf gekozen, maar de Mindlink therapeute kwam hiermee. Zij werkt in samenwerking met Peter Dros en neemt onder andere het detox programma voor haar rekening.
Dan moet ik haar advies dus gaan negeren volgens jou.

Hiermee samenhangend kreeg ik nog een mail van de Klinghardt Academy en wat ik een paar berichten terug neer had gezet over de hoeveelheid chlorella die je rond de amalgaamsanering moet nemen, klopt niet helemaal.
Het is namelijk 60 tot 100 chlorella tabletten PER DOSES!! Oftewel 2 dagen voor aanvang van de amalgaamsanering 3 x 60-100 per dag (dat is dus 180 tot 300 tabletten per dag!) en na de amalgaamsanering weer 3 x 60-100 per dag en dat een week lang.

Zij gaf aan dat er zoveel chlorella nodig is om kwik te binden. Dus dat komt dan een beetje overeen met wat jij zegt dat chlorella niet sterk genoeg is, maar misschien in zulke grote hoeveelheden dus wel.

Ik heb jouw (Cutler's) inzichten (chlorella herdistribueert en ALA/DMSA niet) voorgelegd bij Klinghardt en ik kreeg als antwoord dat het precies andersom is. Verder geen uitleg.
Dat is precies wat ik in m'n vorige post bedoelde: de 1 zegt dit, de ander dat. Welles, nietes.... Maar ondertussen gaat het wel om mijn en onze gezondheid.

Volgens mij zit het kwik sowieso al in m'n hersenen (al jaren), want daarom had en heb ik die concentratie problemen.

 
Lastig die tegenstrijdige geluiden. Helaas houdt dat niet op. Heb een beetje geleerd (ook hier op het forum) dat luisteren naar je gevoel je verder kan helpen. Ik vind dit zelf nog erg lastig om te luisteren naar en vertrouwen op m'n gevoel. Maar voelt de hoge dosis ontgiftend voor je, of twijfel je er toch wel erg over.

 
Inderdaad lastig en ik moet op m'n intuïtie gaan vertrouwen. Ik ben met m'n vage hoofd nu echt niet in staat om een heel boek over Cutler te lezen. Ik had in het topic van adrenalman al wel gelezen wat Cutler zo'n beetje inhoudt, maar toch.

Ik heb die hele hoge dosis nog niet genomen, want dat kreeg ik pas net te lezen. Dan is zo'n zak met chlorella ook zo leeg trouwens.

Lastig....

 
Met chlorella heb ik zelf de ervaring dat ik meer klachten krijg, maar dan is het dus wel zo dat ik mijn amalgaam nog heb. Inderdaad heeft Mike hier al meer op het forum geschreven dat chlorella ervoor zorgt dat het kwik elders in je lijf geplaatst wordt. Ik merk dit aan pijnlijke gewrichten.

Misschien is het zaak om helemaal geen detox te starten, maar het amalgaam te verwijderen en daarna zo gezond mogelijk te eten. Het lijf regelt het dan wel vanzelf. Gezonde voeding steunt immers je lichaam en je lichaam is zelf erg goed in reinigen.

 
Heksje, ik heb ook nog een boel amalgaam in m'n tanden. 2e sessie is over een kleine 2 weken en dan 2 weken erna de laatste behandeling.

Ik heb Klinghardt Academy nog gevraagd of zij informatie heeft over verschil tussen chlorella en DMSA chelatie bijvoorbeeld.

Het relatief weinige chlorella wat ik nu neem, geeft me in ieder geval veel klachten sinds de amalgaamverwijdering. Dat is in ieder geval een vaststaand feit en die optie valt af.

Dus of stoppen met chlorella en eventueel later na de amalgaamverwijdering beginnen met Cutler protocol of hoge dosis chlorella nemen of helemaal niets (alleen gezonde voeding zoals jij zegt).

Ik laat het eens even op me inwerken...
Kom maar met die intuïtie.

 
Hoi Mark,

Laat alles inderdaad even bezinken. Het amalgaam verwijderen, het idee dat de kwik in je lichaam verspreidt zit plus het gevoel dat dit geeft, alle tegenstrijdige adviezen, je drang naar gezondheid geven allemaal onrust en toch ook weer stress. Dit staat detox in de weg. De chlorella is wel een goede ontgifter, mits je lijf goed ontgift. Ik kan me zo voorstellen dat je ook te snel kan willen ontgiften en dat je lever en de rest van je lijf dit niet bij kan houden. Als je lever, darmen, etc. de afvalstoffen niet kwijt kan dan wordt het elders opgeslagen. Dat is met alle afvalstoffen zo. Een wat lager tempo lijkt mij daarom verstandiger zodat je lijf rustig de tijd heeft om een en ander te verwerken. Heb vertrouwen in je lijf en in gezonde voeding. Geduld is een moeilijk iets, dat weet ik al te goed, maar ik denk wel dat het uiteindelijk de beste weg is.

Slaap er eens een nachtje of een paar over. Probeer je niet al te zeer te focussen op alle klachten en de detox. Dat valt niet mee, ook dat weet ik :wink:

Wat ik me op dit moment ook nog zit te bedenken is dat je schrijft dat je nog veel amalgaam hebt (als ik het goed onthouden heb, had je in totaal 10 vullingen). Je kan weliswaar met chlorella ontgiften, maar die chlorella werkt dus ook op de nog zittende vullingen, en daarover is hier ook geschreven dat detoxen en amalgaam een beetje teveel van het goede is.

De vullingen zijn op goede wijze verwijderd lijkt me, dus die kunnen geen kwaad meer doen. Dat scheelt weer. Nu op naar de nieuwe verwijderingen en in de tussentijd de detox maar mooi even laten zitten. Die detox werkt niet want je lichaam is nog veel te druk met alle kwik die er nog in zit en die je vullingen nog afgeven.

Maar goed, dat is ook maar weer mijn mening, mijn idee en wéér een tegenstrijdig idee. Volg je gevoel. Je hebt vast al wel gelezen hier op het forum en op het net. Verder ervaar je zelf het beste hoe of wat. Als iets niet goed voelt kunnen veel mensen roepen dat het goed is, maar ik denk dat het dan voor jou niet goed is.

Sterkte Mark!!

 
Bedankt Heksje!

Detoxen met chlorella tijdens de amalgaamsanering wordt wel vaak gedaan, om het kwik wat vrij is gekomen meteen af te voeren. Maar ja, het moet zich dan niet ergens anders gaan vastzetten natuurlijk.

Ik laat het voor nu even rusten. Ik vertrouw erop dat ik intuïtief de goede keuze ga maken, mede door de informatie die ik gelezen heb en nog ga lezen wellicht.

Ik had voor het avondeten de chlorella hoeveelheid wat opgehoogd (voordat ik deze hele discussie had gelezen), maar heb meteen weer meer hoofd- en nekpijn.
Nie goed!

Voor vandaag ga ik een informatiestop inlassen ;-)

 
@watisgezond ik ben het met heksje eens, dat ik helemaal niet zou ontgiften (ook niet met chlorella) zolang je nog amalgaam in je mond hebt. Het trekt dan alleen maar je lijf in.
Wat voor mij de doorslag gaf m.b.t. alle methoden is dat Andy Cutler chemicus is en verstand heeft van welke stoffen aan zware metalen binden. Heel simpel gezegd, heeft chlorella niet voldoende "pootjes" om kwik vast te houden en DMSA, DMPS en ALA hebben dat wel. Alleen vast kunnen grijpen is niet voldoende, wat je erin gooit om te cheleren, moet de boel ook vast kunnen houden om het kwik er uit te kunnen gooien.

Persoonlijk heb ik dan meer vertrouwen in een chemicus. Cutler's ervaringen en onderzoek resoneert goed bij mij. Dat iemand zoals Klinghardt veel mensen heeft behandeld, tja.... het zegt mij niet zo veel. Met chlorella heb ik mijzelf geen plezier gedaan, helaas.

Mocht je meer willen lezen over Cutler's protocol dan is de Zuid-Afrikaanse site een goed startpunt. Het is belangrijk om bovengenoemde stoffen op gezette tijden in te nemen i.v.m. halftijd.

Ik vind het ook lastig om uit te vogelen wiens advies te volgen, welke tandarts te kiezen maar door heel veel te lezen over kwikvergiftiging en de ervaringen van anderen, ben ik tot mijn conclusie gekomen. Chlorella vind ik onverantwoord maar iedereen is uiteraard vrij om zijn/haar eigen keuzes te maken.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

 
Laat ik nou toch meer vertrouwen op voeding dan op chemie.
Weer chemische producten in je lichaam stoppen houdt voor mij niet in dat je je lichaam reinigt maar dat je het wederom met iets belast. Het is dan net als met medicatie, het helpt misschien wel het kwik los te halen en mogelijk zelfs te verwijderen, echter belast je het lijf ook weer.

Bij een zeer korte zoekactie http://www.livingnetwork.co.za/chelationnetwork/chelation-the-andy-cutler-protocol/]vond ik gelijk al [/url]dat het reinigen met de methode van Cutler belastend voor je bijnieren en schildklier in het geval je hier een probleem mee hebt.

but are cautioned to be aware that most people with mercury issues will have some level of adrenal and/or thyroid problems. Since chelation challenges these systems, you are encouraged to learn more about them, consult an appropriate health professional and consider safe adrenal support at the onset.

Naar wat ik hier lees op het forum denk ik dat er veel mensen een probleem met die organen hebben. Het is zaak om daar heel voorzichtig mee om te gaan. Mark schrijft al over pijn in zijn onderrug wat duidt op een issue met zijn bijnieren.

Zoals gezegd, het kwik wat eruit is gehaald door de tandarts ben je maar kwijt. Dit kan je niet nog verder vergiftigen. Door daarna gezond te eten reinigt je lichaam op zijn eigen tempo. Ik zou zelf nog eerder -een korte periode- groentesappen en kruiden overwegen dan mezelf weer volstoppen met ander gif van de chemische industrie.

 
Zooo, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Gisteren voor het slapengaan een magnesium voetenbad met nabica genomen en ik heb veel beter geslapen en voel me nu ook een stuk beter. Nog maar lichte hoofdpijn en nekpijn is ook vrijwel weg.

Geen chlorella genomen vandaag.

Nu ik helderder ben, meteen maar even geprofiteerd en alle info eens op een rijtje gezet in m'n hoofd.

Persoonlijk heb ik dan meer vertrouwen in een chemicus.

Ik vind dit net als Heksje niet alleen maar positief.
Ja, Cutler weet hoe je kwik kunt binden en afvoeren, chemisch gezien. Maar hij is geen bioloog of arts die weet wat die chemische chelatiestoffen op de lange termijn met je lichaam doen. Wordt het allemaal afgevoerd? Blijft er nog iets achter? Interactie met andere stoffen/organen in je lichaam? Lees ook over mensen die depressies krijgen door gebruik van Cutler's protocol.

Oh, en ik vind meer nek en hoofdpijn na het ophogen van de chlorella best wel verontrustend.

Ik ook.
Na wat onderzoek op internet, kom ik een aantal verklaringen tegen voor deze bijverschijnselen als hoofdpijn en vermoeidheid bij gebruik van chlorella:
- De chlorella is verontreinigd, niet schoon dus.
Ik heb de chlorella van Ron Fonteine die claimt dat het van een schone bron komt en hij test het ook nog op radioactiviteit, dus deze optie lijkt me in mijn geval niet waarschijnlijk.

- Het is een ontgiftingsreactie (Herxheimer Reaction) en hier moet je eerst doorheen voor het beter wordt.
- Het is het effect van het herdistribueren van het kwik in je lichaam (hersenen) en dat is niet goed. De kwik wordt losgeweekt, maar omdat chlorella het niet goed vast kan houden, wordt het elders in je lichaam vastgezet op kwetsbaardere plekken. Dat is dus Cutler's verklaring. Koriander kan de kwik overigens alleen losweken en helemaal niet afvoeren.

Gevoelsmatig voelt de laatste optie (herdistributie) als het meest waarschijnlijke. Ook al omdat Klinghardt zelf ook z'n theorie aan het bijstellen is. Paar jaar geleden stelde hij dat in de periode rond amalgaamverwijdering je zo'n 12 tot 16 tabletten chlorella per dag moest nemen (paar dagen ervoor en tot 5 dagen erna) en nu kreeg ik dus gisteren te horen dat dat is opgehoogd naar minimaal 180 tot 300 tabletten per dag, omdat, en ik quote wat ik gemaild kreeg, "you need a lot to bind to mercury. Otherwise it does not work well at all."

Dat is dus een factor 20 meer dan hij eerst voorschreef. Dus de hoeveelheid die ik nu voorschreven kreeg (zo'n 9 per dag) zou dus nooit afdoende gewerkt kunnen hebben volgens Klinghardt en dus moet het wel die herdistributie van het kwik zijn wat ik ervaar(de).

Ik neig sterk naar volledig stoppen met chlorella, maar is er dan nog iets anders wat ik kan doen om m'n lichaam te ondersteunen, vooral na zo'n amalgaamsanering? En dan geen voedsel of supplementen die kwik herdistribueert (en niet afvoert), zoals ik in het verleden gemerkt heb met mariadistel en kefir.

Zou probiotica kunnen helpen? Ondersteunt gezonde darmflora wat weer helpt om zware metalen te verwerken wellicht?

Misschien moet ik dat boek van Cutler toch maar eens gaan bestellen en lezen. Dan weet ik of dat wat voor mij is.
Ik moet na het verwijderen van de amalgaamvullingen wel wat doen, want kwik kan onherstelbare schade aanrichten in je hersenen en andere organen.

Ik vond een aantal keer dat Algin werd aangeraden om zware metalen te detoxen (losweken en afvoeren). Dit is weer een natuurlijk middel. Iemand ervaring mee?

Weer wat meer last aan het krijgen van nek/hoofd, dus maar eens water drinken.

Mark

 
Ik moet na het verwijderen van de amalgaamvullingen wel wat doen, want kwik kan onherstelbare schade aanrichten in je hersenen en andere organen.

Waarom 'moet' je dat? Kwik kan inderdaad onherstelbare schade aanrichten en heeft dat waarschijnlijk ook al gedaan. Zolang er geen nieuw kwik bij komt (en die kans is in ieder geval kleiner als straks al je amalgaam verwijderd is) krijgt je lichaam meer rust en reinigt zelf.

Vertrouw wat meer op je lichaam en gezonde voeding Mark. Heling kan je niet afdwingen of versnellen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan