Hallo gezondliefhebbers - voorstellen Gezondheid

Poekie,

In de supermarkt kan je toch niet 100% zeker weten of de biologische eieren daar wel altijd van een gezond kip afkomstig is of wel?

En je kan alleen salmonella krijgen van een ongezond kip?

 
De supermarkt is ook niet DE plek om je boodschappen te doen. Kijk eens als je zuivel gaat halen of je een kippenboer tegenkomt. Of eieren uit de natuurwinkel. Ik heb er heel wat kilometers voor gereden (wel met de auto!) maar in principe kan ik alles bij de boeren in mijn omgeving halen.

Ik eet al bijna een jaar bijna dagelijks minimaal 2 rauwe eigelen. Nog nooit ergens last van gehad!

Keltisch Zeezout eten wij hier gewoon hoor! In de saus, soep, op t vlees, boter met zout. Zomaar wat mogelijkheden. En we drinken het, eerst maak je sole en dan vermengen met water (en appelazijn).

Enne, ik luister ook naar Alexandre hoor :wink:

 
Voor de zekerheid kan je het ei aan het oor houden en ermee bewegen, als je het hoort "klotsen" is het geen vers ei en kun je het risico liever niet nemen. Ik was de schaal van het ei altijd eventjes af met koud water voordat ik het openbreek omdat ik heb gelezen dat salmonella ook aan de buitenkant zit of zoiets dergelijks.

 
Hoi Gezondheid, wel grappig dat je de eerste bent op dit forum die die naam aanneemt. ;-)

Ik lees hierboven dat je in de buurt van Winsum woont. In dat geval kan ik je de rauwe melk van de biologische Boederij Kleikracht aanbevelen. Zelf wat glazen flessen meenemen en ze worden daar aan de melktap voor je gevuld. Wat betreft goed vlees (grasgevoerde biologische runderen) kan ik je verwijzen naar Berens Edelvlees uit Westerbroek. Ze slachten alleen niet zo vaak, dus als je een grote vriezer hebt, dan is het raadzaam een voorraadje aan te leggen. In september is er weer nieuw vlees, wel ruim van te voren bestellen anders is alles vergeven. Het vlees van Berens is afkomstig van Schotse hooglanders die dag in dag uit de Groningse vlakten begrazen en dus hun natuurlijke voeding krijgen. Bij een bestelling kan je gratis hart, lever en soepbotten krijgen. Ook een goed adres is De Kudde van Anloo in Anne, maar dat is wel wat verder weg. Ik heb daar afgelopen woensdag fantastische doorregen riblappen en ossenstaart gehaald. Dikke vetranden eraan, ik heb nog nooit zulke mooie vette riblappen gezien. Mijn stoofpot staat momenteel te pruttelen.

 
Nou, ik hou het ei toch maar liever gekookt en gekookt ei is alweer gezonder dan gebakken ei omdat gekookt ei niet boven de 100 graden uitkomt en gebakken ei juist dik ruim daarboven, verder kook ik ei niet zo dat het hardgekookt is maar zo dat het van binnenin nog zacht is. We kopen wel alleen biologische eieren.

Zelf ben ik iemand die liever zeker voor het onzekere neem want salmonella dat wil je echt absoluut nooit meemaken.

@Alexandra,

dus je kan Keltische zeezout eten en drinken, dat wist ik niet, nou dan ga ik dat ook maar eens gauw proberen :-)

@Moondust,

Ja, ik had het gedacht dat "Gezondheid" al door iemand anders gebruikt was, maar dat was dus niet zo haha!

En bedankt want daar kan ik veel aan hebben :-)

Gezondheid :mrgreen:

 
@Gezondheid:

Ten eerste nog even sorry voor mijn late reactie, maar mijn toetsweek begint donderdag en ik heb het dus nogal druk met school.

Zeker kunnen kinderen in bepaalde dingen wijzer zijn dan hun ouders! :)

Een boek dat ik zeker aan kan raden is Voeding en Fysieke degeneratie door Weston Price, het boek waar eigenlijk dit forum zo'n beetje op gebaseerd is.

Verder heb ik een heleboel boeken die ik nog wil lezen maar waar ik nog niet aan toegekomen ben, bijvoorbeeld deze:
  • Eet vet word slank - Barry Groves/*]
  • Genees tandbederf - Ramiel Nagel
En op de site www.succesboeken.nl staan ook vele goede boeken! :D

 
Midori,

Je hebt druk met school, dan is het misschien beter dat je eerst daar op concentreert.

Haha, voeding en fysieke degeneratie lees ik inmiddels al, en je weet niet wat je daar aantreft. Ook gewoon met wetenschappelijke bewijzen en studies dat de natuurvolkeren geen of extreem zelden tandcariës hadden gekend maar ook dat ze blakende gezondheid hadden waar de moderne welvaartsziekten nauwelijks of gewoon niet voorkwamen.

Die boeken lijken mij wel interessant, dankjewel :-)

En ook voor de link die je aangaf.

Gezondheid :mrgreen:

 
Ja, dat is waar. Nu heb ik weekend, daarna nog vijf dagen toetsweek maar ik ga nu lekker ontspannen, dat heb ik wel verdiend :D.

Graag gedaan!

 
Hoi hoi,

Je bent lekker actief aan het schrijven en ergens heb ik ook al gelezen dat je je ouders hebt "besmet" met goede voeding. Goed bezig! Maar ik vroeg me af welke veranderingen op het gebied van voeding je nu hebt doorgevoerd.

 
Alexandra,

Ja, dat heb ik zeker. Helaas zijn mijn ouders absoluut niet te overtuigen over de yoghurtsmoohie-recept waar Mike ermee kwam, maar ik eet wel veel meer vetten dan voorheen en eet ook geen volkoren tarwebrood meer, ook mijn ouders zijn stap voor stap naar wat gezonder voedingspatroon gestapt en wel dankzij door mij omdat ik soms zo met discussies met hen aangaan waarbij ze op een gegeven moment wel moesten twijfelen of ze wel gezond bezig waren, dus om nog maar te zwijgen als ze het boek "voeding en fysieke degeneratie" willen gaan lezen wat mijn moeder ook wil doen als ze de tijd heeft(zomervakantie), daar ben ik alleen maar blij om. Ben overgestapt naar de beste graansoort speldbrood en mijn smoothies bestaan uit fruit met biologische volle yoghurt. Verder eet ik elke dag wel een biologische ei en Keltische Zeezout gebruik ik ook om Sole van te maken. Helaas is rauwe melk nog net wat te ver om met de fiets te doen. De boerderij vlakbij Winsum is te ver weg voor waar ik woon.

Verder eet ik al meer dan twee weken geen chips of andere snoep meer dus al een hoeveelheid schadelijke stoffen krijgt mijn lichaam niet meer.

Gezondheidswinst tot nu toe: Einde aan eczeem(gezicht) en wat hogere energiepeil gedurende de dag. Lichte verbetering in uithoudingsvermogen.

En mijn voedingspatroon kan nog beter, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen, vooral als ik op mezelf woon ben ik de degene die het voor te zeggen heeft en nu probeer ik op mijn ouders rustig stap voor stap te overtuigen, niet meteen extreem maar met kleine dingen beginnen, zo ga ik mijn ouders maar eens proberen overhalen dat het gezonder is om roomboter te gaan eten dan de plantaardig botervet :-)

Gezondheid,

 
Gezondheid, waar woon je zo ongeveer? Als het enigszins op mijn route ligt (Sappemeer-Groningen-Winsum) dan wil ik met alle plezier wekelijks een aantal flessen voor je meenemen.

 
Da's is ver van mijn route waardoor voor jou meenemen geen optie is, maar je kan natuurlijk ook in jouw buurt een biologische melkveeboer zoeken. Die moet te vinden zijn. Dat het dan geen uitsluitend grasgevoerde koeien zijn is dan maar zo. Beter iets dan niets.

 
Gezondheid,

Ik heb dit voor je gevonden aan de rand van Groningen:

Maatschap J.H. Elzinga en J. Bakker

Westerseweg 2

9738 AH, Groningen

Telefoon:

050-3015490

Ze staan ook op deze site: http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=6&c=1&id=143

Ik heb ze gebeld en ze verkopen rauwe melk, maar vinden de verkoop rauwe melk omslachtig omdat ze het zo druk hebben, maar ze verkopen dus wel. Ik heb gevraagd of het uitsluitend grasgevoerde koeien zijn en daarop antwoordde de boerin dat ze soms worden bijgevoerd met biologische brokken.

Vanavond is er ook weer een avond met Mike in Winsum en in juli komt Mike weer. Wellicht een avond om met je ouders naartoe te gaan?

 
PuurNatuur,

Oke, nou dat is goed om te weten, alhoewel dat nog best ver is maar goed dank voor de moeite die je gedaan hebt.

Quote:
Vanavond is er ook weer een avond met Mike in Winsum en in juli komt Mike weer. Wellicht een avond om met je ouders naartoe te gaan?


Nou misschien in juli als ouders vakantie hebben en als ze daar zin aan hebben want dat is ook nog maar de vraag.

Maar als de lezing keer in Groningen(Stad) plaats vind dan ben ik er wel bij, met of zonder ouders.

Gezondheid,

 
De volgende keer is NU Gezondheid. Anders blijven we achter de feiten aanlopen. Dus kom maar eens op, zullen we het ontbijt aanpakken? Wat eet je nu?

Wat heb je voor zuivel, vetten en kruiden in huis? En hoeveel commentaar krijg je als je 's ochtends geen brood eet?

 
Quote:
De volgende keer is NU Gezondheid.



Ja goed idee.

Ochtend:

Eerst glaswater met Sole + Appelazijn(voor maagzuur)

Volle yoghurtsmoothie, honing, kokosolie en een klein beetje grasroomboter.

Volgende mogelijkheden waar ik nu aan denk voor nog meer vet: gekookte ei bijnemen, misschien wel 2 eieren, ik geef eerlijk gezegd meer voorkeur aan gekookte ei dan gebakken ei.

Quote:
Wat heb je voor zuivel, vetten en kruiden in huis?



Kokosolie, grasroomboter, volle yoghurt en kruiden dat weet ik niet.

Quote:
En hoeveel commentaar krijg je als je 's ochtends geen brood eet?


Oef, krijg wel wat commentaar ja, zoals deze: "Ja maar speltbrood is toch erg gezond en ook de Zwisterse natuurvolkeren aten graan", daar komt mijn moeder bijvoorbeeld ermee.

Maar wat Tanja zei:
Quote:
Suiker, geraffineerd of niet is geen goede bron van koolhydraten, neem dan zoete aardappel, basmatirijst, quinoa of zuur fruit (besjes, bramen, aardbeien, appel of kiwi).


Nou, als ik enkelen van die dingen door mijn smoothie doe dan komt het denk ik wel goed uit als vervanger voor brood. Het is nu alleen mijn punt duidelijk maken zodat mijn ouders weten wat ik nou precies wil.

Gezondheid,

 
Met kruiden bedoel ik: zout, peper, kaneel, salie, peterselie, en meer van dat soort dingen. Kijk morgen eens in het keukenkastje van je moeder :)

Nu nog de hoeveelheden.

Hoeveel yoghurt, honing, kokosolie en boter neem je? Dan gaan we eens kijken of we de smoothie zo kunnen krijgen dat je hier uren en uren op voort kan gaan.

Hoe makkelijk is het om weer naar de natuurwinkel te gaan voor bijvoorbeeld fruit? En heb je daar nog geld voor? (je hoeft niet alles te vertellen hoor, maar beetje lullig als ik je op pad stuur en het kan helemaal niet....)

 
Quote:
Hoeveel yoghurt, honing, kokosolie en boter neem je?


Hoeveelheid yoghurt is ongeveer een glas van circa 200-250 ml.

3 flinke eetlepels honing.

3 flinke(volle) theelepels kokosolie

klein beetje grasroomboter, ongeveer 1 theelepel

Dit is zowel ochtend en in middag, dus 2 keer dit dagelijks

Quote:
Hoe makkelijk is het om weer naar de natuurwinkel te gaan voor bijvoorbeeld fruit? En heb je daar nog geld voor?


Naar de natuurwinkel kom ik gemakkelijk en ja heb er in elk geval voldoende geld voor.

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.180
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan